Domotica uitbreiden met zonwering

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
10 tot 15 jaar geleden ben ik ooit begonnen met X10 schakelaars voor verlichting. Daarna overgestapt op naar Z-Wave met een Vera Lite. Dat werkt allemaal zoals ik wilde en de afgelopen jaren niet meer met domotica bezig geweest. Nu ga ik binnenkort verhuizen dus wordt het tijd om het weer eens op te pakken. Verlichting wil ik straks deels met Hue gaan doen (heb ondertussen een bridge en aantal lampen) en daarnaast wil ik ook zonwering automatiseren.

Er zitten bestaande (handmatige) duo rolgordijnen waar een motor in moet komen. Bij een winkel geweest zijn leveren Somfy en Brel, Brel heeft hij aangeboden. Daarna ben ik me in gaan lezen: het voordeel van Somfy IO is dat het 2weg is, maar ook een gesloten protocol.

Ik heb geen idee hoe de aansturing van rolgordijnen werkt en wat de mogelijkheden zijn. Er zitten 3 rolgordijnen naast elkaar in 2 verschillende hoogte maten van het kozijn (bovenkant kozijn is gelijk). Ik wil ze half open hebben en door de horizontale banen in de gordijnen moeten ze exact even hoog hangen. Is het bij de aansturing van een RTS motor aansturing alleen mogelijk een start/stop commando geven of is het ook mogelijk om een commando te geven dat de buis x rond moet draaien? Als het laatste alleen mogelijk is met een IO motor krijg ik 2 controllers in huis die niet samenwerken.

Ik weet nog niet wat ik als controller wil gaan gebruiken: Vooralsnog twijfels ik tussen Domoticz of een Homey.

Beste antwoord (via BrokenTable op 12-03-2017 13:30)

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:29
Bij RTS is één tussenpositie mogelijk, dus sturing helemaal omhoog, helemaal omlaag of naar deze tussenpositie. Voor rolgordijnen bestaat er momenteel nog geen io motor, maar aan het eind van het jaar wordt er wel één (230v versie) geïntroduceerd.

Voor koppeling met opensource systemen is RTS veel handiger, io houden ze veel meer gesloten.

[ Voor 19% gewijzigd door Wisey op 12-03-2017 13:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:54

Cyphax

Moderator LNX
Ik vermoed dat je die motoren kunt programmeren. Ik heb bijvoorbeeld een paar rolluiken van Somfy en die hebben allemaal een afstandsbediening met een My-knop waarbij je een willekeurige stand kunt vastzetten. Die motoren kunnen sowieso ook 2 kanten op dus start-stop is nooit genoeg.

Maarja, dan wil je het koppelen aan z-wave en dan is het even de vraag wat handig is. Ik vond dit tegen wat ik creatief vond. Misschien een beetje een last resort, maar moet altijd wel een mouw aan te passen zijn zo. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:29
Bij RTS is één tussenpositie mogelijk, dus sturing helemaal omhoog, helemaal omlaag of naar deze tussenpositie. Voor rolgordijnen bestaat er momenteel nog geen io motor, maar aan het eind van het jaar wordt er wel één (230v versie) geïntroduceerd.

Voor koppeling met opensource systemen is RTS veel handiger, io houden ze veel meer gesloten.

[ Voor 19% gewijzigd door Wisey op 12-03-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Meer dan 1 tussenpositie heb ik niet nodig, dus gelukkig geen showstopper voor elektrische rolgordijnen. Dan wordt het gewoon de RTS versie. Aansturen hoeft niet via Z-Wave, ik heb nog een RFXcom, alleen die is al wat ouder dus moet misschien een nieuwe komen.

Zit er kwaliteitsverschil tussen Brel of Somfy? De Brel heeft een accupack in de buis zitten, bij Somfy is dit extern. Het zijn 2 bewegingen per dag, het liefst heb ik dan geen 230v versie.

Volgende stap is een gordijnrails. Daar is 230v gelukkig makkelijk te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Kijk hier eens, http://www.autogordijn.nl/rolgordijn.php#_rolgordijn

Citaat van de site:

-Bovenste en onderste positie kan op ieder gewenste niveau
eenvoudig door u worden ingesteld.
-Tussentijdse stop tijdens openen of sluiten mogelijk.

Met RF aansturing, afzonderlijk te bedienen of tot 5 rolgordijnen gelijktijdig.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emdeber
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-06-2021
Hallo,
Ik heb al verschillende shakel opties op mijn MOES IR en RF - wifi controller zonder grote problemen met SmartHome life werkend ,
MAAR, het Brel rolgordijn is toch wel een dingetje, het lukt niet.
Mogelijk vanwege de P2 (programmeer) knop op de Brel DC305 afstandsbediening.
ik wil eigenlijk niet een extra bridge of Brel smarthome controller en bijbehorende App er bij.

In principe zou de MOES de Brel DC305- 433.92 lezen/leren- een wifi van bouwen en wanneer ik mijn App SmartHome life aanstuur een RF via de MOES naar het rolgordijn sturen.

Op ea manier wil de MOES het signaal van de Brel DC305 niet lezen.
Wie heeft de verlossende tip.
Pagina: 1