Fanhub aansturen met software?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsterboy030
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-09-2023
Mijn vraag
Ik heb een beetje lopen googlen maar vind eigenlijk alleen maar fan-hubs die met draai knopjes werken. Nu vroeg ik mij af of er ook gewoon fan hubs zijn die ik via mijn UEFI kan tweaken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
NVT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
NZXT Grid Ten Port Fan Hub, alleen hier bleek geen fan control bij te zitten

Beste antwoord (via gangsterboy030 op 09-03-2017 20:49)

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 16:45
Phanteks heeft een soortgelijk iets maar dan kleiner en goedkoper.

Phanteks PWM fan HUB (let wel is voor 3 pins fans, niet pwm fans). RPM reading doet het ook gewoon (wel van 1 fan, die op aansluiting 1)

Fans worden gevoed door sata connector en RPM word bepaald door PWM signaal wat omgezet word naar DC voltage middels de hub. Werkt hier uitstekend.

[ Voor 26% gewijzigd door junneh op 09-03-2017 20:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Via de UEFI niet voor zover ik weet. In Windows is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Met hierboven. Waarom perse vanuit UEFI?
Als je via Windows kan tweaken en het hubje de fans automatisch aanstuurt volgens jouw profiel is het toch ook prima?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsterboy030
Switchie schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:39:
Met hierboven. Waarom perse vanuit UEFI?
Als je via Windows kan tweaken en het hubje de fans automatisch aanstuurt volgens jouw profiel is het toch ook prima?
Oh ja als dit kan is dit ook prima ja was me er niet van bewust dat dit mogelijk was neem aan dat er dan een programma van de fabrikant moet worden gedownload.

Zou u ook een evt niet al te duur voorbeeld van een zo'n hub kunnen geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het woord wat je zoekt is trouwens fancontroller, niet fanhub. Dat scheelt nogal met zoeken naar zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als je het via uefi wilt doen dan kun je dit niet via een hub doen. Je kunt dan maximaal 1 ventilator per moederbordaansluiting gebruiken.

Daar heb je afhankelijk van het aantal aansluitingen geen verdere hub meer voor nodig.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik heb de topictitel aangepast naar iets wat ook daadwerkelijk de lading dekt.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
kfaessen schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:47:
Als je het via uefi wilt doen dan kun je dit niet via een hub doen. Je kunt dan maximaal 1 ventilator per moederbordaansluiting gebruiken.
Nee hoor. Met een splitter kan je prima 3 fans op 1 aansluiting gebruiken. Zolang de poort op het moederbord maar genoeg vermogen geeft is het geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
PilatuS schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:53:
[...]

Nee hoor. Met een splitter kan je prima 3 fans op 1 aansluiting gebruiken. Zolang de poort op het moederbord maar genoeg vermogen geeft is het geen enkel probleem.
De aansturing via uefi gaat dan fout. Er is dan geen correcte rpm reading meer. Dus dit raad ik toch af om die reden, ondanks dat het wel een mogelijkheid is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

kfaessen schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:57:
[...]

De aansturing via uefi gaat dan fout. Er is dan geen correcte rpm reading meer. Dus dit raad ik toch af om die reden, ondanks dat het wel een mogelijkheid is.
Als je 3 aansluit met identieke eigenschappen dan heb je maar van 1 de rpm aansluiting nodig.

Meh ...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• junneh

Phanteks PWM fan HUB (let wel is voor 3 pins fans, niet pwm fans). RPM reading doet het ook gewoon (wel van 1 fan, die op aansluiting 1)

Fans worden gevoed door sata connector en RPM word bepaald door PWM signaal wat omgezet word naar DC voltage middels de hub. Werkt hier uitstekend.

[ Voor 26% gewijzigd door junneh op 09-03-2017 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsterboy030
junneh schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:26:

zou in theorie de NZXT Grid Ten Port Fan Hub dan niet gewoon hetzelfde doen?

"RPM word bepaald door PWM signaal wat omgezet word naar DC voltage middels de hub. Werkt hier uitstekend."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
Ja is hetzelfde idee volgens mij. Enige verschil is volgens mij dat die NZXT molex stoomr nodig heeft, en de phanteks met een sata connector werkt.
Pagina: 1