Wisselschakelaar WCD toevoegen + aarde

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:26

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Om te beginnen, ik ben geen held met installatie-technieken, maar ik wil het wel graag leren. Vergeef me als ik de incorrecte terminoligie gebruik en corrigeer me aub.

Recentelijk heb ik de niet-geaarde WCD's in mijn woonkamer vervangen voor geaarde WCD's. Een klusje waar ik erg tegenop zag omdat ik het nooit eerder gedaan had, maar uiteindelijk viel het me alleszins. Gewapend met tientallen meter aardedraad, schroevendraaier/spanningzoeker, 3m glijmiddel, een plastic trekveer, lasklemmen en wat geduld ben ik er uitgekomen. De centraaldoos in mijn woonkamer had reeds een aardedraad (die uiteindelijk in de meterkast uitkomt), dus heel ingewikkeld was het ook uiteindelijk weer niet, het is vooral gewoon doen, goed nadenken en dingen opzoeken als je het niet weet.

Met deze ervaring wil ik het volgende klusje aanpakken. Deze is wel iets ingewikkelder, dus ik wil de hulp van tweakers erbij roepen. Het gaat hier om een installatie van de vorige bewoner, waarbij ik een tweetal zaken wil "oplossen"

Situatie:

1e verdieping: dubbele schakelaar, deze schakelt de badkamer en de zolder. Het zijn eigenlijk gewoon twee enkelvoudige schakelaars onder een dubbel afdekraam. Ik heb deze nog niet uit elkaar gehaald.
http://www.fstweb.nl/zooi/IMG_0803.JPG

Zolder
Enkelvoudig schakelaar. Daarbovenop (vage constructie) een enkelvoudige opbouw WCD. Dit is een uitvoering met aarde maar is niet geaard aangesloten, er is namelijk geen aarde. Ook heeft deze WCD de vage eigenschap dat deze alleen werkt als de schakelaar op de 1e verdieping "naar boven" staat. Wat ik zie is een PVC pijpje wat de vloer ingaat met een blauwe draad en twee zwarte draden. Daarboven een nutteloos opbouwkastje, want de twee schakeldraden lopen daar gewoon doorheen en de blauwe draad ook, zij het via een lasklem. Waar de blauwe draad naartoe gaat is met nog niet duidelijk, maar ik vermoed naar een centraaldoos op de overloop op de 1e verdieping, deze zit vlakbij de "dubbele" schakelaar. De twee zwarte draden gaan vermoedelijk naar genoemde schakelaar op de 1e verdieping.
http://www.fstweb.nl/zooi/IMG_0805.JPG

Als ik de PVC buis volg naar boven langs de balk (de WCD maar ff buiten beschouwing latende) kom ik bij een warteldoos uit, hier komt de blauwe draad uit en 1 zwarte draad. Ik ben in dit geval dus al 1 zwarte draad "kwijt". Deze zwarte draad en blauwe draad gaan beiden in een eigen lasklem. Dan wordt het een beetje spannend, maar ook weer niet heel erg, het is vooral de kleurcodering die hier even in de mist gaat (volgens mij). Wat er gebeurt is dit:

Zwarte draad ->
Lasklem1 -> Zwarte draad -> Kroonsteen -> Blauwe draad huishuidsnoer -> Lamp1
Lasklem1 -> Bruine draad 4-aderige grondkabel -> Lamp2
Blauwe draad ->
Lasklem2 -> Zwarte draad -> Kroonsteen -> Bruine draad huishuidsnoer -> Lamp1
Lasklem2 -> Blauwe draad 4-aderige grondkabel -> Lamp2

http://www.fstweb.nl/zooi/IMG_0807.JPG
http://www.fstweb.nl/zooi/IMG_0808.JPG
(lastig fotograferen, maar het is zoals het hierboven staat)

Ik snap niet waarom de blauwe draad van het huishuidsnoer niet op de blauwe draad zit die binnenkomt in de warteldoos, maar dat kan mijn gebrek zijn. Tevens, vanwaar de kroonsteen, kan een huishoudsnoer niet direct in een lasklem?

De andere 2 aders van de grondkabel worden niet gebruikt, alhoewel 1 wel erg kort afgeknipt is. Deze grondkabel gaat bovenlangs in de nok naar een lamp verderop. Deze grondkabel zit goed bevestigt (alhoewel er wellicht 1 zadeltje mist) maar wel voor een groot deel op een plek waar ik (vanwege het trapgat) never nooit bij kan, hij hangt zeg maar boven het open trapgat. Verderop kan ik er weer wel bij, net als bij de lamp. Ik wil deze kabel dan ook zeker laten hangen, want ik wil hem sowieso gaan "misbruiken".

Tot nu toe is het eigenlijk allemaal straightforward, en het komt eigenlijk wel overeen met dit verhaal:
http://huis-en-tuin.infon...schakeling-aanleggen.html

-Vanaf de centraaldoos, de stroomaanvoer, gaat een blauwe draad naar het lichtpunt:
Dit lijkt me in mijn geval de blauwe draad die uit de PVC buisje uit de vloer komt? Wellicht dat deze wel "via" de schakelaar op de 1e verdieping loopt? Dus alleen via het buisje. Of zou het nog ergens aftakken?

- Een bruine draad gaat naar schakelaar 1 (in de aansluiting ‘L’).
Schakelaar 1 zal de schakelaar op de 1e verdieping zijn, me dunkt? Die bruine draad komt dan ook van de centraaldoos me dunkt?

- Vanaf schakelaar 1 gaan twee zwarte draden naar schakelaar 2.
Nou, dat klopt, ik zie 2 zwarte draden uit het PVC buisje komen, die moeten dan wel naar schakelaar 1 lopen

- Vanaf schakelaar 2 gaat één zwarte draad (van aansluiting ‘L’) naar het lichtpunt.
Nou, dat klopt ook, want bij schakelaar 2 "verlies" ik 1 zwarte draad die ik in de warteldoos niet meer tegenkom.

Ook komt het redelijk overeen met dit plaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/105631_m1myusww2ln3_1.jpg
Waarbij ik geen aarde (PE) heb (nog), de blauwe draad niet rechtstreeks naar de lamp gaat maar meelift met de zwarte draden en de L1 waarschijnlijk de bruine draad is die blijkbaar uit zou moeten komen in mijn schakelaar op de 1e verdieping?

Mijn doel:

1) Ik wil die stomme WCD werkend hebben en geaard. Ongeacht de stand van de schakelaar op de benedenverdieping.
2) Is lastiger. Ik wil op de plek van de lamp een geaard WCD realiseren. Ik heb daar nu 2 WCD's op 2 aparte groepen (wasmachine en droger) maar daar kan ik verder natuurlijk niets meer mee. Ik heb daar nog een klein hoekje waar mijn NAS en server komen te staan. Deze kunnen prima op de groep van de 1e verdieping/zolder, daar zit voor de rest niks op. Maar dan moet ik wel een WCD in die hoek realiseren. Ik heb een WCD helemaal aan de andere kant van de zolder, maar dan moet ik met verlengsnoeren gaan werken of heel veel opbouw PVC/xmvk. Ik wil eerst kijken of het ik via deze weg werkend kan krijgen.

Vragen/overdenkingen:
1) Ik moet sowieso aarde gaan trekken, dus ik moet gaan kijken waar ik uitkom als ik mijn trekveer in dat PVC buisje duw. Ik hoop in een centraaldoos.
2) Kan ik uberhaupt die WCD (die nu niet functioneert) fixen? Als hij moet vervallen is het mij ook prima, is geen musthave.
3) Ik heb vanaf de warteldoos een 4-aderige kabel lopen naar de lamp. Er worden er nu maar twee gebruikt, schakeldraad en L. Daar kan ik prima aardedraad bijtrekken met een lasklem (dan ga ik ervanuit dat ik aarde uit die PVC buis kan halen, dat is een afhankelijkheid).
4) Als de 2e lamp uit de wisselschakeling moet is dat ook geen ramp, als de 1e lamp maar in en uitgeschakeld kan worden vanaf beneden, die 2e lamp kan ik ook een nieuwe schakelaar op zolder zelf voor aanleggen (of denk ik dan te gemakkelijk?)

Volgens mij ben ik een heel eind op weg, maar ik mis gewoonweg iets, dat kan niet anders. Ik denk dat ik de bruine (fase) ook door moet trekken, maar het verbaast met dan wel heel erg hoe die WCD uberhaupt heeft kunnen werken. En ik hoop dat als ik het PVC buisje ga volgen ik in een centraaldoos uitkomen en dat vanaf daar de schakeldraden naar de schakelaar op de 1e verdieping gaan en niet andersom..

Anyways, ben ik op de goede weg? Heeft er iemand tips? En waar zeg ik "domme" dingen?

Kunnen jullie me een duwtje in de richting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-04 09:24
Ik denk dat we je de “voorzichtige;)” conclusie kunt trekken dat degene voor je geen professional was. Daarom denk ik dat je jezelf de vraag moet stellen, wil ik puinruimen, of is het misschien handiger om in 1x het kabelwerk goed te krijgen.

Mij lijkt dat laatste het beste. Ga geen aarde toevoegen aan 1 WCD in een ruimte, ga niet door op foute kleurcodering en maak gebruik van normale VD kabels in PVC.

Ik ga er even vanuit dat de basis gewoon goed is en dat de vorige bewoner allerlei extra dingen erbij gebeund heeft. Probeer te onderzoeken waar dit allemaal is gebeurd, en trek dit eruit. Ga daarna opbouwen volgens de wensen die jezelf hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07

BCC

Waarschijnlijk had de vorige eigenaar een TL-bak hangen oid op zolder die hij aan het geschakelde stopcontact had zitten. En huishoudsnoer mag inderdaad niet direct in een Lasklem (of je moet van die klemmen hebben met een palletje). Verder zien je conclusies er vrij goed uit.

Wat betreft je vragen:
1) Ja.
2) Ja, als je een extra voedingsdraad vanaf de centraaldoos trekt.
3) Klopt
4) Klopt, als je de voedingsdraad die je bij 2 getrokken hebt weer oppakt.

[ Voor 35% gewijzigd door BCC op 09-03-2017 10:06 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Wat Bisti ook zegt, bouw het naar boven van scratch op.

Je hebt nu uit de dubbele schakelaar vanaf de overloop 2 zwarte draden en een blauwe naar je zolder lopen, de ene zwarte schakelt tenminste het opbouw wcd, en mogelijk ook de lamp.

Wat je moet doen is:
• Check vanaf je zolder waar die draden exact weg komen, komen deze uit de centraaldoos die op je eerste verdieping hangt of komen deze bij de dubbele schakelaar weg op de eerste verdieping.
• Als je weet waar het "zooitje" weg komt haal deze eruit, ga NOOIT een draad bij in een buis trekken, je hebt grote kans dat je de andere draden beschadigd met in het ergste geval brand tot gevolg, dus altijd alle draden in 1x trekken.
• Trek vanuit de centraaldoos of waar je wezen moet dan tenminste: bruin, blauw, groen/geel. Als dit vanaf de schakelaar van de verdieping moet dan zal je ook 2x zwarte draden moeten trekken, mits je op je verdieping ook je licht wilt kunnen schakelen op je zolder.
• Ik neem aan dat je een wisselschakeling wilt hebben voor op zolder (dus op zolder en op de eerste verdieping daar het licht aan kunnen zetten). Als je dit wilt moet je dus vanaf de eerste verdieping 2 zwarte draden naar je zolder trekken, de bruine draad gaat in de schakelaar op de eerste verdieping, 2 uit naar de schakelaar op zolder, daar gaan de 2 in de schakelaar, en komt er 1 uit naar je lamp(en).
Je lamp(en) sluit je aan op deze zwarte (geschakelde draad) en een blauwe draad, nu kan je boven en beneden je licht schakelen.

Kijk evt. anders even in de TS van: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 daar staat ook nog wat meer info ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
@Annuk,

Alles eruithalen en opnieuw beginnen klinkt niet als een slecht plan.

Waar het me dan wel een beetje duizelt is de stapen die je noemt. Inmiddels ben ik zover dat de situatie die ik nu heb begrijp (even buiten de vreemde WCD om). Het is niet meer is dan een "simpele" wisselschakeling.

Op de 1e verdieping gaat er vanaf centraaldoos fase in de schakelaar (L of P) en vanaf de schakelaar 2 zwarte (schakel)draden naar de schakelaar op zolder. De schakelaar op zolder heeft 1 kabel in de L of P die doorloopt naar de lamp. De lamp heeft dan weer een blauwe draad naar de centraaldoos.

Het loopt wat ingewikkeld bij mij, maar het komt wel op bovenstaande neer.

Waar jij het over hebt is volgens mij een aderbesparende wisselschakeling?

Afbeeldingslocatie: http://www.kleinisfijn.nl/co/wisselschakeling.gif

Ik heb daar wel aardig wat over gelezen maar hoe ik 1 en ander dan aansluit is me nog niet geheel duidelijk. En al helemaal niet hoe ik dan een WCD toevoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Inderdaad het is in principe niet meer dan een simpele wisselschakeling, waarbij je wcd van 1 ader ook voeding krijgt (als je eerste verdieping schakelaar "omhoog" staat), dit is een onwenselijke situatie in ieder geval.

Je moet vanaf waar je "voeding" komt, dus vanuit centraaldoos of achter de schakelaar op de eerste verdieping sowieso de bruin + blauw + geel/groen trekken (om constante voeding op je wcd te krijgen), tevens moet je je schakelaar op de eerste verdieping voeden met een bruine draad, dan 2 zwarte naar je 2e schakelaar op zolder, vanaf daar gaat er 1 zwarte draad "uit" naar je lamp(en).
De blauwe en geel/groene moeten sowieso ook door naar je lamp/centraaldoos op zolder.

Je zou (als je dat zou willen/niet erg vind) ook je schakelaar op de eerste verdieping kunnen laten vervallen als daar de draden langs moeten komen, dan plaats je daar een blindplaatje op.
Dan moet je alleen de bruin + blauw + geel/groen door de buis naar boven/zolder trekken en daar verder gaan. Als je dat doet is het het mooiste als je het boven naar een centraaldoos of lasdoos trekt en vanuit daar naar een schakelaar (en wcd) gaat. Vanuit die doos kan je dan je zwarte draad netjes doorlussen naar een eventuele 2e lamp die op diezelfde schakelaar moet schakelen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Hoi Annuk,

Ik heb het maar even uitgetekend. Excuus voor het niet gebruiken van de correct symbolen, maar het gaat om het idee.

Afbeeldingslocatie: http://www.fstweb.nl/zooi/zolder.jpg

Nog even zonder de lasdozen, dat moet ik nog ff uitdenken, gaat nu ff om de schematische weergave vd bekabeling, hoe deze werkelijk fysiek loopt moet ik ngo bekijken.

Is dit correct?

De horizontale pijl staat voor het gedeelte waar ik de buitenkabel die boven het trapgat hangt moet gebruiken. Deze kan ik dus niet kan vervangen. Gelukkig is deze wel vier-aderig. En de codering is ook goed; blauw, bruin, zwart en groen/geel.

Ik kan me voorstellen dat als ik vanaf zolder in de PVC buis (waar nu blauw+2x zwart uitkomt) naar beneden ga ik op 2 plekken uit kan komen;

1) In de centraaldoos waar blauw vandaan komt en waar de schakeldraden doorlopen naar de schakelaar. Vanaf daar zal dan ook bruin naar de schakelaar lopen.
2) In/achter de schakelaar waar de schakeldraden gekoppeld zijn. Ook verwacht ik hier bruin gekoppeld uit een centraaldoos en een ondoorbroken blauwe draad?

Ik denk dat dit de meeste logisch opties zijn? Of de lijn vanaf de PCV op zolder moet zich ergens scheiden (1 kant richting WCD met 2 schakeldraden en 1 kant richting centraaldoos) maar dat lijkt me erg onlogisch?

Anyways, optie 1 lijkt me het beste voor mij, dan is het vanaf daar aarde trekken door de PVC buis. Bruin kan ik dan toch gewoon met een lasklem splitsen om 1x naar de schakelaar te gaan en 1x naar boven?

Als het optie2 is is, is het meer een uitdaging, me dunkt? Ten eerste moet ik dan de bruine draad gaan splitsen (1 in de schakelaar en 1 naar boven) met een lasklem, en ik weet niet of dat past. Of hebben schakelaars ook een doorverbindpunt? Nog lastiger, er zal dan ook geen aarde liggen, dus dat moet ik dan ook gaan bijtrekken vanaf een centraaldoos...

Het lijkt me vrij logisch dat ik vanaf de PVC buis op zolder gewoon in een centraaldoos uitkom en dat de schakeldraden vanaf die centraaldoos ondoorbroken doorlopen naar de schakelaar... Maargoed, het is niet altijd logisch natuurlijk... 1e klus zal zijn om uit te zoeken waar die PVC buis op zolder naartoe leidt. Eigenlijk is dat nog de lastigste klus, de rest is allemaal opbouw, moet lukken...

[ Voor 99% gewijzigd door FreakNL op 10-03-2017 14:52 ]

Pagina: 1