Elektra aanleggen in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:50
Mijn vriendin ik wonen nu bijna 6 maanden in ons nieuwe huis. We hebben alleen nog niks aan de tuin gedaan. Er staat zelfs geen schuur en er ligt geen voorziening voor electra. Winter ligt bijna achter ons dus tijd om de tuin onder handen te nemen.

Wil een grondkabel gaan leggen voor het voeden van de (nog te plaatsen) schuur en wat tuinverlichting. Het probleem zit hem in waar de voeding vandaan te pakken. In de groepenkast heb ik geen plaats en er is ook geen loze leiding.

Buiten aan de achtergevel heb ik een buitenlamp (gele bolletje) en aan de binnenkant een enkel stopcontact op 25cm boven de vloer en een schakelaar (voor die buitenlamp) op 105cm (rode bolletje).

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/t513zl.jpg

Lijkt er op dat ik twee opties heb.

1. Ik boor de lasdoos van het enkele stopcontact door naar buiten en plaats daar een lasdoos en schiet met de grondkabel de grond in.
2. Ik verwijder de buitenlamp en zet daar een lasdoos. Echter moet ik hier nu wel een fase zien te krijgen en ik weet nog niet of de schakelaar en stopcontact verbonden zijn met een buis om een extra draad te trekken.

Zijn deze opties toegestaan? Is er nog een optie die ik misschien over het hoofd zie?

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Kijk/vraag ook hier eens: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Waar ik zelf goed op zou letten (uit ervaring helaas) is dat je de tuin niet bij een groep op knupt waar bijv. ook je vriezer/koelkast (of andere belangrijke zaken) op zit. Bij m'n ouders hangt de tuinverlichting aan de groep van de bijkeuken, waar ook twee vriezers staan. In de vakantie is de aardlekschakelaar eens afgeschakeld door regenwater in een stopcontact in de tuin. Daardoor raakten de vriezers ook stroomloos en dat was geen fijne verrassing toen we 3 weken later thuiskwamen van vakantie :'(

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 09-03-2017 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:13

PoweRoy

funky!

Eventueel een kruipruimte of kan je langs je huis? Zou het sowieso vanuit je meterkast doen, ivm aparte groep / splitsing van andere groep.

Zelf heb een kruipruimte en heb ik elektra buizen van meterkast tot achterin mijn tuin door ze onder de fundering te steken :Y) Zeker 30m.

Als je geen kruimruimte hebt, maar wel een vrije zijkant, goot langs de muur uitgraven en doortrekken naar achteren?

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05 14:47
Hoewel ik vanaf hier niet kan zien hoeveel er al op de huidige groep zit, zijn een paar lampen en een stopcontact waar de grasmaaier op komt niet iets waar persee een andere groep voor moet komen. (tenzij je zware machines in je garage gaat zetten)

Mocht het eenvoudig zijn om een extra groep te creëren, doen natuurlijk. Maar het is niet het einde van de wereld mocht dit niet lukken.

In dat geval zou ik vanaf het WCD naar buiten boren. Niet dat het lastig is om een fase te trekken naar je lamp toe. Maar omdat je dan minder PVC/grondkabel in het zicht hebt.

Als je dit doet boor dan schuin naar beneden zodat er geen water van buiten naar binnen kan lopen.
Tip wanneer je een kabel gaat leggen, doe dit overvloedig. Koop een grondkabel met voldoende aders (meer schakeldraden dan je op dit moment nodig hebt.) En leg goed vast waar alle warteldozen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:50
Bisti schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 08:50:
Hoewel ik vanaf hier niet kan zien hoeveel er al op de huidige groep zit, zijn een paar lampen en een stopcontact waar de grasmaaier op komt niet iets waar persee een andere groep voor moet komen. (tenzij je zware machines in je garage gaat zetten)

Mocht het eenvoudig zijn om een extra groep te creëren, doen natuurlijk. Maar het is niet het einde van de wereld mocht dit niet lukken.

In dat geval zou ik vanaf het WCD naar buiten boren. Niet dat het lastig is om een fase te trekken naar je lamp toe. Maar omdat je dan minder PVC/grondkabel in het zicht hebt.

Als je dit doet boor dan schuin naar beneden zodat er geen water van buiten naar binnen kan lopen.
Tip wanneer je een kabel gaat leggen, doe dit overvloedig. Koop een grondkabel met voldoende aders (meer schakeldraden dan je op dit moment nodig hebt.) En leg goed vast waar alle warteldozen liggen.
Het gaat om een zestal lampen en idd een stopcontact in de schuur. Geen zware machines. Misschien in de toekomst terrasverwarming. Zal eerst eens kijken wat er allemaal op die groep zit.
PoweRoy schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 08:25:
Eventueel een kruipruimte of kan je langs je huis? Zou het sowieso vanuit je meterkast doen, ivm aparte groep / splitsing van andere groep.

Zelf heb een kruipruimte en heb ik elektra buizen van meterkast tot achterin mijn tuin door ze onder de fundering te steken :Y) Zeker 30m.

Als je geen kruimruimte hebt, maar wel een vrije zijkant, goot langs de muur uitgraven en doortrekken naar achteren?
Kan langs mijn huis, maar dan moet ik ook nog eens langs de hele breedte. Dan zit ik aan bijna 50 meter graven :|

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:37

Releases

Ja maar!

Voor al met terrasverwarming oppassen. Als je toch in gedachte hebt dit wellicht te gaan doen zeker een extra groep erbij plaatsen in de meterkast. Je kunt hem maar alvast hebben. Scheelt een hoop gelazer op langer termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:13

PoweRoy

funky!

sjufke schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:52:
[...]

Het gaat om een zestal lampen en idd een stopcontact in de schuur. Geen zware machines. Misschien in de toekomst terrasverwarming. Zal eerst eens kijken wat er allemaal op die groep zit.

[...]

Kan langs mijn huis, maar dan moet ik ook nog eens langs de hele breedte. Dan zit ik aan bijna 50 meter graven :|
Beter goed dan broddelwerk. Helemaal als je later een terrasverwarming gaat aansluiten, of lekker ga frituren.
Je hebt een geul nodig van 60 diep. Leg gelijk meerdere buizen er neer (met trekkabels/echte kabels). Wij hebben het gelijk gedaan toen we de tuin opnieuw deden. Achter in de tuin TV, UTP, extra stroom en audio kabels (dual zone receiver!)

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:56
PoweRoy schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:14:
[...]

Beter goed dan broddelwerk. Helemaal als je later een terrasverwarming gaat aansluiten, of lekker ga frituren.
Je hebt een geul nodig van 60 diep. Leg gelijk meerdere buizen er neer (met trekkabels/echte kabels). Wij hebben het gelijk gedaan toen we de tuin opnieuw deden. Achter in de tuin TV, UTP, extra stroom en audio kabels (dual zone receiver!)
Dat sowieso, beter nu iets meer werk (en kosten) en in 1x goed (en mogelijk voorbereid op de toekomst) dan broddelwerk.

Gooi bijv. een formaat regenpijp door de grond heen naar je schuur waar je alles door heen kan leggen. Als je daar gewoon ymvk kabel doorheen legt mag je er ook coax en utp bij Door leggen (elke kabel is dan dubbel afgeschermd dan mag dat).

Tevens het punt wat al is aan gehaald als je er een terrasheater aan wilt hangen, die zijn meestal minstens 1500W. Dan ga je al mooi richting het randje en zeker als je er ook nog even de frituur bij aan zet op een gezellige avond.
Als dit bij op je woning zit en je zet dit dus aan grote kans dat er iets uit ploft omdat er toch al meer zit aangesloten in je woning.

Alsook het aangehaalde punt om deze of gene reden kortsluiting en je vriezer oid slaat ook uit terwijl je op vakantie bent, fijne thuiskomst dan.

Doe het dus aub in 1x goed en leg een eigen groep die kant op.

P.s. Sluit je tuin groep aan op een alamat (aardlekautomaat) dan zit je nog iets veiliger wat dat betreft.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1