Dicht maken van gaten in plastic (RPI/ Nintendo NES build)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Goedendag mede tweakers!

Ik heb een vraag zoals in de titel al enigzins duidelijk is geworden wil ik een RPI3 in een NES behuizing gaan zetten. (niks speciaals begrijp ik al volgens google)

Dit zal misschien ook wel wat "retro" godslaster zijn maar goed ik gebruik een defecte NES waarvan de inhoud eventueel gratis gaat worden weggegeven via V&A als de tijd daar is.

Maar ik wil dus mijn RPI3 met retropie is een originele NES behuizing gaan maken en dit wel zo netjes mogelijk nu ben ik een knuttsel "smurf" noob! en heb ik bijna alles rond zoals ik het denk te willen gaan maken.

Op een ding na dan en dat is dat de nes meerdere oudere aansluitingen heeft die ik niet meer ga gebruiken. Maar als deze eruit zijn dan blijven er van die lelijke gaten over in de grijze onderkant van de NES behuizing.
Die ik graag zou hebben opgevuld met een stevig goedje wat ongeveer dezelfde kleur heeft (is geen must). En keihard word zodat ik die zelfde ruimte opnieuw kan gebruiken om een HDMI/ETH/microUSB aansluitng te plaatsten die naar de RPI aan de binnenkant leiden.

eventueel ben ik bereid de behuizing een nieuw laagje verf te geven indien nodig.
het gaat dus om deze gaten
(p.s. foto is van het internet ik heb een normale originele NES)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fmllw7ivTKEL3eDE3hRP8fpa/medium.jpg

en het uitgangs punt moet zijn ik moet het gewoon bij de lokale bouwmarkt kunnen halen en dus geen grote industriele apparatuur voor nodig hebben of hele dure 3D geprinte onderdelen etc...

ik dacht hier in het modding gedeelte wel mensen bereid te kunnen vinden mij opweg te helpen!

ik heb zelf al wel google gebruik en daar kom ik vaak "bondo" tegen maar vroeg me af hoe dit spul heet bij de gamma? en of er betere alternatieven voor zijn?

En misschien als ik het niet vergeet met me domme kop maak ik er wel een buildlog van (zou mijn eerste zijn)

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 16:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wat is dit voor NES precies? Want de originele NES had geen grijze bovenkant maar een witte. En volgens mij al helemaal geen composiet-aansluitingen (alleen via de antenne).

Zou dus best kunnen dat je een debug-model ofzo te pakken hebt, of eentje waaraan al is geknutseld. Either way, het zou zonde zijn als je in een speciaal model de 'hakbeitel' gaat zetten!

Over je vraag: Je zou uit een andere behuizing rondjes kunnen knippen/snijden die in de gaten passen. Dan plaatje erachter lijmen en met plasticplamuur netjes afwerken. Vervolgens likje verf (spuitbusje) en klaar is copywizard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-10 20:47
Ik zou gewoon 2 componenten plamuur pakken.
https://polyestershoppen....WTlcBkCTKgAWX8aAgtV8P8HAQ
Gebruik ik eigenlijk overal voor. Binnen/buiten huis.
Overigens niet deze, maar plamuur meegenomen door m'n schoonvader op zijn werk, weet het merk zo niet.

Plamuur wordt zo hard als een muur, en kun je daarna overschuren.

Ik zou die hele inkepingen in de behuizing dicht smeren, en mooi op dezelfde hoogte afschuren.
Daarna kun je dus boren wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
Icephase schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:39:
Wat is dit voor NES precies? Want de originele NES had geen grijze bovenkant maar een witte. En volgens mij al helemaal geen composiet-aansluitingen (alleen via de antenne).

Zou dus best kunnen dat je een debug-model ofzo te pakken hebt, of eentje waaraan al is geknutseld. Either way, het zou zonde zijn als je in een speciaal model de 'hakbeitel' gaat zetten!

Over je vraag: Je zou uit een andere behuizing rondjes kunnen knippen/snijden die in de gaten passen. Dan plaatje erachter lijmen en met plasticplamuur netjes afwerken. Vervolgens likje verf (spuitbusje) en klaar is copywizard!
ik ga het even aanpassen zo maar dit is een plaatje van google niet van mij ;) en de originele nes had al een RCA aansluiting dus dat is niks speciaals maar je hebt gelijk op dit plaatje is de bovenkant zwart denk dat deze persoon hem zo heeft gespoten?

dat is nog wel een goed idee met die stukjes plastic gezien ik nog een tweede defecte nes heb als backup maar ik wil dezelfde ruimte wel opnieuw gebruiken om daar de nieuwe interfaces te plaatsen en ik weet niet of die stukjes plastic dan sterk genoeg zijn daarvoor?

mijn idee was om de HDMI, MicroUSB en 4 (of 2) USB poorten op de plaats van de oude voedings en RF aansluitng te plaatsten en dan een ethernet op de plek waar nu de RCA poorten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Simpel op te lossen. Neem twee componenten plamuur, of maak een ABS sludge. Hiermee vul je de gaten op. ABS is ook waar de rest van de behuizing van gemaakt is. Dit schuur je glad. Vervolgens plak je alles buiten het gat af en spuit je het in een grijs wat er in de buurt komt.

Ter illustratie de oranje strepen is waar je af plakt. Je spuit dus dat hele paneeltje.
Afplakken

Als je wil kan ik (gratis) wat zwarte ABS sludge voor je maken. Dit is ABS plastic, vermengd met (echte) aceton. Ik woon in Bussum (ik zie dat jij in Hilversum woont). Kwestie van even langskomen en oppikken.

Ik heb een 3d printer. Dus als je het echt graag wil, dan wil ik ook wel passende plaatjes voor je printen. Net zo goed gratis, alleen dan moet je me wel de preciese afmetingen van de gaten bezorgen (ik heb zelf een NES, maar dan moet ik die uit de opslag vissen...). Dit moet je ook afwerken en spuiten, alleen zijn de gaten dan misschien wat makkelijker te dichten.

EDIT: Ik zie dat je de locatie opnieuw wil gebruiken. Dan zijn geprinte plaatjes niet handig. Beste optie is dichtmaken en de nieuwe gaten uitsparen / frezen.

EDIT2: Wat ik nu bedenk. Aan de onderzijde van de NES zit zo'n afdekkapje. Hier kon je kabels oid in wegwerken. Als deze het niet overleefd naar je nieuwe build zou je kunnen pogen hier ABS sludge van te maken. Dan heb je gelijk dezelfde kleur. Dit zou het geheel wel makkelijker kunnen maken. Dan kom je misschien wel weg met enkel een tikje blanke lak en heb je geen kleurverschil..

[ Voor 39% gewijzigd door Point.Flare op 10-03-2017 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
Point.Flare schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:07:
Simpel op te lossen. Neem twee componenten plamuur, of maak een ABS sludge. Hiermee vul je de gaten op. ABS is ook waar de rest van de behuizing van gemaakt is. Dit schuur je glad. Vervolgens plak je alles buiten het gat af en spuit je het in een grijs wat er in de buurt komt.

Ter illustratie de oranje strepen is waar je af plakt. Je spuit dus dat hele paneeltje.
[afbeelding]

Als je wil kan ik (gratis) wat zwarte ABS sludge voor je maken. Dit is ABS plastic, vermengd met (echte) aceton. Ik woon in Bussum (ik zie dat jij in Hilversum woont). Kwestie van even langskomen en oppikken.

Ik heb een 3d printer. Dus als je het echt graag wil, dan wil ik ook wel passende plaatjes voor je printen. Net zo goed gratis, alleen dan moet je me wel de preciese afmetingen van de gaten bezorgen (ik heb zelf een NES, maar dan moet ik die uit de opslag vissen...). Dit moet je ook afwerken en spuiten, alleen zijn de gaten dan misschien wat makkelijker te dichten.

EDIT: Ik zie dat je de locatie opnieuw wil gebruiken. Dan zijn geprinte plaatjes niet handig. Beste optie is dichtmaken en de nieuwe gaten uitsparen / frezen.

EDIT2: Wat ik nu bedenk. Aan de onderzijde van de NES zit zo'n afdekkapje. Hier kon je kabels oid in wegwerken. Als deze het niet overleefd naar je nieuwe build zou je kunnen pogen hier ABS sludge van te maken. Dan heb je gelijk dezelfde kleur. Dit zou het geheel wel makkelijker kunnen maken. Dan kom je misschien wel weg met enkel een tikje blanke lak en heb je geen kleurverschil..
ik woon in hilversum dus kan best een keer langs komen en wat ik van jou begrijp is op het moment dat ik een stuk extra overheb van de onderkant van de nest zoals dat klepje dan kan jij daar abs sludge van maken? dat zou geweldig zijn desnoods van het klepje dat er nu onder zit dan zoek ik daar wel weer een keer een nieuwe voor! zeker als deze abs sludge gewoon net zo hard word als het origineel zou geweldig zijn eventueel kunnen we de details bespreken via DM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

copywizard schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:22:
[...]

ik woon in hilversum dus kan best een keer langs komen en wat ik van jou begrijp is op het moment dat ik een stuk extra overheb van de onderkant van de nest zoals dat klepje dan kan jij daar abs sludge van maken? dat zou geweldig zijn desnoods van het klepje dat er nu onder zit dan zoek ik daar wel weer een keer een nieuwe voor! zeker als deze abs sludge gewoon net zo hard word als het origineel zou geweldig zijn eventueel kunnen we de details bespreken via DM?
Ik heb de DM beantwoord. Ik kopieer hier een deel van mijn reactie. Mocht er ooit iemand dezelfde vraag hebben en via de search hier uitkomen, is het misschien fijn als ze alle informatie meekrijgen. :)
Je zou ook een cartridge kunnen gebruiken. De reden dat ik het klepje aan de onderkant bedacht, is omdat die misschien geen functie heeft na de build. Dan zou je dat klepje 'over' hebben.

Je zal het altijd iets bij moeten werken. Ik verwacht dat de sludge het omliggende plastic iets aan zal tasten. Door het snelle vervliegen van het aceton krijg je altijd wat witte uitslag. Alleen het voordeel als het dezelfde kleur is, is dat het makkelijker bij te werken valt. Geen basecoats nodig om kleurverschil af te dekken.

Je kan overigens ook zelf ABS sludge maken. Je moet alleen wel de echte aceton zien te krijgen (nagellakremover in de glazen flesjes van de Etos). De biologische alternatieven werken niet als oplosmiddel voor ABS. Het maken van de sludge (dus geen slurry of glue) heeft met de consistentie van het materiaal te maken. Al naargelang de hoeveelheid plastic heb je echt maar minieme hoeveelheden aceton nodig.
Toevoeging: De ABS sludge wordt bijna net zo hard als het originele ABS. De aceton die je gebruikt dient enkel als oplosmiddel om een vloeibaar plastic te maken. Wat dan wel gebeurd is dat je de vervuiling die op en in het plastic zit mee oplost. Dit zal de intergriteit iets beinvloeden, maar ik verwacht weinig tot niets. De aceton zal volledig vervliegen en je houdt enkel het ABS over. Waar ik je wel voor wil "waarschuwen" is dat je een glanzende finish krijgt. De uiterlijke structuur is iets anders.

Ik kies overigens bewust voor Aceton en niet voor MEK (Methyl Ethyl Ketone), omdat MEK minder verschillende stoffen oplost en iets langzamer vervliegt. Dan wordt de inwerkingstijd groter en wordt het omliggende plastic mogelijk meer aangetast.

[ Voor 17% gewijzigd door Point.Flare op 10-03-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 18:00
copywizard schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:51:
[...]
...gezien ik nog een tweede defecte nes heb als backup ...
Mocht je die tweede defecte NES uiteindelijk niet meer nodig hebben, dan heb ik daar eventueel wel interesse in. :) Ik heb een soortgelijk projectje op de planning staan, waarbij een defecte NES, een NES Classic Mini en een Raspberry Pi de hoofdrol gaan spelen.

(Pi in NES Classic Mini en NES Classic Mini PCB in oude NES).

[ Voor 4% gewijzigd door DaLass op 10-03-2017 15:00 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
DaLass schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:59:
[...]

Mocht je die tweede defecte NES uiteindelijk niet meer nodig hebben, dan heb ik daar eventueel wel interesse in. :) Ik heb een soortgelijk projectje op de planning staan, waarbij een defecte NES, een NES Classic Mini en een Raspberry Pi de hoofdrol gaan spelen.

(Pi in NES Classic Mini en NES Classic Mini PCB in oude NES).
diegene die voor mij de defecte nessen had geregeld heeft besloten er een zelf te houden dus ik heb op het moment van schrijven nog maar een nes helaas maar mocht ik er nog een tegen komen (want heb meerdere lijntjes uitstaan) dan laat ik het je weten!
Point.Flare schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:49:
[...]

Ik heb de DM beantwoord. Ik kopieer hier een deel van mijn reactie. Mocht er ooit iemand dezelfde vraag hebben en via de search hier uitkomen, is het misschien fijn als ze alle informatie meekrijgen. :)

[...]

Toevoeging: De ABS sludge wordt bijna net zo hard als het originele ABS. De aceton die je gebruikt dient enkel als oplosmiddel om een vloeibaar plastic te maken. Wat dan wel gebeurd is dat je de vervuiling die op en in het plastic zit mee oplost. Dit zal de intergriteit iets beinvloeden, maar ik verwacht weinig tot niets. De aceton zal volledig vervliegen en je houdt enkel het ABS over. Waar ik je wel voor wil "waarschuwen" is dat je een glanzende finish krijgt. De uiterlijke structuur is iets anders.

Ik kies overigens bewust voor Aceton en niet voor MEK (Methyl Ethyl Ketone), omdat MEK minder verschillende stoffen oplost en iets langzamer vervliegt. Dan wordt de inwerkingstijd groter en wordt het omliggende plastic mogelijk meer aangetast.
Top dankjewel! ik had hiervoor nog nooit gehoord van deze techniek maar klinkt nu heel logisch en ga het dan ook zeker proberen en ook al tast het het plastic iets aan en is het iets andere kleur dat maakt niet super veel uit gezien ik hem toch van plan was te gaan spuiten in een zo origineel mogelijk kleur.

dit is zoiezo een goedkopere en betere "mooiere" optie dan er een stukje karton voor te lijmen met hete lijm of dure fillers en "bondo" te kopen!

[ Voor 52% gewijzigd door copywizard op 10-03-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Dure fillers en bondo valt mee. In vergelijking met aceton en een stukje plastic is het wel duur.

Bondo is niet meer dan epoxyplamuur / bodyfiller. Dit wordt ook veel in de autoindustrie gebruikt. Nadeel is dat het veel schuurwerk vergt en niet verlijmt met het gat. Ik heb in het verleden wel een mix van glasvezel epoxy en autoplamuur gebruikt. Dit is meer vloeibaar, geeft een hard resultaat en blijft perfect te schuren en spuiten. Zie de foto. :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.instructables.com/FRS/BT63/H0OJ6NJU/FRSBT63H0OJ6NJU.LARGE.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 18:00
offtopic:
[quote]copywizard schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:45:
[...]
diegene die voor mij de defecte nessen had geregeld heeft besloten er een zelf te houden dus ik heb op het moment van schrijven nog maar een nes helaas maar mocht ik er nog een tegen komen (want heb meerdere lijntjes uitstaan) dan laat ik het je weten!
[...]
[/quote]
Tnx!

Mijn advertenties op V&A

Pagina: 1