Toon posts:

AMD RX 480 nu kopen of wachten op rebrand RX 580?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Vanwege de aanstaande release van Mass Effect Andromeda beginnen mijn handen te jeuken om mijn PC te upgraden.

Vanwege de prijs/kwaliteitverhouding, en het feit dat ik freesync wil gaan gebruiken, is mijn oog gevallen op een AMD RX 480 8GB, die nu is te krijgen voor €230.

Echter lees ik hier dat de RX 580, een rebrand van de 480 op 4 april uit zou komen.

Ik ben niet zo bekend met de verbeteringen die rebrands over het algemeen mee brengen, en ook niet met videokaart launches en beschikbaarheid. Daarbij moet ik vermelden dat ik niet langer wil wachten met kopen tot eind april, het liefst natuurlijk eerder. Daarom heb ik de volgende vragen:

- Verwachten jullie dat de rx 580 t.o.v. de rx 480 noemenswaardige voordelen heeft, bijvoorbeeld naast de 70 MHz clock increase die verwacht wordt (ik neem aan dat dit niet heel veel verschil maakt in framerates)?

- Wat betreft de beschikbaarheid: stel de 580 komt inderdaad 4 april uit, is hij dan ook snel verkrijgbaar in Nederland of duurt dat stiekem weer een maand. En als hij beschikbaar is, wordt hij dan net zo overpriced in het begin als de rx 480 (die soms geloof ik zelfs voor >80 boven de msrp verkocht werd)?

- Stel ik ga niet voor de 580, zou de release hiervan dan de prijs van de 480 fors laten dalen? Meer dan 20€ bijv.? Dan zou wachten het ook waard zijn, vooral voor de price drop van de rx 480.

- Is afwachten het sowieso waard omdat mogelijk de rumours niet kloppen en de rx 580 misschien een stuk beter blijkt te zijn dan de rx 480 (lijkt mij sterk)?

Wachten op de middag range vega gpu heb ik niet echt zin in, dit duurt waarschijnlijk nog minstens een half jaar.

Ik wil gaan gamen op een 2560x1080 scherm met freesync. Mijn PC bestaat verder uit een i5 6500, 16 GB DDR4 RAM en een 500W corsair x PSU.

Zouden jullie mij kunnen helpen met bovenstaande vragen? Ik weet dat het een beetje toekomstkijken blijft maar misschien dat jullie ervaring met rebrands / überhaupt video kaart releases uitkomst biedt.

Alle reacties

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:37
Zo kan je maar blijven wachten. Ik geloof er zelf maar weinig van dat AMD in minder dan een maand een kaart zou uitbrengen waar ze nog niets van gezegd hebben.
En als ik zo de specs zie in je link van het gerucht, dan is dit gewoon identiek dezelfde kaart als de RX 480 met iets hogere stock clocks (dewelke toch al hoger liggen op een aftermarket kaart).

Mijn advies: koop gewoon nu een RX 480

[ Voor 5% gewijzigd door DenHond op 10-03-2017 16:39 ]

Verwijderd

Ik zou wachten tot 4 april.
Ga er maar van uit dat de rx580 dan zeker uitkomt.
Of hij meteen in Nederland is beschikbaar, is maar net de vraag
Maar ik denk dat of de prijs van de 480 omlaag gaat of het prijsverschil van de 580 en 480 is erg laag.