Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een heel vreemd probleem waar ik de vinger maar niet op kan leggen.
Mijn Moederbord (Z87 HD3) wil alleen opstarten als ik een of 2 geheugen modules heb verwisseld en dan start het bord pas op.Het gebruikt geheugen is Kingston 1600 Mhz low voltage.
Als het bord draait kan ik er alles mee doen maar om iedere keer het geheugen in een ander slot te drukken word wat irritant.De laatste bios zit op het bord dus nieuwe biosversie is niet mogelijk.
De gebruikte voeding is een Coolermaster B500 ver.2 en als case gebruik ik momenteel mijn Lian Li testbench. Dit maakt het geheugen verwisselen wel wat makkelijker.
Ik heb Google al geraadpleegd maar kan alleen vinden dat Gigabyte moederborden zeer kritisch zijn qua geheugen.
Het geheugen werkt wel in andere Computers en er worden geen problemen gevonden tijdens de geheugen controle.
Ik ben het stuivertje wisselen van het geheugen zat en zit er zelfs aan te denken om een ander moederbord aan te schaffen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:43

dragonhaertt

@_'.'

Heb je de ram modules al getest met bijvoorbeeld Memtest?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik nog niet gedaan maar wel in 2 andere computers gedrukt. Die starten probleemloos En natuurlijk de geheugentest van Windows gebruikt. Verder de testen van passmark en aida64.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:53:
[...]

Ik ben het stuivertje wisselen van het geheugen zat en zit er zelfs aan te denken om een ander moederbord aan te schaffen.
Waarom dan niet gewoon nieuw (en volledig ondersteund) geheugen kopen? Dat is goedkoper en eenvoudiger.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De Z87 heeft bij mijn weten standaard DDR3 nodig. Als je er low-voltage in duwt, dan kan het misschien zijn dat dit niet goed staat. Heb je het XMPprofiel geladen of handmatig ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z87 chipset heeft toch 1,5V DRammodules als geheugen-specificatie.

Bovenstaande was me net voor.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen XMP profiel geladen maar de default settings. Ook heb ik geprobeerd met GEIL geheugen (1.5 V.) op te starten maar daar heb ik hetzelfde probleem. Het low voltage geheugen werkt ook op een Z68 bord van Gigabyte

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn de specs van dat GEIL geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PC3-10660 cl=7-7-7-24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de latency misschien te laag? Moet je nakijken of in de QVL vergelijkbare modules staan met dezelfde grootte per module en latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal daar vanavond naar gaan kijken maar het vreemde is dat de pc alleen opstart als ik na de eerste opstartpoging het geheugen in een ander slot druk. Dit geld voor beide types geheugen.
het Kingston geheugen draait op 11-11-11-28

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:26:
Ik heb geen XMP profiel geladen maar de default settings. Ook heb ik geprobeerd met GEIL geheugen (1.5 V.) op te starten maar daar heb ik hetzelfde probleem. Het low voltage geheugen werkt ook op een Z68 bord van Gigabyte
Begin eens met een XMP profiel te laden, dan weet je dat je geheugen in elk geval op kloppende settings draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus een geheugenverandering wordt wel gedetecteerd. Schakelt het systeem zich niet vanzelf uit of krijg je geen melding of ledje/code te zien?
Heb je wel een beeldscherm aangesloten?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De verandering word wel gedetecteerd maar het is geen bord met ledjes. Sorry voor mijn late reactie maar ik had nog een afspraak vanmiddag. Daarna heb ik de bios geflasht weer naar F8 en nu doet het bord redelijk normaal. 8)7 Blijkbaar waren er verschillende versies van F8 en blijkbaar was deze nu wel goed.
Heb dit wel gedaan vanuit de bios.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2017 12:33 ]

Pagina: 1