Er is iets kapot... maar wat? Zwart scherm/ computer vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ndv
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-12-2025
Enige weken terug had ik opeens dat tijdens het gamen het video signaal weg valt (scherm zwart) en de computer vast loopt. Geluid loopt wel door, maar de computer reageert verder niet meer.

Ik op zoek naar het probleem. Fans beetje schoongemaakt. Videokaart eruit en weer erin. Memory hetzelfde... uiteindelijk werkt de boel weer.

Maar nu paar weken later. Precies hetzelfde verhaal. Alleen nu ging het niet weg.
Ik lezen op forums... conclusie het kan ongeveer alles zijn. Het memory, de videokaart, de voeding. etc.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb de videokaart flink getest. Deze komt nooit boven de 70 graden. CPU stresstest ging ook helemaal goed. Beide memory reepjes los geprobeerd... helpt allemaal niks.

Hij loopt overigens ongeveer alleen vast tijdens het gamen. Ene keer wat sneller dan de andere.
Ik kan rustig uren werken op mijn computer zonder problemen. Het lijkt dus wel iets met belasting te maken te hebben ofzo.

Ik zal dus iets moeten gaan vervangen... maar wat?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

870 extreme 2.0 MB
Phenom x4 965
16 gb ram
rx 480 videokaart
corsair cx600 voeding
En ik draai nog op win7 64bit
...

Alle reacties

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

- Drivers al opnieuw geinstalleerd van je Videokaart?
- Eventueel gekeken of je rond het moment van verschijnen nog andere software had geinstalleerd?
- Wat zie je in je Event Viewer?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• ndv
drivers opnieuw geinstalleerd. Die zijn up-to-date
Verder heb ik niet echt iets nieuws geinstalleerd.

Ik kwam er tijdens mijn zoektocht al wel achter dat er ruim 20 GB aan data in mijn WER folder zat. Die heb ik recent opgeschoond. Maar dat was nadat het probleem zich voor deed, dus kan het niet veroorzaakt hebben.

Wat zie ik in de logs:

Uiteraard veel: Kritiek - Power Kernel:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Ook redelijk veel: LoadPerf foutmeldingen . Meestal deze:
Het verwijderen van de tekenreeksen van prestatiemeteritems voor de WmiApRpl-service (WmiApRpl) is mislukt. De foutcode is de eerste DWORD in de sectie Gegevens.

En een aantal Kernel tracking event foutmeldingen: De sessie is niet gestart met de volgende fout: 0xC000000D

En nog een hele reeks: waarschuwingen. Dit zijn er echt 15000 (disk) en 5000 (nfs), maar de laatste zijn van 3-3.
Disk: Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk3\DR3 tijdens een wisselbestandsbewerking.
en NFS: Het legen van gegevens naar het transactielogboek is mislukt. De gegevens kunnen beschadigd raken.
(waarschijnlijk waarom mijn WER folder zo vol zat. Dan misschien toch een harddisk ding?
Zou me echt verbazen omdat het vooral bij belasting (gamen) fout lijkt te gaan.

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Ik zou zeggen, begin eens met een diskchecker om je schijven te controleren :)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• ndv
Helaas komt daar niks raars uit naar voren.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Volgens mij heb je meerdere harde schijven in je systeem ? (Harddisk3 etc) Als dat zo is, koppel alle overige schijven eens los en gebruik alleen je schijf met je OS ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• ndv
Okay... geprobeerd met enkel mijn SSD primaire HD. Andere HD's en Blueray losgekoppeld. Maakt allemaal niks uit.

Om het helemaal vaag te maken: Ik had met wat moeite mijn oude videokaart opgesnord. Echt oud beestje, maar om te kijken of dat werkt. Veilige modus werkt prima. Maar start ik normaal op krijg ik meteen BSOD.

Verder suggesties wat het kan zijn/ hoe ik dit uit kan vinden?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:34

TommieW

Numa numa.

Wat als je de stresstest van je CPU en GPU tegelijk aan zet?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:59
ndv schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:14:
Okay... geprobeerd met enkel mijn SSD primaire HD. Andere HD's en Blueray losgekoppeld. Maakt allemaal niks uit.

Om het helemaal vaag te maken: Ik had met wat moeite mijn oude videokaart opgesnord. Echt oud beestje, maar om te kijken of dat werkt. Veilige modus werkt prima. Maar start ik normaal op krijg ik meteen BSOD.

Verder suggesties wat het kan zijn/ hoe ik dit uit kan vinden?
Dat met je oude kaart zal wel aan de driver liggen, logisch natuurlijk.
Ik zou haast zeggen installeer windows opnieuw, maar dat is vast te rigoureus.
Missc dat je een lege schijf hebt en daar windows op kan installeren, dan weet je of het je hardware is of je OS (of je kloont je huidige SSD even)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• ndv
TommieW schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:18:
Wat als je de stresstest van je CPU en GPU tegelijk aan zet?
10 minuten allebei aangezet.
CPU temp komt niet boven de 30 graden.
Videokaart stabiel rond de 70 graden.

Maar er is toch echt een link met hoe zwaar de activiteit is:
Als ik bijvoorbeeld watchdogs opstart (gewoon 1, dus echt niet superzwaar), dan gaat hij al op zwart voor ik überhaupt ben begonnen met spelen. Speel ik iets wat grafisch echt licht is (crusader kings 2) dan kan ik tussen de 2 minuten en een paar uur spelen voor hij vastloopt.
Ben ik gewoon aan het browsen of een video aan het kijken loopt hij nagenoeg nooit vast.

Verwijderd

Cpu stresstest komt niet boven de 30 graden? Dat kan echt niet kloppen.

• ndv
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 23:40:
Cpu stresstest komt niet boven de 30 graden? Dat kan echt niet kloppen.
Waarom niet? Het is een Phenom x4 965 met een EVO 212 koeler erop.. en hij is niet overclocked.

• ndv
mell33 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:25:
[...]

Dat met je oude kaart zal wel aan de driver liggen, logisch natuurlijk.
Ik zou haast zeggen installeer windows opnieuw, maar dat is vast te rigoureus.
Missc dat je een lege schijf hebt en daar windows op kan installeren, dan weet je of het je hardware is of je OS (of je kloont je huidige SSD even)
Ik kan me voorstellen dat het dan niet optimaal functioneert. Maar het is de oude kaart van deze computer. Ik heb het gecheckt in veilige modus en hij geeft aan dat de drivers goed geinstalleerd en up-to-date zijn.
Dus waarom zou ik BSOD krijgen?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
lijkt er toch sterk op dat er wat niet goed is,

Heb je toevallig een andere goede voeding liggen of kan je er 1 lenen.dat is namelijk het eerste waar ik naar zou kijken de voeding.

Verder test het geheugen ook eens met memtest,laat deze een nacht draaien,geeft deze fouten,dan weet waar het probleem ligt.ik had ook kapot geheugenin mijn pc ,kreeg ook geen BSOD,maar liep gewoon compleet vast b.v,dus kapot geheugen hoeft niet perse BSOD aan te geven.

[ Voor 19% gewijzigd door freaky35 op 10-03-2017 09:42 ]

• ndv
Ja, de voeding was ook mijn eerste gedachten. Maar je zou verwachten dat hij er dan ook uit zou knallen bij een CPU + GPU stresstest. Helaas heb ik geen andere voeding liggen of beschikbaar om te lenen. Anders had ik dat zeker gedaan. Ik twijfel toch voor ik een nieuwe bestel. Misschien kan ik een computerwinkel in de buurt vinden waar ik hem terug mag brengen binnen een paar dagen als dat niet het probleem is.

De voeding is op de videokaart na overigens het nieuwste onderdeel uit de computer ;)
De memtest een nachtje draaien klinkt als een zinnige test. Ga ik inplannen.

Voor nu maar flink de HD aan het opschonen. Het is ook eigenlijk al gewoon een te oude installatie met teveel zooi.
Ben nu auslogics aan het draaien. Die vond nogal wat fouten om te fixen. Benieuwd of dat wat uitmaakt.

• Mel33
ndv schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 09:33:
[...]

Ik kan me voorstellen dat het dan niet optimaal functioneert. Maar het is de oude kaart van deze computer. Ik heb het gecheckt in veilige modus en hij geeft aan dat de drivers goed geinstalleerd en up-to-date zijn.
Dus waarom zou ik BSOD krijgen?
In veilige modus worden minimaal aantal drivers geïnstalleerd, en alleen de drivers standaard van windows.
Elke kaart heeft eigen drivers, ik weet niet over welke kaart jij praat in dit geval, maar als het een oude is dan zou het zo kunnen zijn dat je met de nieuwe drivers tegenwoordig niet meer uit kan. Het zijn meestal ook driver packs van nvidia bijv, dan moet je kaart ook door die driver worden ondersteund, dus daarom zou het kunnen dat je een BSOD krijgt.
Maar dat weet ik natuurlijk niet, want je hebt ons niet verteld welke kaart het is, jij weet het zelf wel namelijk.
Maar heb je windows al op een andere schijf geïnstalleerd, voor de test van je hardware.?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:26
Het klinkt als een defect in de voeding. Maar als je zegt dat je processor maar maximaal 30 graden aangeeft bij een stresstest dan kan het ook dat deze niet de koeling goed inschakeld en dat hij daardoor afsluit door de oververhittingsbeveiliging. 30 graden onder stress op jouw koeling lijkt me nagenoeg onmogelijk met welke processor dan ook.

Het makkelijkste om te testen lijkt me de voeding dus ik zou daar mee beginnen.

Verwijderd

ndv schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 09:32:
[...]

Waarom niet? Het is een Phenom x4 965 met een EVO 212 koeler erop.. en hij is niet overclocked.
30c is meer een idle temp, als je onder full load 45-55 haalt dan mag je niet klagen denk ik. Tenzij je in een gekoelde ipv verwarmde ruimte zit.

• ndv
De koeling van de EVO draait. Altijd. En de heatsink is ook echt totaal niet warm.
Zou het kunnen dat de koeler een beetje los is geraakt van de CPU? Hij lijkt er wel goed op te zitten.
Of misschien dat de sensor niet goed meer werkt waardoor er iets raars gebeurd?
Ik zal zo nog eens een stresstest draaien.

Hij zit nu op lage belasting op ongeveer 37 graden. Niet idle, maar zeker niet zwaar.
Dat is op zich inderdaad wel raar tov een onder de 30 graden meting na 10 minuten stresstest.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:11
Dit gebeurd enkel onder intensief gebruik? Zoals enkele uurtjes gamen?

In dat geval, hoe staat het ervoor met de airflow?
Wellicht componenten rondom de CPU die te warm lopen

• ndv
Soms kan ik een lichte game zoals Crusader Kings 2 gewoon een uur spelen zonder dat hij crasht. Maar bij een wat zwaardere game (Watchdogs) crasht hij al voor ik ben begonnen met spelen of binnen een paar minuten.

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:17
Is het precies hetzelfde als dit ?

YouTube: YouTube

Dit was dus 100% de videokaart die eruit klapte nadat ik de videokaart vervangen had probleem nooit meer gehad.

Is wel een tijdje geleden maar geluid bleef daar ook hangen

[ Voor 12% gewijzigd door Bartosy op 10-03-2017 10:29 ]

• ndv
video is niet beschikbaar

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
ndv schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:14:
De koeling van de EVO draait. Altijd. En de heatsink is ook echt totaal niet warm.
Zou het kunnen dat de koeler een beetje los is geraakt van de CPU? Hij lijkt er wel goed op te zitten.
Of misschien dat de sensor niet goed meer werkt waardoor er iets raars gebeurd?
Ik zal zo nog eens een stresstest draaien.

Hij zit nu op lage belasting op ongeveer 37 graden. Niet idle, maar zeker niet zwaar.
Dat is op zich inderdaad wel raar tov een onder de 30 graden meting na 10 minuten stresstest.
heatsink hoort juistwel warm te zijn,is dat niet zo,dan is er geen goed contact met de cpu,dus zit de koeler er niet goed op

• ndv
Okay... blijkbaar was er iets niet goed met die monitor software. CPU temp gaat omlaag van 39 bij idle naar 28 bij stresstest.

Opnieuw CPU en GPU stresstest tegelijk gedraaid:
CPU idle rond de 30 graden. Zat op 49 graden na 10 minuten stresstest.
GPU op 73 graden stabiel.
Heatsink is warm, maar zeker niet heet.

Dat lijkt op zich allemaal wel te kloppen.

• ndv
In CPUID zie ik overigens wel dat de AUXTIN temperatuur van mijn MB raar doet.

Schiet heen en weer tussen de 70 en 111 graden. Lijkt me niet kloppen. De voeding is niet echt warm.
Maar misschien dat door een foute meting of niet werkende sensor de computer uitklapt?

• Mel33
ndv schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:52:
In CPUID zie ik overigens wel dat de AUXTIN temperatuur van mijn MB raar doet.

Schiet heen en weer tussen de 70 en 111 graden. Lijkt me niet kloppen. De voeding is niet echt warm.
Maar misschien dat door een foute meting of niet werkende sensor de computer uitklapt?
Installeer nou eens een andere windows op een andere schijf en kijk of het probleem optreed.
Maar je kan het zoals jij nu steeds doet ook op de temps gooien en een nieuw bord of voeding gaan kopen.
maar ik zou het eens uitsluiten of het in je os zit.. dat heb je nog niet gedaan.

• ndv
ja, maar daar ben ik even zoet mee. Ga ik van het weekend proberen als het dan nog niet opgelost is.

• Mel33
Dat valt best mee als je een snelle hdd of ssd hebt, klonen duurt 30min (liever een andere schijf pakken natuurlijk, en je huidige os-schijf even los halen) en windows10 herinstallen duurt 20min en dan nog een game.
Succes

[ Voor 13% gewijzigd door Mel33 op 10-03-2017 12:51 ]

• ndv
Eindelijk toegekomen aan een nieuwe windows install.
Daar zat het probleem blijkbaar niet. Al bij het opstarten (van Watchdogs) liep hij meteen weer vast.

Nu lukte het overigens wel om mijn oude videokaart opnieuw erin aan de praat te krijgen. Hiermee loopt hij niet vast.
Dit is een Radeon HD 6800 met een enkele 6 pins aansluiting. Hij zal dus iets minder stroom trekken dan de RX 480.

Zal het toch haast aan de Videokaart of de voeding moeten liggen.

[ Voor 49% gewijzigd door ndv op 17-03-2017 13:55 ]

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-01 08:50
Hier hebben best veel mensen last van en ja de oorzaak kan daadwerkelijk vanalles zijn .

Hier een verzamel topic met oplossingen/info in de AMD Community: https://community.amd.com/message/2743721

Beste is om jouw Videokaart in een andere systeem te testen.

Verders een andere PSU testen lijkt me ook een goed idee ligt eraan wat jouw het beste uitkomt.

Het gebeurd ook dat je problemen hebt met de 2d en 3d clocks en daarmee kom je ook gelijk aan een RMA proces :)

We horen het wel.

• ndv
Wat bedoel je met een 2d en 3d clocks probleem? En hoe test ik dat?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

HD6850 verbruikt ongeveer 20W minder dan de rx480 op de pcie12V rail. Begin al maar een RMA aan te maken voor de gpu :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• ndv
Ha... ik kreeg uiteindelijk hetzelfde terwijl ik mijn oude videokaart er tijdelijk weer even in had gestopt. Nieuwe voeding besteld en tot nu toe werkt alles weer naar behoren.
Blijkbaar was toch de voeding het probleem.

Hartelijk dank iedereen voor het meedenken en de tips.
Pagina: 1