Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 07:19
Hallo allemaal,

Al een tijdje ben ik aan het kijken naar een upgrade van mijn huidige pc (Athlon II X4 635 met HD 5750). Deze was een prebuilt en ik ben van plan om weer voor een prebuilt te gaan. Zeker op internet vind ik aardig wat winkels waar je in meer of mindere mate zelf een PC kan samenstellen. Ik wil minimaal een GTX 1070 en waarschijnlijk wacht ik niet op de RX500 series of Vega. Als laatste ben ik niet van plan om te overklokken of te gaan voor SLI/Crossfire.

Ik loop al een tijdje te dubben over een topic om mede-tweakers te vragen over ervaring met prebuilts en winkels die ze verkopen, maar deze geeft nu de doorslag om toch een topic te starten: https://www.dragoncompute...-500GB-HDD-8GB-DDR4-DVDRW

Zoals de URL al zegt zit er een i7-7700 en een GTX 1080 in. Met een 1 TB hardeschijf, een SSD van 120 GB erbij als verandering t.o.v. het standaard systeem en een WIndows 10 licentie erbij van 20 euro komt de prijs uit op net 1300 euro.

Mijn vragen aan jullie zijn dus het volgende. Wat denk je van dit systeem? Heeft iemand ervaring met Dragon Computers of een andere dergelijke winkel? Is dit te mooi om waar te zijn?

Sorry voor de lap tekst, maar ik wilde wat achtergrond info geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:45
Een 700 watt voeding van 45 euro, een mATX moederbord met twee geheugenslot, en alles is ultra snel...

Ik zou altijd zelfbouw prefereren... Ze zullen altijd bezuinigingen op vitale onderdelen als een voeding, moederbord, kast en koeling

Sowieso zijn een i7 met een 1080 niet in verhouding met 8gb werkgeheugen en een 120gb SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Niet om flauw te doen, maar wat is de reden om te gaan voor een pre-built systeem? Kan of wil je niet zelf een PC bouwen?

Ik zou als je het niet kunt een PC samenstellen bij een normale webshop (Azerty, Alternate, etc.) en dit dan door hen laten controleren en laten bouwen. Dan is het ook een 'pre-built' maar wel een die je zelf hebt samengesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-10 23:07
Van dat soort winkels moet je altijd ver vandaan blijven. Onderdelen zijn duur, en soms ook domweg slecht op elkaar afgestemd. Je hebt meer waar voor je geld als je zelf een build samenstelt en laat assembleren door alternate bijvoorbeeld.

Bij jouw voorbeeld:
-Mobo is oude generatie
-geheugen daardoor niet genoeg mhz
-voeding te zwaar
-geen SSD
-onnodige netwerkkaart
-uATX bord in een (volgens mij) atx kast met Window wat ee niet echt mooi uit ziet
-geen zicht op wat voor 1080 erin zit. Verder vermoedt ik dat de 1080 dik overkill gaat zijn. Idem met de i7 trouwens
-geen idee of er op uiterlijk gelet is, dat moet je maar hopen.

Stel zelf eens een build samen en kijk wat het prijsverschil is. Inspiratie genoeg op het forum.

[ Voor 33% gewijzigd door Nat-Water op 11-03-2017 15:32 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRie
Bedankt voor de vele snelle antwoorden!
nooberke schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:07:
Sowieso zijn een i7 met een 1080 niet in verhouding met 8gb werkgeheugen en een 120gb SSD
Hoezo niet? Ik wil gamen op hoge resolutie en met veel fps. Ik hoef geen gigantische SSD of enorm veel ram geheugen. Ik lees vaak genoeg dat 8 GB ram ruim voldoende is, maar misschien in de toekomst niet. Misschien dat ik voor 16 GB ga, maar echt niet meer dan dat.
nooberke schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:07:
Een 700 watt voeding van 45 euro, een mATX moederbord met twee geheugenslot, en alles is ultra snel...

Ik zou altijd zelfbouw prefereren... Ze zullen altijd bezuinigingen op vitale onderdelen als een voeding, moederbord, kast en koeling
Frietsaus schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:19:
Niet om flauw te doen, maar wat is de reden om te gaan voor een pre-built systeem? Kan of wil je niet zelf een PC bouwen?
Geen kennis erover. Ik zou het wel willen, maar ik kom genoeg websites tegen die je op deze manier een pc laten 'bouwen'
Frietsaus schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:19:
Ik zou als je het niet kunt een PC samenstellen bij een normale webshop (Azerty, Alternate, etc.) en dit dan door hen laten controleren en laten bouwen. Dan is het ook een 'pre-built' maar wel een die je zelf hebt samengesteld.
Alternate vind ik aardig duur en de PC bouwer niet echt fijn om mee te werken. Nog niet gehoord van Azerty, ga ik naar kijken
Nat-Water schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:24:
Van dat soort winkels moet je altijd ver vandaan blijven. Onderdelen zijn duur, en soms ook domweg slecht op elkaar afgestemd. Je hebt meer waar voor je geld als je zelf een build samenstelt en laat assembleren door alternate bijvoorbeeld.
Lijkt mij dat deze build toch aardig is afgestemd? Hoezo niet? Het is zeker niet duur.
Bij jouw voorbeeld:
-Mobo is oude generatie
-geheugen daardoor niet genoeg mhz
-voeding te zwaar
-geen SSD
-onnodige netwerkkaart
-uATX bord in een (volgens mij) atx kast met Window wat ee niet echt mooi uit ziet
-geen zicht op wat voor 1080 erin zit. Verder vermoedt ik dat de 1080 dik overkill gaat zijn. Idem met de i7 trouwens
-geen idee of er op uiterlijk gelet is, dat moet je maar hopen.

Stel zelf eens een build samen en kijk wat het prijsverschil is. Inspiratie genoeg op het forum.
Snelheid van het geheugen heeft toch minimaal/geen invloed op games? Hoezo is het erg als het mobo niet de nieuwste generatie is? Kan de processor niet 100% zijn werk doen soms? Ik ga niet overklokken en een tweede videokaart gaat er niet komen. Ik dacht dat ik dan voor een heel basic mobo kon gaan. Daarnaast is uiterlijk niet echt belangrijk voor mij. Hoezo is een i7 en een 1080 dik overkill? Ik wil net even wat meer geld uitgeven, zodat ik er net als mijn huidige pc weer lang mee kan doen. De URL van de afbeelding van de GTX 1080 laat mij denken dat het een Inno3d Dual Fan is. Overigens, zoals ik al zei in de OP, ik heb zelf een SSD toegevoegd. Welke case uit de dropdown lijst zou jij kiezen?
Zeker waar! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een i7 ga je niet heel veel aan hebben t.o.v. een i5 tenzij je specifieke overklok wensen hebt of bepaalde i7-geoptimaliseerde software gebruikt. Qua prijs maakt het echter wel heel veel uit voor het moederbord en de CPU. RAM gewoon 16GB doen, kost geen drol, nu nog met 8GB aan komen kakken slaat nergens op. Qua SSD ook niet minder dan 240GB doen. Windows eet 120GB in no-time op i.c.m. met wat basis applicaties tot op het punt waarop je updates niet meer kan installeren om dat er niet genoeg ruimte is voor de tijdelijke bestanden en en upgrade tegelijk.

Qua GPU kan je het beste aan het eind van de rit als je de rest al goed hebt pas gaan kijken, je kan dan de rest van je budget in je GPU stoppen wat vaak al wel de grootste kostenpost is. Dus hoe meer hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10 22:20
ff alles op een rijtje:
  • i7 zo goed als nutteloos voor gamen, haal dan gewoon een i5 7600K als je wil overklokken, anders gewoon de NON K kopen, die is goedkoper.
  • PSU is te goedkoop en mij persoonlijk te onbetrouwbaar, ik zou gewoon een goeie gold certified voeding kopen bij deze hardware. Het laatste wat je wil is een goedkope voeding erin hangen die vervolgens bij het doorbranden je halve systeem mee neemt. Ja die zijn snel 100 euro duurder maar de PSU is niet iets waar je op moet willen besparen.
  • keuze uit behuizingen zijn op een enkeling na echt heel slecht als ik de reviews zo snel ff zie
  • SSD zou ik er een 120GB voor OS inzetten en een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 1,05TB als storage voor je games, zeker met 60GB per game is dit zo vol.
  • Ik zou tegenwoordig tenzij het voor storage is gewoon geen HDD's meer kopen eigenlijk.
  • 8GB moet gewoon 16GB zijn, geen discussie mogelijk.
  • Moederbord zou ik niet vertrouwen om mee over te klokken maar dat is misschien persoonlijk.
  • onbekend merk 1080
  • onbekend merk RAM
Hoezo niet? Ik wil gamen op hoge resolutie en met veel fps
Die kan ik al voor je verklappen, 8GB is gewoon te weinig.
Lijkt mij dat deze build toch aardig is afgestemd? Hoezo niet? Het is zeker niet duur.
  • Mini atx mobo in atx kast euh wat?
  • goedkope kast die daarbij ook kwalitatief behoorlijk slecht is
  • Goedkope voeding, verwacht eigenlijk niet dat die langer dan een jaar leeft.
  • 8GB RAM met een 1080 is gewoon compleet onlogisch
  • i7 voor gaming is verwaarloosbaar en zonde van je geld.
Conclusie: goedkoop is duurkoop.

Mijn mening: Niet doen, verdiep je er even rustig in, verzamel je onderdelen bij azerty of alternate en laat hun het spul in elkaar zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door Verderf op 11-03-2017 18:34 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRie
Zoals ik al aangaf, ga ik NIET overklokken. In videokaart reviews heb ik gezien dat voor het high-end spul een i7 wel degelijk meer fps geeft t.o.v. een i5. i5 is top, weet ik ook wel, maar een i7 is voor een kaart als een GTX 1080 toch beter? Over het merk videokaart heb ik ook al wat gezegd.

Hmm, dus toch te mooi om waar te zijn. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
Excuses daar had ik even overheen gelezen :)
De extra FPS is heel erg applicatie gebonden, het enige echte verschil tussen de i5 en de i7 is dat de i7 iets hoger geklokt is en hyperthreading heeft. (i5 heeft 4 cores, 4 threads, i7 heeft dankzij hyperthreading 2 threads per core dus 4 cores, 8 threads)
Een applicatie moet hyperthreading ondersteunen om die 4 extra threads te gebruiken en helaas doen maar een select aantal games dat dus ik gok dat de extra fps vooral voortkomt uit de hogere kloksnelheid van de i7(4.1 vs 4.5)
Het verschil in fps (zo tussen de 5 en 10 fps dacht ik zo snel te zien) is mijn ogen verwaarloosbaar als je ziet dat de i7 gewoon bijna 100 euro duurder is, dan kan je dat geld beter in een goeie voeding stoppen.
Als jij dit het extra geld wel waard vind dan moet je het zeker doen maar for the love of god kies er een goeie voeding bij zoals een corsair,seasonic of een Cooler Master want die 700 watt Xilence 82+ voeding vertrouw ik voor geen meter.
http://www.tomshardware.c...547993/psu-tier-list.html
Die voeding staat in Tier Three:
Some Haswell compatible, some not (maybe unconfirmed). Still safe to use and stable, just lower quality components. Not really ideal in serious overclocking or super-high load situations, such as a Bitcoin mining rig or a high end gaming system.
Grote kans dus dat die binnen no time kapot is met de kans dat hij nog meer meeneemt in je systeem voordat de zekering eruit klapt.
Kwam zelf deze even zo snel tegen -> pricewatch: Seasonic M12II 750W 80+ Bronze Nvidia raad in ieder geval een PSU aan van minimaal 500Watt.

Nog iets anders belangrijks, op wat voor monitor ga jij gamen? Als je antwoord hierop een scherm van 1920x1080 of 1920x1200 is, ben je dan van plan deze binnenkort te upgraden naar een 1440P?
Wat ook belangrijk is wat ga je spelen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verderf op 11-03-2017 19:50 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRie
Aha, kloksnelheid dus. Ik wilde voornamelijk een i7 zodat ik lang met de PC kan doen.Het verschil in fps is nu wel verwaarloosbaar, dat klopt wel. Maar ik hoopte dat nieuwere games meer gebruik kunnen maken van extra cores en threads.
Ik ben nu aan het gamen op een 1440p AOC monitor. Ik weet dat de 1080 een 4k kaart is, maar zoals ik al zei, ik wil er lang mee doen zodat over een jaar of 5 de nieuwste games nog steeds goed draaien op 1440p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
Dan is die 1080 in ieder geval geen overkill :)

1080 op 4k kan wel maar het resultaat is erg wisselend, een stabiele 60fps zul je dus zeker niet altijd halen tenzij je SLI wil gaan maar dan moet je ook gelijk een steverige voeding hebben :P
http://www.trustedreviews...rks-and-conclusion-page-2

Wat je wel kan doen op je 1440p is supersampling maar ik weet hier te weinig van om te zeggen of dat het waard is.
http://screenarchery.wiki...ion_%E2%80%93_NVIDIA_only

vond toevallig nog een forum post met Hyperthreading tests maar gok dat dit van toepassing is op alle i7's
https://www.techpowerup.c...perthreading-test.219417/
In sommige gevallen decreased Hyperthreading de performance en valt de minimum fps omlaag, als Hyperthreading wel helpt dan is dat alleen maar bij de max fps wat ik persoonlijk verwaarloosbaar vind.

[ Voor 25% gewijzigd door Verderf op 11-03-2017 21:19 ]

Pagina: 1