Hoe Time Capsule (5G) vervangen door Airport Extreme (6G)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ben nu al weer even aan het klooien...

Ik heb hier een Time Capsule 3TB 5e generatie. Die werkt nog prima als router maar geeft hele tijd oververhit aan. de schijf is kapot (overigens echt waardeloos voor een apparaat van >€400,-).

Goed, die wil ik dus laten maken. Nu wilde ik toch boven ook AC internet hebben.

Via MP een 6e generatie Airport Extreme op de kop getikt. Nu wil ik dus kiezen voor de optie "bestaand apparaat vervangen voor deze airport extreme". Elke keer krijg ik de melding 'er heeft zich een fout voorgedaan' .

Firmware heb ik bijgewerkt naar nieuwste.
Wanneer ik kies voor toevoegen aan bestaand netwerk, dan werkt het ding prima.

Ik heb een export gedaan van de instellingen van de TC.Deze wilde ik importeren bij de AE. Maar ook dan weer een foutmelding.

Hoe kan ik nou zonder weer ALLES opnieuw te moeten instellen deze AE de plek van de TC in laten nemen? (veel poorten en netwerkinstellingen)
Hoe kan ik weten of deze AE nog naar behoren werkt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Dat is een (fijne algemene-) foutmelding die een Airport graag wil laten zien. Zelfs bij/na een eerste configuratie. Daarnaast willen ze ook wel graag soft-resets (even paar seconden stroomloos maken) hebben, waarna in veel gevallen de aanpassing toch doorgevoerd is.

Je geeft al aan dat hij via "toevoegen aan bestaand netwerk" wel werkt, dat is je antwoord. Als hij borked zou zijn, zou dat ook problemen gegeven hebben.

Hier een uitgebreid topic over een soortgelijke operatie (even de antwoorden uitklappen, veel info):
https://discussions.apple.com/message/22269795#22269795

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Thx. nog een andere methode geprobeerd vanuit dat topic, maar werkt nog steeds niet.

Er valt me nu wel iets op. Bestaand netwerk uitbreiden werkt draadloos prima. En via de LAN poort ook.
Echter wanneer ik krijg het idee dat wanneer ik mijn internetkabel op de WAN poort aansluit, krijg ik dus 'er heeft zich een onverwachte fout voorgedaan'.

Ik zie niks verbogen. ziet er perfect uit. Geen beschadigingen waar dan ook te vinden.

Zou daar toch iets mis mee kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

readytoflow schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 23:45:
Thx. nog een andere methode geprobeerd vanuit dat topic, maar werkt nog steeds niet.

Er valt me nu wel iets op. Bestaand netwerk uitbreiden werkt draadloos prima. En via de LAN poort ook.
Echter wanneer ik krijg het idee dat wanneer ik mijn internetkabel op de WAN poort aansluit, krijg ik dus 'er heeft zich een onverwachte fout voorgedaan'.

Ik zie niks verbogen. ziet er perfect uit. Geen beschadigingen waar dan ook te vinden.

Zou daar toch iets mis mee kunnen zijn?
Je timecapsule zal z'n settings behouden, dus die heb je nog.
Ik zou proberen om eerst die AE rechtstreeks op je provider modem aan te sluiten en die eerst proberen te configureren. Dan weet je zeker of het goed of niet is.
Overigens is het met die AE wellicht zinvol om even een harde reset uit te voeren (stroomloos maken, puntig voorwerp in de reset (blijven drukken) dan de AE weer stroom geven (blijven drukken) en wachten tot de led snel gaat flikkeren. Dan heeft ie een schone start.

En provider modem ook al herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Is niet meer gelukt. Alles terug gezet. Dat ging ook niet vlekkeloos. Ga het vd week nog eens proberen. Airport Utility werkt nogal misleidend viel me op bij het terugzetten. Daar gaf de utility op de macbook fouten terwijl het er op de ipad wel goed uitzag...

Beetje jammer, ben gewend dat het bij Apple gewoon snel en eenvoudig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:49
Probeer het eens op een andere manier:

Via airport utility een backup maken van de TC en opslaan op je bureaublad.

Vervolgens de TC uitzetten en de AE daarvoor in de plaats zetten en dan via de normale manier configureren als nieuw ding (instelligen maken niet zoveel uit). Vervolgens die backup weer terugplaatsen en klaar.

De TC kan best wel eens nog gewoon werken. Ik heb ook gehad dat ie er mee kapte maar een harde reset was voldoende om het probleem te verhelpen. De data blijft gewoon beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

readytoflow schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 14:02:
Is niet meer gelukt. Alles terug gezet. Dat ging ook niet vlekkeloos. Ga het vd week nog eens proberen. Airport Utility werkt nogal misleidend viel me op bij het terugzetten. Daar gaf de utility op de macbook fouten terwijl het er op de ipad wel goed uitzag...

Beetje jammer, ben gewend dat het bij Apple gewoon snel en eenvoudig werkt.
Balen dat het zo moeizaam gaat!
Ken het probleem met die utility. Hoewel het (natuurlijk) niet zou moeten, wil het wel eens helpen de app te stoppen en opnieuw op te starten waarna hij wel verschijnt.
Daarom ook de tip om het eerst heel "basic" in te stellen.

Zit je macbook of de Extreme nog in garantie? Anders even apple support erover bellen? Die zijn op zondag ook geopend en kunnen je waarschijnlijk heel wat gerichter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
SuBBaSS schreef op zondag 12 maart 2017 @ 13:25:
[...]

Balen dat het zo moeizaam gaat!
Ken het probleem met die utility. Hoewel het (natuurlijk) niet zou moeten, wil het wel eens helpen de app te stoppen en opnieuw op te starten waarna hij wel verschijnt.
Daarom ook de tip om het eerst heel "basic" in te stellen.

Zit je macbook of de Extreme nog in garantie? Anders even apple support erover bellen? Die zijn op zondag ook geopend en kunnen je waarschijnlijk heel wat gerichter helpen.
Nou ja zeg...
eindelijk tijd om het nog een keer te proberen. MacBook maar eens in de kast laten staan en de iPad erbij gepakt.

Vervang bestaande Time Capsule voor de AirPort Extreme. Werkt nu wel in één keer!

Nu wel een vervolgvraag. Heb een ziggo 200MBit lijn. Bij enkel de extreme geeft Speedtest op de iPad iets van 190+MBit aan snelheid aan.

Zodra ik de Time Capsule boven aansluit en in het netwerk opneem (bedraad, dat geeft AirPort utility ook aan) wordt de snelheid meer dan gehalveerd?

Dat zou toch niet zo moeten zijn bij een bedrade uitbreiding?

Twee mogelijkheden uitgeprobeerd:
Breidt bestaand netwerk uit (aansluiting op LAN poort) - resultaat: kwart vd snelheid
Maak nieuw netwerk aan (aansluiting op WAN poort, met zelfde SSID en wachtwoord) - resultaat: halvering snelheid

Gaat er iets mis of heb ik e.e.a. verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

readytoflow schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:39:
[...]

Nou ja zeg...
eindelijk tijd om het nog een keer te proberen. MacBook maar eens in de kast laten staan en de iPad erbij gepakt.

Vervang bestaande Time Capsule voor de AirPort Extreme. Werkt nu wel in één keer!

Nu wel een vervolgvraag. Heb een ziggo 200MBit lijn. Bij enkel de extreme geeft Speedtest op de iPad iets van 190+MBit aan snelheid aan.

Zodra ik de Time Capsule boven aansluit en in het netwerk opneem (bedraad, dat geeft AirPort utility ook aan) wordt de snelheid meer dan gehalveerd?

Dat zou toch niet zo moeten zijn bij een bedrade uitbreiding?

Twee mogelijkheden uitgeprobeerd:
Breidt bestaand netwerk uit (aansluiting op LAN poort) - resultaat: kwart vd snelheid
Maak nieuw netwerk aan (aansluiting op WAN poort, met zelfde SSID en wachtwoord) - resultaat: halvering snelheid

Gaat er iets mis of heb ik e.e.a. verkeerd begrepen?
Mooi dat er in ieder geval verbinding is!

Lastige kwestie: in theorie zou je dit met een draadloze verbinding en netwerk uitbreiden wel hebben (halve snelheid) maar bedraad normaal gesproken niet. Timecapsule heeft Gigabit poorten dus theoretisch zou het 1000 mbits aan moeten kunnen (in de praktijk lees ik max. 430 oid, in ieder geval hoger dan de snelheid van je inkomende lijn).
Kan aan een aantal dingen liggen, waarbij ik moet toegeven ook niet alle kennis heb qua optimale configuratie. Een voorzichtige zoektocht op apple support levert in ieder geval op dat meer mensen met dit probleem hebben geworsteld.

Het is nu bedraad verbonden dus (de app wil wel eens buggy zijn en een bedrade verbinding (ononderbroken lijn) aangeven waar het wireless is. Niet om aan jou te twijfelen, maar voor de zekerheid.
- Heb je eventueel een andere kabel om uit te sluiten dat je niet een gare kabel hebt die de snelheid limiteert tot 100 Mbit?
- Je hebt nu de timecapsule via "netwerk uitbreiden" ingesteld. Als je hem in brugmodus zet via de instellingen, wat gebeurt er dan?

En zou je anders wat screenshots van de instellingen in de Airport utility kunnen posten? Screenshots op je ipad maak je door de power- en homeknop even kort tegelijk in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:49
Heb je de manier al geprobeerd die ik hierboven heb neergezet?

Die werkt namelijk gegarandeerd. Ik heb ook het idee dat er iets in je configuratie niet klopt, waardoor dit soort problemen ontstaan. Ik heb ook Ziggo en daar werkt het prima mee op full speed (TC, AE en 2X AEx)
Pagina: 1