Uitvallen tijdens booten en random freezes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommanderCarl
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-09 14:19
Beste Tweakers,

Ik heb een 3/4 jaar oud pc, en deze vertoond deze sinds een tijdje wat vreemde signalen.

Probleem 1:
Als de powerknop ingedrukt wordt, hoor je de fans eventjes draaien, waarna de boel weer uitvalt en weer opnieuw opstart. Dit kan een paar keer doorgaan totdat de computer eindelijk boot. Dit gebeurt niet elke keer.

Probleem 2:
Als de pc dan eindelijk geboot is, kan het zijn dat deze op een willekeurig moment vastloopt. Dit kan tijdens het spelen van een game, of tijdens het kopiëren van wat files, wat mij te kennen geeft dat het niet met system load te maken heeft. Ook dit hoeft niet elke keer te gebeuren.

Ik heb altijd zonder problemen een redelijke overclock gedraaid. Ik dacht eerst dat hier het probleem lag, maar ook op stock snelheid manifesteren deze problemen zich.

Onderdelen
Processor: Intel 3570k
Moederbord: Asus Maximus V Gene
Geheugen: 8 GB Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9
Videokaart: Asus GTX 660ti
SSD: Samsung EVO 840, 256 GB
HDD: Seagate 3TB 2x
Voeding: Corsair HX750

Ik heb geprobeerd te booten met zo min mogelijk onderdelen, 1 stick ram, geen videokaart, en alsnog bleven de problemen zich voordoen. Dit heeft er toe geleid dat ik de voeding verdacht. Wellicht dat deze bij het booten een rare piek in de spanning gaf waardoor het moederbord de boot afkapte oid. Dus een nieuwe voeding besteld, maar wat blijkt, problemen blijven zich voordoen.

Ik ben ten einde raad, maar hoop dat jullie wellicht wat nieuw licht op de zaak kunnen werpen.

Bij voorbaar dank.

[ Voor 1% gewijzigd door CommanderCarl op 09-03-2017 13:09 . Reden: Geheugen toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-09 02:27

UltiemePCNerd

Banaan.

CommanderCarl schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:19:
Beste Tweakers,

Ik heb een 3/4 jaar oud pc, en deze vertoond deze sinds een tijdje wat vreemde signalen.

Probleem 1:
Als de powerknop ingedrukt wordt, hoor je de fans eventjes draaien, waarna de boel weer uitvalt en weer opnieuw opstart. Dit kan een paar keer doorgaan totdat de computer eindelijk boot. Dit gebeurt niet elke keer.

Probleem 2:
Als de pc dan eindelijk geboot is, kan het zijn dat deze op een willekeurig moment vastloopt. Dit kan tijdens het spelen van een game, of tijdens het kopiëren van wat files, wat mij te kennen geeft dat het niet met system load te maken heeft. Ook dit hoeft niet elke keer te gebeuren.

Ik heb altijd zonder problemen een redelijke overclock gedraaid. Ik dacht eerst dat hier het probleem lag, maar ook op stock snelheid manifesteren deze problemen zich.

Onderdelen
Processor: Intel 3570k
Moederbord: Asus Maximus V Gene
Videokaart: Asus GTX 660ti
SSD: Samsung EVO 840, 256 GB
HDD: Seagate 3TB 2x
Voeding: Corsair HX750

Ik heb geprobeerd te booten met zo min mogelijk onderdelen, 1 stick ram, geen videokaart, en alsnog bleven de problemen zich voordoen. Dit heeft er toe geleid dat ik de voeding verdacht. Wellicht dat deze bij het booten een rare piek in de spanning gaf waardoor het moederbord de boot afkapte oid. Dus een nieuwe voeding besteld, maar wat blijkt, problemen blijven zich voordoen.

Ik ben ten einde raad, maar hoop dat jullie wellicht wat nieuw licht op de zaak kunnen werpen.

Bij voorbaar dank.
Checklist:
Memtest gedraait?
CrystalDiskInfo gecheckt?
Alle power kabels goed vast?
Wel aangesloten op geaard stekkerblok?
Geen kortsluiting met de case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommanderCarl
Heb memtest gestart, zal laten weten wat daar uit komt. Ik woon in een oud huis, en heb zodoende geen randaarde, maar dit is al die tijd geen enkel probleem geweest.
Kabels, check.
Geen kortsluiting, check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommanderCarl
Memtest is afgerond, na 9 rondes nog geen enkele fout, dus ga er vanuit dat daar het probleem niet ligt. Ook CrystalDiskInfo geeft geen enkele foutmelding, alle schijven zijn in topconditie.

Verder nog suggesties/tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommanderCarl
Bump