Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddieS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 31-05-2024
Beste mede tweeakters, ik heb in 2008 een game pc in elkaar gedraaid.
Deze heb ik af en toe ff ge-update, maar het lijkt erop dat ik het nu toch grondig moet gaan aanpakken.
Moet zeggen dat ik uiterst tevreden ben dat het systeem zo lang zo goed heeft mee kunnen draaien.
Voor de nieuwe upgrade loop ik tegen wat overwegingen aan en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Op dit moment heb ik:
- MSI P55-GD65 1156 socket moederbord
- Intel core I5-750 processor 2.66GHz
- Cooler Master Hyper TX3
- MSI R9 280X gading 3GD D5 videokaart (vorige vervangen)
- Kingstong 8gb DDR 3 1600MHz werkgeheugen (vorige vervangen)
- Samsung Spinpoint F3 Desktop Class HD103SJ 1TB - SATA 300 7200tpm, 32mb buffer HDD
- 256 SSD, Samsung (Specs ben ik ff kwijt, ergens in 2012 aangeschaft)

Verder heb ik een HD scherm die het nog prima doet, dus niet per se van plan een widescreen of 4K scherm aan te schaffen, ook vanwege relatief onnodige kosten.
...

Het is denk ik niet verassend dat het eens tijd word om alles een grondig te vervangen.
Ik ben eigenlijk niet overtuigd dat de HDD en SSD vervanging nodig hebben (tenzij iemand met goeie redenen kan komen om dit wel te doen)

Budget is ca. 1100,- euro voor de upgrade

Verder denk ik aan de volgende build:
- Intel I5 7600K (ik overlclock niet veel, maar is maar geringe meerprijs)
- MSI Z270 Gaming pro moederbord
- MSI GTX 1070 armor (gaming biedt maar geringe extra prestatie, uiterlijk boeit me niet zo)
- Cooler Master Hyper 212EVO
- Corsair Vengeance 16GB DDR4 3000MHz
- Corsair Carbide 200R (oude kast beschadigd en erg lawaaierig)

Mijn oude voeding levert 650 watt, dat moet hier naar mijn weten nog steeds voldoende zijn.
Basically vervang ik hiermee alles behalve dus de voeding en harde schijven.

Mijn plan is om zaken als Mass Effect Andromeda/Witcher 3/Tomb raider op (zo goed als) max te kunnen spelen op 1080p.

Naar mijn weten moet dat met deze combi wel kunnen.
Een alternatief is dat ik ipv de GTX 1070 armor een GTX 1080 armor koop --> Resultaat is wel dat ik dan in mijn bedachte budget geen geld over houd om het werkgeheugen te vervangen.
Daarnaast is het ook mogelijk om ipv de cooler master evo er de noctua NH-D14 in te zetten (stiller, sterker).

Mijn vraag is dus meervoudig:
1) de build zoals ik hem heb beschreven, gaat dat genoeg zijn voor mijn doelen?
2) is het slimmer alsnog de GTX 1080 te halen en tzt nieuw werkgeheugen te kopen (ofterwijl, is mijn huidige werkgeheugen eerst goed genoeg?)
3) Noctua of Cooler Master?
4) GTX 1070/1080, als ik niet van plan ben de 3D kaart te gaan overclocken heeft de gaming variant dan echt merkbare meerwaarde?
5) HDD en SSD hoeven niet per se vervangen te worden toch? O-)

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie antwoorden!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-04 23:07
Wanneer heb je die voeding aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddieS
De voeding is even oud als bijna alle componenten in de pc. Dus in 2009 aangeschaft.
Is een Antec Truepower 650Watt, ATX 12V 2.3, actieve PFC (ik noteer maar wat dingen die ik op me bestelling zie staan :p)

[ Voor 42% gewijzigd door FreddieS op 09-03-2017 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05 11:03
Ik begrijp dat verhaal over de ram niet helemaal. Je zult het wel moeten vervangen want je gaat van ddr3 naar ddr4. Als ik je verkeerd begrijp moet je het zeggen.

Stock fan van de evo is naar mijn persoonlijke ervaring nogal luid. Ik heb m zelf geswapt voor een ML120 Pro. Je doet beter aan de noctua denk ik.

[ Voor 31% gewijzigd door youridv1 op 09-03-2017 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 07:06
Voor Full HD 60FPS op max. kwaliteit is een GTX 1060 of RX 480 ook voldoende. Een 1070 is wat meer toekomstbestendig maar zolang er geen 1440p of 144 Hz monitor op de nabije planning staat, ga je die niet volledig benutten. Een 1080 is op Full HD gewoon ontzettend overkill.

Ik snap verder niet zo goed wat je van plan bent met het geheugen. Je huidige DDR3 sticks gaan niet in een DDR4 slot passen, de enige manier om die te kunnen blijven gebruiken, is om het moederbord te houden waarmee ook een CPU upgrade is uitgesloten. Gewoon nieuw geheugen halen dus. Let er ook op dat de CPU / het moederbord standaard tot 2400Mhz ondersteunen, 3000Mhz zul je eerst zelf nog in de BIOS moeten activeren.

Tenslotte ben ik geen PSU expert, maar na 8 jaar kan het volgens mij geen kwaad om die ook te vervangen.. Voor je nieuwe componenten heb je aan 450W ook meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddieS
Thanks voor de snelle replies, ddr slot compatibiliteit helemaal over het hoofd gezien - maakt de keuze ook weer makkelijk.
Top dat die slip up voorkomen is.

Denk daarbij dat ik de 1070 zal kiezen om toekomstige opties open te houden.

PSU zal ik nog eens bekijken, is ook niet duurste om toe te voegen.

Hartelijk dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

FreddieS schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 22:49:
Thanks voor de snelle replies, ddr slot compatibiliteit helemaal over het hoofd gezien - maakt de keuze ook weer makkelijk.
Top dat die slip up voorkomen is.

Denk daarbij dat ik de 1070 zal kiezen om toekomstige opties open te houden.

PSU zal ik nog eens bekijken, is ook niet duurste om toe te voegen.

Hartelijk dank voor het meedenken!
Vind de 212 evo ook niet direct de beste keuze.

Sec gezien betaal je een stevige meerwaarde om te kunnen overclocken: duurdere cpu, moederbord en geheugen. Echter bespaar je vervolgens op misschien wel het belangrijkste onderdeel, namelijk het onderdeel dat alle geproduceerde warmte moet afvoeren.
Los van de koelcapaciteit is de 212 ook niet bepaald de stiltste in zijn soort.

Heb je b.v. voor een relatief kleine meerprijs hier een betere aan:
pricewatch: Cryorig H7

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:15
@FreddieS
Meeste voedingen gaan ongeveer 10 jaar mee, voordat ze zichtbaar problemen laten zien. Dit is uiteraard op een voeding-tot-voeding basis, natuurlijk. Na 8-9 jaar zou ik het gewoon mee vervangen. Als je niet van plan bent om twee GPU's te draaien dan ben je met een 550 Watt voeding wel zoet en dan heb je een ruime wattage over voor een niet al te zware overklok.

Ik raad een voeding zoals de pricewatch: Corsair RM550x of een pricewatch: Super Flower Leadex Platinum 550W Zwart aan.

De Cooler Master Hyper 212 EVO, is nog steeds een fantastische koeler, maar het is niet de stilste. De Noctua is wat stiller en krachtiger, maar is wat prijzig. De pricewatch: Cryorig H7 is een stapje ertussen. Krachtiger en stiller als de 212 EVO, toch goedkoper als de Noctua met (relatief) vergelijkbare performance.

En de lawaai van de behuizing, komt waarschijnlijk door de ventilatoren. Die zijn waarschijnlijk aan vervanging toe en anders kan het vibratie zijn. Je kan in dat geval het proberen te verhelpen door de schroeven te vervangen door rubber schroefjes zoals die in deze kit bijvoorbeeld pricewatch: Fractal Design Anti vibration/noise-kit. Die absorberen de vibratie beter op dan conventionele metalen schroefjes.

Als je de stock fans van de behuizing gebruikt (die van Corsair), zou ik ze vervangen. Ik heb ook een corsair behuizing uit ongeveer diezelfde tijd de Corsair Carbide 500R, maar de fans zijn niet zo stil na enkele jaren (waarschijnlijke zelfde fans, stock dan). De pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 120mm is een goedkope en betere vervanging. Koelt beter en het is ook vele male stiller.
Pagina: 1