Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Monitor start niet, probleem met de voeding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
De monitor van m'n moeder (Asus VK191D) is al een enige tijd stuk. Als je hem aan zet geeft hij geen beeld en de led op het startknopje blijft knipperen. Mijn ma dacht dat ie een stroomstoot had gekregen en dat ie het daarom niet meer deed.

Ik dacht dat het mogelijk met de voeding te maken had, een kapotte capacitor of iets dergelijks. Dus ik heb hem opengemaakt, maar ik kan echt niks vinden. Geen van alle capacitors zijn bol of lekken of wat dan ook.

Nou is dit ook wel de eerste keer in m'n leven dat ik de binnenkant van een monitor zie, dus het zou best kunnen dat ik iets over het hoofd heb gezien.
Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken?
Of het heeft het helemaal niks met de voeding te maken?

Alle reacties

Verwijderd

Waar zit de monitor op aangesloten en hoe?
Uit welke onderdelen bestaat het systeem.
Heb je een andere videokabel geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
De monitor was al enige tijd ontkoppeld, maar was eerst aangesloten op een stekkerdoos. Hij heeft heel lang stof staan vangen voordat ik besloot hem nog eens te testen, toen heb ik hem gewoon aangesloten op een stopcontact.

Videokabel kan het niet aan liggen, want hij geeft geen eens een startscherm (dus dan kan dat niet, toch?)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

1. Als hij echt een stroomstoot (blikseminslag bedoel je dan?) heeft gehad dan hoef je weinig te zien. Dat ruik je wel :)
2. Als er blikseminslag is geweest hadden de overige apparaten hier ook wel wat van gemerkt aangezien hij in een stekkerdoosje zat
3. Als de voeding dood zou zijn, zou het dan logisch zijn dat het ledje nog wel zou knipperen?
4. Wat voor startscherm had je verwacht te zien dan?
5. Zwart blijven van monitor kan prima door gebrek aan input. Zie het als een soort powersafe functie.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha oké goede punten.
Was wel getest met verschillende kabels etc. maar maakte geen verschil.

Zouden het de high voltage transformers kunnen zijn? Het lijkt alsof er iets gesmolten is ofzo. Een soort bruin geel goedje?

Ik weet overigens niet wat er bedoeld werd met stroomstoot, dat is wat m'n ma dacht. Maar die weet überhaupt niet zoveel van elektronica.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 19:50 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:45:
Hahaha oké goede punten.
Was wel getest met verschillende kabels etc. maar maakte geen verschil.

Zouden het de high voltage transformers kunnen zijn? Het lijkt alsof er iets gesmolten is ofzo. Een soort bruin geel goedje?

Ik weet overigens niet wat er bedoeld werd met stroomstoot, dat is wat m'n ma dacht. Maar die weet überhaupt niet zoveel van elektronica.
Post eens wat foto's als je wilt :)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Dat een condensator niet lekt of bol staat zegt nog niets of de nog wel goed is of de juiste waarde behaalt om de monitor te initialiseren.

Ik zou beginnen om de drie condensatoren die in een groepje linksboven zit loshalen, doormeten en eventueel vervangen. Als je deze moet bestellen en je krijgt verzendkosten, dan zou ik die andere 2 van dezelfde grootte meteen meenemen voor de zekerheid. Dit grote bruine in het midden is meestal duurder om te vervangen

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Verwijderd

Topicstarter
Om ze los te halen moet ik eerst bij de onderkant kunnen komen en dat gaat nu niet omdat ik de interne voedingskabel niet los krijg. Ik heb al meerdere video's bekeken, maar daar werd steeds een ander systeem getoond. Enig idee hoe ik deze los kan krijgen?

En nog een ander vraagje... Is dat solderen te doen voor iemand die nog nooit zoiets gedaan heeft? Of is de kans groot dat ik alles molesteer?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 18:28:
De monitor was al enige tijd ontkoppeld, maar was eerst aangesloten op een stekkerdoos. Hij heeft heel lang stof staan vangen voordat ik besloot hem nog eens te testen, toen heb ik hem gewoon aangesloten op een stopcontact.
Ik neem aan dat je de monitor middels een videokabel aansluit op een computer om beeld te krijgen. Welke videokaart zit in dat systeem en welk soort videokabel wordt gebruikt?
Videokabel kan het niet aan liggen, want hij geeft geen eens een startscherm (dus dan kan dat niet, toch?)
Als je een videokabel gebruikt die het signaal van de pc naar de monitor niet door kan geven heb je geen beeld.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 21:23:
Om ze los te halen moet ik eerst bij de onderkant kunnen komen en dat gaat nu niet omdat ik de interne voedingskabel niet los krijg. Ik heb al meerdere video's bekeken, maar daar werd steeds een ander systeem getoond. Enig idee hoe ik deze los kan krijgen?

En nog een ander vraagje... Is dat solderen te doen voor iemand die nog nooit zoiets gedaan heeft? Of is de kans groot dat ik alles molesteer?
Ach, de monitor werkt nu ook al niet en met een beetje Marktplaatsen kun je desnoods wel een gratis gelijkwaardig/beter modelletje vinden
In die zin kun je dus eigenlijk geen schade doen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 21:30:
[...]

Ach, de monitor werkt nu ook al niet en met een beetje Marktplaatsen kun je desnoods wel een gratis gelijkwaardig/beter modelletje vinden
In die zin kun je dus eigenlijk geen schade doen ;)
Haha nee dat is waar, eigenlijk hoef ik ook nergens bang voor te zijn. Ik wil het alleen gewoon graag goed doen :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 21:30:
[...]

Ik neem aan dat je de monitor middels een videokabel aansluit op een computer om beeld te krijgen. Welke videokaart zit in dat systeem en welk soort videokabel wordt gebruikt?

[...]

Als je een videokabel gebruikt die het signaal van de pc naar de monitor niet door kan geven heb je geen beeld.
Geen flauw idee wat voor videokaart er in die computer zit, zal wel niet heel spectaculair zijn. Waarvoor maakt dat uit dan?
Videokabel was een vga (d-sub), monitor is uit 2008 namelijk.
Pagina: 1