Vreemd verhaal storing Macbook pro 2012

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Een vriendin kreeg een vraagteken op haar Macbook pro (2012) en verder deed de computer niets meer. Ze is totaal a-technisch en ik weet niets over Apple-computers. Dus ging ze ermee naar de Apple-store. Daar werd verteld dat de reden v/d storing een (te?) dun draadje was. Leek mij een nogal vreemd verhaal en kan het ook niet vinden op het Internet. Nu is ie gratis gemaakt, maar blijf het een vreemd verhaal vinden. Weet iemand hier meer over? ,

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:02
De sata kabel naar de hdd is van een bepaald aantal macbook pro's nogal zwak. Kan zijn dat dat het is. Ik weet niet precies welke modellen dit probleem hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

En een vraagteken bij boot is volgens mij inderdaad een missende bootdisk.

Zie ook dit, bij de eerste hit op google:

https://support.apple.com/nl-nl/HT204323

[ Voor 37% gewijzigd door ElCondor op 09-03-2017 15:35 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Enkel een vraagteken op je scherm is iets dat mis is met 't bootdevice (compleet onduidelijk inderdaad).

Het probleem ligt dan bij de disk, de controller of de bekabeling er naar toe. In dit geval dus het laatste. Zeker met een 5 jaar oude notebook heb je de kans dat 't spul slijt en dat daardoor de disk niet meer gezien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de antwoorden. Het dunne draadje is dus waarschijnlijk die Satakabel, klinkt al logischer. Maar dat valt onder fabrikagefouten, lijkt me en waarom heeft Apple dat onder de pet gehouden? Nu was mijn vriendin o zo dankbaar voor die Apple-mensen en ik vind dat totaal misplaatst, ook al was het gratis. Een mailtje/bericht op hun site had veel angst/ergernis kunnen voorkomen, in deze. (zoiets als auto's terugroepen bij een makke)

Volgende actie schijnt een nieuwe HD te worden, was zwak, zeiden ze. Maar ik heb geen verstand van Apples en een kind kon de was doen?? Is dat zo??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je een schroevendraaier vast kunt houden dan kun je dit voor ongeveer €25 zelf oplossen. Dat is de prijs van die kabeltjes via eBay en dergelijke. Het vervangen van dit kabeltje kun je doen volgens deze handleiding: https://www.ifixit.com/Gu...e+Cable+Replacement/10379

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 16:19
Je hebt een apparaat van 5 jaar oud en dat word gratis gemaakt ? Wow da's niet slecht zou ik zeggen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:59
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:42:
Dank voor de antwoorden. Het dunne draadje is dus waarschijnlijk die Satakabel, klinkt al logischer. Maar dat valt onder fabrikagefouten, lijkt me en waarom heeft Apple dat onder de pet gehouden? Nu was mijn vriendin o zo dankbaar voor die Apple-mensen en ik vind dat totaal misplaatst, ook al was het gratis. Een mailtje/bericht op hun site had veel angst/ergernis kunnen voorkomen, in deze. (zoiets als auto's terugroepen bij een makke)
Nee, want niet alle macbooks gaan terug en bij veel blijft het gewoon goed functioneren.
Volgende actie schijnt een nieuwe HD te worden, was zwak, zeiden ze. Maar ik heb geen verstand van Apples en een kind kon de was doen?? Is dat zo??
Heb je al gegoogled? Kind kan de was doen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle antwoorden. Maar vind nog steeds dat Apple hierin tekort geschoten is. Bedenk svp dat een verhaal v/e a-technisch persoon wat vreemd overkomt. Een dun draadje enz. ipv een gewoon te nauw bemeten SATA-kabel.
Ben overigens echt wel op de hoogte met elektronika,oa een F-Licentie,radio-amateur enz. Maar om nou me te moeten gaan verdiepen en opzoeken op Internet, hoe dat gaat met een nieuwe HD-schijf?? Ken het van Windows, maar niet van Apple. Zijn die voorgeformateerd,bijv? Hoe zet je daar data over, waar zitten de lastige vragen met enable enz. Geen idee. Zijn daar You-Tubes over? Beetje hulp, ook hoe je zo'n LapTop open maakt enz, zijn echt wel welkom.

PS Men_O : Domme reactie op een productiefout, lijkt me. Voor de rest, het lijkt mij dat Apple niet echt zijn verantwoording neemt en A-technische mensen een verhaaltje vertelt om hun naam hoog te houden. Maar Fout is Fout. Wees dan eerlijk er in. Bij Windows krijg ik updates, zal bij Apple ook wel zo zijn. Maar daar had het vermeld kunnen worden. Nu was er paniek en mogelijke kosten enz. Totaal onnodig, in mijn zienswijze.

Het is het bekende verhaal van de koning. Vraagt eerst tig aan geld en geeft dan een beetje terug en iedereen?? is blij. Bah, moet je ze nog dankbaar zijn ook???????.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 23:01:
Dank voor alle antwoorden. Maar vind nog steeds dat Apple hierin tekort geschoten is. Bedenk svp dat een verhaal v/e a-technisch persoon wat vreemd overkomt. Een dun draadje enz. ipv een gewoon te nauw bemeten SATA-kabel.
Zo heel vreemd is dat verhaal toch niet? Waarschijnlijk zit dat spul intern gewoon met flatcables vast, en die zijn nu eenmaal heel erg dun.
Ben overigens echt wel op de hoogte met elektronika,oa een F-Licentie,radio-amateur enz. Maar om nou me te moeten gaan verdiepen en opzoeken op Internet, hoe dat gaat met een nieuwe HD-schijf?? Ken het van Windows, maar niet van Apple. Zijn die voorgeformateerd,bijv? Hoe zet je daar data over, waar zitten de lastige vragen met enable enz. Geen idee. Zijn daar You-Tubes over? Beetje hulp, ook hoe je zo'n LapTop open maakt enz, zijn echt wel welkom.
Daar zullen echt wel tig guides voor te vinden zijn op internet. Maar als het puur de bekabeling is, dan is er aan die schijf toch niets verandert? Daarbij, het probleem is nu toch al opgelost?
PS Men_O : Domme reactie op een productiefout, lijkt me. Voor de rest, het lijkt mij dat Apple niet echt zijn verantwoording neemt en A-technische mensen een verhaaltje vertelt om hun naam hoog te houden. Maar Fout is Fout. Wees dan eerlijk er in. Bij Windows krijg ik updates, zal bij Apple ook wel zo zijn. Maar daar had het vermeld kunnen worden. Nu was er paniek en mogelijke kosten enz. Totaal onnodig, in mijn zienswijze.
Het probleem is toch netjes verholpen? Waarom zou Apple hier z'n verantwoording niet nemen? Ze vervangen het onderdeel, zelfs kosteloos. Dan ben je als klant toch gewoon geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan: Ik zie dat anders, ook al hebben ze het gratis gedaan. Ik zie dat zoals met oa auto's. Als bij een serie een probleem wordt geconstateerd, dan gaat er een terugroepactie in werking. Dat noem ik verantwoording nemen. In dit geval zal in die Macbook pro serie de SATA-kabel wel van te lage kwaliteit geweest zijn. Hoorde van een (ex?) computerverkoper dat het rond 2015 al geconstateerd en dus bekend was. Daarnaast lijkt het me ook een simpel oplosbaar probleem voor Apple. Waarschuwing meesturen,bijv. bij een up-date dat een bepaalde serie dat en dat probleem heeft en het gratis gerepareerd kan worden door naar de Apple store te gaan. Nu was er bij mijn vriendin een hoop onnodige angst en daarna "O, wat zijn die Apple mensen toch lief" Ja ja. En een opmerking dat de HD wat zwak is en dus eigenlijk vervangen moet worden, loopt ook over van duidelijkheid :( . Zou jij zo'n antwoord /opmerking accepteren, zonder meer info?? Enig idee wat zo'n opmerking voor effect heeft op mijn a-technische vriendin??

Maar goed zal eens wat gaan zoeken op Internet, tenslotte nog nooit zo'n Apple opengemaakt en de HD vervangen enz. Maar het zou me een hoop tijd besparen als er wat links zouden komen, in deze. Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:59

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Hele simpele oplossing, haal die kabel los, aan beide kanten isolatietape erop en weer terug.

De oorzaak is dat de coating te dun is, deze kan na verloop van tijd vervagen waardoor er shorts ontstaan door de metalen behuizing. Vervolgens 'doet de hdd het niet meer.'

Je kunt ook een nieuw kabel bestellen natuurlijk, maar de isolatietape heeft het bij mij al bij verschillende klanten opgelost.

En ja.. verkeerde zuinigheid bij Apple. Dat komt ervan als een apparaat zo lang meegaat.. beetje Apple laptop doet vaak 2x zo lang nog (vlot/werkbaar) mee als een PC laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het zal wel mis-communicatie zijn, maar de dunne draad? dan wel SATA kabel is gratis vervangen en de computer doet het dus weer. Maar afgezien dat, is echt wel bekend dat China?? bespaart op koper en hoe de kwaliteit is van hun plastik-coating?? Geen echt idee er over. Maar ok dat is nu wel geregeld.

Ga straks eens de link van LED-Maniak ( merci) bekijken, en vandaar verder. "Een zwakke HD", hoe verzin je dat soort van opmerkingen??? Mijn vriendin denk dus nu dat op elk moment haar computer weer gaat/kan uitvallen......lekker. En ik moet dat gaan doen, die nieuwe HD plaatsen, ok zie wel.

iDog , is dat zo, dat een Apple laptop 2 x langer meegaat? Heb wat thermo-foto's gezien en dan krijg ik toch een andere indruk? Maar ok, niet zo belangrijk, behalve dat ze bijna 3 x zo duur zijn als een PC-Laptop.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 23:07 . Reden: schrijffout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 23:06:
Het zal wel mis-communicatie zijn, maar de dunne draad? dan wel SATA kabel is gratis vervangen en de computer doet het dus weer. Maar afgezien dat, is echt wel bekend dat China?? bespaart op koper en hoe de kwaliteit is van hun plastik-coating?? Geen echt idee er over. Maar ok dat is nu wel geregeld.
Wat is er zo vreemd aan een dunne draad? Die notebookjes zijn gewoon dun gemaakt, dus daar zit echt geen heel dikke SATAkabel in met een flinke laag plastic eromheen.
iDog , is dat zo, dat een Apple laptop 2 x langer meegaat? Heb wat thermo-foto's gezien en dan krijg ik toch een andere indruk? Maar ok, niet zo belangrijk, behalve dat ze bijna 3 x zo duur zijn als een PC-Laptop.
Ik heb niet het idee dat een Apple per se 2 keer zo lang meegaat als een ander merk notebook die hetzelfde kost. Natuurlijk als je een MacBook van 2500 euro gaat vergelijken met een notebookje van 400 piek dan kom je erachter dat die MacBook waarschijnlijk wel een stuk langer meegaat. Leg je er echter een even dure notebook naast van een ander merk, dan heb ik sterk m'n twijfels of er veel verschil in levensduur zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 07:54
@Verwijderd Ook Apple heeft recalls, deze staan gewoon op hun website. Ik snap het hele probleem niet, ze hebben je vriendin GRATIS geholpen en nog is het niet goed? Ik heb ook computers, telefoons welke ik graag na 5! jaar gratis gefixed krijg, alleen gebeurt dat ook niet.

/offtopic (Heb lijkt erop dat je iets anders in gedachten had, en dat haar verteld had.., wat niet helemaal correct bleek te zijn.., en ze nu iets tegen je gezegt heeft..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:15

SuBBaSS

-has Ryzen

Beetje begrip voor de medewerkers aldaar zou op z'n plaats zijn.
Die jongens/meiden doen juist hun best op dingen "op z'n jip en janekkes" uit te leggen aangezien het gros van de kopers geen sjoege heeft van sata kabels en het ook helemaal niet boeit zolang het ding maar werkt.
Dat het jou niet aanstaat is jammer.
Voor de duidelijkheid: de HDD is helemaal niet "zwak" zoals dit kabeltje wel zou zijn. Die komt na al die jaren gebruik niet meer aan z'n optimale prestaties. Jij met it-kennis zult kunnen beamen dat dat bij mechanische harde schijven "niet ongebruikelijk" is.
Ze hebben de macbook daar aan de diagnostics gehad en dat geconstateerd. Heel netjes dat ze er melding van maken zou ik denken?

Vind dit heel netjes opgelost en totaal onzinnig om een terugroepactie voor in te stellen.
Laat de service nou maar gewoon aan apple over. Je betaalt een hoop geld maar krijgt daar ook echt wel goede ondersteuning voor.
Pagina: 1