Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redkuul
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-09 14:26
Ik heb sinds kort een FRITZ!Box 5490 en heb hier een harde schijf aan gehangen die dienst doet als NAS. Hier staan bijvoorbeeld de vakantie foto's op. Nu wil ik deze graag backuppen voor het geval dat de schijf corrupt raakt of mijn huis in brand vliegt. Het liefst dus ergens buitenshuis (ofwel NAS (D-Link DIR-868L met een "domme" harde schijf) van mijn ouders of een online dienst), en wil ik er eigenlijk niet meer naar om willen kijken.

Volgens mij wordt dit niet ondersteund door FRITZ!, dus ik zal hier extra hardware voor toe moeten voegen. De back up hoeft niet realtime te gebeuren (eens per dag/ week zou voldoende moeten zijn), het zijn immers statische bestanden, welke initieel ook nog op het geheugenkaartje zullen staan. Maar dus ook niet te veel onderhoud vergen (Op dit moment doe ik het door externe schijf heen en weer mee te nemen tijdens bezoek, zou door handmatige kopie naar NAS al iets verbeterd kunnen worden). Kleine documenten worden op dit moment lokaal en in bijv. OneDrive opgeslagen.

Zou voor het backupen van mijn FRITZ!NAS bijv. een RaspberryPi geschikt voor zijn? Of zit dit wel in FRITZ! ingebakken?

Bedankt. Luuk.

[ Voor 3% gewijzigd door redkuul op 14-03-2017 21:03 . Reden: specifiekere vraag, hardware bij ouders toegevoegd ]

Beste antwoord (via redkuul op 10-03-2017 18:23)

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 22:05

Ravhin

no <root>...

RPi kan dat prima - het maakt niet uit dat het lang duurt als het maar gebeurd. Het is een goedkoop, makkelijk op te zetten systeem wat weinig resources en electriciteit vraagt. Als je even googled kom je legio voorbeelden tegen waar je de scripts waarschijnlijk van kunt gebruiken.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-09 14:41
Ik las je tekst en het eerste wat ik dacht is een RaspberryPi. Ik heb geen ervaring met Fritz, maar vermoed dat het er niet opzit.
Ik denk dat je dus inderdaad het beste kan kijken naar een RaspberryPi die dit kan automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij ondersteunt de Fritzbox dat gewoon hoor, Fritz!NAS goed instellen.
•FRITZ!NAS – simple, browser-based access to all files in the network, wherever they are stored
Handleiding: https://nl.avm.de/service...t-FRITZ-NAS-via-internet/ (is wel voor een ander model, maar werkt hetzelfde).
Het syncen kun je dan via een (automatische) FTP Client instellen: https://nl.avm.de/service...-NAS-via-FTP-op-internet/

Het gaat te ver om alle stappen inhoudelijk door te nemen, maar zonder extra hardware is het dus op deze manier mogelijk. Anders zul je moeten kijken naar andere oplossingen zoals echte NAS-to-NAS omgevingen zoals van QNAP/Synology/(Raspberry Pi).

[ Voor 12% gewijzigd door Enforcer op 10-03-2017 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Sync is geen backup....

Een backup bestaat ook uit versioning. Je hebt er niets aan als je een ransomware krijgt of andere corrupte files en de volgende dag je backup ook mooi gesynced is.

Maak een onderscheid tussen de te missen data (die sync je, of je gebruik raid), en data die onmisbaar is.
Onmisbare data is meestal aanzienlijk kleiner en kun je daardoor prima op een online dienst kwijt.

Je films enz hoef je meestal niet echt als backup, een 'verhoogde betrouwbaarheid' is vaak voldoende (dus een sync buiten de deur of een nas met raid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53
Of je koopt 2 dedicated nasjes, waarvan je 1 thuis plaatst en de andere op een andere locatie en laat ze elke nacht een rsync doen.

Van de nas die je thuis plaatst kun je een shortcut op je desktop plaatsen waar je de te backuppen data neer zet.

En als je dan toch buitenshuis een servertje gaat plaatsen, zou ik ook even kijken of je meteen een vpn verbinding kunt leggen, wel zo handig

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redkuul
@Enforcer Ja, hij werkt goed als NAS, echter wil ik hier dus een back up van maken. Als ik jouw antwoord goed begrijp heb ik hier dus een FTP client / agent voor nodig buiten de FRITZ!Box welke dit voor mij doet. Bijvoorbeeld een scriptje op mijn laptop, een Raspberry of een dedicated NAS?

@DJSmiley Het gaat mij voornamelijk om de vakantiefoto's, dus (relatief) veel data (<1TB) en weinig versioning. Ik heb het dan ook alleen over back up in mijn topic.

@shure-fan Dat is ook een (duurdere) optie. Ik heb al een externe schijf liggen van 5TB welke nu aan het netwerk hangt met foto's (waarvan ik dus een backup wil maken), films (niet voor backup), muziek (niet voor backup). VPN wordt ondersteund door FRITZ!Box en is inderdaad wel een goed idee.

[ Voor 0% gewijzigd door redkuul op 10-03-2017 14:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Let op: Die VPN van Fritz werkt alleen goed met een andere Fritz (dus een site to site VPN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redkuul
@Verwijderd Bedankt voor de waarschuwing.

Ik heb mijn vraag ook bij FRITZ! neergelegd en ze ondersteunen de backup mogelijkheid niet. Als ik het goed begrijp wordt er nav mijn vraag door het product management team naar gekeken of het eventueel een nieuwe feature wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Een kant-en-klare 'backup' Fritz!NAS-to-NAS/Cloud optie bestaat inderdaad niet, maar we zijn niet voor niks Tweakers....

Als je zogeheten Fritz!NAS van buitenaf te benaderen is via FTP dan kun je gewoon vanuit elke willekeurige internetverbinding deze data (handmatig of middels een script) syncen naar een door jouw eigen opgegeven opslaglocatie. Kwestie van 1x goed inrichten.....

-edit-
Je kan ook van de andere kant redeneren: Zet de NAS van je ouders open van buitenaf (secured via VPN als dat een eis is), en sync daar vanaf jouw eigen Fritz!NAS de bestanden naartoe.

[ Voor 20% gewijzigd door Enforcer op 10-03-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redkuul
-edit-
Je kan ook van de andere kant redeneren: Zet de NAS van je ouders open van buitenaf (secured via VPN als dat een eis is), en sync daar vanaf jouw eigen Fritz!NAS de bestanden naartoe.
@Enforcer Dit is inderdaad mijn plan als het niet op de FRITZ!Box zelf kan (wat nu dus is bevestigd). En we zijn inderdaad Tweakers, vandaar mijn vraag : zou bijvoorbeeld een RaspberryPi voldoende sterk zijn om zo'n script eens per dag te draaien, of heb ik hier meer power voor nodig/ betere alternatieven beschikbaar?

[ Voor 29% gewijzigd door redkuul op 10-03-2017 16:52 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 22:05

Ravhin

no <root>...

RPi kan dat prima - het maakt niet uit dat het lang duurt als het maar gebeurd. Het is een goedkoop, makkelijk op te zetten systeem wat weinig resources en electriciteit vraagt. Als je even googled kom je legio voorbeelden tegen waar je de scripts waarschijnlijk van kunt gebruiken.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redkuul
Als je even googled kom je legio voorbeelden tegen waar je de scripts waarschijnlijk van kunt gebruiken.
OK, bedankt allemaal. Ik heb een electro achtergrond, dus weet hoe het in theorie allemaal werkt. Maar nog niet zo veel ervaring met RPi (-scripts).
Zijn er nog Do's en Don'ts waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Let op: Die VPN van Fritz werkt alleen goed met een andere Fritz (dus een site to site VPN).
Onzin, ik heb een permanente Fritzbox Site-to-Site VPN connectie naar een pfSense bak, geen enkel probleem, het is alleen niet een Out-of-the-Box configuratie maar met Google en Tweakers moet dat geen enkel probleem zijn.

De vraagstelling van TS kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden, maar ik blijf erbij dat zonder enige vorm van andere hardware je prima een sync kunt starten tussen twee verschillende apparaten op het internet, zolang ze alletwee maar benaderd kunnen worden. Hoe en in welke vorm (FTP/SAMBA/etc), dat is aan TS om uit te zoeken wat voor hem het makkelijkst is.

Voorbeeld: Configureer de VPN verbinding op de NAS van je ouders zodanig dat je thuis (met je eigen computer of wellicht router) de VPN connectie kunt opzetten (Site-to-Site VPN of OpenVPN), vervolgens kun je met FTP of gewoon met een SAMBA share je sync starten naar de NAS van je ouders. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redkuul
@enforcer
Als ik je goed begrijp heb ik dus nog steeds hardware nodig (een soort agent) om deze sync uit te laten voeren (pc/ laptop met scriptje/ timer/ etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Dat ligt er helemaal aan waaruit de hardware bestaat en hoe je de configuratie wil doen, we weten niet welke NAS je ouders heeft, met QNAP en Synology kun je 100% zeker een VPN bouwen met je eigen Fritzbox. Dus zodra die connectie er is dan ben je al bijna klaar, immers hoef je alleen nog maar uit te vogelen hoe en met welk mechanisme je de sync laat lopen tussen de twee verbonden apparaten. Kwestie van uitproberen en testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redkuul
@Enforcer
Bedankt voor je antwoord, ik snap wat je zegt. Mijn ouders hebben een D-Link DIR-868L met een "domme" harde schijf. Dus ik neem aan dat ik voor dit "mechanisme" iets van extra hardware nodig heb, of zie jij nog een kans om het zonder te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Je moet jezelf de vraag stellen wat het je allemaal waard is:

De makkelijke (mogelijk niet meer naar omkijken) en dure oplossing:
- Koop 2 identieke NAS'sen (QNAP/Synology) die hier gewoon voor gemaakt zijn.

De moeilijke en goedkoopste oplossing:
- Knutsel met je eigen apparaten en een scriptje/freeware programma om de sync te laten lopen.

Feitelijk doe je met de dure oplossing exact hetzelfde als de goedkope oplossing alleen hoef je zelf niet enorm veel inspanning te leveren, je koopt tweedezelfde NAS'sen. je zet de VPN met elkaar op en de sync kun je vervolgens instellen op de NAS'sen.

De goedkope oplossing vereist wat 'tweaker-gehalte':
De D-Link ondersteunt gewoon VPN, dus met een beetje knutselwerk kun je de VPN opzetten tussen de D-Link en je eigen Fritzbox. Als de VPN tot stand is gekomen, kunnen beide apparaten elkaar zien en dus ook de 'domme NAS' feature van de D-Link benaderen via ditzelfde (VPN) netwerk. De sync kun je vervolgens gewoon handmatig opstarten op je eigen computer met een simpel robocopy script of andere programma's (SyncbackFree b.v.) die je daarna in een Task Scheduler elke dag/nacht/wekelijks/etc laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 16:57
Mijn Nas thuis is ook mijn htpc, en staat altijd aan. (Low power)
Ik gebruik zelf crashplan als Cloud backup. Is €5,- / maand en onbeperkt. Heb er al een paar Tb staan.

De data die ik wil backuppen verandert niet veel, dus de trage upload neem ik voor lief.

Mijn Firewizzie

Pagina: 1