Toon posts:

MacBook air 2013 start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Goedenavond,

Na jarenlang plezier gehad te hebben van mijn MacBook air uit 2013 lijkt die het nu begeven te hebben. Sinds afgelopen donderdag doet de laptop niets meer nadat ik hem uitgeschakeld had.

Verdere info:

De MacBook deed raar bij het opstarten donderdag. De onderste helft van het scherm vertoonde andere kleuren en strepen. Ook toetsen op het toetsenbord werkten slecht ( bij het indrukken van de letter "B" werd de letter "K" ingevoerd enzovoorts). In een poging dit te verhelpen heb ik de laptop via de optie in het menu uitgeschakeld. Sindsdien lijkt de MacBook overleden en doet hij helemaal niets meer...

Nb: het lampje van de lader kleurt groen wanneer deze is aangesloten. De MacBook vertoont echter geen enkel teken van leven.

Heeft iemand hier ervaring mee of herkent deze klachten? Ik zou het graag horen wanneer iemand hier een effectieve oplossing voor heeft.

Bij voorbaat dank.

Vanoss

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Software is up to date
Voldoende geheugen vrij

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Reset dmv;
lader loskoppelen
Aan-uitknop indrukken
Lader koppelen
Aan-uit-knop 10 seconden ingedrukt houden
Aan-uit-knop los en opnieuw eenmaal indrukken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Aangezien letterlijk alles aangetast lijkt zou ik denken aan een defect logicboard.
Zou er voor de zekerheid gewoon even mee naar de winkel. De MacBook air staat nou niet bepaald bekend om zijn goed toegankelijke en vervangbare componenten. Al zou je de boosdoener vinden (hoogstwaarschijnlijk hardwarematig) ben je waarschijnlijk toch niet in staat dit zelf te fixen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Switchie bedankt voor uw snelle reactie.

Morgen zal ik er mee langs de winkel gaan en horen wat hun bevindingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:31:
@Switchie bedankt voor uw snelle reactie.

Morgen zal ik er mee langs de winkel gaan en horen wat hun bevindingen zijn.
Succes.... We zijn benieuwd naar de uitkomst.
Mochten we nog ergens mee kunnen helpen horen we het graag

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Probeer eerst eens een SMC reset en, als ie daarna aangaat, direct een NVRAM reset?
Basis stap... Daarna pas bitchen in een winkel, want dat is gegarandeerd de eerste stap die ze zelf proberen. ;)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@WhatsappHack zojuist beide resets uitgevoerd. Helaas nog geen succes. Morgen toch gaan bitchen in de winkel of zijn er nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 00:29:
@WhatsappHack zojuist beide resets uitgevoerd. Helaas nog geen succes. Morgen toch gaan bitchen in de winkel of zijn er nog andere opties?
Helaas, als hij zelfs daar echt totaal niet op reageert (ervan uitgaande dat je de stappen exact gevolgd hebt) vrees ik toch het ergste voor je Mac. ;( Geen eens dat het oplaadlampje even oranje werd ofzo? Balen ;(

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@WhatsappHack nee helaas niets...
Begin deze middag ga ik even langs de store. Straks dus hopelijk meer info. Toch bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Switchie @WhatsappHack net langs de iMac store geweest. Weten ook niet wat de oorzaak kan zijn. Zij krijgen hem in ieder geval niet aan de praat. Ook het veiligstellen van de gegevens zou niet meer lukken..

Als iemand tips heeft voor het terugkrijgen van de bestanden hoor ik het graag.

Nu aan het kijken voor een nieuwe MacBook pro 13" retina 256GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ja, stop de SSD in een andere Macbook Air uit hetzelfde jaar.
Heeft een nogal unieke aansluiting voor zover ik weet, dus dat is waarschijnlijk de snelste en goedkoopste methode; als iemand zo vriendelijk wil zijn je dit te laten doen natuurlijk. En ik neem aan dat serieuze repair centers, zoals iVizi en Card Services, je wellicht wel kunnen helpen. Heb het idee dat je nu naar een stel lazy bastards bent geweest als ze geeneens gepoogd hebben een diagnose te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@WhatsappHack Ah Oke, dan ga ik dat proberen te regelen. Het gaat om de iMac winkel in Denbosch. Het personeel leek het allemaal niet zoveel te boeien. Enige aangeboden optie was om de laptop op te sturen ter reparatie (geschatte kosten €600+).

Heb zojuist de nieuwe MacBook pro besteld, wordt morgen geleverd.

Nu nog hopen dat ik mijn bestanden kan veiligstellen van m'n oude mac.

Nogmaals allen bedankt voor de hulp en snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ik vind het knap dat ze zonder diagnose €600 schatten. :+
Veel plezier met je nieuwe Mac! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

WhatsappHack schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 22:37:
Ik vind het knap dat ze zonder diagnose €600 schatten. :+
Veel plezier met je nieuwe Mac! :)
Als je altijd het moederbord vervangt om problemen op te lossen kun je vrij snel een accurate schatting geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:32

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 22:22:
@WhatsappHack Ah Oke, dan ga ik dat proberen te regelen. Het gaat om de iMac winkel in Denbosch. Het personeel leek het allemaal niet zoveel te boeien. Enige aangeboden optie was om de laptop op te sturen ter reparatie (geschatte kosten €600+).

Heb zojuist de nieuwe MacBook pro besteld, wordt morgen geleverd.

Nu nog hopen dat ik mijn bestanden kan veiligstellen van m'n oude mac.

Nogmaals allen bedankt voor de hulp en snelle reacties!
De SSD ga je niet kunnen uitlezen zonder een andere 2013 MacBook, dus je zal iemand met een dergelijk model moeten strikken voor je data, of een externe behuizing halen, die alleen OWC maakt.

https://eshop.macsales.com/item/OWC/MAU3ENPRPCI/

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 10-03-2017 22:05 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Lijkt alsof de GPU kapot is.

Deze al geprobeerd?
https://support.apple.com/nl-nl/HT201295
https://support.apple.com/nl-nl/HT204063

Al ben ik niet meer zo op de hoogte, want er is veel veranderd bij de MB-air serie.

[ Voor 11% gewijzigd door HollowGamer op 10-03-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

HollowGamer schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 22:24:
Lijkt alsof de GPU kapot is.

Deze al geprobeerd?
https://support.apple.com/nl-nl/HT201295
https://support.apple.com/nl-nl/HT204063

Al ben ik niet meer zo op de hoogte, want er is veel veranderd bij de MB-air serie.
Waar baseer je dit op? Een kapotte Mac, zal wel gpu zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
rvanpruissen schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 10:50:
[...]

Waar baseer je dit op? Een kapotte Mac, zal wel gpu zijn?
"De MacBook deed raar bij het opstarten donderdag. De onderste helft van het scherm vertoonde andere kleuren en strepen."

Het kan dus goed de GPU zijn, maar het zit toch allemaal op het logic board vastgesoldeerd, dus het zal uiteindelijk geen verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Behalve dan dat deze MacBook geen dedicated GPU heeft :) Ook als hij dat wel zou hebben, zijn nog 100 andere mogelijke oorzaken. Verder is alles behalve de CPU en GPU goed te repareren bij MacBooks.

Ik probeer je hier niet persoonlijk aan te vallen ofzo, maar ik wordt er een beetje moe van dat iedereen altijd maar meteen 'GPU!' roept, terwijl het vaak ook iets anders is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
rvanpruissen schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 14:33:
Behalve dan dat deze MacBook geen dedicated GPU heeft :) Ook als hij dat wel zou hebben, zijn nog 100 andere mogelijke oorzaken. Verder is alles behalve de CPU en GPU goed te repareren bij MacBooks.

Ik probeer je hier niet persoonlijk aan te vallen ofzo, maar ik wordt er een beetje moe van dat iedereen altijd maar meteen 'GPU!' roept, terwijl het vaak ook iets anders is...
Klopt, de GPU zit in de CPU, maar dan kan alsnog de GPU kapot gaan (al is de kans inderdaad klein).
Je hebt inderdaad daarover gewoon gelijk. :)

@Verwijderd Krijg je hem wel aan? Wat gebeurd er als je er een externe monitor op aansluit?
Als je dan beeld krijgt, zou iets aan de schermkabel ofzo kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@archie2012

De mac reageert nergens meer op helaas. Ik kan hem dus ook niet opnieuw aanzetten wanneer ik er een extern beeldscherm op aansluit.Toetsenborden met aan-uit-knop bestaan zover ik weet niet dus dat is ook geen optie.

Ik heb de hoop opgegeven en heb inmiddels een nieuwe MacBook.
Pagina: 1