Spaarcheque met geldigheidsdatum

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-09 22:39

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Ik zit met een vraag rondom de spaarcheque die mijn vriendin heeft gekregen bij een niet nader te noemen winkel (voortaan Winkel X). Ze werken bij Winkel X met een spaarpuntensysteem waarbij je per aankoop een x percentage van je aankoopbedrag als punten geld. Ik weet zo niet de verhouding hoeveel één punt waard is maar als je er 25 gespaard hebt wordt er automatisch een spaarcheque naar huisadres gestuurd en begint de teller weer vanaf 0 met sparen.

Op de spaarcheque van Winkel X staat "Winkel X spaarcheque" met de waarde van 10 euro. Het gekke vind ik dat er op staat dat deze tot en met april 2017 geldig is terwijl we hem pas in januari hebben gekregen. Het sparen van deze punten gaat automatisch met de klantenpas en de bon word ook automatisch naar je toegestuurd bij het bereiken van het aantal punten. Nu vind ik het automatisch sturen van zo'n bon met een geldigheid, bij een winkel waar je niet elke maand komt, klinken als een extra horde die moet worden genomen om de gespaarde korting te krijgen. Een beetje klantje pesten waarbij ze hopen dat er veel bonnen niet ingeleverd worden of dat je dingen moet kopen die je helemaal niet nodig hebt om die bon maar op te maken.

De vraag is echter of zulke bonnen zomaar een geldigheidsdatum mogen hebben en of het dan mag zo'n korte termijn van drie maanden redelijk is? De spaarcheque vertegenwoordig namelijk volgens de bon een waarde 10 euro en is dus gewoon geld waard. Ik snap dat je deze niet kunt omruilen voor contanten maar 3 maanden geldig is naar mijn mening echt absurd kort. Nu vroeg ik me dus af deze spaarcheques niet te vergelijken zijn met cadeaubonnen welke "Korter dan 1 jaar geldig mag niet. Tenzij de verkoper kan aantonen dat dit redelijk is, bijvoorbeeld als het gaat om consumptiebonnen bij een concert of festival." [1]. Iemand een idee? Of zouden ze in theorie er alles op mogen zetten?

[ Voor 8% gewijzigd door jdh009 op 09-03-2017 17:00 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:32

Qwerty-273

Meukposter

Nee, een cadeaubon is vaak een directe wissel tegen geld. Ik geef jou een briefje van 10 euro, en ik krijg een cadeaubon van 10 euro terug. De genoemde spaarpunten zijn dat natuurlijk niet. Die krijg je als extra bij je bestelling. Jij geeft 10 euro en krijgt je bestelde product twv 10 euro + wat spaarpunten.
Op die spaarpunten kunnen ze natuurlijk 'elke' voorwaarde zetten die ze willen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heel veel bedrijven werken op deze basis.

Karwei en gamma hebben dit ook. maar er zijn nog veel meer bedrijven die dat hebben.

spaar systemen kun je zelf van de op de andere dag stopzetten en niet meer uitdelen.
Het is net welke voorwaarden ze eraan hebben gekoppeld en ja die zijn er meestal zo op gericht dat ze zoveel mogelijk proberen uit te sluiten en zo min mogelijk proberen uit te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Qwerty-273 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:28:
Nee, een cadeaubon is vaak een directe wissel tegen geld. Ik geef jou een briefje van 10 euro, en ik krijg een cadeaubon van 10 euro terug. De genoemde spaarpunten zijn dat natuurlijk niet. Die krijg je als extra bij je bestelling. Jij geeft 10 euro en krijgt je bestelde product twv 10 euro + wat spaarpunten.
Op die spaarpunten kunnen ze natuurlijk 'elke' voorwaarde zetten die ze willen.
Is dat dan ook al zo als de bon eenmaal is uitgeschreven/ingewisseld? Je krijgt dan in theorie gewoon een cadeaubon van ze opgestuurd die 10 euro waard is. Alleen heet het nu spaarcheque.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 17:06

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Heeft winkel X niet een cadeaubon te koop van 10 euro? dan haal je van de spaarcheque een cadeaubon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Er zijn meer bedrijven die met zo een systeem werken, kan ook gezien worden om je aan te sporen om er sneller heen te gaan om wederom wat te kopen, want je hebt een spaarcheque van 10 euro, maar die verloopt in korte tijd. Een winkel mag zelf bepalen hoe lang deze geldig is, zoals hier boven gezegd is het een extra, ze kunnen natuurlijk ook zonder spaarcheques werken.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:23
Bij bijvoorbeeld de Gamma krijg je van die waardepapiertjes dat je in de komende week, of alleen as zaterdag (verschilt per bonnetje) x Euro korting krijgt op artikelgroep Y (waarbij X en Y verschillen en niet altijd zijn wat je nodig hebt, en vaak zit er ook nog een minimum bedrag aan).
Het zijn pure lokkertjes om je weer terug naar de winkel te krijgen voor een nieuwe aankoop.

[ Voor 6% gewijzigd door LordSinclair op 13-03-2017 10:22 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25
een winkel beginnend met een J?
hier heb ik mij namelijk ook over verbaasd, dacht een voordelige volgende aankoop te doen, bleek dat mijn cadeau tegoed verlopen was :s .
gauw teruggehangen en maar verder gegaan

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Patrock schreef op maandag 13 maart 2017 @ 08:35:
Heeft winkel X niet een cadeaubon te koop van 10 euro? dan haal je van de spaarcheque een cadeaubon.
Dat is vaak uitgesloten in de voorwaarden dat je er een kadobon mee kan kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 09:09:
[...]

Dat is vaak uitgesloten in de voorwaarden dat je er een kadobon mee kan kopen
Dat is helaas in dit geval ook zo.

Het lijkt er dus op dat die spaarcheque meer een wortel aan een stok is om je zo snel mogelijk weer in de winkel te krijgen. Niet echt klantgericht dus. Jammer, had gehoopt, misschien tegen beter weten in, dat je wel iets meer "rechten" zou hebben na het inwisselen van je spaarpunten in "keiharde spaarcheque euro's".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:56
Je krijgt iets en dat is een aanbod dat maar beperkt geldig is. Niets mis mee, een bedrijf kan iets weggeven op eigen voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:23
jdh009 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:34:
Het lijkt er dus op dat die spaarcheque meer een wortel aan een stok is om je zo snel mogelijk weer in de winkel te krijgen.
Dat zijn alle spaaracties bij winkels, niks meer dan een poging je weer terug te krijgen in de winkel en meer te kopen. ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
De spaaractie
Een spaaractie van een winkel is een aanvulling op hun bedrijfsvoering. De winkel kan zelf voorwaarden opstellen die van toepassing zijn op de spaaractie. Deze voorwaarden kunnen zien op de omvang van de spaaractie, de duur ervan en de voordelen die een consument heeft.

De algemene voorwaarden van de spaarcheque
De toepasbare algemene voorwaarden moeten voorafgaand aan de spaaractie voor de consument duidelijk zijn. Daarbij wordt vaak in de algemene voorwaarden opgenomen dat de aanbieder ervan gevrijwaard is om de actie voortijdig en zonder toestemming te beëindigen. Wel moeten de algemene voorwaarden voldoen aan de wettelijke bepalingen daaromtrent en zijn bepaalde bedingen soms niet van toepassing.

In dit geval gaat het, voor zover mij bekend, niet om een aangekochte cadeaukaart. Het is hier een spaaractie die de winkel aanbiedt in de vorm van extra korting, waarvoor niet betaald wordt door de consument. In dit geval kun je naar mijn mening minder verwachten, dan wanneer je een VVV-bon of cadeaucard van een winkelketen koopt en deze wenst te verzilveren.

Het advies in dit geval
Wat uw vriendin kan doen is in overleg gaan met de winkel en aangeven dat de looptijd van de spaaractie wel aan de korte kant is. De winkelverkoper kan zich echter beroepen op de geldigheidsduur van de actie, zoals in de voorwaarden is opgenomen. Daarnaast kan het zo zijn dat een op=op-bepaling is opgenomen. Dit betekent dat de winkelverkoper niet hoeft te leveren als een bepaald product op dat moment niet meer voorradig is.

Hopende uw vraag hierbij voldoende te hebben beantwoord.

Bron: Juridisch loket.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:38
haha complimenten voor het juridisch loket dat ze op deze vraag serieus zijn ingegaan :+

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1