Welke CPU koeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:32
Mijn vraag
Beste medetweakers, via V&A heb ik een leuke upgradeset met een onder andere een i7-6700K op de kop getikt. Maar bij een unlocked processor zit tegenwoordig natuurlijk geen stockcooler meer. Op zich is het natuurlijk niet heel moeilijk om een geschikte koeler te vinden via de pricewatch, ware het niet dat mijn behuizing, de Coolermaster Silencio 450, de beperkende factor is omdat de maximale hoogte van de koeler 156.5 mm is. Het probleem is dat populaire koelers als de Mugen 4 te hoog zijn, wat zijn daarom volgens jullie koelers waarmee de i7 6700K overgeclockt op circa 4,5 GHz in game op een acceptabele temperatuur blijft, maar tegelijkertijd ook relatief stil blijft? Ik had de Cryorig H7 en Artic Freezer i32 al gevonden maar betwijfel of deze ook stil blijven met een eventuele overclock in de toekomst, heb in het verleden wel eens een Coolermaster budgetvariant gehad in een oude computer, die ventilator draaide zelfs in idle op standje straaljager, dat wil ik voorkomen als het even kan :P Mijn budget is max €50,- , maar 5 euro meer of minder is ook prima. Daarnaast zou het fijn zijn als ik de koeler bij 4Launch kan kopen, ik heb nog 5 euro shoptegoed daar van een vertraagde RMA ;)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Upgrade vanaf een i5-3450 met H77 moederbord met de stock cooler nog.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 354,51€ 354,51
1MSI Z170A SLI Plus€ 124,90€ 124,90
1Zotac GeForce GTX 1070 Mini€ 419,-€ 419,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 450€ 0,-€ 0,-
1Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart€ 308,95€ 308,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 129,95€ 129,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 23,95€ 23,95
1Seasonic G-series 450 watt€ 78,90€ 78,90
1Samsung 850 EVO 500GB€ 162,80€ 162,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.602,96

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Staat eigenlijk al hierboven, de Cryorig H7 of de Artic Freezer i32. Daarnaast zou het handig zijn als de koeler relatief makkelijk te installeren is, vond het installeren van de bovengenoemde budget Coolermaster koeler 7 jaar geleden op socket 775 echt verschrikkelijk kut :P

Beste antwoord (via Sirhc_95 op 12-03-2017 14:07)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bij een beperking tot 156mm hoogte zou ik gaan voor de: pricewatch: Scythe Fuma
Voordeel van de Fuma is dat hij idle gewoon fluisterstil is (minimaal 300 RPM) maar bij een forse overclock ook nog goed kan koelen. Met een hoogte van 149mm heb je nog een goede 7.5m speling. Verder is hij bij 4Launch scherp geprijsd; met je kortingscode zit je op zo'n 43 euries: https://www.4launch.nl/pr...Fuma-AMD---Intel/tweakers

Minpunten? Montage van Scythe koelers is compleet ruk, dus dat wordt weer eenmalig vreselijk ergeren en vloeken :D

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Voordeel van de Fuma is dat hij idle gewoon fluisterstil is (minimaal 300 RPM) maar bij een forse overclock ook nog goed kan koelen. Met een hoogte van 149mm heb je nog een goede 7.5m speling. Verder is hij bij 4Launch scherp geprijsd; met je kortingscode zit je op zo'n 43 euries: https://www.4launch.nl/pr...Fuma-AMD---Intel/tweakers

Minpunten? Montage van Scythe koelers is compleet ruk, dus dat wordt weer eenmalig vreselijk ergeren en vloeken :D

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

Verwijderd

Of pak de Mugen 5. Heeft een hoogte van 154,5 mm en door de bouw geen issues met het geheugen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2017 16:44 ]

Verwijderd

Ik heb zelf de Arctic Freezer i32 op mijn 6600K zitten die op 4.1 GHz geclocked is, welleswaar in een Corsair 460X case. Ik zit veel met een headset op mijn hoofd, en hoor hem zelf dus nauwelijks. Kan dus niet echt zeggen dat dat ding nou daadwerkelijk standje straaljager gaat. Zo ervaar ik het vooralsnog niet. Overigens blijven het passive coolers, dus die zouden in idle nooit bij moeten springen.

Ik zag wel dat de i33 eraan zit te komen:
nieuws: Arctic brengt Freezer 33-processorkoelers uit

Wellicht dat dat het overwegen waard is?
Montage is vrij eenvoudig, enige geplaar dat er bij komt kijken is de fan bevestigen. Buiten dat, eenvoudig te installeren naar mijn mening.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2017 16:52 ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Je kan op Pricewatch processor koeler op socket 1151 en max. hoogte instellen.
Er komen meer dan genoeg koelers uit.

categorie: Processorkoeling

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Sirhc_95
Allen hartelijk bedankt voor de reacties, hier kan ik zeker wat mee.
GoT schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:53:
Je kan op Pricewatch processor koeler op socket 1151 en max. hoogte instellen.
Er komen meer dan genoeg koelers uit.

categorie: Processorkoeling
Bedankt voor de tip, had inderdaad in de pricewatch gekeken en de hoogte ingesteld (maar niet het socket). Ik vroeg me dan ook vooral af of die lagere koelers echt veel slechter presteren dan van die torens als de Mugen 4, mijn fout heb ik niet goed in de startpost gezet ...
stin00 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:10:

Dit lijkt me wel een mooie voor een mooi bedrag, zal eens even een Youtube filmpje van de installatie bekijken zometeen, zit nu op 4G.
Waterkoeling lijkt me wel vet, maar moet even uitzoeken of die radiator (noemen ze dat geloof ik?) nog in mijn kast past, volgens een reviewer zou deze dan tegen de achterkant boven de videokaart moeten komen, maar daar zit nu al een casefan :?
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:49:
Ik heb zelf de Arctic Freezer i32 op mijn 6600K zitten die op 4.1 GHz geclocked is, welleswaar in een Corsair 460X case. Ik zit veel met een headset op mijn hoofd, en hoor hem zelf dus nauwelijks. Kan dus niet echt zeggen dat dat ding nou daadwerkelijk standje straaljager gaat. Zo ervaar ik het vooralsnog niet. Overigens blijven het passive coolers, dus die zouden in idle nooit bij moeten springen.

Ik zag wel dat de i33 eraan zit te komen:
nieuws: Arctic brengt Freezer 33-processorkoelers uit

Wellicht dat dat het overwegen waard is?
Montage is vrij eenvoudig, enige geplaar dat er bij komt kijken is de fan bevestigen. Buiten dat, eenvoudig te installeren naar mijn mening.
Goed om te weten, ik heb zelf speakers dus dan hoor je het wel ietsjes beter, maar semi-passief bevalt me erg goed op m'n GTX1070. De 33 versies lijken al wel aardig goed leverbaar te zijn!
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:43:
Of pak de Mugen 5. Heeft een hoogte van 154,5 mm en door de bouw geen issues met het geheugen.
Omdat het dan echt millimeterwerk wordt wil ik liever ietsjes aan de veilige kant gaan zitten met mijn handigheid :P

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

Sirhc_95 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 21:36:
Allen hartelijk bedankt voor de reacties, hier kan ik zeker wat mee.

[...]

Bedankt voor de tip, had inderdaad in de pricewatch gekeken en de hoogte ingesteld (maar niet het socket). Ik vroeg me dan ook vooral af of die lagere koelers echt veel slechter presteren dan van die torens als de Mugen 4, mijn fout heb ik niet goed in de startpost gezet ...

[...]

Dit lijkt me wel een mooie voor een mooi bedrag, zal eens even een Youtube filmpje van de installatie bekijken zometeen, zit nu op 4G.

[...]

Waterkoeling lijkt me wel vet, maar moet even uitzoeken of die radiator (noemen ze dat geloof ik?) nog in mijn kast past, volgens een reviewer zou deze dan tegen de achterkant boven de videokaart moeten komen, maar daar zit nu al een casefan :?

[...]

Goed om te weten, ik heb zelf speakers dus dan hoor je het wel ietsjes beter, maar semi-passief bevalt me erg goed op m'n GTX1070. De 33 versies lijken al wel aardig goed leverbaar te zijn!

[...]

Omdat het dan echt millimeterwerk wordt wil ik liever ietsjes aan de veilige kant gaan zitten met mijn handigheid :P
Op de radiator zitten fans, dus het werkt ook als intake/outtake :P
Daarbij, als je de 120 neemt kan je hem gewoon op de plek van de outtake fan plaatsen met de bijgeleverde fan. Precies zoals ik het heb.

[ Voor 5% gewijzigd door UltiemePCNerd op 11-03-2017 22:02 ]

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Alle koelers met minimaal 4 heatpipes en de mogelijkheid voor 2 fans zullen normaliter zeker voldoen. Als voorbeeld: Mijn mugen 1 van 1 kilogram haalt dezelfde overklok als een low profile Noctua NH-L12. Het verschil tussen beide is 1 heatpipe en 500 gram aluminium. Het laat aan mij mooi zien, dat er een optimum is waarboven het merendeel geneuzel in de marge wordt b.v. 15k minder warm, vooruit dan maar. Die Scythe is een topkoeler, dus zeker geen miskoop en niet eens de allerduurste. Hij is wel lomp, dat wel. Als je een kleinere wilt qua hoogte:

pricewatch: Alpenföhn Atlas
pricewatch: Noctua NH-U9B SE2

Op basis van die 400rpm en schappelijke prijs, lijkt me die atlas wel aardig. 2 heatsinks is normaliter efficienter dan 1 grote zoals bij die Noctua, officiele tweaker.net-reviews hebben dat uitgewezen. Maar veel mensen kiezen toch graag voor Noctua omdat men dan weet wat men koopt, daarnaast is de inbouwhoogte 15mm lager.

[ Voor 109% gewijzigd door govie op 12-03-2017 00:35 ]

• Sirhc_95
UltiemePCNerd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 22:02:
[...]

Op de radiator zitten fans, dus het werkt ook als intake/outtake :P
Daarbij, als je de 120 neemt kan je hem gewoon op de plek van de outtake fan plaatsen met de bijgeleverde fan. Precies zoals ik het heb.
Ah ok, dan gaat het wel passen ja, bedankt voor de uitleg :) Ik ben eigenlijk toch bang voor relatief veel herrie onder load met de Seidon 120V en lekkage bij waterkoelers in het algemeen (al zal die kans wel minimaal zijn), daarom ga ik toch maar voor luchtkoeling.
govie schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 23:35:
Alle koelers met minimaal 4 heatpipes en de mogelijkheid voor 2 fans zullen normaliter zeker voldoen. Als voorbeeld: Mijn mugen 1 van 1 kilogram haalt dezelfde overklok als een low profile Noctua NH-L12. Het verschil tussen beide is 1 heatpipe en 500 gram aluminium. Het laat aan mij mooi zien, dat er een optimum is waarboven het merendeel geneuzel in de marge wordt b.v. 15k minder warm, vooruit dan maar. Die Scythe is een topkoeler, dus zeker geen miskoop en niet eens de allerduurste. Hij is wel lomp, dat wel. Als je een kleinere wilt qua hoogte:

pricewatch: Alpenföhn Atlas
pricewatch: Noctua NH-U9B SE2

Op basis van die 400rpm en schappelijke prijs, lijkt me die atlas wel aardig. 2 heatsinks is normaliter efficienter dan 1 grote zoals bij die Noctua, officiele tweaker.net-reviews hebben dat uitgewezen. Maar veel mensen kiezen toch graag voor Noctua omdat men dan weet wat men koopt, daarnaast is de inbouwhoogte 15mm lager.
Bedankt! Heb besloten dat het dan toch de Scythe Fuma wordt, die lijkt ook volgens de review van Foritain toch wel een beste koeler voor het geld. Mijn RAM schijnt volgens internet wel redelijk low-profile te zijn. Vanavond maar ff bestellen, kijk al uit naar het inbouwen :P

EDIT: gistermiddag de boel ingebouwd. Makkelijk was het niet, maar het scheelde wel een hoop dat ik vooraf een tutorial op YouTube gekeken had. Qua inbouwhoogte past het prima. Nogmaals bedankt voor jullie adviezen en ik weet eindelijk wat er voorheen zoveel herrie maakte, de stock koeler :P Wat een rust met de Scythe Fuma.

[ Voor 7% gewijzigd door Sirhc_95 op 15-03-2017 09:48 ]

Pagina: 1