R9 290X Tri-X Thermal Pads vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Ik wil binnenkort het koelblok van mijn Sapphire R9 290X Tri-X schoonmaken om zo veel mogelijk stof eruit te krijgen.

Omdat ik op meerdere plekken heb gelezen dat het ding een paar graden koeler draaid met aftermarket koelpasta (in mijn geval wordt dat Arctic Silver 5) leek het me wel een leuk klusje om de koeler eraf te halen, schoon te spoelen met water/isopropylalcohol en mogelijk een borsteltje met zachte haren eroverheen te halen, en vervolgens er nieuwe koelsmurrie op te doen.

Ik heb ook gezien dat de koperplaat die tegen de gpu chip aan zit soms wat mankementen kan hebben ( afbeelding, artikel), dus mocht ik dat tegenkomen en de mogelijkheid zien er schuurpapier op te zetten zonder de boel om zeep te helpen wil ik dat ook zeker gaan doen.

Tips n.a.v. het verhaal hierboven zijn welkom, maar het gaat mij vooral om het volgende:

Wat kan ik het beste doen voor het vervangen van de thermal pads?
  • Kan ik de oude pads aan de kant leggen en er dan weer opnieuw op doen na het schoonmaken?
  • Kan ik, zoals ik op sommige plekken heb gelezen, beter koelpasta smeren op de plekken waar pads zaten?
  • Kan ik 1 dikte thermal pad gebruiken of is het beter om de juiste maten te gebruiken?
  • Moet ik bij de thermal pads ook nog wat pasta er tussen smeren?
Ik heb op meerdere forums zien staan dat het een slim idee is om de guide van EK Waterblocks te volgen voor pad dikte, ook als je de stock cooler weer terugzet. In die guide wordt ook geadviseerd om een beetje thermal compound op de componenten te smeren die je met pads afdekt voor betere koelprestaties. Op andere plekken lees ik dat mensen adviseren om alleen koelpasta op de componenten te smeren omdat dit betere prestaties bied.

Als vervangende thermal pads zou ik bijvoorbeeld Arctic Thermal Pad 145x145x1mm kunnen halen of Arctic Thermal Pad 50x50x0.5mm samen met Arctic Thermal Pad 50x50x1mm

Voor zover ik heb kunnen vinden is de kaart reference design compatible, mocht dit nog uitmaken.

Het primaire doel voor mij is om de kaart op lagere temperaturen te krijgen zodat deze stiller z'n werk kan doen. (Hij wordt nu zo'n 70 ~ 80 graden als ik Overwatch aan heb staan, NB dat ik daar nog een vette CPU bottleneck heb op het moment). Daarnaast vind ik het gewoon erg leuk om aan m'n hardware te sleutelen.

Alle tips zijn welkom, bij voorbaat dank _/-\o_

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
Je koelblok afschuren zou ik niet aan beginnen, een repaste zou voor jouw koeler voldoende moeten zijn. Maar doe er slechts een klein beetje op en smeer het wat uit, anders dekt het waarschijnlijk niet de gehele die. De thermal pads hoef je denk ik nog niet te vervangen als ze nog heel zijn na het verwijderen van de koeler. Ander is 1,5mm dikte voldoende geloof ik.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
aminam schreef op zondag 12 maart 2017 @ 19:58:
Je koelblok afschuren zou ik niet aan beginnen, een repaste zou voor jouw koeler voldoende moeten zijn. Maar doe er slechts een klein beetje op en smeer het wat uit, anders dekt het waarschijnlijk niet de gehele die. De thermal pads hoef je denk ik nog niet te vervangen als ze nog heel zijn na het verwijderen van de koeler. Ander is 1,5mm dikte voldoende geloof ik.
Dus geen lijntje leggen maar een oude pinpas/creditcard gebruiken om de boel uit te smeren? check.

Waarom 1.5mm? Die guide van EK waterblocks heeft het over 0.5 en 1.0mm dik. En hoe zit het dan met een klein beetje koelpasta op de pads doen?

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
Koelpasta gebruik je uitsluitend voor de gpu zelf, geheugen en vrms kun je nog altijd het best gewoon koelen met pads. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe stug de pads zijn, zelf gebruik ik altijd 1mm pads van akasa maar ik heb het idee dat die niet perfect contact maakt op alle kaarten. Vandaar zou ik zeggen dat als je 1,5 kunt krijgen dat je dat probeert, tenzij het heel stug is (wat ik nog nooit gezien heb) wordt het gewoon ingedrukt door de geheugen chips dus is het geen probleem.

Over het uitsmeren; Als je direct op een DIE koelpasta smeert, dus gpu's en gedelidde cpu's, moet je het eigenlijk uitsmeren omdat het gehele oppervlak hitte afstoot. Zelf smeer ik het uit met een klein plastic lepeltje maar een pasje zou ook wel lukken ja.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW