Asus RT-N66U kanalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een Asus router RT-N66U en met de firmware 3.0.0.4.380.7266 ( meest recente van Asus zelf).

Mijn probleem is het volgende: ik heb geen WIFI signaal op kanaal 4, 5, 6, 7 bij 2,4 Ghz

Hij zend gewoon niet uit, gecontroleerd met WIFI Analyzer.

Bij de rest van de kanalen gewoon wel WIFI signaal.

Zijn de genoemde kanalen wettelijk afgeschermd?

Kanaal 6 op 2,4GHz zou voor mij de beste oplossing zijn hier omdat er heel veel Ziggo routers op de andere kanalen hier uitzenden.

Ben niet ict onderlegd. 8)7

Wie kan mij hier helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 08:51:
Nee

Heeft de Asus misschien logs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 08:51:
Hallo,

Ik heb hier een Asus router RT-N66U en met de firmware 3.0.0.4.380.7266 ( meest recente van Asus zelf).

Mijn probleem is het volgende: ik heb geen WIFI signaal op kanaal 4, 5, 6, 7 bij 2,4 Ghz

Hij zend gewoon niet uit, gecontroleerd met WIFI Analyzer.
Fout. Jij kunt de beacons gewoon niet ontvangen op die kanalen. Dat kan komen doordat ze niet uitgezonden worden, maar dat weet je niet zeker en veel aannemelijker is dat ze wel uitgezonden worden maar niet - leesbaar - aankomen.
Bij de rest van de kanalen gewoon wel WIFI signaal.

Nope.
Kanaal 6 op 2,4GHz zou voor mij de beste oplossing zijn hier omdat er heel veel Ziggo routers op de andere kanalen hier uitzenden.

Ben niet ict onderlegd. 8)7

Wie kan mij hier helpen.
Waarschijnlijk is het probleem veel simpeler: er zit een enorme stoorzender rond de 2435MHz, oftewel tussen kanaal 5 en 6 in, dat zodanig de boel verstoort dat je niet eens de beacons van je AP kunt ontvangen. Die verstoring is waarschijnlijk ook reden dat alle andere netwerken op andere kanalen staan :o

Als je zegt dat de overige 2.4GHz kanalen ook overvol zijn is de oplossing eenvoudig: je moet uitwijken naar de 5GHz. De N66U kan dat alvast. Of je client devices het ook kunnen is een tweede, maar het alternatief is linksom of rechtsom met veel teveel verstoring in de 2.4GHz blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 11-03-2017 16:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties

@RobinF ik zou het niet weten hoe ik het zou moeten doen.

@dion_b Het is idd een druk WIFI verkeer, maar als kanaal 6 is geselecteerd en ik naast de router sta moet hij toch via WIFI verbinding kunnen maken? Zelfs WIFI Analyzer ziet mijn wifi verbinding op 2,4GHz niet.

De optie 5G gebruik ik wel maar sommige apparaten ondersteunen enkel 2,4 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2017 @ 12:03:
[...]

@dion_b Het is idd een druk WIFI verkeer, maar als kanaal 6 is geselecteerd en ik naast de router sta moet hij toch via WIFI verbinding kunnen maken? Zelfs WIFI Analyzer ziet mijn wifi verbinding op 2,4GHz niet.
2.4GHz is een vrije band die voor alles van microgolfovens tot WiFi gebruikt mag worden. Het concept dat iets "moet" kunnen mbt WiFi is fout, het gaat vaak goed maar je hebt exact nul garanties. Het lastige is dat WiFi verreweg meeste data erover probeert te sturen en daardoor ook het meest gevoelig is voor verstoring. Andere protocollen zijn veel minder gevoelig, maar dus ook lomper op moment dat ze WiFi overlappen.

Met een tooltje als WiFi Analyzer kun je alleen WiFi-netwerken zien maar dat wil allerminst zeggen dat er niets anders is. Om de overige signalen in de WiFi-banden te zien heb je een spectrum analyzer nodig. Helaas zijn dat dure apparaten, de goedkoopste die ik ken zit rond de EUR 300. Met zo'n apparaat kun je zien wat er exact op iedere frequentie gebeurt. Hier is een screenshot van zo'n analyzer:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/94Hiil.jpg
In het bovenste deel zie je de 2.4GHz kanalen 1-14 en de hoeveelheid energie per kanaal. In dit geval zie je rond kanaal 6 een WiFi-netwerk dat alleen beacons uitzendt maar waar geen data overheen gaat. Maar kijk eens naar het gebied rond kanaal 1: daar zendt een beveiligingscamera uit. Die zul je met WiFi Analyzer niet zien, maar reken maar dat dat WiFi-communicatie op/rond kanaal 1 volledig zou verstoren, zodanig dat je niet eens de beacons ontvangt, dus niet eens het netwerk zou kunnen detecteren. Ook al sta je pal naast de WiFi AP :o

Ik vermoed sterk dat er iets als dat bij jou in de lucht hangt rond kanaal 6.
De optie 5G gebruik ik wel maar sommige apparaten ondersteunen enkel 2,4 GHz.
Dan:
- 2.4GHz instellen op kanaal 1 of 11 (pal bovenop een ander netwerk zitten is beter dan er half overheen hangen) en slechte performance accepteren
- apparaten (laptops) die geupgrade kunnen worden naar dualband (5GHz) support upgraden
- bij vervanging van apparaten die niet geupgrade kunnen worden zorgen dat de vervanging wel 5GHz aankan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@dion_b ;w

Bedankt voor je duidelijke uitleg. ik zal ze voorlopig de Ziggo routers op de kop drukken 8)7

€ 300,00 is veel geld, dus ik laat het hier voorlopig even bij.

Misschien eens overstappen op een andere firmware voor deze router zoals DD-WRT of Merlin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@dion_b @RobinF

Even een update over mijn router.

Vorige week DD-wrt in de router geflashd en nog een oude van Asus zelf zonder de gewenste resultaten.

Gisteren heb ik de router meegenomen naar mijn zoon en daar kreeg ik wel WIFI verbinding op de kanalen waar ik thuis niet op kon.

De oorzaak ( stoorzender) is een transmitter in mijn huis voor TV signaal naar boven.

Deze uitgezet en :) :) :) de router kan weer met alle kanalen overweg.

Nogmaals bedankt voor jullie meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 12:50:
@dion_b @RobinF

Even een update over mijn router.

Vorige week DD-wrt in de router geflashd en nog een oude van Asus zelf zonder de gewenste resultaten.

Gisteren heb ik de router meegenomen naar mijn zoon en daar kreeg ik wel WIFI verbinding op de kanalen waar ik thuis niet op kon.

De oorzaak ( stoorzender) is een transmitter in mijn huis voor TV signaal naar boven.

Ah mooi, het kan soms zo simpel zijn ;). Toch maar een kabel naar boven leggen, of genoegen nemen met netflix (Chromecast bijvoorbeeld als de tv HDMI heeft).

[ Voor 8% gewijzigd door ToFast op 26-03-2017 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 12:50:
[...]

Marmitek toevallig? O-)

Geluk dat het bij jou zelf in huis was, anders had je er niets aan kunnen doen.

Trouwens, heb even opgezocht hoe het kan dat je het netwerk helemaal niet kon detecteren. Eigenlijk vrij simpel:

Je 'detecteert' een netwerk als je beacon pakketten van de AP ontvangt waar netwerknaam (SSID) in staat. Die worden regelmatig (per default: eens per 102.4 milliseconden) door de AP verstuurd als het kan. Maar... WiFi gebruikt collision avoidance om te zorgen dat apparaten niet door elkaar gaan zenden. Als iemand anders zendt, mag een WiFi station geen pakket verzenden. En beacons zijn uiteindelijk gewoon pakketten die pas bij vrij medium verzonden mogen worden.

Er zijn een paar mechanismen om dat te borgen, maar de belangrijkste hier is de Clear Channel Assessment. Deze faalt als er herkenbare WiFi-pakketten zijn met een signaalsterkte boven de -82dBm of als er willekeurig welke type energie aanwezig is met signaalsterkte boven de -62dBm. Als de verstoring komt van een WiFi-netwerk dan zal het niet conitnu zijn (want WiFi werkt met losse pakketten) en dan kan je AP af en toe wel een pakket tussendoor krijgen, maar als de verstoring continu is, en continu boven de -62dBm blijft, dan zal er nooit een WiFi-pakket verzonden mogen worden, dus ook geen beacon met netwerknaam.

Simpele analoge AV-transmitters zenden inderdaad continu, dus dan ga op de kanalen waar het boven de -62dBm uit komt geen enkele WiFi-pakket zien :o

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 26-03-2017 13:08 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@dion_b

Toevallig wel 8)7
Pagina: 1