ubuntu installeren op extra ssd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Heb een computer met daarop reeds windows 10 op een ssd van 128 gb geïnstalleerd.
Heb een andere ssd, ga die inbouwen in de computer en wil daarop ubuntu installeren.
Zou nu graag een dual boot willen. Is dat mogelijk en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:38

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ja, gewoon linux instaleren. Linux instaleert grub, grub kijkt welke besturingssystemen er nog meer op staan en maakt een bootmenu en geeft jou de optie tijdens het booten.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-05 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Lees even de handleiding, https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot , dan denk ik dat al je vragen beantwoord worden, anders weet je ons te vinden.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Bedankt voor jullie reacties. De uitleg over dualboot in de link, gaat over de installatie op één HDD. Ik wil elk OS op een aparte ssd zetten. Ik volg de instructies van Kees. Kijk overigens wel even verder op de Ubuntu site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:00
Je kan de schijf kiezen, en daar een partitie op maken voor ubuntu. volg de link maar gewoon.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Heb zoals een oude ssd van 128 gb waar windows 10 opstaat. Heb een nieuwe samsung evo ssd van 256 Gb gekocht.
Wil nu eerst windows clonen naar de samsung ssd en daarna op de oude ssd van 128 gb ubuntu zetten. Heb hier voor acronis 2016

Als ik kijk naar de huidige windows schijfbeheer: mbr. In de bios kan ik nergens de optie uefi zien: moederbord: M4A88TD-V Evo/usb3
Is de conclusie terecht dat ik alles nu onder mbr moet inrichten en niet onder gpt?
Heb nog een usb stick waar ubuntu lts 16.04 opstaat met ook uefi. Deze kan ik dan ook voor 'mbr' gebruiken?

Zal de link vervolgens gebruiken Mell33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Volgens https://www.asus.com/Motherboards/M4A88TDV_EVOUSB3/ is dat dus je moederbord. Phenom II was nog niet de architectuur dat UEFI gebruikte. Je zal dus altijd met Legacy/BIOS boot zitten, en de daarbij behorende MBR partitieindeling.

Linux maakt het overigens niet uit of de indeling nou gpt of mbr is. De installatiemedia die je nu hebt, Ubuntu met UEFI, kan ook gewoon opstarten van oudere systemen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Heb een en ander even nagekeken en uitgeprobeerd.
Enkele gegevens die tijdens de installatie naar voren kwamen:

SSD waar windows 10 opstaat:

/dev/sda
/dev/sda1 ntfs 104 mb windows 10 loader
free space

ssd waar ik ubuntu op wil hebben:
/dev/sdb
/dev/sdb1 ext4
/dev/sdb5 swap
/dev/sdb2 swap

Na een tijd installeren via usb stick geeft ie bovenstaande weer.
En na enige tijd de volgende melding:

Unable to instal Grub in /dev/sda
Executing 'grub-install/dev/sda'failed

Je kunt dan enkele andere mogelijkheden proberen, heb bv geprobeerd /dev/sdb1, maar hierop reageerde de installatie niet.

Verder kom ik niet met de installatie.
Op het ubuntuforum zie je ook dat met dit moederbord meerderen problemen hebben. Zo las ik dat dit moederbord geen uefi kent en dat daardoor ubuntu hier niet op geïnstalleerd kan worden.
Dus zo gemakkelijk als sommigen het hier voorstelden, is het voor mij niet.
Wat is de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een paar dingen kloppen hier niet. We missen wat.
Jan2002 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:12:
Heb een en ander even nagekeken en uitgeprobeerd.
Enkele gegevens die tijdens de installatie naar voren kwamen:

SSD waar windows 10 opstaat:

/dev/sda
/dev/sda1 ntfs 104 mb windows 10 loader
free space
Mooi die 104 MB partitie, maar waar is Windows dan? Dat kan niet in de free space zitten, want dat wordt alleen getoond voor ongealloceerde ruimte.
ssd waar ik ubuntu op wil hebben:
/dev/sdb
/dev/sdb1 ext4
/dev/sdb5 swap
/dev/sdb2 swap
Die sdb2 kan geen swap zijn als sdb5 er ook is. Voor sdb2 geldt dat het een extended partitie is waar sdb5 als logische partitie in zit en dat is je swap.
Na een tijd installeren via usb stick geeft ie bovenstaande weer.
En na enige tijd de volgende melding:

Unable to instal Grub in /dev/sda
Executing 'grub-install/dev/sda'failed

Je kunt dan enkele andere mogelijkheden proberen, heb bv geprobeerd /dev/sdb1, maar hierop reageerde de installatie niet.
Grub installeren op een partitie is in heel zeldzame gevallen nodig. Hier niet. Als je het log van de installatie kan openen, kan je zien wat er nou eigenlijk wordt gedaan en wat er mislukt. Omdat de installatie in feite al klaar is, hoef je die niet helemaal opnieuw te doen. Grub opnieuw installeren is het enige wat je nog moet doen.
Verder kom ik niet met de installatie.
Op het ubuntuforum zie je ook dat met dit moederbord meerderen problemen hebben. Zo las ik dat dit moederbord geen uefi kent en dat daardoor ubuntu hier niet op geïnstalleerd kan worden.
Stellen dat je niet kan installeren vanwege het missen van UEFI is onzin. Hoe denk je dat vroeger de installatie werd gedaan? Hoe denk je dat je Ubuntu in een virtuele machine zou installeren die niet is ingesteld om UEFI na te doen? Windows kan toch ook gewoon via UEFI en MBR geïnstalleerd worden met hetzelfde medium? Ubuntu is net zo. Als het echt een afhankelijkheid was, zou de installatie niet eens starten. ;)
Dus zo gemakkelijk als sommigen het hier voorstelden, is het voor mij niet.
Wat is de oplossing?
Het is eigenlijk wel zo gemakkelijk. Maar we kunnen je pas echt helpen en een oplossing bieden als je het log van de installatie van grub kan geven. Start het systeem opnieuw op met je installatie media en zeg dan dat je een systeem wilt herstellen. Uiteindelijk zou je een console moeten krijgen waar je in kan typen. Probeer van daaruit Grub opnieuw te installeren via het commando wat de installatie gebruikte: "grub-install /dev/sdb".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Heb het voor elkaar gekregen nu! Prima mensen!
Heb in de bios de volgorde van de hdd veranderd en de ssd waar ubuntu op moet bovenaan gezet.
Heb tevens bij de installatie van ubuntu aangegeven dat de loader op /dev/sdb moet.
En toen verliep de installatie goed.

Bij de start van de computer zie ik nu een 'ubuntusopstartscherm met de mogelijkheden om in te loggen...ubuntu of windows loader. Dit werkt beiden. Als ik in ubuntu ben, moet ik de computer wel opnieuw opstarten om over te stappen op windows! Bestaat hiervoor een snellere manier zodat ik bijvoorbeeld vanuit ubuntu direct in het 'ubuntuopstartscherm' kom? En andersom?

Zie nu in ubuntu aan de linkerkant nog enkele afbeeldingen van schijven.

De bovenste geeft aan als ik de muis erop houdt: door systeem gereserveerd. RM knop geeft: open, door systeem gereserveerd, unlock from launcher

Daaronder drie partities, RM knop geeft open, de grootte van het volume, unlock from launcher.

Wat kan ik hiermee doen en je moet ze mounten.....hoe doe je dat en waaraan kun je ze het beste mounten?

Wel enkele vragen die van het hoofdthema afwijken maar goed.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
Om te wisselen zul je altijd moeten rebooten ja. Andere optie is Windows in een VM the draaien.

En die partities in de launcher kun je gewoon aanklikken om te mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jan2002 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:34:
Zie nu in ubuntu aan de linkerkant nog enkele afbeeldingen van schijven.

De bovenste geeft aan als ik de muis erop houdt: door systeem gereserveerd. RM knop geeft: open, door systeem gereserveerd, unlock from launcher

Daaronder drie partities, RM knop geeft open, de grootte van het volume, unlock from launcher.

Wat kan ik hiermee doen en je moet ze mounten.....hoe doe je dat en waaraan kun je ze het beste mounten?

Wel enkele vragen die van het hoofdthema afwijken maar goed.....
Dit zijn de partities die Windows heeft gemaakt. Als je ze opent, worden die automatisch gemount op een locatie die bij afsluiten weer worden unmount en zo blijven totdat je weer opent. Eigenlijk hoef je hier niets mee te doen. Wil je ze niet zien, dan undock je ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Als het Windows partities zijn moet je trouwens wel Windows volledig afsluiten (standaard doet Windows alleen hibernaten of zo?) en natuurlijk geen encryptie gebruiken, wil je ze kunnen mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Sluit windows gewoon af en start daarna opnieuw.

Krijg nu in ubuntu de volgende melding wanneer ik een drive wil openen:

Error mounting /dev/sdc2 at /media/desktop1/Data: Command-line `mount -t "ntfs" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000" "/dev/sdc2" "/media/desktop1/Data"' exited with non-zero exit status 14: The disk contains an unclean file system (0, 0).
Metadata kept in Windows cache, refused to mount.
Failed to mount '/dev/sdc2': Operation not permitted
The NTFS partition is in an unsafe state. Please resume and shutdown
Windows fully (no hibernation or fast restarting), or mount the volume
read-only with the 'ro' mount option.

Hoe gaat dat dan een fully shutdown van windows?
Heb in de bios wel gekozen voor de snelle opstart modus. Misschien heeft dit nog invloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zou fastboot in Windows moeten uitzetten. Maar de vraag is eerder, wat zou je op de schijven van Windows willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Zal fastboot uitzetten ofschoon het geheel met fastboot eerst wel deed.

Wil op de schijven en eventueel schijven die ik inplug zowel vanuit windows als ubuntu data kunnen plaatsen, bijvoorbeeld word documenten, fotoś e.d.

Krijg ook nog dit:

Error mounting /dev/sda1 at /media/desktop1/Door systeem gereserveerd: Command-line `mount -t "ntfs" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000" "/dev/sda1" "/media/desktop1/Door systeem gereserveerd"' exited with non-zero exit status 14: The disk contains an unclean file system (0, 0).
Metadata kept in Windows cache, refused to mount.
Failed to mount '/dev/sda1': Operation not permitted
The NTFS partition is in an unsafe state. Please resume and shutdown
Windows fully (no hibernation or fast restarting), or mount the volume
read-only with the 'ro' mount option

------------------------------------------------------------------

Heb nu fastboot uitgezet. Maakt geen verschil.
Als ik opstart, krijg ik het keuzemenu. Ubuntu start dan wel maar windows in dat menu via: windows loader on /dev/sda1 niet. Windows probeert wel op te starten maar de computer gaat na enkele seconden uit. RaRa

Wat ik nog wel heb gedaan. Toen ik in windows zat, heb ik enkele externe HDD aangekoppeld via usb. Deze laten zitten. Windows gesloten en daarna ubuntu weer opgestart. Mss heeft dit er ook mee te maken?

[ Voor 24% gewijzigd door Jan2002 op 08-10-2017 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Volgens mij ben je nu een stuk of drie problemen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, tegelijk aan het beschrijven. Begin eens aan het begin, wat probeer je te doen en waarom lukt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Zo, het is gelukt. Heb een fout gemaakt door fastboot in de bios uit te zetten en niet in windows zelf. Dat laatste heb ik nu gedaan en alles functioneert prima. Het was uiteindelijk één probleem dat meerdere zaken tot gevolg had!
Bedankt allen!
Pagina: 1