Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke zelfstudieboek(en) om VBA icm Excel te leren als leek

Pagina: 1
Acties:

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 14:33
Ik kan aardig goed overweg met de normale combinatiefuncties (ALS, INDEX, VERGELIJKEN, VERT.ZOEKEN etc) in Excel maar zou graag meer met VBA willen doen icm Excel.

Op VBA gebied ben ik echter een leek idem op het gebied van programmeren (heb een financiële achtergrond). Ook formulieren maken middels Excel om tabellen te laten vullen door gebruikers wil ik mij graag eigen maken.

Wie weet er goed studiemateriaal waar ik als iemand die geen programmeerervaring heeft mee uit de voeten kan en welke volgorde kan ik daarvoor het beste bewandelen?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 20:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

https://www.excel-pratique.com/en/vba/first_macro.php

Waarom een boek. ? zoek een website als bovenstaande en volg de stappen. (de eerste die ik tegenkwam)
Toen een bepaalde macro bij ons steeds ingewikkelder word, ben ik ook steeds meer een "vba programeur" aan het worden. , Met weinig kennis kun je dan al verbazend veel doen.

VBA is relatief een makkelijke taal. En met De basics van programeren (for loops, if statements, subroutines maken), en flink wat stukken in string manipulatie kom je dan echt al een heel eind !
Wel moet ik zeggen dat excel vaak niet echt behulpzaam is in zijn foutmeldingen :(

Als je specifieke dingen zoek, helpt gewoon aan google vragen vaak ook al :)

[ Voor 27% gewijzigd door heuveltje op 11-03-2017 12:29 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-11 15:57
De makkelijkste zelfstudie met VBA is simpelweg voordat je een spreadsheet bouwt met excel een macro opnemen. Al je stappen worden dan getracked. Als je daarna gewoon de code van je macro doorloopt met f8 zie je precies wat elke stap doet, wat een term betekent etc. Dat is het begin.

Verder zijn er zat handleidingen op internet inclusief 'werkopdrachten'. Ze lijken soms erg simpel, maar doe ze gewoon. Practice makes perfect.

[ Voor 20% gewijzigd door Nat-Water op 11-03-2017 12:45 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 14:33
@heuveltje uiteraard mag het ook digitaal...graag zelfs! Dan kan ik onderweg naar het werk iets nuttigs doen. Ik zie alleen door de vele bomen het bos niet echt meer en er zitten hier vast mensen die hele goede tips hebben op het gebied van de beste (hulp)websites om je deze dingen onder de knie te krijgen. Heb Excel ook in de praktijk geleerd door het gewoon heel veel te doen.

Ik moet zeggen dat ik wel ff moeten schakelen tussen de Engelse VBA functietermen als je al jaren lang de NL Excel bent gewend |:(

[ Voor 52% gewijzigd door passie2010 op 11-03-2017 12:57 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 20:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Nat-Water schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 12:39:
De makkelijkste zelfstudie met VBA is simpelweg voordat je een spreadsheet bouwt met excel een macro opnemen. Al je stappen worden dan getracked. Als je daarna gewoon de code van je macro doorloopt met f8 zie je precies wat elke stap doet, wat een term betekent etc. Dat is het begin.

Verder zijn er zat handleidingen op internet inclusief 'werkopdrachten'. Ze lijken soms erg simpel, maar doe ze gewoon. Practice makes perfect.
Dat werkt wel een stuk beter als je al bekend bent met een andere taal, en dan op zoek bent naar een specifieke functie. ALs je echt bij 0 begint dan word het toch lastig op die manier :)
passie2010 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 12:47:
@heuveltje uiteraard mag het ook digitaal...graag zelfs! Dan kan ik onderweg naar het werk iets nuttigs doen. Ik zie alleen door de vele bomen het bos niet echt meer en er zitten hier vast mensen die hele goede tips hebben op het gebied van de beste (hulp)websites om je deze dingen onder de knie te krijgen. Heb Excel ook in de praktijk geleerd door het gewoon heel veel te doen.

Ik moet zeggen dat ik wel ff moeten schakelen tussen de Engelse VBA functietermen als je al jaren lang de NL Excel bent gewend |:(
Ow ja, dat is inderdaad zo makkelijk. En breek me de bek niet open over hoe vba datums behandeld vs hoe excel het doet. Dat cells(rij,kolom) is. maar range(kolom,rij) is ook zoiets :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d