Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

High end mobile workstation voor (toekomstig) ingenieur

Pagina: 1
Acties:

• EduardH
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-12-2021
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, ter vervanging van mijn huidige HP EliteBook 8570w (TU Delft laptopproject van 2012). Op zich is deze verder prima, al is hij inmiddels bijna 4,5 jaar oud. En mijn vorige heeft destijds rond die leeftijd ook spontaan de geest gegeven. Nu alvast een beetje rondkijken kan dus geen kwaad :)
Ik heb geen desktop, met een degelijke laptop ben ik eigenlijk niet van plan eentje te kopen.

Ik ben zelf bij de HP Pavilion 15 BC235ND gekomen, die eigenlijk wel grotendeels voldoet aan mijn eisen.
pricewatch: HP Pavilion 15-bc235nd
Dus nu de vraag of er alternatieven zijn die iets goedkoper zijn en of mensen ervaring met die nieuwe Pavilions hebben en dingen weten over bouwkwaliteit, etc. En de vraag hoe snel die dingen meestal in prijs dalen, want ik zie hem nu alleen voor €1200 in de HP webshop.

Kans is ook aanwezig dat ik ga promoveren aan de TU, dan mag ik meedoen met het laptopproject van 2017, maar geen idee wat dat zal inhouden (waarschijnlijk weer een HP). Afgelopen jaar was het een ZBook Studio G3 (i7-6700 HQ, 8GB RAM, NVIDIA M1000M) voor €1100, die heb ik ook sterk overwogen, maar uiteindelijk toch gekozen om een tijdje door te gaan met m'n huidige.

Wat ga je met je laptop doen?
Voor m'n afstuderen (Lucht- en Ruimtevaarttechniek) draai ik nu Ubuntu en dat bevalt me wel prima eigenlijk. Ik ben zeker van plan een technische baan te nemen, dus ik wil ook wel een laptop die dat aan kan. Ik heb geen idee in hoeverre een laptop van de zaak een ding is, dus ben nu alvast maar aan het kijken. O.a. MATLAB, Fortran, maar ook een beetje gamen (Kerbal Space Program, Civ V/VI, maar geen super nieuwe dingen). De Pavilion die ik hierboven noemde heeft een i7-7700HQ, 16 GB RAM en een GTX 1050, ik geloof dat dat alles wel aan kan.

Wat is je budget?
Ik denk zo rond de €1000-€1200.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, zeer waarschijnlijk elke dag op en neer van huis naar werk met fiets/auto/OV (nog niet bekend).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn vorige twee laptops waren HP, die bevielen me wel, maar ben niet echt gebonden. Wat ik wel fijn vind is een numpad op m'n toetsenbord. SSD is een must, of in ieder geval de mogelijkheid om er zelf een in te zetten.

Als ik het zo teruglees, lijkt het alsof ik nu al m'n zinnen gezet heb op die Pavilion 15, maar die heb ik pas vandaag gevonden, dus dat valt ook wel mee.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-11 07:32
HP vond ik persoonlijk altijd 'net niet' qua prijs/kwaliteit/prestaties

Wellicht is de Klik! MSI PX60 6QE wel wat voor je, nog net geen 1200,-
Voldoet verder ruim aan al je eisen tevens optisch een stuk aantrekkelijker dan de pavilion
De laptops die ik heb gehad van MSI voelden hoogwaardig en stevig aan

[ Voor 20% gewijzigd door osmosis op 09-03-2017 17:57 ]

• EduardH
Volgens de pricewatch is ie al sinds april 2016 beschikbaar. Hij heeft 8 GB RAM en *maar* een 960M. Mijn beide laptops waren via het laptopproject van de TU, dus daar kreeg je meestal een laptop voor ~€1000 die in de pricewatch voor ongeveer het dubbele stond, dus de verhouding was op zich wel prima. Ik hoor wel net dat die Pavilions een beetje "plasticy" aanvoelen, dus misschien moet ik maar ergens zo'n ding in het echt vasthouden. Ik zal wat verder naar MSI kijken, ik zie bijvoorbeeld deze: pricewatch: MSI GP72 7RD-055NL (Leopard) Alleen krijg je dan al gauw zo'n gamer uiterlijk en daar zit ik niet echt op te wachten. Qua specs is ie wel nagenoeg hetzelfde als die Pavilion, maar wel €200 duurder.

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 20:58
Als student krijg je in de HP student store 10% korting.

Verwijderd

Ik zou je aanraden een Zbook aan te schaffen via het leerlingentraject. Best value for money by far!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Zou ook kijken naar een Zbook. Daar kan de MSI niet tegenop kwa bouwkwaliteit. Kwa specs zijn die ook prima en makkelijk meer RAM /SSD in te zetten. Desnoods een nieuwe tweedehands (model vorig jaar) Dan zit je echt heel goed. Koop er een goede rugtas bij en je voelt hem niet op je rug.

Ikzelf vervoer een zbook 15" G3 in een Osprey commute achtige rugtas en die kan daar prima in. Daarnaast heb ik nog een setje schroevendraaiers die ik nodig kan hebben/andere apparatuur, brooddoos, fles water en lader. Nooit problemen mee gehad of ik nu met OV reis, op de fiets of in de auto.

Met een Thinkapad P60 zou je ook niet miskopen. Dell heeft ook workstations.

Die zijn ervoor gemaakt mee te nemen, te werken. in sommige 'gamer' laptops kom je misschien een betere videokaart of iets tegen maar de bouwkwaliteit is dan veelal niet te vergelijken.

Mijn zbook heeft bijvoorbeeld 2x een M.2 pcie SSD en nog ruimte voor een 2,5" SSD. Maximaal 64Gb ram. en hij draait op een 6700HQ I7. Scherm is "maar" fullhd uiteraard mat. Bevalt mij prima _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door Daniel_Elessar op 09-03-2017 20:34 . Reden: toevoegingen. ]

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• EduardH
Die Zbook kan ik alleen via de TU kopen als ik student/werknemer ben en ik studeer half mei af. Zijn ongetwijfeld manieren om dat te omzeilen, maar de Zbook van 2016 wordt niet meer geleverd en het model van 2017 is nog niet bekend en kun je pas in augustus krijgen. Ik heb net een kortingscode gevonden voor die Pavilion, waarmee hij nu nog maar €1080 is (bedankt voor de tip, CCJJVV). Een vriend van me heeft die Zbook van dit jaar, hij is er niet echt helemaal van onder de indruk.

Ik ga nog wel langs een fysieke winkel om bouwkwaliteit te beoordelen. Bedankt voor jullie tips in ieder geval!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-11 13:32
Je kunt er wel vanuit gaan dat je een laptop of desktop van de zaak krijgt als toekomstig ingenieur. Ik snap dan niet echt waarom je nu een laptop wilt kopen voor je werk. Maak je nu geen zorgen over een laptop. Ga binnen 2 maanden afstuderen en kijk dan pas verder. Zodra je eerste salaris is gestort zal je budget waarschijnlijk ook anders uit zien ;).
Pagina: 1