Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming PC : Stil, Goede framerates en deftige graphics

Pagina: 1
Acties:

• Undert0w
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-06-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen. Ik ben zeker geen hardcore gamer maar ik wil wel alle nieuwe games kunnen spelen. Het belangrijkste voor mij is dat ik een defitge FPS haal in shooters. Ik heb een 144hz scherm en een computer die amper 60 fps haalt op lage settings (CS:GO en Overwatch) maw beetje frustrerend. Interessante games zoals vroeger GTA 5 en BF1 heb ik links moeten laten liggen.

Gamen in 1080 p zou al een deftige vooruitgang zijn. Als ik de grafische settings daarbij toch ook een beetje deftig zou kunnen zetten en iets van een 150-200 fps kan halen in FPS shooters bv CS:GO dan zou dat wel plezant zijn.

Regelmatig combineer ik de games ook wel met achtergrond muziek (spotify of youtube) en/of Teamspeak.

Het zou ook tof zijn dat ik mijn grafische kaart of andere ondelen in de eerste 2 jaar nog niet zou moeten vervangen. Zeker de grafische kaart heb ik daarom nogal ruim genomen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst zo goedkoop mogelijk. Een bovengrens van €1300 tenzij er echt een heel goede reden zou zijn om daar boven te gaan. Onder de €1000 geraken zou zalig zijn (maar waarschijnlijk onmogelijk)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag niet te veel geluid. Mijn huidige pc hoor ik wel zoemen/blazen en dat vind ik vervelend.

Ga je overklokken?
Nope. Dat heeft als ik het juist begreep weinig nut. Ik denk dat ik liever extra euro's in mijn grafische kaart zou steken dan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ken niets van computers. Ik heb een dikke week research gedaan en andere build 'bestudeerd' en de meeste guides hier gelezen.

Ik heb de volgende vragen:
- Past het in elkaar? Maw zal de PC wel werken?
- Waarom is die windows OEM zo goedkoop? Heb ik iets verkeerd gekozen?
- misschien is de GTX 1070 overkill, ik zou ook naar de AMD RX480 kunnen gaan waarschijnlijk. Al ben ik daar wat nerveus over hoe 'future proof' die is. Ik voel me precies beter bij de 1070.
- Heb ik nog een extra koeler nodig?
- Is de processor ok?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 208,90€ 208,90
1MSI B250 PC Mate€ 95,95€ 95,95
1MSI GeForce GTX 1070 ARMOR 8G OC€ 432,50€ 432,50
1Fractal Design Define S€ 69,95€ 69,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 17,95€ 17,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 110,95€ 110,95
1Corsair CS550M€ 73,95€ 73,95
1Samsung 850 EVO M.2 500GB€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.180,05

[ Voor 10% gewijzigd door Undert0w op 11-03-2017 23:28 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zou wachten tot AMD de andere Ryzen CPU's uitbrengt. Nu een i5 7500 kopen is niet echt een goede koop. Intel heeft al jaren achter elkaar weinig winst geboekt qua prestaties waardoor je nu ziet dat een i5 7500 van 200 euro nu al niet meer snel is. Het is namelijk de minimale vereiste voor een game als Battlefield 1. Tragere CPU's kunnen niet eens alle multiplayer maps soepel draaien. Ik neem aan dat je wel een tijdje met de PC wil doen en niet volgend jaar al weer een andere CPU wil.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

-The_Mask- schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 23:32:
Ik zou wachten tot AMD de andere Ryzen CPU's uitbrengt. Nu een i5 7500 kopen is niet echt een goede koop. Intel heeft al jaren achter elkaar weinig winst geboekt qua prestaties waardoor je nu ziet dat een i5 7500 van 200 euro nu al niet meer snel is. Het is namelijk de minimale vereiste voor een game als Battlefield 1. Tragere CPU's kunnen niet eens alle multiplayer maps soepel draaien. Ik neem aan dat je wel een tijdje met de PC wil doen en niet volgend jaar al weer een andere CPU wil.
Nogal kromme beredenering.
BF1 is zeer cpu zwaar.

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
UltiemePCNerd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 23:51:
[...]

Nogal kromme beredenering.
BF1 is zeer cpu zwaar.
Dat is toch precies wat hij zegt?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
-The_Mask- schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 23:32:
Zo kan je uiteraard altijd blijven wachten op 'the next best thing'... als je nu wilt kopen dan moet je ook kiezen uit wat nu beschikbaar is... en zoals al genoemd is BF1 niet het beste voorbeeld om te noemen omdat het zo enorm cpu heavy is, het is zogezegd niet een game die erg geoptimaliseerd is voor een goede balans tussen cpu en gpu.

Als je het mij vraagt heeft TS voor op het moment aardig in het vizier wat een goede 'bang for buck' build is en de kosten niet al te hoog op te laten lopen, die i5 7500 is een heel erg leuke cpu voor het geld.

Enige kritische punt wat ik zou aantippen is de keuze voor de 1070, als het om 1080p gaming gaat dan ben je wat mij betreft qua kosten/prestatie beter uit met een RX480... die kost al snel 150+ euro minder dan een GTX1070 en zal je op 1080p zeker niet teleurstellen. Hoge framerates halen voor CS:GO is overigens niet een bepaald zware taak... daar heb je in ieder geval geen GTX1070 voor nodig. Dan heb je daarop in ieder geval al flink bespaar en kom je dichter in de buurt van die max 1000 euro.

Je zou eventueel ook nog met minder geheugen afkunnen, 8GB op 1080p voor CS:GO is meer dan genoeg ;)

Extra koeler is in principe niet nodig, een 7500 is helemaal niet zo'n heethoofd, maar voor circa 3 tientjes heb je al een goede andere koeler en dan blijft het wat dat betreft zeker weten stil in de kast.

Ennuh... 'futureproof' is overrated, je wilt het beste voor het moment. Binnen een paar jaar is ieder stukje hardware 'obsolete', ongeacht welk bedrag je er nu voor wil neertellen. Een midrange videokaart van nu slaay iedere high end videokaart van 3/4 jaar geleden om de oren.

[ Voor 18% gewijzigd door MicGlou op 12-03-2017 03:22 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Hij wil BF1 spelen, dat lukt nu niet. Nu een CPU kiezen die maar net daarvoor voldoet lijkt mij gewoon niet verstandig als je binnen enkele maanden een veel snellere hebt voor hetzelfde geld en je nu ook al weet dat de prijs/prestatie van de CPU gewoon erg slecht is. De opvolger van Battlefield 1 zal ongetwijfeld al niet meer op een i5 7500 gespeeld kunnen worden, maar ook andere toekomstige games worden gewoon CPU zwaar. Dus waarom nu 1200 euro uitgeven voor iets wat maar net voldoet en waarvan je weet dat de prijs/prestatie niet goed is.

AMD Nieuwsdiscussie

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

-The_Mask- schreef op zondag 12 maart 2017 @ 09:44:
Hij wil BF1 spelen, dat lukt nu niet. Nu een CPU kiezen die maar net daarvoor voldoet lijkt mij gewoon niet verstandig als je binnen enkele maanden een veel snellere hebt voor hetzelfde geld en je nu ook al weet dat de prijs/prestatie van de CPU gewoon erg slecht is. De opvolger van Battlefield 1 zal ongetwijfeld al niet meer op een i5 7500 gespeeld kunnen worden, maar ook andere toekomstige games worden gewoon CPU zwaar. Dus waarom nu 1200 euro uitgeven voor iets wat maar net voldoet en waarvan je weet dat de prijs/prestatie niet goed is.
Wat ik niet snap is dat je er gewoon vanuit gaat dat de nieuwe battlefields niet zullen runnen op we i5. Even ter vergelijking, BF4 runde op een athlon x2/core2duo en die released in 2013. Misschien is Bf1 wel slecht geoptimaliseerd voor cpu.

• -The_Mask-
  • Niet online
Wanneer wordt een nieuwe game lichter in plaats van zwaarder? Dat zie je eigenlijk nooit, dus dat lijkt mij een logische aanname.

AMD Nieuwsdiscussie

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-11 15:56
-The_Mask- schreef op zondag 12 maart 2017 @ 10:04:
Wanneer wordt een nieuwe game lichter in plaats van zwaarder? Dat zie je eigenlijk nooit, dus dat lijkt mij een logische aanname.
Maar op het gebied van gaming houdt Ryzen 7 al nauwelijks (of in BF1: niet) een i5-7600k bij. Het is zo flauw om eindeloos te herhalen dat een i5 niet voldoende is maar tegelijkertijd te verzwijgen dat de duurste Ryzen zelfs dat niveau al niet haalt. Wat gaat er dan zo verbeteren in Ryzen 5 waarmee het niet alleen een i5, maar dus blijkbaar ook Ryzen 7 zal verslaan?

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Ik speel ook battlefield 1 op een i5 7400. Tuurlijk is battlefield 1 zwaar voor je CPU, dat zal ik niet ontkennen. Maar icm met mijn rx 480 haal ik wel gewoon steady tussen de 60 en 80 fps op ultra settings 1080p. Dus snap niet waarom voor deze jongen een i5 7500 niet zou voldoen?
Tuurlijk kan hij wachten op iets beters gaat komen, maar op het moment dat dat betere spul uit is, kan hij alweer gaan wachten op beter spul wat aangekondigd is. Dusja ik zou zeggen koop gewoon wat nu prima is als je nu een gamepc wilt bouwen.
Een i5 7500 is echt geen miskoop in mijn ogen.

• Undert0w
Bedankt allen voor de reacties

Ik denk eerlijk dat jullie allemaal een punt hebben

CPU-wise
The Mask heeft een punt met zijn opmerking over BF1. Net zoals PC Nerd gelijk heeft met zijn opmerking of ik mijn hele build wil aanpassen op de CPU heavy games.

Ik speel over het algemeen graag open world games. Ga ik spijt hebben als er toevallig verder dit jaar of volgend jaar een game uitkomt wat ik dan niet meer kan draaien? Misschien wel. Ik weet het niet goed. Als het nu echt maar een paar games zijn, dan kan ik er misschien nog wel mee leven.

Als ik het zo lees (ik ben ook terug verder gaan opzoeken). Moet ik dan niet overwegen of ik naar een i7 ga of een Ryzen 7 ipv op de Ryzen 5 te wachten (wat misschien nog wel een paar maanden kan duren). Ik doe het op dit moment met een AMD A-10 6800k APU dus wat het ook wordt, het zal een drastische verbetering zijn.

Kort gezegd:
Ik denk dat ik ofwel mijn Budget hoger moet leggen ofwel mijn verwachtingen naar games moet bijstellen. Als de I5 7500 het gross van de nieuwe spellen zal kunnen draaien in de komende 3 jaar, maar enkel de allerzwaarste games misschien niet kan draaien, dan denk ik dat ik bij de i5 7500 blijf.

Als games al snel zullen inspelen op een snellere CPU, dan leg ik met plezier die 150 euro extra neer. Hebben jullie daar een zicht op?

GPU wise

Ik ben net eventjes gaan kijken naar de specs van mijn scherm (Asus VG248QE). De resolutie is idd 1080p zoals ik al dacht. Als ik Korkss zijn opmerking lees samen met die van McGlou, dan lijkt het dat ik prijs/kwaliteit veel beter af ben met een rx 480.

Ook hier zit ik met de vraag. Hoe lang gaat de rx 480 voldoen? Aangezien hij gemaakt is voor 1080p en deftige fps haalt vermoed ik dat dat ook niet snel een probleem gaat vormen in de komende jaren? Ik kan ook sneller switchen in de GPU aangezien ik daar 200 euro mee zou uitsparen en mijn nieuwe 'midrange' kaart over 2 jaar gewoon bijna gratis zou hebben (met het uitgespaarde bedrag in rekening).

Korte samenvatting van mijn vragen

CPU-wise: Wat verwachten jullie van de gamesl in de komende jaren? Gaat de I5-7500 de meeste games toch nog vlotjes kunnen draaien? Als er een resem goede CPU heavy games gaan uitkomen wil ik gerust extra geld neertellen. Als dat er misschien maar 4-5 zijn in de komende 2 jaar, dan stel ik mijn verwachtingen op games wel bij.

GPU -wise: RX480 om nu 1080p te spelen en dan over een 2-tal jaar upgraden naar een nieuwe midrange kaart die ik bijna gratis heb met het uitgespaarde geld van nu?

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11 19:14

Pykow

Angelo OTR

Korkss schreef op zondag 12 maart 2017 @ 11:14:
Ik speel ook battlefield 1 op een i5 7400. Tuurlijk is battlefield 1 zwaar voor je CPU, dat zal ik niet ontkennen. Maar icm met mijn rx 480 haal ik wel gewoon steady tussen de 60 en 80 fps op ultra settings 1080p. Dus snap niet waarom voor deze jongen een i5 7500 niet zou voldoen?
Tuurlijk kan hij wachten op iets beters gaat komen, maar op het moment dat dat betere spul uit is, kan hij alweer gaan wachten op beter spul wat aangekondigd is. Dusja ik zou zeggen koop gewoon wat nu prima is als je nu een gamepc wilt bouwen.
Een i5 7500 is echt geen miskoop in mijn ogen.
Je kan altijd wel wachten.
Heb zelf al 4 maanden gewacht omdat de vega kaartrn eraan zaten te komen.
Wel 4 maanden alles op low settings moetrn spelen.
Ik wacht nog wel op de gtx 1080 ti kaarten.
Maar je moet kijken wat je budget is en hoe graag je een nieuwe pc wil.
Mijn huidige pc is gewoon op, dus ik ga zelf deze maand mn pc halen.

Angelo NL / Global Cargo VTC

• -The_Mask-
  • Niet online
Extraxyz schreef op zondag 12 maart 2017 @ 11:05:
[...]

Maar op het gebied van gaming houdt Ryzen 7 al nauwelijks (of in BF1: niet) een i5-7600k bij. Het is zo flauw om eindeloos te herhalen dat een i5 niet voldoende is maar tegelijkertijd te verzwijgen dat de duurste Ryzen zelfs dat niveau al niet haalt.
En dat is klopt dus totaal niet. Er is namelijk geen enkele game welke een Ryzen 7 CPU niet gemakkelijk kan draaien zonder ook maar zwaar belast te worden.

Jij en ook veel anderen verwarren dat nogal eens door te kijken naar games getest op laagste instellingen. Daar zul je idd zien dat een i7 zo maar een 10 of 20% hogere framerate kan behalen. Maar dan hebben we het vaak over 200 of zelfs 300 frames per seconde. Je bent dan namelijk erg afhankelijk van max single core performance.

Dat ben je echter niet bij games op normale instellingen dan zie je dat beide gelijkwaardig belast worden maar dat de i5 of i7 erg zwaar belast wordt, weinig overhoudt dus. En de Ryzen 7 helemaal niet zwaar belast wordt.

De komende jaren staat er echter weinig vooruitgang op de roadmaps van Intel en AMD wat betreft single core performance, echter des te meer op multi core performance. Games moeten dus beter gaan schalen over meerdere cores anders zal er geen CPU zijn welke die game vloeiend kan draaien.

Je ziet het dan ook nu al bij Battlefield 1 waarbij een i5 6600K als minimaal wordt vereist, omdat een iets tragere CPU als bijvoorbeeld een i5 4460 de game al niet zonder merkbare framedrops kan draaien.

AMD Nieuwsdiscussie

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-11 15:56
In die 1300 euro past mijns inziens alles wat aan je behoefte voldoet en waar je jaren mee vooruit kan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 319,-€ 319,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 439,-€ 439,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 17,95€ 17,95
1be quiet! Pure Rock Slim€ 22,51€ 22,51
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 115,95€ 115,95
1Corsair CX450M€ 54,90€ 54,90
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.280,11

Met een i7-7700 hoef je je de komende jaren echt geen zorgen te maken dat er games gebottlenecked worden. Omdat je niet wilt overklokken, is de non-K versie met B250 moederbord voldoende.

Je geeft aan dat geluidsreductie belangrijk is, dan is de Gaming X versie van de MSI GTX 1070 een betere optie. Deze variant koelt beter met lagere ventilatorsnelheden. Bezuinigen kan inderdaad door voor een RX480 te gaan. Deze haalt met gemak 60 fps, met wat kwaliteits-compromissen ook 144+ fps wel. Verder is voor stilte ook een aparte CPU koeler altijd aan te raden.

Zonder overklokken kan het systeem maximaal 2400Mhz geheugen aan, dus die heb ik er ook bij gedaan i.p.v. de 2133Mhz sticks die je had gekozen. Voor de vrijwel gelijke prijs is het zonde om niet te doen.

Met de zuinige versie van de i7 zou een CX450M als voeding ook voldoende moeten zijn.

Die M.2 SSD die je had gekozen, is om één of andere reden 40 euro duurder dan de 2.5" variant die exact dezelfde snelheden en capaciteit biedt. De Crucial MX300 geeft je voor datzelfde goedkopere bedrag, 25GB meer.

Verwijderd

Extraxyz schreef op zondag 12 maart 2017 @ 11:05:
[...]

Maar op het gebied van gaming houdt Ryzen 7 al nauwelijks (of in BF1: niet) een i5-7600k bij. Het is zo flauw om eindeloos te herhalen dat een i5 niet voldoende is maar tegelijkertijd te verzwijgen dat de duurste Ryzen zelfs dat niveau al niet haalt. Wat gaat er dan zo verbeteren in Ryzen 5 waarmee het niet alleen een i5, maar dus blijkbaar ook Ryzen 7 zal verslaan?
Hier presteert de R7 1700 op 3,9Ghz gelijk aan een i7 7700k op 5Ghz, terwijl de i7 bijna constant op 70-100% load zit en de R7 leuk rond de 40% in BF1:
YouTube: Ryzen 1700 vs i7 7700K | An Unbiased Look at Benchmarks

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2017 12:46 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Undert0w schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 21:51:
- Waarom is die windows OEM zo goedkoop? Heb ik iets verkeerd gekozen?
Je Windows licentie is zo goedkoop omdat die via schimmige sites verkocht wordt. Dergelijke sites als G2A etc. verkopen keys voor spellen en Windows spotgoedkoop. Echter krijg je geen garantie dat je eindigt met een werkende licentie. Genoeg mensen, ook op Tweakers, kwamen er al achter dat van die goedkope Windows licenties de sleutel soms al gebruikt was.
- misschien is de GTX 1070 overkill, ik zou ook naar de AMD RX480 kunnen gaan waarschijnlijk. Al ben ik daar wat nerveus over hoe 'future proof' die is. Ik voel me precies beter bij de 1070.
- Heb ik nog een extra koeler nodig?
- Is de processor ok?
Als je graag een GTX 1070 wil moet je dat vooral doen, maar een RX480 of een GTX 1060 past ook prima bij deze build. Dan loopt de GPU meer in de pas met de rest. Een GTX 1070 is vooral pas interessant als je op 1440p wil gaan gamen. Tot 1080p voldoen de RX 480 en GTX 1060 uitstekend.

Ik zie ook dat de ruzie om de CPU is losgebarsten. Zelf denk ik dat de Core i5 die je hebt gekozen een prima CPU is voor het doel wat je voor ogen hebt. Je kan prima jaren ermee vooruit. 150-200 fps in CS:GO kan je makkelijk halen, voor Battlefield games ligt het anders. Die zijn uitzonderingen op de regel. Als je daar richting de 60 fps zit op een 64 spelers server ben je al goed bezig. :)

• Korkss
  • Nu online
Je zegt in je post een stukje terug:

Kort gezegd:
Ik denk dat ik ofwel mijn Budget hoger moet leggen ofwel mijn verwachtingen naar games moet bijstellen. Als de I5 7500 het gross van de nieuwe spellen zal kunnen draaien in de komende 3 jaar, maar enkel de allerzwaarste games misschien niet kan draaien, dan denk ik dat ik bij de i5 7500 blijf.

Ik durf er bijna mijn pc op te verwedden dat jij met een i5 7500 de komende 3 jaar gewoon alle games kan spelen hoor. Wat betreft de Rx 480, deze gaat voorlopig op 1080p ook gewoon nog goed mee. Misschien dat je over 2/3 jaar de settings wat moet terugschalen ingame, maargoed ga je daar heel veel last van hebben?

Met een i5 7500 en een rx 480 zit je gewoon prima als je op 1080p gaat gamen. Tuurlijk kan het altijd beter en grootser. Maar daar betaal je dan ook voor. Voor wat ik nu lees over hoe jij gamed en welke games je gaat spelen kan je bijna geen miskoop doen. Ik zou persoonlijk lekker de rest van je budget in een oude sok onder je bed gooien. De aankomende tijd genieten van je nieuwe game pc en als jij denkt over een X aantal jaar, het kan wel weer wat strakker, trek je die oude sok onder je bed vandaan en kom je weer hier op het forum ;)

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:12

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Het is denk ik ook de vraag van wat ts acceptable vindt. Natuurlijk kun je de games op een i5 redelijk kunne blijven spelen de komende jaren. Maar ik zelf kom van een i5-4400 af en draai nu een i7-4790K en de fps die mij het heeft opgeleverd in csgo vond ik het zeker waard.
Als je wil wachten zou ik trouwens lekker een AMD systeem kopen, ookal is het maar om de concurrentie er een beetje in te houden.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• Korkss
  • Nu online
Dat is het met pc's. Het kan altijd beter en als je het beste hebt, komt er al snel weer wat beters aan.
Wat betreft de ryzen processors die nu nieuw zijn. Vast aardige en goede dingen. Maar voordat die er waren, werden de i5 processors toch gezien als DE gamingprocessors. Lijkt me niet dat sinds Ryzen, de i5 totale rotzooi is geworden. Wat veel mensen wel doen lijken.

• Undert0w
Nogmaals bedankt allemaal.

Ik ga voor de RX480 gaan ipv de GTX 1070. Als ik kijk naar de games die ik nu eigenlijk vooral speel is dat idd voldoende.

Ik ga ook voor de i5 OF misschien wacht ik toch nog op de ryzen 5. Ik zal zien hoeveel geduld ik heb

Voorlopig resultaat

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MSI Radeon RX 480 ARMOR 8G OC€ 229,-€ 229,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 17,89€ 17,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 976,59

[ Voor 84% gewijzigd door Undert0w op 12-03-2017 20:53 ]

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Undert0w schreef op zondag 12 maart 2017 @ 19:31:
Nogmaals bedankt allemaal.

Ik ga voor de RX480 gaan ipv de GTX 1070. Als ik kijk naar de games die ik nu eigenlijk vooral speel is dat idd voldoende.

Ik ga ook voor de i5 OF misschien wacht ik toch nog op de ryzen 5. Ik zal zien hoeveel geduld ik heb

Voorlopig resultaat

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MSI Radeon RX 480 ARMOR 8G OC€ 229,-€ 229,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 17,89€ 17,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 976,59
Alleen zit er nu om de een of andere reden ineens een poep voeding (zeer belabberde kwaliteit) in, terwijl je eerst een Corsair CX450M in het lijstje had.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• -The_Mask-
  • Niet online
Anonymoussaurus schreef op maandag 13 maart 2017 @ 01:20:
[...]

Alleen zit er nu om de een of andere reden ineens een poep voeding (zeer belabberde kwaliteit) in, terwijl je eerst een Corsair CX450M in het lijstje had.
De CS550M en CX450M zijn kwalitatief vergelijkbaar. Het probleem van de CSM serie was altijd dat die gelijk geprijsd was met high-end voedingen. Nu is die echter end of life (EOL) en sinds enkele dagen daardoor een meer realistische prijs van minder dan 75 euro bij enkele winkels. Een aantal andere winkels vraagt echter nog de oude prijs van 100 euro, maar daarvoor heb je ook een high-end RM550x van Corsair.

AMD Nieuwsdiscussie

• Undert0w
Anonymoussaurus schreef op maandag 13 maart 2017 @ 01:20:
[...]

Bedankt om me daar nog even op te wijzen . Is 450 watt voldoende. Stel dat ik over 2 jaar upgrade naar een betere gpu/cpu, kom ik dan niet in de problemen? Of als ik er misschien nog een harde schijf insteek? Heb altijd gehoord dat je best wat te ruim neemt?

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

-The_Mask- schreef op maandag 13 maart 2017 @ 09:30:
De CS550M en CX450M zijn kwalitatief vergelijkbaar. Het probleem van de CSM serie was altijd dat die gelijk geprijsd was met high-end voedingen. Nu is die echter end of life (EOL) en sinds enkele dagen daardoor een meer realistische prijs van minder dan 75 euro bij enkele winkels. Een aantal andere winkels vraagt echter nog de oude prijs van 100 euro, maar daarvoor heb je ook een high-end RM550x van Corsair.
Hmm, vreemd, in je eigen topic staat er dat het geen interessante voeding is: Voeding advies en informatie topic - Deel 33

Maar goed, dat betekent ook niet natuurlijk dat het een beroerde voeding is. Het lijkt er dus op dat de CSM afgeprijsd is.
Undert0w schreef op maandag 13 maart 2017 @ 09:35:
Bedankt om me daar nog even op te wijzen . Is 450 watt voldoende. Stel dat ik over 2 jaar upgrade naar een betere gpu/cpu, kom ik dan niet in de problemen? Of als ik er misschien nog een harde schijf insteek? Heb altijd gehoord dat je best wat te ruim neemt?
450 watt is ruim zat. Alleen als je flink wilt overklokken zul je hoger moeten gaan. :)

De GPU's en CPU's worden steeds zuiniger (aantal nm wordt steeds lager, dus energiezuiniger). De mensen die dus nu een 750 watt voeding hebben gekocht, zitten dus nu met een systeem wat op load maximaal 350 watt gebruikt :p.

Naja, als je denkt dat je veel opslag moet hebben, kun je er inderdaad altijd een 2 of 3 TB HDD erbij knallen. Kan natuurlijk ook altijd nog later, als je ziet dat je SSD snel volloopt.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• -The_Mask-
  • Niet online
Anonymoussaurus schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:36:
[...]

Hmm, vreemd, in je eigen topic staat er dat het geen interessante voeding is: Voeding advies en informatie topic - Deel 33

Maar goed, dat betekent ook niet natuurlijk dat het een beroerde voeding is. Het lijkt er dus op dat de CSM afgeprijsd is.
En in beide berichten staat dan ook hetzelfde maar in andere woorden. Er staat echter iets heel anders dan wat jij aangaf.

AMD Nieuwsdiscussie

• Undert0w
Ik heb wat zitten opzoeken en rekenen (bedankt The_Mask voor die thread te schrijven). 450 watt zou ruim voldoende moeten zijn idd

65w voor de processor
max 20w voor de harde schijven (indien ik er toch nog 2 zou nemen)
170w voor de rx480

Dan kom ik rond de 255w , dan is 450 nog ruim

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Undert0w schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:44:

Dan kom ik rond de 255w , dan is 450 nog ruim
Je vergeet een aantal zaken, die ook behoorlijk wat kunnen vragen. Om te beginnen je moederbord en het geheugen. Ook de fans vragen wel wat, en dan sluit je natuurlijk nog het een en ander op de usb aan.

Maar nog steeds is 450 W zat.

• -The_Mask-
  • Niet online
Reepje schreef op maandag 13 maart 2017 @ 17:49:
[...]

Je vergeet een aantal zaken, die ook behoorlijk wat kunnen vragen. Om te beginnen je moederbord en het geheugen. Ook de fans vragen wel wat, en dan sluit je natuurlijk nog het een en ander op de usb aan.
Als je alle andere cijfers heel ruim neemt en uit gaat van allemaal 100% zo wat hij nu doet zul je zien dat de praktijk zelfs met de andere onderdelen erbij niet hoger uitkomt maar eerder lager.

AMD Nieuwsdiscussie

• Undert0w
Thanks guys.

Ik denk dat ik ga proberen te wachten op de Ryzen 5 zoals @-The_Mask- voorstelde. Ik heb er goed over nagedacht en ik denk dat ik spijt ga krijgen als ik het niet doe. Het is helemaal niet ondenkbaar dat games (en Intel) zo snel mogelijk gaan inspelen op de nieuwe ontwikkelingen.

Ik vind wel de release date van Q2 nogal stom. Nu weet ik niet of dat begin april is of eind juni... dat maakt wel een verschil. Zou verlof willen nemen in April en spelen op de nieuwe rig. Een Ryzen 7 is waarschijnlijk zware overkill en minstens 150 euro duurder.

Ergens ben ik nog tempted om voor de 'high end' build te gaan met de GTX 1070 en de Ryzen 7. Voor mijn scherm 1080p 144hz gaat dat wss overkill zijn, zeker als je de spellen bekijkt die ik nu speel (overwatch, H1Z1, csgo, miscreated,...). Dusja, ik wacht nog even af en hoop dat ik snel een echte release date te horen krijg van de Ryzen 5.

• Undert0w
Ok ik zit dus nog steeds te wachten op de Ryzen, gelukkig is de release date al even bekend. Nog een kleine 2 weekjes wachten.

Ik heb de laatste 2 weken heel veel opzoekingswerk gedaan, ik denk dat ik mezelf geen volledige 'noob' meer moet vinden nu. Ryzen is zeker wel nog interessant om te gamen in ieder geval. De single core performance lijkt niet zo sterk te zijn als intel, maar de multi-core is wel boeiend natuurlijk.

Klopt het als ik zeg dat Ryzen 5 eigenlijk eerder vergelijkbaar is met de i7? Het wordt gemarket als een concurrent van de i5 maar ik krijg de indruk dat het gewoon een heel cheap optie is voor een i7. Prijs-kwaliteit denk ik dat de ryzen dan zeer goed zit. Zeker met de positieve evoluties die er al zijn geweest de laatste weken.

Daarnaast toch beslist om een gtx 1070 te nemen. Om echt zeker het volledige te halen uit mijn 144hz scherm is dat blijkbaar toch veiliger.

Wat denken jullie van deze build?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1500X Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI B350 Tomahawk€ 119,90€ 119,90
1MSI GeForce GTX 1070 AERO 8G OC€ 411,-€ 411,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 121,-€ 121,-
1Corsair CX450M€ 54,95€ 54,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 147,95€ 147,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,70

Afhankelijk van de benchmarks in de eerste dagen na de release wordt het deze of toch nog een intel build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 317,85€ 317,85
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 119,-€ 119,-
1Corsair CX450M€ 54,95€ 54,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 147,95€ 147,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.235,60

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:36
Ben jaloers op je builds vanwege de 'heb' factor.
Ik zou voor de ryzen gaan simpelweg omdat het een enorme 'bang for your Buck' is.

Wat processorkracht betreft kun je heel lang discussiëren maar ik heb een systeem om een 24" 1080p60hz ips scherm en dat komt neer op het volgende:

I5 4570 (geloof ik)
8gb ddr3
780gtx

Ik heb aan kracht geen enkel gebrek om eerlijk te zijn. Dus het lijkt me sterk dat die 3-400€ in verhouding staat tot de extra performance. Als je dat geld in je zak houd en over twee jaar een nieuwe gfx kaart koopt doe je het volgens mij veel slimmer.

• -The_Mask-
  • Niet online
Undert0w schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:21:

Klopt het als ik zeg dat Ryzen 5 eigenlijk eerder vergelijkbaar is met de i7?
Ja, maar dan wel wat de oudere i7's, een i7 7700K is te hoog gegrepen.
Dus een pricewatch: AMD Ryzen 5 1400 Boxed tegenover pricewatch: Intel Core i7 3770K Boxed
pricewatch: AMD Ryzen 5 1500X Boxed tegenover pricewatch: Intel Core i7-4770K Boxed.
Zoiets moet je verwachten qua prestaties en ook qua specificaties komen ze dan redelijk overeen, alleen quadcore's met SMT en dus acht threads.
Afhankelijk van de benchmarks in de eerste dagen na de release wordt het deze of toch nog een intel build:
Ik zou kijken naar de twee hexacore's als ik jouw was, qua prijs worden ze ook beide goedkoper dan de i7 7700. Beide zijn echter overklokbaar en hebben meer CPU power. Ook al maken nog maar weinig games, eigenlijk geen nog volledig gebruik van zo'n CPU. Je hebt die extra CPU kracht dan maar al vast voor de toekomst. Nu zul je qua prestaties overigens weinig tot geen verschil zien in bijvoorbeeld een Ryzen 7 1800X en 1600X in games, simpelweg omdat de twee extra core's totaal niet gebruikt worden.

Maar de pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler en pricewatch: AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler dus.
Lynx schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:50:

Ik heb aan kracht geen enkel gebrek om eerlijk te zijn.
Er zijn games waarbij je dat wel komt. Battlefield 1 is zo'n game waarbij je niet elke multiplayer map fatsoenlijk kan draaien. De grootste maps met 64 medespelers zal gewoon niet vloeiend gaan, ook niet op de laagste instellingen.

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 31-03-2017 22:20 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Undert0w
@-The_Mask- makes sense. Ik heb al gezien dat de 7700k zelfs al op zijn limiet geraakt in Battlefield (wel extreem voorbeeld natuurlijk). Dan ga ik inderdaad beter eerder voor de 1600. Daarnaast schijnt dat ze ryzen's nog wel kunnen OC'en met hun standaard cooler (die best deftig is). Ik ken niets van OC'en maar blijkt dat je daar weinig mis mee kan doen.

Het enige waar ik een beetje 'bang' voor heb is dat er in het begin blijkbaar veel bios updates gaan zijn. Dat is eigenlijk goed, maar aan de andere kant is dat iets waarmee je iets 'mis' kan doen. Dat is misschien nog het grootste struikelblok.

De performance van de Ryzen is gewoon dik ok en naar de toekomst kan dat eigenlijk alleen maar verbeteren. Ik heb op het moment nog een AMD A10-6800 APU dus het zal een monsterlijk verschil zijn.

• -The_Mask-
  • Niet online
Op zich is het tegenwoordig heel gemakkelijk en kan er weinig mis gaan zo lang de PC niet heel erg onstabiel is of de stroom weg valt. Tegenwoordig kun je in UEFI zelf vaak wel updaten, zelfs het downloaden vanuit UEFI is vaak genoeg zelfs mogelijk. Dan is het niet meer dan in UEFI updaten aanklikken en een minuutje wachten.

[ Voor 13% gewijzigd door -The_Mask- op 31-03-2017 23:13 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Undert0w
@-The_Mask- heb gisteren idd al wat opgezocht, kans lijkt me klein dat ik iets fout doe. Basically, als mijn pc goed in elkaar steekt en de stroom is normaal dan loopt er niets mis .. kans lijkt me eerder klein dat het misloopt dus.

Ik heb gisteren ook nog wat verder opgezocht over Ryzen en ik kwam dit filmpje tegen.

TL;DW: De grootste verschillen van intel vs Ryzen vallen weg nav het gebruik van de GPU in Tomb Raider. mogelijk te maken met Nvidia drivers. Zie screenshots van de video hieronder.

GTX 1070
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AxFIjHGl.png

RX480 crossfire
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D8M5T3v.png
Hetgeen waar ik nu mee zit is dat ik eigenlijk een AMD GPU wil als ik een Ryzen neem.

Het probleem
Wel Crossfire gaan is duurder dan de gtx 1070 + ik heb gelezen dat dat niet in alle spellen optimaal is. Daarnaast is er op dit moment geen AMD equivalent van de GTX 1070... Nvidia heeft er denk ik ook geen baat bij om hun drivers te optimaliseren voor Ryzen (wel voor dx12 als ik de video mag geloven). Ik vind het maw heel lullig om een gtx 1070 te combineren met een Ryzen als ik weet dat de Ryzen niet het volledige uit de 1070 kan halen. Het is ook niet duidelijk of AMD Rx580 ook maar in de buurt zal komen van de GTX 1070.

Pluspunten aan Ryzen
  • Goedkoper
  • Meer cores
  • Interessant voor multi-tasken etc
Minpunten
  • Voorlopig minder prestaties in games
  • Mogelijk haal je niet alles uit een GTX grafische kaart
  • Nog heel nieuw, BIOS updates, patches, optimalisaties is nog wachten
Het wordt bijna een hartverscheurende keuze. Mijn gevoel zegt dat Ryzen snel beter zal zijn dan intel. Over een paar jaar kan een i5 al helemaal outdated zijn. Ik denk dat ik dus minstens voor de i7 of de Ryzen moet gaan. De i7 is duurder, maar geeft op dit moment ook wel meer gamingwise + er is geen onzekerheid. De Ryzen 5 met 6 cores is de i7 in de toekomst waarschijnlijk voorbij, maar met hoeveel en wannneer? Als dat pas over 2 jaar is en het intel i7 maar een beetje voorbij is, dan denk ik dat de intel i7 alsnog een betere keuze zal zijn. Tegen dat de i7 niet meer voldoet gaat ook de huidige Ryzen 5 waarschijnlijk helemaal outdated zijn.

Slechtste geval i7
Over een jaar minder als Ryzen, wel nog ruim voldoende voor 1080p gaming
50-100 euro meer betaald voor een iets mindere CPU

Slechtste geval Ryzen
Steekt i7 niet voorbij. Updates/patches brengen niet wat we verwachten/hopen. Ik haal niet het volledige uit mijn gtx 1070. Wel nog vrij decent, zeker voor de prijs.

Ik wil eigenlijk de Ryzen, voor de prijs, het is nieuw/interessant. Aan de andere kant ben ik ook iemand die graag op safe speelt en dan kom ik misschien toch bij intel uit.

Vind je dat mijn analyse correct is? Ga ik kort door de bocht misschien? Uiteindelijk ga ik maar 1080p gaming doen, de single core speed is daarin op dit moment nog erg belangrijk en in de toekomst als meerdere cores belangrijk zijn/worden zit ik met de i7 nog steeds goed.

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Wacht nou gewoon even tot 11 april en bekijk de reviews van de Ryzen 5 series. Zelfs als de Ryzen 5 tegenvalt dan nog zal Intel denk ik zijn prijzen wat naar beneden schroeven. Of je dan voor Ryzen of Kaby Lake gaat het is in beide gevallen een win-win scenario.

Bovendien overdrijft men echt enorm hier hoor, dat de i7 7700 over een jaar al outdated is is pure lariekoek. En de mooie verhalen over Ryzen in de toekomst wil ik eerst zien en dan pas geloven. Vooral omdat ik skeptisch ben of de CCX latency issues juist niet voor meer problemen gaan zorgen in de toekomst.

[ Voor 37% gewijzigd door Tim2010 op 01-04-2017 14:30 ]

• Undert0w
@Tim2010 Jep wachten doe ik sowieso. Ik geloof er wel niet echt in dat intel zijn prijzen gaat laten zakken, maar je weet nooit. Daarnaast weet je ook niet of tegen dan de Ryzen 5 miraculeus toch beter zou presteren of als er misschien ondertussen weer interessante updates zijn geweest.

De onderdelen zal ik waarschijnlijk pas bestellen rond 16 april dus dan weet ik al weer iets meer. Het heeft waarschijnlijk inderdaad weinig zin om n u 100 000 afwegingen te maken die tegen dan misschien al outdated zijn.

Over de i7, outdated denk ik ook niet. i5 is misschien wel al iets risicovoller, al is dat ook pure speculatie (en een beetje gebasseerd op dat de geschiedenis zich zou herhalen).

Ik wacht af in ieder geval (hoe moeilijk dat ook aan het worden is)

• TCHN
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-04-2022
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 367,20€ 367,20
1MSI Z270 SLI Plus€ 139,-€ 139,-
1Fractal Design Define S€ 74,50€ 74,50
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 14,90€ 14,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 124,-€ 124,-
1Seasonic G-series 550 watt€ 81,-€ 81,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 147,50€ 147,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.359,10

Gaat 60 euro over je max budget, maar dit systeempje is Usain Bolt. Ga je voor een RX 480, kom je op ongeveer 1200 euro's uit. Rond eind april word de RX 580 verwacht. Dat in combinatie met de Ryzen R5 CPU's die eraan komen is het uiteindelijke advies inderdaad, nog even wachten! Kun je echt niet wachten en schaf je bovenstaand systeem aan, ben je in ieder geval komende paar jaar goed voorzien van rekenkracht, snelheid en goede grafische capaciteiten.

Als je voor Ryzen kiest, hou er dan rekening mee dat vooral games die gebruik maken van een hogere single core kloksnelheid in tegenstelling tot meerdere cores, minder frames zullen genereren dan I5/I7 CPU's met hogere kloksnelheden. Dit betekend niet dat je op een Ryzen niet goed kunt gamen, integendeel! Meer frames per seconden betekend niet per definitie een betere game ervaring. Je zou bijvoorbeeld op een I7 7700 @ 5 ghz met CS:GO een FPS van 400/500 kunnen halen ten opzichte van 250/350 op een R7 1700 @ 4 ghz. Of dit verschil maakt voor je game ervaring? Ik denk persoonlijk van niet. Overigens is het ook zo dat wanneer je games op hogere resoluties en hogere settings gaat draaien, de verschillen tussen Ryzen en Intel kleiner zullen worden met betrekking tot je framerate, simpelweg omdat je wederom verschuift van een CPU bottleneck naar een GPU bottleneck. De intel zal in de meeste gevallen een kleine voorsprong behouden, echter de GPU is de bottleneck in beidde systemen die de frames dichter bij elkaar zal brengen wanneer we het hebben over nieuwe titels @ 4K HD ultra kwaliteit settings.

De komst van Vulkan API kan enig soelaas bieden voor Ryzen CPU's met betrekking tot gaming. De verwachting is dat Vulkan de extra cores van de Ryzen CPU's beter zal kunnen benutten. In welke mate dit de prestaties van de Ryzen ten goede komt moet echter nog blijken.

Het LGA 1151 platform is inmiddels wat verouderd wat betekend dat we waarschijnlijk niet veel nieuws gaan zien op dit systeem. Dat betekend echter ook dat we het hier hebben over een ver doorontwikkeld platform dat buitengewoon goed functioneert. Een zekerheidje dus.

AM4 is nieuw, lijkt goed uit de verf te komen, maar de verf is nog lang niet droog. Als alle problemen waar dit nieuwe platform mee te kampen heeft worden verholpen hebben we straks een waardige concurrent voor de Intel platformen. De potentie is aanwezig, nu moet het nog worden waargemaakt.

Momenteel moederbord fabrikanten druk bezig bios updates uit te rollen die de stabiliteit van het AM4 platform moet verbeteren. De verwachtingen zijn dat dit ook de stabiliteit van DDR4 geheugen zal verbeteren op hogere snelheden.

Hierbij komen we uit op het probleem wat de Ryzen CPU's ondervinden op het gebied van frames in games. De architectuur van de Ryzen is zo gemaakt dat ze bestaat uit twee groepen van ieder 4 fysieke cores. De zogenaamde CCX's van de Ryzen CPU. 1 CCX bestaat uit 4 cores, 1 gedeelde L3 cache en 4 x (1 per core) L2 cache. De bottleneck ontstaat omdat de meeste games, oudere games maar ook de huidige generatie, hun drawcall scheduling via 1 CCX naar 1 core proberen te sturen. Ook het verwerken van de drawcalls gebeurt veelal op dezelfde core en dus ook automatisch op dezelfde CCX. Omdat de core op een lagere clocksnelheid draait en een kleinere L3 cache tot hun beschikking hebben ontstaat er een CPU bottleneck. Directx 12 API lijkt hier iets beter mee om te gaan dan directx 11, maar nog steeds niet goed genoeg voor een Ryzen. Hier kan dus Vulkan hopelijk verbetering brengen.

Dit is overigens ook de reden waarom Ryzen CPU's zoveel voordeel lijken te hebben bij hogere RAM snelheden. Door de hogere snelheid van de RAM kunnen de drawcalls sneller verwerkt worden wat ruimte maakt in de L3 cache voor nieuwe drawcalls. Intels hebben hier ook voordeel bij, echter gezien de grotere shared L3 cache over alle cores, in veel mindere mate.

De Ryzen is een heel snelle CPU, helaas kunnen veel games momenteel niet voldoende gebruik maken van de volledige potentiële rekenkracht die de AMD CPU te bieden heeft. Je mag verwachten dat dit in de toekomst nog beter wordt, zeker weten wanneer we het zelf kunnen meten.

• Undert0w
Thoughts?

Moederbord heb ik voor de veilige keuze gekozen. Misschien kan ik hierop besparen.

Daarnaast ga ik overclocken, maar ik wilde eerst proberen met de gewone stock cooler. Als ik naar de 3,8-3,9hgz geraak ben ik blij.

Ik ben gegaan voor 3000mhz ram

Ik heb een kleinere SSD gekozen en een HDD toegevoegd.

Wat denken jullie?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 239,-€ 239,-
1MSI B350 Tomahawk€ 119,70€ 119,70
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,37€ 49,37
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 11,95€ 11,95
1Corsair CX450M€ 54,-€ 54,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.178,52

• Undert0w
TCHN schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 16:20:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 367,20€ 367,20
1MSI Z270 SLI Plus€ 139,-€ 139,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 14,90€ 14,90
1Seasonic G-series 550 watt€ 81,-€ 81,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 147,50€ 147,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.359,10

Gaat 60 euro over je max budget, maar dit systeempje is Usain Bolt. Ga je voor een RX 480, kom je op ongeveer 1200 euro's uit. Rond eind april word de RX 580 verwacht. Dat in combinatie met de Ryzen R5 CPU's die eraan komen is het uiteindelijke advies inderdaad, nog even wachten! Kun je echt niet wachten en schaf je bovenstaand systeem aan, ben je in ieder geval komende paar jaar goed voorzien van rekenkracht, snelheid en goede grafische capaciteiten.

Als je voor Ryzen kiest, hou er dan rekening mee dat vooral games die gebruik maken van een hogere single core kloksnelheid in tegenstelling tot meerdere cores, minder frames zullen genereren dan I5/I7 CPU's met hogere kloksnelheden. Dit betekend niet dat je op een Ryzen niet goed kunt gamen, integendeel! Meer frames per seconden betekend niet per definitie een betere game ervaring. Je zou bijvoorbeeld op een I7 7700 @ 5 ghz met CS:GO een FPS van 400/500 kunnen halen ten opzichte van 250/350 op een R7 1700 @ 4 ghz. Of dit verschil maakt voor je game ervaring? Ik denk persoonlijk van niet. Overigens is het ook zo dat wanneer je games op hogere resoluties en hogere settings gaat draaien, de verschillen tussen Ryzen en Intel kleiner zullen worden met betrekking tot je framerate, simpelweg omdat je wederom verschuift van een CPU bottleneck naar een GPU bottleneck. De intel zal in de meeste gevallen een kleine voorsprong behouden, echter de GPU is de bottleneck in beidde systemen die de frames dichter bij elkaar zal brengen wanneer we het hebben over nieuwe titels @ 4K HD ultra kwaliteit settings.

De komst van Vulkan API kan enig soelaas bieden voor Ryzen CPU's met betrekking tot gaming. De verwachting is dat Vulkan de extra cores van de Ryzen CPU's beter zal kunnen benutten. In welke mate dit de prestaties van de Ryzen ten goede komt moet echter nog blijken.

Het LGA 1151 platform is inmiddels wat verouderd wat betekend dat we waarschijnlijk niet veel nieuws gaan zien op dit systeem. Dat betekend echter ook dat we het hier hebben over een ver doorontwikkeld platform dat buitengewoon goed functioneert. Een zekerheidje dus.

AM4 is nieuw, lijkt goed uit de verf te komen, maar de verf is nog lang niet droog. Als alle problemen waar dit nieuwe platform mee te kampen heeft worden verholpen hebben we straks een waardige concurrent voor de Intel platformen. De potentie is aanwezig, nu moet het nog worden waargemaakt.

Momenteel moederbord fabrikanten druk bezig bios updates uit te rollen die de stabiliteit van het AM4 platform moet verbeteren. De verwachtingen zijn dat dit ook de stabiliteit van DDR4 geheugen zal verbeteren op hogere snelheden.

Hierbij komen we uit op het probleem wat de Ryzen CPU's ondervinden op het gebied van frames in games. De architectuur van de Ryzen is zo gemaakt dat ze bestaat uit twee groepen van ieder 4 fysieke cores. De zogenaamde CCX's van de Ryzen CPU. 1 CCX bestaat uit 4 cores, 1 gedeelde L3 cache en 4 x (1 per core) L2 cache. De bottleneck ontstaat omdat de meeste games, oudere games maar ook de huidige generatie, hun drawcall scheduling via 1 CCX naar 1 core proberen te sturen. Ook het verwerken van de drawcalls gebeurt veelal op dezelfde core en dus ook automatisch op dezelfde CCX. Omdat de core op een lagere clocksnelheid draait en een kleinere L3 cache tot hun beschikking hebben ontstaat er een CPU bottleneck. Directx 12 API lijkt hier iets beter mee om te gaan dan directx 11, maar nog steeds niet goed genoeg voor een Ryzen. Hier kan dus Vulkan hopelijk verbetering brengen.

Dit is overigens ook de reden waarom Ryzen CPU's zoveel voordeel lijken te hebben bij hogere RAM snelheden. Door de hogere snelheid van de RAM kunnen de drawcalls sneller verwerkt worden wat ruimte maakt in de L3 cache voor nieuwe drawcalls. Intels hebben hier ook voordeel bij, echter gezien de grotere shared L3 cache over alle cores, in veel mindere mate.

De Ryzen is een heel snelle CPU, helaas kunnen veel games momenteel niet voldoende gebruik maken van de volledige potentiële rekenkracht die de AMD CPU te bieden heeft. Je mag verwachten dat dit in de toekomst nog beter wordt, zeker weten wanneer we het zelf kunnen meten.
Ik heb deze post volledig gemist .. ziet er ook juicy uit ... Dadelijk begin ik weer te twijfelen. Dit geeft natuurlijk wel meer 'zekerheid' en een top gamesysteem dat ook nog jaren zou mee moeten kunnen.

• TCHN
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-04-2022
Ik ben zelf ook al een poosje aan het kijken naar een nieuw systeem, hoofdzakelijk voor gaming. Er zijn inmiddels links en rechts wat reviews uitgekomen voor de amd r5 serie en er zijn een aantal dingen die in overweging genomen moeten worden.

Het begint erop te lijken dat de i5 cpu's van intel, hoewel nog steeds erg deftig, steeds moeilijker te verdedigen zijn ten opzichte van de r5 1600/1600x. De single core performance van een i5 7600k @ ~$250 is nog altijd sneller dan die van een r5 1600x. Dit houd in dat games die voornamelijk baat hebben bij single core games, nog altijd iets beter zullen presteren met een i5 7600k vs r5 1600x. Zodra meerdere cores in het spel komen, zien we echter dat de 1600x ineens dichterbij komt, of zelfs, in sommige gevallen de 7600k voorbij gaat. Bovendien doet de 1600x het over het algemeen iets beter wanneer we kijken naar de gemiddelde framerate van de laagste 3% frames. De single core dropoff van een 1600x is ook vrij gering ten opzichte van een 7600k. Als je andere CPU intensieve activiteiten uitvoert met je PC anders dan gaming, zijn de extra cores en threads van een r5 1600x een absolute beslisser. Als ik nu een CPU zou kopen ~$250 dan zou ik absoluut voor een R5 1600x/r5 1600 gaan.

Het geld wat je uitspaart kan besteed worden voor snellere RAM. Nogmaals, de Ryzen CPU's lijken erg veel baat te hebben bij hogere RAM snelheden, zelfs als dit ten koste gaat van iets lossere timings, vanwege de wijze waarop het infinity fabric communicatie tussen de CCX's faciliteert.

Kom je echter met je Ryzen + snelle RAM build qua budget in de buurt van een i7-7700K build, dan zou ik in bijna alle gevallen voor een i7-7700k gaan, vooral als de nadruk ligt op gaming.

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-11 19:15
In plaats van die Fractal Design kast kan je ook eens kijken naar kasten van Nanoxia.

Ik heb zelf de Deep Silence 5 Rev. B en die bevalt meer dan prima. Keurig afgewerkt, genoeg ruimte voor kabelmanagement en lekker stil. Tevens ruimte te over voor waterkoeling als dat je ding is.

erg puike kast en vaak een onterecht ondergeschoven kindje heb ik het idee. Iedereen denkt bij een stille kast meteen aan de Fractals, maar zelden aan de Nanoxia's. Onbekend maakt onbemind ofzo. Erg jammer, want het zijn echt zeer goede kasten. :)

• Undert0w
Ok thanks is duidelijk. Heb nachtje geslapen. Ga voor de Ryzen 1600 gaan. Mijn laatste Ryzen build van hierboven past etc? Volgens mij wel maar toch leuk om even na te laten kijken.

Ik ga alleen de ram aanpassen naar een ram die makkelijker werkt met ryzen (waarschijnlijk trident z)

Over de kast. Thanks voor detoevoeging ik ga bij de fractal blijven, puur omdat het me niet zo heel veel uitmaakt. Wil niet opnieuw beginnen twijfelen

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Undert0w schreef op woensdag 12 april 2017 @ 08:29:
Ik ga alleen de ram aanpassen naar een ram die makkelijker werkt met ryzen (waarschijnlijk trident z)
Of het RAM werkt op de opgegeven snelheid ligt vooral aan het moederbord. Bij mij werkt het geheugen dat jij gekozen hebt prima op mijn Gigabyte moederbord (na een BIOS update).
Over de kast. Thanks voor detoevoeging ik ga bij de fractal blijven, puur omdat het me niet zo heel veel uitmaakt. Wil niet opnieuw beginnen twijfelen
Je kan ook de Define C kiezen. Die is een stuk minder lomp, de S heeft veel extra ruimte voor uitgebreide waterkoeling wat je volgens mij niet gaat gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door mstx op 12-04-2017 08:53 ]

• Undert0w
mstx schreef op woensdag 12 april 2017 @ 08:48:
[...]

Of het RAM werkt op de opgegeven snelheid ligt vooral aan het moederbord. Bij mij werkt het geheugen dat jij gekozen hebt prima op mijn Gigabyte moederbord (na een BIOS update).

[...]

Je kan ook de Define C kiezen. Die is een stuk minder lomp, de S heeft veel extra ruimte voor uitgebreide waterkoeling wat je volgens mij niet gaat gebruiken.
Nice om te horen. Geen probleem om aan de 3000mhz te geraken dus? Welk moederbord heb jij dan? Dat is eigenlijk hetgene waar ik het meest nerveus over was.

Wat vind je voor de rest van mijn build? Alles past toch etc? Het is mijn eerste eigen build dus ben wat onzeker. Als ik groen licht krijg, bestel ik vandaag. _/-\o_

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Undert0w schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:10:
[...]

Nice om te horen. Geen probleem om aan de 3000mhz te geraken dus? Welk moederbord heb jij dan? Dat is eigenlijk hetgene waar ik het meest nerveus over was.

Wat vind je voor de rest van mijn build? Alles past toch etc? Het is mijn eerste eigen build dus ben wat onzeker. Als ik groen licht krijg, bestel ik vandaag. _/-\o_
Ik heb deze: pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 Ik kan niet zeggen of die beter of slechter is.

De rest van je build past allemaal voor zover ik kan zien. :)

• Undert0w
mstx schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:31:
[...]

Ik heb deze: pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 Ik kan niet zeggen of die beter of slechter is.

De rest van je build past allemaal voor zover ik kan zien. :)
Thanks man, ja bij dat moederbord heb ik zekerheid, dus dat zoek ik een beetje op dit moment. Nu kan ik met een gerust hart een dikke 1000 euro van mijn rekening laten afschrijven :)

Edit: Besteld, nogmaals dank allen voor de geweldige hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door Undert0w op 12-04-2017 21:03 ]

Pagina: 1