Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieEneGozer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-09 12:48
Beste Tweakers,

Ik heb op school een opdrachtje waarbij gasten veilig gebruik moeten kunnen maken van de computers. Het leek me makkelijk om voor de gastgebruikers een automatisch gegenereerd gastaccount te maken en deze gegevens dan aan de gebruiker te geven zodat niet alle gasten de zelfde inloggegevens delen. Echter kan ik hier geen goede oplossing voor vinden.

Heeft er iemand een idee waarmee dit mogelijk is (script/software) want ik loop helemaal vast |:(

Alvast bedankt :)

Beste antwoord (via DieEneGozer op 08-04-2017 18:29)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je het proces en procedure matig zou willen beschrijven, dus opdelen in stappen nog even zonder kennis van scripts of software hoe zou je het dan voor je zien?

Een voorbeeld:
Een gast is een bezoeker die zich aanmeldt bij de receptie van de organisatie.
De receptie vult een aantal gegevens in van de bezoeker in een CSV bestand wat op een gedeelde map staat: Voornaam+Achternaam
Een geplande taak op een server start een script (powershell leent zich hiervoor) kijkt elke 5 minuten naar dit bestand en maakt op basis van de velden een account aan en plaatst deze in de juiste security group(s), geeft het account een naam als BEZ_J.JANSSEN, zet hier een standaard wachtwoord op, zet een verloopdatum op dezelfde dag (account is dan 1 dag geldig)
Receptioniste communiceert het standaard wachtwoord naar de bezoeker en geeft aan dat het account over 5 minuten gereed is)
Een andere geplande taak kijkt de volgende dag naar accounts die beginnen met BEZ_ en een verloopdatum van de vorige dag hebben en disabled deze
Aan het einde van de week worden alle disabled accounts die beginnen met BEZ_ verwijderd (kun je ook scripten)

Zoiets?
Je bent er dan nog lang niet maar maak eerst een werkdiagram hoe je het proces van automatisch aanmaken van accounts voor je ziet. Als je dat namelijk al niet kan uitleggen wordt het heel lastig om een script te maken omdat je de stappen al niet kent....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:04
Template maken en deze elke keer kopiëren?

Of via powershell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieEneGozer
.Maarten schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:09:
Template maken en deze elke keer kopiëren?

Of via powershell?
Bedankt voor je reactie. Ik doel een beetje op een manier waarmee elke keer een unieke username en wachtwoord wordt aangemaakt, en het liefst zo gebruiksvriendelijk mogelijk :P Powershell is wel mogelijk, alleen heb ik hier zelf nog niet heel veel verstand van en verschillende templates die ik tegengekomen ben doen niet wat ik wil.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je het proces en procedure matig zou willen beschrijven, dus opdelen in stappen nog even zonder kennis van scripts of software hoe zou je het dan voor je zien?

Een voorbeeld:
De receptie vult een aantal gegevens in van de bezoeker in een CSV bestand wat op een gedeelde map staat: Voornaam+Achternaam
Een geplande taak op een server start een script (powershell leent zich hiervoor) kijkt elke 5 minuten naar dit bestand en maakt op basis van de velden een account aan en plaatst deze in de juiste security group(s), geeft het account een naam als BEZ_J.JANSSEN, zet hier een standaard wachtwoord op, zet een verloopdatum op dezelfde dag (account is dan 1 dag geldig)
Receptioniste communiceert het standaard wachtwoord naar de bezoeker en geeft aan dat het account over 5 minuten gereed is)
Een andere geplande taak kijkt de volgende dag naar accounts die beginnen met BEZ_ en een verloopdatum van de vorige dag hebben en disabled deze
Aan het einde van de week worden alle disabled accounts die beginnen met BEZ_ verwijderd (kun je ook scripten)

Zoiets?
Je bent er dan nog lang niet maar maak eerst een werkdiagram hoe je het proces van automatisch aanmaken van accounts voor je ziet. Als je dat namelijk al niet kan uitleggen wordt het heel lastig om een script te maken omdat je de stappen al niet kent....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieEneGozer
akimosan schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 22:16:

Een voorbeeld:

Zoiets?
Bedankt voor je reactie. Je slaat de spijker op z'n kop, exact wat ik in gedachte had! Had echter nog geen enkel idee hoe dit in werkelijkhied als proces er uit zou zien. Heb gister al wel naar een aantal powershell scriptjes zitten kijken en kwam hier uit: https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/24541.powershell-bulk-create-ad-users-from-csv-file.aspx

Je hebt me al op een aantal ideeën gebracht, dus die ga ik binnenkort onderzoeken. Door de basis van het proces uit te leggen heb je me een stuk verder geholpen, bedankt daarvoor!