Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 420542

Topicstarter
Beste Tweakers, bij deze zou ik graag jullie mening willen horen.

Mijn huidige "probleem" is dat ik na mijn idee niet genoeg FPS krijg in games en erg sterk het gevoel heb dat er mogelijk een GPU gerelateerd probleem gaande is.

In GTA V: 90-130 gemiddeld
In WoW : 70-120 gemiddeld
In BF1 : 110-160 gemiddeld

Dit zou toch hoger en meer consistent moeten zijn? ook is BF1 veel zwaarder en lijkt toch beter te presteren (Wellicht is de game beter ge-optimized maar evengoed vind ik het vaag)

Specs:
gallery: BawZ

Nou heb ik:
-Alle drivers en windows compleet verweiderd en opnieuw geinstalleerd zonder foutmeldingen.
-Settings aangepast in me Nvidia control panel zowel als de game(s) zoals het hoort.
-Uitgesteld dat de master/slave goed staan en de kabels in de top gpu zitten.
-Beeldscherm settings goed gezet.
-De DP-port kabels getest op andere pc's.

Wat betreft settings:
Gezien de specs, gooi ik uiteraard vrijwel alles op de hoogste settings, en speel altijd met een FPS cap op 120 en de refresh rate op 120 @ 1440p
Gsync aan (Nou heb ik gelezen dat dit een probleem kan zijn in sli gevallen, en dat dat dus op de drivers neerkomt)

Overige toelichting:
Ik heb uiteraard me power plan in windows op high-performance.
Ik draai geen achtergrond applicaties.
De tempratuur zit in orde (max 50g graden tijdens het streamen van Gta V en rent maximaal op 30 tot 50% usage)
Niks in het systeem is ge-overclocked, echter moest ik wel me RAM naar 2133 clocken toen ik dit moederboord had geinstalleerd met enkel 1x gtx 1080 , op 2400 kwam het automatische op een blackscreen zodra het windows logo zou moeten verschijnen.
Bios is geflashed naar de laatste versie

Ik ben ook al dagen aan het googlen geweest, echter meer onzin dan behulpzame topics te vinden, dus bij deze, HULP IS WELKOM!

Bij voorbaad dank!

_/-\o_

- UPDATE: Ik heb zojuist voor onverklaarbaren redenen me RAM zonder XMP op DDR4-2400MHZ gekregen (wat eerder dus niet lukte)

- UPDATE: Geen verschil in FPS na het geheugen van 2133 naar 2400 te clocken

- UPDATE: Evengoed weer terug moeten clocken naar 2133 wegens cpu compatibility problemen (auto reboot)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 420542 op 12-03-2017 02:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 683497

De games die je noemt leunen allen best wel op de CPU (al dan niet de single core performance zoals bij WoW als goed schalend met meerdere cores zoals BF1) en wanneer dit het geval is i.c.m. met 2 zulke high end GPU's kan RAM snelheid een erg grote impact hebben. Aangezien je maar op 2133Mhz draait is het aannemelijk dat dit op zijn minst een deel van het roet in het eten gooit.

Zie ook bijvoorbeeld dit stukje van The Witcher 3 welke een CPU ook erg goed kan benutten:
YouTube: Core i7 7700K Review: Extreme Gaming CPU Power

Dit is dan op 1080p met een GTX Titan XP en op 1440p zal het verschil wat kleiner zijn dan in de video met die Titan XP, maar SLI GTX 1080's zijn nog wel wat krachter waardoor je hiermee op 1440p een vergelijkbaar scenario hebt als in de video.

Zo heel slecht lijkt me die performance die je krijgt overigens ook weer niet. In Wow is het waarschijnlijk te verklaren omdat deze game gewoon niet goed om kan gaan met 8 threads.

Die 50 graden en 30-50% gebruik bij GTA V, gaat dat overigens over de videokaarten (of 1 er van?), of de CPU?

Welk geheugen heb je precies en heb je het al sneller geprobeerd in te stellen d.m.v. een XMP profiel, of alleen handmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste JVRadeon, bedankt voor u antwoord!

-Ik snap dat de games ook op de CPU leunen, maar de 6700k die op stock 4.0 loopt is overigens water gecooled en heeft een heel laag gebruiks percentage en blijft op hogere percentages ook goed gecooled, Ook tijdens benchmark tests waar die dus op 100% loopt lijkt het niet of er ook maar enige kwalen zijn.

- 50 Graden 30-40% was betreft de GPU'S (Beide)

- 30 Graden 20-40% CPU

- Het geheugen: HyperX 32 GB DDR4-2400 Quad-Kit (ondersteunt xmp)

- UPDATE: Ik heb zojuist voor onverklaarbaren redenen me RAM zonder XMP op DDR4-2400MHZ gekregen (wat eerder dus niet lukte)

- UPDATE: Geen verschil in FPS na het geheugen van 2133 naar 2400 te clocken.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 420542 op 11-03-2017 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo heel slecht lijkt me die performance die je krijgt overigens ook weer niet. In Wow is het waarschijnlijk te verklaren omdat deze game gewoon niet goed om kan gaan met 8 threads.
Als het niet aan het RAM ligt, waar zou ik eventueel verder naar kunnen kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Als je niet via een XMP profiel je geheugensnelheid instelt, is de kans groot dat de latency waarden van het geheugen ook meer omhoog gaan dan je eigenlijk wilt, waardoor het kan dat 2400Mhz niet persé sneller hoeft te zijn dan 2133Mhz geheugen. Het beste gebruik je hiervoor dus gewoon een XMP profiel. Maar tussen 2133Mhz en 2400Mhz zit sowieso ook niet zo heel veel verschil. Ga je naar 3000Mhz met goede bijbehorende latencies kan het een stuk meer verschil maken.

Wat je kunt doen is MSI Afterburner met RivaTuner Statistics Server (komt automatisch mee met afterburner) en dit dan zo instellen dat je tijdens het gamen de load van alle componenten kan monitoren. Dus GPU en Video memory gebruik van beide GTX 1080's, alle cores/threads van je CPU apart etc. Zie je dan dat één component constant op 100% zit dan kan het zijn dat dat de bottleneck is van je systeem.

Verder, welke driver versie voor de videokaarten gebruik je precies? En heb je in game (al dan niet via Nvidia Control panel) niet toevallig de resolution scale op meer dan 100% staan? De genoemde games hebben ook allemaal deze optie. Koppel des noods voor de gein ook eens de extra schermen los.

Download ook eens 3D mark, draai deze en vergelijk je score met andere resultaten die je op internet kan vinden van SLI GTX 1080's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat betreft XMP > Zodra ik een XMP Profiel laad sluit de pc zichzelf automatische af. Soms op idle, Soms onder druk van 3d applicaties.

Wat betreft de CPU/RAM: Nou schijnt het dat deze CPU zonder een handmatige overclock maximaal maar tot 2133 mhz op het RAM ondersteunt.
Nadat ik het eerder vandaag veranderd had leek het in eerste instantie goed te werken, maar dat was slechts een illusie want kort daarna deed zich het zelfde probleem voor als op XMP, automatische reboots

Ik heb hierna meteen even een Windows Memory Diagnose gerunt die echter geen problemen kon vinden.

- Wat betreft Afterburner en Rivatuner, deze geven aan dat beide GPU's samen werken en alles vrijwel gelijkmatig verdelen, de tempratuur tussen de 2 kaarten scheeld slechts enkele graden, er doen zich ook geen pieken voor, dus het gebruik lijkt zowel op idle als in games vrij consistent.

- Alle drivers up-to-date .. ik hou dat dagelijks bij en begin altijd met een clean install

- 3D Mark resultataat op 11,522 in Time Spy (V1.0) (Enkel skype aan)

Graphics score
14 935
Graphics test 1
97.09 FPS
Graphics test 2
85.83 FPS
CPU score
5 021
CPU test
16.87 FPS

3D Mark resultaat op 23 895 in Fire Strike (V1.1) (Enkel skype aan)

Graphics score
42 633
Graphics test 1
200.82 FPS
Graphics test 2
172.11 FPS
Physics score
13 064
Physics test
41.47 FPS
Combined score
7 828
Combined test
36.41 FPS

39 419 in Sky Diver (V1.0) (Enkel skype aan) (Mid-range Benchmark)

Graphics score
88 841
Graphics test 1
421.37 FPS
Graphics test 2
391.09 FPS
Physics score
11 975
8 threads
216.57 FPS
24 threads
128.99 FPS
48 threads
74.11 FPS
96 threads
40.24 FPS
Combined score
22 726
Combined test
93.52 FPS

M.v.g BawZ ~

[ Voor 118% gewijzigd door Anoniem: 420542 op 12-03-2017 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bottom line: Vervang de 6700k skylake voor een 7700k kabylake wat overigens ook aanbevolen wordt voor mijn moederboord.

> vervolgens zou RAM dan op 2400mhz moeten draaien

> waardoor optimaal gebruik kan worden gemaakt van me SLI setup.

Hierdoor zouden de frames hoogst waarschijnlijk indd de lucht ingaan.

Mocht iemand nog suggesties, vragen, of wat dan ook hebben hoor ik dat graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-07 21:04
Anoniem: 420542 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 02:17:
Bottom line: Vervang de 6700k skylake voor een 7700k kabylake wat overigens ook aanbevolen wordt voor mijn moederboord.

> vervolgens zou RAM dan op 2400mhz moeten draaien

> waardoor optimaal gebruik kan worden gemaakt van me SLI setup.

Hierdoor zouden de frames hoogst waarschijnlijk indd de lucht ingaan.

Mocht iemand nog suggesties, vragen, of wat dan ook hebben hoor ik dat graag!
van 6700k naar 7700k zou weinig uit moeten maken. Ik denk ook niet dat hogere clocksnelheden bij RAM nog wat uit moet maken, als het al helpt zal het weinig schelen. Verder is SLI sowieso bij de ene game beter ondersteund dan de andere. Vergeet niet dat (bijvoorbeeld) Wow best wel een oud spel is...

Op welk opslagmedium heb je windows draaien? En je games?
SSD neem ik aan, zoja welke? Staat helaas niet in je gallery of ik ben nog niet wakker.

[ Voor 3% gewijzigd door iamzero456 op 12-03-2017 06:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Heb je bij gebruik van één videokaart ook reboots?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 04:10
Je kan FPS helemaal niet met iedere game vergelijken. De ene game schaalt beter met SLI dan de ander. En de ander is weer meer single threaded tov multi threaded.

Wow laagste van 70 fps op 1440p is gwn dikke prima, vooral als je daarmee raid bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
iamzero456 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 06:21:
[...]

van 6700k naar 7700k zou weinig uit moeten maken. Ik denk ook niet dat hogere clocksnelheden bij RAM nog wat uit moet maken, als het al helpt zal het weinig schelen. Verder is SLI sowieso bij de ene game beter ondersteund dan de andere. Vergeet niet dat (bijvoorbeeld) Wow best wel een oud spel is...

Op welk opslagmedium heb je windows draaien? En je games?
SSD neem ik aan, zoja welke? Staat helaas niet in je gallery of ik ben nog niet wakker.
- 10% in performance maar de voornaamste reden voor cpu upgrade is het ram mhz compatibility. de skylake gaat maar tot 2133 zonder Overclock waarintegen de kabylake gemaakt is voor deze snelheiden en moederboord. Kortom is het de cpu die zowel het ram als beide gpu's tegenwerken.

- Bedankt voor de heads-up, ik ben indd vergeten me SSD's aan het tweakers gallery toe tegevoegen! Zal dat gouw even doen, het gaat om 1x HyperX 240gb (OS+Drivers) 2x HyperX 500GB (Games) en 1x DW 1TB Hybride SHHD (Overige opslag voor foto's, muziek, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 660294 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 09:52:
Heb je bij gebruik van één videokaart ook reboots?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
legendareN schreef op zondag 12 maart 2017 @ 16:11:
Je kan FPS helemaal niet met iedere game vergelijken. De ene game schaalt beter met SLI dan de ander. En de ander is weer meer single threaded tov multi threaded.

Wow laagste van 70 fps op 1440p is gwn dikke prima, vooral als je daarmee raid bedoeld.
Het is niet bedoelt als vergelijking, ik ben me bewust dat dat het geval is, echter zijn dat de dingen buiten benchmarks waarmee ik het heb kunnen testen, en gezien de specs zou het toch echt iets hoger moeten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 420542 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 16:19:
[...]
- 10% in performance maar de voornaamste reden voor cpu upgrade is het ram mhz compatibility. de skylake gaat maar tot 2133 zonder Overclock waarintegen de kabylake gemaakt is voor deze snelheiden en moederboord. Kortom is het de cpu die zowel het ram als beide gpu's tegenwerken.
Naar een i7 7700k upgraden is nutteloos. Een i7 6700k kan ook prima hogere snelheden aan dan 2133Mhz. Zelfs een i3 6100 kan makkelijk bijvoorbeeld 3000Mhz aan. Die 2133Mhz die je op de Intel site ziet is meer gewoon de standaard die wordt ondersteund. Zelfs bij een i7 6950x staat 2133/2400Mhz. Bij geen enkele andere CPU zul je ook meer dan dat vinden op de Intel site trouwens.

Wellicht kun je proberen om eens 2 reepjes geheugen uit je pc te halen en dan nog eens XMP proberen. Als dat niet werkt, probeer het dan met 2 andere reepjes of misschien zelfs met maar 1 reepje en dan ieder reepje apart proberen. De kans is groter dat het aan het geheugen zelf ligt dan aan een defecte memory controller van de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lijkt inderdaad een RAM probleem te zijn.

- Heb even een 7700k geleend om te zien hoe dat presteerde en daarop wil het ram niet eens windows booten met meer dan 2133 in tegenstelling tot de 6700k die wel boot maar zo nu en dan zichzelf opnieuw opstarten.

- Ik heb stap voor stap de modules omhoog proberen te gooien, op elke frequency boven de 2133 lijkt het niet mee te zitten ondanks deze modules toch echt 2400 mhz zijn en dat ook eerder gedraaid hebt.

- Wat betreft XMP geen verschil.

- Ik zal later de "reepjes" 4x8gb invidueel even testen.

Toen deze modules op een ander moederboord zaten hebben ze wel op de 2400 zonder overige aanpassingen gelopen.

Zijn er manieren om RAM buiten XMP profielen op te krikken? Of is het daadwerkelijk een productie fout/defectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb veel frames kunnen winnen doormiddel van physx automatische te dedicaten naar de 2e kaart. ipv CPU of de 1e kaart.

Toch blijft het RAM probleem zich voort doen, dus ik kom nog enkele frames te kort.... /zucht

Het zal toch niet zo zijn dat deze modules van de 1 op de andere dag besluiten niet meer boven de 2133 te werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:43
Heb je de bios al eens geupdate naar de laatste versie ?
Afgelopen week deed dat wonderen bij me i7 6950x en Msi godlike moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dylan111111 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:34:
Heb je de bios al eens geupdate naar de laatste versie ?
Afgelopen week deed dat wonderen bij me i7 6950x en Msi godlike moederbord.
Ja zekers, de bios draait op de laatste versie en alles lijkt het goed te doen behalve het RAM.
Nou lijkt het erop dat de bios update echter al me timings en voltages weer naar "AUTO" hebben gezet... wellicht ligt daar mijn probleem! Omg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:20
Ik zie dat jouw RAM bestaat uit 4 sticks. Uit ervaring weet ik dat mijn vroegere i7 3770K, wel met flinke overclocks, meer moeite kreeg met geheugen op hoge snelheid bij 4 sticks t.o.v. 2 sticks. Waar ik 2 sticks nog tot op ~2700Mhz (let wel: DDR3) kon laten draaien, had hij met 4 sticks moeite om de 2400-2600Mhz te halen. Dit heeft te maken met de memorycontroller in de CPU.

Nu is 2400Mhz niet echt hoog qua snelheid voor DDR4, maar wellicht heb je enorm pech met de silicon lottery bij de CPU en/of het RAM. Je kunt eens proberen wat met voltages te spelen (DRAM voltage of VTT van de CPU). Mocht blijken dat het met 2 sticks RAM allemaal prima draait, dan zou je nog kunnen overwegen om jouw 4 sticks 32GB kit om te ruilen voor een 2 sticks 32GB kit.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:43:
Ik zie dat jouw RAM bestaat uit 4 sticks. Uit ervaring weet ik dat mijn vroegere i7 3770K, wel met flinke overclocks, meer moeite kreeg met geheugen op hoge snelheid bij 4 sticks t.o.v. 2 sticks. Waar ik 2 sticks nog tot op ~2700Mhz (let wel: DDR3) kon laten draaien, had hij met 4 sticks moeite om de 2400-2600Mhz te halen. Dit heeft te maken met de memorycontroller in de CPU.

Nu is 2400Mhz niet echt hoog qua snelheid voor DDR4, maar wellicht heb je enorm pech met de silicon lottery bij de CPU en/of het RAM. Je kunt eens proberen wat met voltages te spelen (DRAM voltage of VTT van de CPU). Mocht blijken dat het met 2 sticks RAM allemaal prima draait, dan zou je nog kunnen overwegen om jouw 4 sticks 32GB kit om te ruilen voor een 2 sticks 32GB kit.
Bedankt voor de toelichting, ik ga straks inderdaad even proberen de 2e en 4e modules eruit te halen en te booten op 2400 met de 1e en 3e (dual channel) ... op hoop van zegen dat dat een antwoord opleverd dan!

Wat betreft voltages en dergelijke, ik voel me daar niet erg comfortabel mee om er zelf mee te experimenteren
Pagina: 1