Vraag

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-01 21:20
Goedemorgen Tweakers,

Sinds de opkomst van het 4G netwerk is bij ons de TV gaan storen en omdat de vloer er binnenkort uit gaat lijkt het mij het ultieme moment om de coaxkabels opnieuw te leggen.

Ik heb zelf een aantal producten geselecteerd alleen nu ben ik benieuwd hoe jullie dit opgelost hebben, omdat het mij vrij logisch lijkt dat iedereen dit probleem heeft..

Het AOP zit in ons appartement tegenover de muur waar de TV staat, vandaar dat de kabel een afstand van ongeveer 5/6 meter moet overbruggen. Door de afwijkende vorm van het appartement kan dit helaas niet anders. Er zijn twee TV's in het huis die aangesloten moeten worden. De TV in de woonkamer, waarmee we kijken via een CI+ module en eentje in de slaapkamer die nog steeds ouderwets analoog zit aangesloten.

De bestaande bekabeling ligt van de slaapkamer naar de woonkamer, tot aan de TV in de woonkamer, aan dat stuk wil ik verder niets veranderen omdat er naar de TV in de slaapkamer toch niet heel veel gekeken wordt.

Nu ik eens online rond gaan kijken en eigenlijk de enige splitter die '4G afscherming' biedt is de Hirschmann DPO2104, top dacht ik. Nu heb je alleen ook nog de splitter die standaard bij je Ziggo abonnement geleverd wordt welke er als volgt uit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://www.cablers.nl/WebRoot/Store/Shops/Digiproof/537B/470A/CAB8/352A/47BC/515D/32E5/B782/UMU-2_vrijstaand_800x600.png

Nu heeft dus iemand verzonnen om de uitgang voor de TV-kabel in het midden te doen op deze splitter, waardoor naar mijn idee de Hirschmann splitter (aanbevolen door Ziggo) niet op deze splitter past als er nog een radio kabel in moet?

TLDR;
Is er een splitter die voldoende afscherming biedt voor een 4G antenne op 100 meter afstand, die tussen deze splitter past? Die er dus zo uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://picscdn.redblue.de/doi/pixelboxx-mss-59994011/fee_325_225_png/VIVANCO-Antenne-coax-TV-splitter

Het zou natuurlijk zonde zijn om voor 50 euro coax kabels onder de vloer door te trekken om vervolgens al je signaal te verliezen aan een pauper splitter.. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Alle reacties

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 10:59
Het antwoord is vrij simpel. Nee zo'n model splitter 4G proof bestaat niet. Alle splitters met Kabel Keur en Ziggo Geschikt zijn wel 4G proof. Daarnaast zou ik me veel meer zorgen maken over de kabel onder de vloer dan een splitter.

Een kabel onder de vloer kan je beschadigen door eroverheen te lopen. Ook al ligt er een vloer bovenop. Geen enkele kabel wordt er beter van als je er druk op zet. De binnenkant kun je beschadigen waardoor je niet alleen last hebt van 4G instraling maar veel meer bij effecten. Als je een kabel netjes en goed wilt wegwerken leg hem dan langs de randen in een gootje.

Als je zegt dat de kabel naar de slaapkamer achter de tv in de woonkamer begint plaats je daar de splitter. 1 kabel vanaf AOP naar achter de tv > splitter > kabel naar tv en kabel naar slaapkamer. Ook opgelost.

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-01 21:20
MediaZoo schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:47:
Het antwoord is vrij simpel. Nee zo'n model splitter 4G proof bestaat niet. Alle splitters met Kabel Keur en Ziggo Geschikt zijn wel 4G proof. Daarnaast zou ik me veel meer zorgen maken over de kabel onder de vloer dan een splitter.

Een kabel onder de vloer kan je beschadigen door eroverheen te lopen. Ook al ligt er een vloer bovenop. Geen enkele kabel wordt er beter van als je er druk op zet. De binnenkant kun je beschadigen waardoor je niet alleen last hebt van 4G instraling maar veel meer bij effecten. Als je een kabel netjes en goed wilt wegwerken leg hem dan langs de randen in een gootje.

Als je zegt dat de kabel naar de slaapkamer achter de tv in de woonkamer begint plaats je daar de splitter. 1 kabel vanaf AOP naar achter de tv > splitter > kabel naar tv en kabel naar slaapkamer. Ook opgelost.
Bedankt voor je reactie, de oplossing zoals jij beschrijft is ook de huidige situatie en de situatie zoals ik deze weer zou willen. Het enige probleem daarbij is dat die splitter waarschijnlijk niet op de splitter van Ziggo past. Er zit nu een onbekende, waarschijnlijk zeer goedkope splitter op.

De kabel ligt op dit moment inderdaad langs de randen van de woonkamer, hier zitten alleen 3 bochten in van 90 graden en aangezien de coax kabel die ik voor ogen had een buigradius heeft van minimaal 7cm leek mij dit niet te kunnen.

Dan lijkt mij het beter om de kabel rechtdoor onder de vloer te leggen, op een stuk waar bijna niet gelopen wordt. Vooral omdat ik anders eigenlijk ook niet zo goed weet hoe ik die kabel door die bochten moet krijgen.