Aanstaande HD Crash in DS216; Backup ?

Pagina: 1
Acties:

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:41
Ik heb een Synology DS216 met 2x 3tb WD red draaien.

1 van de 2 schijven begint I/O errors te krijgen, de nas verlies de schijf en het volume is al een paar keer hersteld. Dit begint nu vaker te gebeuren dus het is wachten op een definitief einde.

Er staan alleen films en series op de nas, dus geen kritische zaken die perse geback-upd moeten worden. Het is ook teveel om even naar een andere schijf of een cloud weg te schrijven. Als ik dat verlies, dan is het niet anders.

Ik heb wel veel tijd gestoken in de configuratie van de packages zoals Sonarr, sabnzbd, couchpotato en nog andere.

Is er een mogelijkheid deze als geheel te backuppen en na het vervangen van de schijf deze weer terug te zetten ? De packages bieden soms wel individueel de mogelijkheid om settings veilig te stellen.

Iemand dit eerder aan de hand gehad ?

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Als je hdds in RAID 1 staan kan je toch gewoon oude schijf eruit halen, nieuwe erin en klaar is Noppesnada?

• Noppesnada
Schijven staan in Raid 0. Destijds bewust voor meer opslag gekozen in plaats van veiligheid.

De data die er op staat is vervangbaar.

De settings zou ik graag een backup van willen maken.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Volgens mij word alle data van Apps opgeslagen in de @appstore folder op de NAS. Deze kun je inzien met een telnet/SSH sessie. Wat je ook kunt doen is WINSCP een verbinding maken dan worden al deze mappen ook gezien en kun je alle config of de helemap eruit kopiëren naar je lokale PC.

Je kunt er ook een sharepunt van maken om alle gegevens er vanaf te halen.
Zie http://ewoutreinders.com/...tore-folder-synology-nas/

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Noppesnada
Is het zo eenvoudig dan dat je NA het vervangen van de HD alles weer terug zet in de juiste folder ?

Lijkt me haast te makkelijk.

Zou wel mooi zijn.

Overigens werkt hij nu weer even, de vraag is echter voor hoe lang.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dus je hebt 2 volumes? of 1?

• Noppesnada
1 volume gemaakt van 2 HD's in raid 0

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Je kan ook een poging doen om de 'kapotte' hdd 1-op-1 te clonen met dd op Linux naar een nieuwe schijf O-)

• Noppesnada
Ik heb nog geen nieuwe schijf (blijven duur die dingen). Zou een goede optie zijn als ik dit nog had liggen.

De data is te vervangen, de instelling hebben me wel wat uren gekost voordat ik het draaiend had zoals ik wilde.

Verwijderd

Je kan van je configuratie gewoon een backup maken in configuratiescherm, bijwerken en herstellen, configuratie backup.

Data kan je voor $60 per jaar naar Amazon Drive uploaden met Hyper Backup mocht je het toch nog overwegen.

• Noppesnada
Worden dan de packages en de instellingen gebackupt ?

Daar lijkt het niet op als ik de omschrijving lees:

https://tweakers.net/ext/f/nMQkTKaxPxLbzaVZYgJS5MzR/full.png

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:06
Nee. Packages staan op de volume1 geinstalleerd.

Het enige wat intact blijft bij een HDD crash met data RAID 0 is DSM zelf, deze staat onder water als RAID 1 volume op alle schijven.
De packages zijn dus kwijt. Echter, de meeste packages die je beschrijft zullen een conf file hebben.
Zet SSH aan, download midnight commander en kopieer alle conf achtige bestanden vanuit "/volume1/@appstore/..." naar een gedeelde map en zet deze op je pc.

Google helpt je aan de locatie van de conf files.

Je kunt overigens wel je schijven in een 4-bay model steken. Hij kan het volume dan migreren.
De packages migreren niet mee.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 09-03-2017 16:30 ]

• Noppesnada
Zoals Rikadoo dus aan geeft dan ?

• Noppesnada
Hmm, gisteren geprobeerd met winscp. Kreeg een foutmelding.

Was ingelogd als admin. Moet dit wellicht als root ?

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ja als root, en je hebt kans dat je de shell instelling moet aanpassen naar sudo su -

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Pagina: 1