• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-01 23:01
Ik heb al enige tijd een self-made HTPC, die het naar behoren doet. Momenteel heb ik een 1TB USB 3.0 external HDD eraan hangen, omdat de SSD (500GB) vol raakte.

Nu is de 1TB ook bijna vol en heb ik een DAS (soort NAS maar zonder netwerk functie) gekocht. Dit is feitelijk een behuizing met voeding waarin max 5x6TB SATA schijven in kunnen. Aansluitingen zijn eSata en USB 3.0.

Er hangt momenteel 1x6TB Toshiba 7200 rpm harde schijf in.

Mijn vraag: Als er op de Toshiba van 6TB series in 4K staan, is er dan genoeg bandbreedte om alles door te zetten via de HTPC naar AV-receiver en TV (er van uitgaande dat deze allen 4k-compatible zijn)?

Of is de HDD of USB3.0 een bottleneck? Ik haal ca. 40MB/s write speed op de schijf.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Die 40MB is ruim 300Mbit, dus moet het theoretisch geen probleem zijn. Ik neem overigens aan dat de leessnelheid nog hoger zal liggen dan die 40MB? Ik heb met een externe USB3 schijf geen probleem om 4k media te streamen, zelfs niet als het 4k media een bitrate heeft van 400 (testbestand).

Testing, one, two ...

• Ad Hox
Ik kom er net achter dat ik een USB3.0 kabel heb gebruikt, met daarbij een USB verlengkabel...die is geen 3.0. Net een nieuwe kabel besteld (komt zo binnen) dus dan update ik deze post even. Ben benieuwd of de snelheid dan nog wat hoger kan.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:18

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

300Mbps of 40MBps is op zich een erg gemiddelde USB2.0 snelheid. Dus met een echte USB3.* kabel moet het zeker werken, een 4K60 film heeft waarschijnlijk max 150Mbps nodig.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je zou er ook aan kunnen denk om de series om te zetten naar H.265 scheelt je bijna de helft aan ruimte en bandbreedte

• Ad Hox
Ja, dat omzetten is sowieso een goed idee. Ben ik inmiddels al mee bezig.
Kabeltje ook vervangen, deed nog steeds 40MB/s. De schijf in een andere poort gegooid en nu gaat 'ie 90MB/s. Stuk beter dus :)

Dank voor de reacties.

PS: 150Mbps = delen door 8 = 18,75MB/s toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Ad Hox op 12-03-2017 12:23 ]

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Klopt!
Pagina: 1