Kan plots geen native resolutie van beeldscherm selecteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RobinFgX
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-04-2025
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met een raar probleem. Ik kan enkel de resolutie 800x600 en 1024*768 selecteren bij de beeldscherminstellingen (van Windows en Nvidia). Ik heb van alles geprobeerd en ik kom er niet meer aan uit....Het gebeurde van de 1 op de andere dag en ik heb m.i. geen noemenswaardige updates geïnstalleerd wat het probleem veroorzaakt zou kunnen hebben....

Mijn PC is zelfgebouwd en heeft de volgende specificaties:

- Windows 10 Pro 64-bit
- Gigabyte Geforce GTX 970
- Intel i5-4690K
- MSI Z87-GD65 Gaming moederbord
- 8 GB werkgeheuden
- LG M2550D, Full HD monitor uit 2011(?), aangesloten via HDMI op videokaart. Native resolutie is 1920*1080.

Toen ik gister mijn pc opstartte zag ik dat mijn resolutie ineens was teruggezet naar 1024*768. In het Nvidia Control Panel kan ik slechts 2 resoluties selecteren: 800*600 en 1024*768. Daarnaast geeft hij aan dat hij via een DVI verbinding aangesloten is. Ik kan wel een custom resolutie aanmaken voor 1920*1080, maar als ik dan wil gamen gaat het weer mis. Dan herkent hij alleen de 800*600 en 1024*768 resoluties. Een ander bijgevolg is dat ik geen geluid meer kan afspelen via HDMI...

Ik heb eerst gezorgd dat al mijn drivers up-to-date waren. Toen dat niet hielp heb ik met DDU alle drivers gedeïnstalleerd en daarna opnieuw geïnstalleerd. Toen dat niet hielp heb ik weer alles gedeïnstalleerd, mijn videokaart uit de pc gehaald, zonder kaart een keer opgestart en daarna terug in de pc gezet en alle drivers opnieuw geïnstalleerd. Ook dat helpt niet. Toen heb ik mijn monitor nader bekeken. Het systeem herkent mijn monitor overigens als een 'Algemeen niet-PnP beeldscherm'. Ik kan geen drivers voor Windows 10 vinden op internet (logisch, gezien hij uit 2011 komt). Maar ook als ik handmatig drivers toevoeg voor een 'Digitaal LCD scherm, 1920x1080, 60 Hz) herkent het systeem de 1920x1080 resolutie nog steeds niet.

Ik heb het geprobeerd met 3 verschillende HDMI kabels zonder verschil in resultaat.

Het opmerkelijke is dat als ik mijn pc verbind met mijn TV, ik wel alle ondersteunde resoluties kan selecteren in het Nvidia Control Panel....

Wat iemand wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Is (De HDMI poort van) mijn monitor soms stuk? Of zou het aan de (afwezigheid van) drivers van mijn monitor liggen?

Alvast bedankt!

Robin

Alle reacties

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:58

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@RobinFgX Probeer bij apparaatbeheer eens bij beeldschermen het beeldscherm te installeren door op updaten oid te drukken.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• RobinFgX
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:55:
@RobinFgX Probeer bij apparaatbeheer eens bij beeldschermen het beeldscherm te installeren door op updaten oid te drukken.
Dat werkt helaas ook niet...

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Heb je de mogelijkheid om je monitor aan te sluiten op een andere computer ?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Je moet de monitor een driver geven van een algemeen PnP beeldscherm, dus zonder de NIET.

Niet-PnP gaat idd niet verder dan 1024 want het duidt op een monitor die niet goed uitgelezen kan worden.

Apparaatbeheer > monitoren > driver updaten > op mijn computer zoeken > kiezen uit lijst > als daar alleen Algemeen niet PnP staat, Compatibele hardware weergeven uitvinken en Algemeen PnP kiezen. > Volgende > klaar.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

nelizmastr schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:27:
Je moet de monitor een driver geven van een algemeen PnP beeldscherm, dus zonder de NIET.

Niet-PnP gaat idd niet verder dan 1024 want het duidt op een monitor die niet goed uitgelezen kan worden.

Apparaatbeheer > monitoren > driver updaten > op mijn computer zoeken > kiezen uit lijst > als daar alleen Algemeen niet PnP staat, Compatibele hardware weergeven uitvinken en Algemeen PnP kiezen. > Volgende > klaar.
Hier doelde ik op in mijn eerste post, maar aangezien ik zelf nog nooit hier last van heb gehad, wist ik niet waar het precies zit. Bedankt voor de uitleg, mocht het nog nodig zijn.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:44

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Verwijder het beeldscherm eens uit apparaatbeheer en start opnieuw op.

Probeer anders een driver te vinden voor het beeldscherm (al geef ik je weinig kans).
En anders inderdaad een generieke PNP driver installeren.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• RobinFgX
nelizmastr schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:27:

Dit helpt niet
Nyarlathotep schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:37:
Verwijder het beeldscherm eens uit apparaatbeheer en start opnieuw op.

Probeer anders een driver te vinden voor het beeldscherm (al geef ik je weinig kans).
En anders inderdaad een generieke PNP driver installeren.
Dit helpt ook niet.

Ik ben er wel achter gekomen dat bv. games inmiddels de custom resolutie accepteren. Alleen blijft daarmee het probleem van het geluid nog bestaan. Nvidia ziet de verbinding met de monitor nog steeds als een DVI verbinding...

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Probeer eens een andere monitor of andere videokaart. Tja, je zal moeten uitsluiten welke de boosdoener is.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

En de driver van de videokaart volledig verwijderen en die van Windows zelf gebruiken. Werkt dat? Anders andere monitor/videokaart. We moeten ergens beginnen met uitsluiten. Test je scherm ook even op een ander apparaat.

Pagina: 1