Kan niet opstarten vanaf SSD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wwimm
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-09 19:58
Hallo iedereen,

Sinds ongeveer een week geleden heb ik een probleem met mijn SSD. Ik kan vanaf deze schijf namelijk niet meer opstarten.
Ik maak gebruik van Windows 10 professional en deze SSD: 223GB ADATA SP550.

Ik heb het volgende geprobeerd:

Een HDD met daarop Windows geïnstalleerd in de pc gedaan met de SSD en daarop opgestart. Ik kon wel bij mijn bestanden op de SSD dus het lijkt me niet dat er iets aan de hand is met de SSD zelf.

Als ik bij schijfbeheer kijk zie ik dat bij de SSD op de plaats waar op mijn HDD ''Opstarten, Wisselbestand, Crashdump, Primaire partitie staat'' staat alleen ''Primaire partitie''. Het lijkt me dus dat er iets mis is met het opstart gedeelte.

Ook heb ik een Recovery Partition gemaakt op een usb stick en daarmee startup repair gedaan ook dat heeft niet geholpen. Ik heb gelezen dat dit het MBR zou kunnen fixen maar ik weet niet of dat het probleem is.

Ook is de SSD in mijn bios als eerste aan de beurt als het om opstarten gaat dus als die het weer doet merk ik dat gelijk.

Bedankt voor het lezen ik heb er niet veel verstand van dus ik hoor het graag als iemand een mogelijke oplossing weet of als ik niet voldoende informatie heb gegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Wwimm op 11-03-2017 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:50
Je zou met een andere computer een CD of USB-stick kunnen maken met GParted en dan in jouw eigen computer kijken welke eigenschappen een harddisk heeft waarvan de computer wel goed opstart (dus vooraf even een harddisk aansluiten in plaats van de SSD). Daarna sluit je de SSD aan en je kijkt welke eigenschappen de SSD nu heeft (vlaggen e.d.).
Die vlaggen corrigeer je met GParted en je laat ook GParted naar het bestandssysteem kijken.
GParted start je (zo uit mijn hoofd) op met de volgende instellingen:
<Enter>
06 <Enter>
<Enter>
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk je Bios instellingen eens na

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wwimm
Renault schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 14:59:
Je zou met een andere computer een CD of USB-stick kunnen maken met GParted en dan in jouw eigen computer kijken welke eigenschappen een harddisk heeft waarvan de computer wel goed opstart (dus vooraf even een harddisk aansluiten in plaats van de SSD). Daarna sluit je de SSD aan en je kijkt welke eigenschappen de SSD nu heeft (vlaggen e.d.).
Die vlaggen corrigeer je met GParted en je laat ook GParted naar het bestandssysteem kijken.
GParted start je (zo uit mijn hoofd) op met de volgende instellingen:
<Enter>
06 <Enter>
<Enter>
Succes!
Bedankt voor uw reactie.
Ik kan helaas geen foto invoegen van wat ik zie maar ik heb gedaan wat u mij heeft uitgelegd met beide schijven in mijn systeem. Ik zie het volgende staan als ik de partities bekijk van de ssd:

/dev/sda1; basic data partion; ntfs; 450 MiB; hidden, diag
/dev/sda2; EFI system partition; fat32; 100 MiB; boot, esp
/dev/sda3; Microsoft reserved partition; unknown; 16 MiB; msftres
/dev/sda4; basic data partition; ntfs; 223.02 GiB; msftdata

Ik krijg ook steeds het volgende bericht:
Linparted error
End of file while reading /dev/sda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HD er uit en SSD als Master aansluiten/instellen, verder je Bios goed instellen.

Foto kun je uploaden op Postimage.org en de directe link tussen [img]en[/img] plakken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wwimm
Hackus schreef op zondag 12 maart 2017 @ 11:09:
HD er uit en SSD als Master aansluiten/instellen, verder je Bios goed instellen.

Foto kun je uploaden op Postimage.org en de directe link tussen [[url=" en "]afbeelding[/url]] plakken
Als ik met de ssd opstart zonder hdd dan krijg ik het volgende te zien

https://s27.postimg.org/6rs99gvkj/IMG_9684.jpg
In de bios zit vgm het probleem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wwimm schreef op zondag 12 maart 2017 @ 14:18:
[...]

Als ik met de ssd opstart zonder hdd dan krijg ik het volgende te zien

https://s27.postimg.org/6rs99gvkj/IMG_9684.jpg
In de bios zit vgm het probleem niet
zet er ff opnieuw een os op, lijkt het niet te kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 15:59
Hackus schreef op zondag 12 maart 2017 @ 17:49:
[...]

zet er ff opnieuw een os op, lijkt het niet te kunnen vinden
Ja, of via een installatie usb/dvd kiezen voor 'repair my computer'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wwimm schreef op zondag 12 maart 2017 @ 10:56:
[...]

Bedankt voor uw reactie.
Ik kan helaas geen foto invoegen van wat ik zie maar ik heb gedaan wat u mij heeft uitgelegd met beide schijven in mijn systeem. Ik zie het volgende staan als ik de partities bekijk van de ssd:

/dev/sda1; basic data partion; ntfs; 450 MiB; hidden, diag
/dev/sda2; EFI system partition; fat32; 100 MiB; boot, esp
/dev/sda3; Microsoft reserved partition; unknown; 16 MiB; msftres
/dev/sda4; basic data partition; ntfs; 223.02 GiB; msftdata

Ik krijg ook steeds het volgende bericht:
Linparted error
End of file while reading /dev/sda
Ik had ook problemen met opstarten nadat ik er harde schijven waar Ubuntu op stond, maar nadat ik in het BIOS iets met Windows boot (weet niet meer wat, ben nu niet thuis) had veranderd werkte het weer.

Dat al geprobeerd?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Net de TS nog eens goed gelezen, maar lijkt dat er geen OS op de SSD staat maar op de HD. Dan is het moeilijk opstarten zoals zijn melding ook aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wwimm
Hackus schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:36:
Net de TS nog eens goed gelezen, maar lijkt dat er geen OS op de SSD staat maar op de HD. Dan is het moeilijk opstarten zoals zijn melding ook aangeeft.
Appart want er heeft altijd windows 10 pro opgestaan tot ik dat blauwe scherm kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wwimm
MrTre schreef op maandag 13 maart 2017 @ 08:55:
[...]

Ja, of via een installatie usb/dvd kiezen voor 'repair my computer'
Dat heb ik al geprobeerd en bij repair my computer heb ik startup repair gedaan heeft helaas niet geholpen maar voor mensen met hetzelfde probleem zou ik het zeker proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wwimm
Hackus schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:36:
Windows opnieuw installeren was eigelijk mijn laatste optie maar ik denk dat ik die toch kies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wwimm
Ik heb het zojuist volledig opnieuw geïnstalleerd wat natuurlijk heeft gewerkt. Bedankt voor jullie suggesties.
Pagina: 1