Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Vaderlander
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 07-04 10:23
Hallo Tweakers,

Ik heb een probleem met mij computer waarbij hij af en toe de volgende error weergeeft en een blauw scherm krijgt: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Ik heb zelf wat gezocht op het internet en heb eerst al mijn niet up-to-date drivers eens geupdate. Dit werkte helaas niet. Ik kreeg de error zojuist weer. Ik begreep ook volgens andere fora dat mensen een dmp bestand in de windows directory nakeken om te kijken wat er nou precies mis was.

Ik heb helaas niet de kennis om deze bestanden in te lezen. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is?

Link naar bestanden: https://drive.google.com/drive/folders/0B_khP4vMrSYsZU9yS2ZPSnRkQmM?usp=sharing

PS: één van de bestanden is nog aan het uploaden. De andere kan al wel ingezien worden. Ik zal een update plaatsten als het tweede bestand geupload is.

Beste antwoord (via Vaderlander op 20-03-2017 15:00)

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

quote:
Vaderlander schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:28:
Er zijn wel veel mogelijkheden zo ;)..

Aan de hand van de bovenstaande posts kan ik heel wat dingen controleren. Maar aangezien jullie er toch meer verstand van hebben wil ik toch vragen om een kort actieplannetje van dingen die ik meteen kan gaan doen wanneer ik thuis ben, iemand zin om een korte opsomming te maken?
Ik zou beginnen met instellen dat Windows niet reboot na een BSOD. Daarna kan je de spanningen controleren, maar aangezien je vorig jaar de PC gekocht heb (ervan uitgaande dat je ook een nieuwe voeding in de PC stak) ga ik ervan uit dat die goed zijn, maar meten is niet alleen weten, je kunt dan ook dingen vergeten (afstrepen)! Gezien de foutmelding is het RAM controleren het laatste wat ik zou doen.

Mocht tijdens het testen de BSOD optreden, of je weet het te reproduceren, dan zou ik dat gaan doen en de foutcodes opzoeken via bijvoorbeeld http://www.eventid.net/ en Google. :) Dan weet je namelijk beter waar het probleem zit en is het veel makkelijker op te lossen en ren je niet als kip zonder kop rond jouw PC. ;)

EDIT:
Ik lees net de files uit de Google Drive, met name de kleine .dmp file even bekeken, daarin zie ik een driver staan waarvan de bestandsnamen beginnen met nv. Meestal is dat de driver voor nVidia videokaarten en ik zie battle.net.exe voorbij komen. Ik zou dus zeggen, installeer de drivers (eerst verwijderen met tools als DDU) en Battle.net even opnieuw. Doe dit echter wel eerst even netjes verwijderen. Daarna even met de hand controleren of er nog bestanden over zijn en zo ja, die dan even met de hand verwijderen via Verkenner. Daarna pas even opnieuw installeren.

[Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 20-03-2017 15:18]

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Ik zou je geheugen eens aan een kritische test onderwerpen...

Volgens Windbg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
MODULE_NAME: memory_corruption

IMAGE_NAME:  memory_corruption

FOLLOWUP_NAME:  memory_corruption

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP:  0

MEMORY_CORRUPTOR:  LARGE

FAILURE_BUCKET_ID:  MEMORY_CORRUPTION_LARGE

BUCKET_ID:  MEMORY_CORRUPTION_LARGE

ANALYSIS_SOURCE:  KM

FAILURE_ID_HASH_STRING:  km:memory_corruption_large

FAILURE_ID_HASH:  {e29154ac-69a4-0eb8-172a-a860f73c0a3c}

• Vaderlander
Vreemd. Mijn computer heb ik vorig jaar juli in elkaar gezet. Gaat het om ram? Of waar gaat het om?

Wat kan ik volgens jou nu het beste doen?

[Voor 18% gewijzigd door Vaderlander op 08-03-2017 20:13]

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
quote:
Vaderlander schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:12:
Vreemd. Mijn computer heb ik vorig jaar juli in elkaar gezet. Gaat het om ram? Of waar gaat het om?

Wat kan ik volgens jou nu het beste doen?
RAM idd.

Even testen met Memtest86.

• Vaderlander
Oke, ga ik dat zo meteen doen wanneer ik thuis ben. Zal daarna weer een reactie plaatsen

• RiDo78
  • Niet online
Je kunt die memory.dmp het best zsm. weer verwijderen, dat is de uitgebreide versie van de 030817-4421-01.dmp, maar bevat daarnaast een memorydump (vandaar ook de naam).

Zoals PilatuS al zegt, je kunt het beste even Memtest86 of andere memorytest uitvoeren. Mocht je je geheugen over geklokt hebben, dan is het ook verstandig om die naar de standaard-waarden terug te zetten. Je bent dan te ver gegaan in het overklokken.

• Vaderlander
Ik heb niks veranderd aan kloksnelheiden. Alles draait standaard. Ik heb de pc vorig jaar zelf in elkaar gezet.

Hopelijk is het niet kapot :/

• PilatuS
  • Niet online
quote:
Hopelijk wel want dan is je probleem opgelost :P Verder is RAM lekker simpel te vervangen. Liever defect RAM dan een defect moederbord. Bij RAM is het meestal nog zo dat je 2 modules hebt, dus als je fouten krijgt met Memtest86 even beide modules los testen. Als er 1 van de 2 defect is, wat meestal zo is met defect RAM, kan je de PC verder normaal gebruiken met 1 van de 2 modules. Mocht dit zo zijn dan gewoon garantie aanvragen voor de defecte set RAM.

• Vaderlander
Ja dat is ook waar. Ram is ook niet zo duur gelukkig. Ik heb 2x8gb in m'n pc zitten. Vind het wel raar omdat de pc nog zo nieuw is.

Zodra ik thuis ben zal ik memtest draaien en hier opnieuw posten :)

• PilatuS
  • Niet online
quote:
Vaderlander schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:44:
Vind het wel raar omdat de pc nog zo nieuw is.
Zegt helaas niets. Dingen gaan gewoon kapot, soms na 10 jaar soms na 1 dag. In mijn huidige PC RAM gehad wat binnen 2 weken kapot was. 1 module was toen defect. Of iets 1 dag oud is of 5 jaar zegt bij PC onderdelen helaas niets. Ook dingen die net nieuw zijn gaan regelmatig kapot.

• Vaderlander
Heb memtest gedraaid.. Kreeg een pass met 0 errors. Heb het niet voor meerdere passes laten draaien aangezien het al redelijk laat was. Ik las ook dat wanneer er iets mis zou moeten zijn met de ram, een error snel gevonden had moeten worden. Hebben jullie nog meer suggesties? 😟

Afbeelding: http://m.imgur.com/5qNzNae

[Voor 7% gewijzigd door Vaderlander op 08-03-2017 23:49]

• RiDo78
  • Niet online
Je kunt die test het beste even goed door laten draaien. Het is immers ook niet zo dat je PC continu crashed. (In de crashdump die je stuurde had de PC een uptime van 22 uur). Dus een diepe test is sowieso aan te raden.

Hoe is jouw geheugenindeling eigenlijk? Want wat mij wel opvalt is dat MEMTEST vrolijk 16 Gb in tripple channel mode rapporteert. Dat kan een gebrek aan mijn kennis zijn (misschien geeft Memtest enkel aan dat die mode door de chipset ondersteund is) maar ik vind het wel apart.

Of heb je inderdaad 3 reepjes van 8 in zitten, en er maar 16 van de 24 Gb herkend word?

• E65
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-01 17:22

E65

Aka Thunderstorm65

Misschien is het handig om even de specificaties van het systeem te posten.
Verder, kijk eens of er een uefi / bios update beschikbaar is voor het moederbord.
En memtest altijd een nachtje laten lopen, meerdere passes dus.

Doet graag mooie dingen met geluid

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

quote:
Vaderlander schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:47:
Heb memtest gedraaid.. Kreeg een pass met 0 errors. Heb het niet voor meerdere passes laten draaien aangezien het al redelijk laat was. Ik las ook dat wanneer er iets mis zou moeten zijn met de ram, een error snel gevonden had moeten worden.
Het word sterk aangeraden om Memtest86 voor minimaal 12u te laten draaien. ;)

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
quote:
D4NG3R schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 00:37:
[...]

Het word sterk aangeraden om Memtest86 voor minimaal 12u te laten draaien. ;)
Nee.

Als je Mem-test vanaf een Live-cd uitvoert, kan je geloof ik op het begin al F6 drukken (of f5, weet ik het :+) waarmee je SMT forceert. Hiermee wordt niet 1 CPU core gebruikt maar alle beschikbare om zo een memtest uit te kunnen voeren.

Het verschil is is dat het geheugen veel uitvoeriger wordt getest in 1 run dan 1 run op 1 core.

M'n magische bol werken.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:10

franssie

Save the albatross

quote:
Jism schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 00:40:
[...]

Nee.

Als je Mem-test vanaf een Live-cd uitvoert, kan je geloof ik op het begin al F6 drukken (of f5, weet ik het :+) waarmee je SMT forceert. Hiermee wordt niet 1 CPU core gebruikt maar alle beschikbare om zo een memtest uit te kunnen voeren.

Het verschil is is dat het geheugen veel uitvoeriger wordt getest in 1 run dan 1 run op 1 core.
Mag ik dit samenvatten met: in plaats van een multiple run op 1 core van minimaal 12 tot 24 uur is het ook een optie om <jouw bericht> waardoor je dezelfde testzekerheid kan bereiken in veel minder tijd?

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Jism
  • Niet online
quote:
franssie schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 00:47:
[...]

Mag ik dit samenvatten met: in plaats van een multiple run op 1 core van minimaal 12 tot 24 uur is het ook een optie om <jouw bericht> waardoor je dezelfde testzekerheid kan bereiken in veel minder tijd?
Ja.

Ik heb in het verleden vaak genoeg geheugen getest en stoorde me aan de wachttijd die een gemiddelde sessie nodig had. Totdat ik voor de grap SMT aantikte, en toen ging alles x = aantal cores sneller! :+

M'n magische bol werken.

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Grappig dat er alleen gereageerd wordt op een "Memory Dump" welke uiteraard corrupt is (anders crasht 't systeem niet?). Laat eens een volledige (System) Dump maken door het systeem waarbij je ook ziet (middels Windbg én de juiste "symbols") waardoor je corruptie veroorzaakt wordt.

IRQ_NOT_LESS..... dat zijn écht meldingen welke veroorzaakt worden door (oude?) hardware-drivers welke zich niet houden aan het beheer van het OS. Sinds Windows XP komt 't eigenlijk amper meer voor en dat verklaart misschien ook het feit dat je er amper nog wat over vind. ;)

Misschien wel eens leuk om te kijken wát IRQ's nou eigenlijk zijn? :9

[Voor 45% gewijzigd door Will_M op 09-03-2017 01:24]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

quote:
Jism schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 00:40:
[...]

Nee.

Jij hebt het over Memtest86+, een stukje software welke ondertussen alweer bijna 3 jaar lang niet geupdate is en erg instabiele SMT (lees: experimental) functionaliteit heeft.

Ook in Parallel mode word het aangeraden om Memtest86 een nacht door te laten draaien, het gaat niet om het aantal passes - het gaat om branduren.

De TS draait daarnaast een verouderde versie, ik weet niet hoe oud het systeem precies is maar als 4.2.0 draait zou 4.3.7 (de nieuwste versie die nog op de ouderwetse non-UEFI systemen werkt) ook moeten werken.
quote:
wimmel_1 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 00:55:
IRQ_NOT_LESS..... dat zijn écht meldingen welke veroorzaakt worden door (oude?) hardware-drivers welke zich niet houden aan het beheer van het OS. Sinds Windows XP komt 't eigenlijk amper meer voor en dat verklaart misschien ook het feit dat je er amper nog wat over vind. ;)
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL duid in verreweg de meeste gevallen op een of meerdere rotte DIMM's en/of een rotte memorycontroller, ook in het XP tijdperk was dat al zo - al duide het toen wel een stuk vaker op driver problemen.

[Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 09-03-2017 02:03]

• Jism
  • Niet online
quote:
D4NG3R schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 01:44:
[...]

Jij hebt het over Memtest86+, een stukje software welke ondertussen alweer bijna 3 jaar lang niet geupdate is en erg instabiele SMT (lees: experimental) functionaliteit heeft.
Dat neemt niet weg dat het programma al eeuwen bestaat en een bewezen functionaliteit biedt in vooral de OC'ers scene. Het enige wat het doet is het verschuiven, lezen en schrijven van eentjes en nulletjes, en als daar een fout over ontstaat dat dat vrij snel aan het ligt komt aan de hand van validatie-errors.

De SMT werkte hier in ieder geval op 2 platformen prima. Ik vondt het juist een stuk sneller gaan met SMT dan een enkele rekenkern. Het sluit gewoon vrij snel uit of je geheugen stabiel is ofniet.
quote:
Ook in Parallel mode word het aangeraden om Memtest86 een nacht door te laten draaien, het gaat niet om het aantal passes - het gaat om branduren.
Ja en de passes zijn een indicatie of het geheugen werkt of niet. Een nacht lang is als je het mij vraagt onzin als je hetzelfde effect met bijv 3 tot 5 runs met SMT kunt behalen. Memtest laat bij errors ook zien op welk gedeelte van het geheugen (bijv fout op 6420MB van een 2x8GB set) het probleem zit. Het is dan vrij snel debuggen om welke bank het gaat omdat de eerste 8GB in de eerste slot (Bank 0 / A).

12 tot 24 uur prime95 benchen of stressen is ook onzinnig, terwijl je met linx (intelburn test) op high zeer snel validatie errors kunt krijgen bij een niet gelukte OC. Al in minder dan 2 runs als dat moet. Maar je koeling moet er bijv. wel weer geschikt voor zijn omdat gebruik van zo'n tool je CPU met zo 10 graden heter jaagt.

Ook dat tooltje is al een poos niet meer bijgewerkt. Wordt het vandaag de dag gebruikt? Ja. Bevelen mensen het aan voor stresstesten? Ja.

M'n magische bol werken.

• Vaderlander
quote:
RiDo78 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 00:16:
Je kunt die test het beste even goed door laten draaien. Het is immers ook niet zo dat je PC continu crashed. (In de crashdump die je stuurde had de PC een uptime van 22 uur). Dus een diepe test is sowieso aan te raden.

Hoe is jouw geheugenindeling eigenlijk? Want wat mij wel opvalt is dat MEMTEST vrolijk 16 Gb in tripple channel mode rapporteert. Dat kan een gebrek aan mijn kennis zijn (misschien geeft Memtest enkel aan dat die mode door de chipset ondersteund is) maar ik vind het wel apart.

Of heb je inderdaad 3 reepjes van 8 in zitten, en er maar 16 van de 24 Gb herkend word?
Ik heb 2 reepjes van 8gb in mijn pc. Zal vsnavond een diepere test gaan draaien en kijken of ik bios kan updaten inderdaad

• osmosis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 06-04 17:10
9 v/d 10x is dit gevolg van brak geheugen en/of brakke driver(s)

Even een paar uurtjes memtest86+ draaien vanaf live usb
Heb je al gedaan zie ik. Dan een driver die niet lekker zit, toevallig een Killer Nic?

Edit: herinner me net, eens een systeem ter reparatie gehad met IRQL_NOT...
Bleek na vele uren van frustratie dat het een brakke SATA kabel was. Misschien iets om ook te proberen, mits je nog een paar hebt liggen

[Voor 60% gewijzigd door osmosis op 09-03-2017 08:03]

• Vaderlander
quote:
E65 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 00:27:
Misschien is het handig om even de specificaties van het systeem te posten.
Specs van mijn pc zijn:

Product : CoolerMaster GM Series G450M - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.31 - 80 PLUS Bronze - 100-240 Volt AC - 450 Watt - Actieve PFC

Product : Crucial - DDR4 - 16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 288-PIN - 2133 MHz / PC4-17000 - CL15 - 1.2 V - niet-gebufferd - niet-ECC

Product : Samsung 850 EVO Series - Solid state drive - 500 GB - intern - 2.5'' - SATA-600 - 6.8mm

Product : Intel Core i5-6600 / 3.3 GHz - 6 MB cache - LGA1151 Socket - doos

Product : Gigabyte GA-B150-HD3P - moederbord - ATX - LGA1151 Socket - B150 - USB 3.0, USB

Product : Phanteks Eclipse P400S - Midtowermodel - ATX - USB/Audio - Closed Panel - RGB-

Product : WD Blue WD10EZEX - Vaste schijf - 1 TB - intern - 3.5'' - SATA-600 -buffer: 64 MB cache

Product : Gainward GeForce GTX 1060 NVIDIA 6GB

• Vaderlander
quote:
osmosis schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 07:56:
9 v/d 10x is dit gevolg van brak geheugen en/of brakke driver(s)

Even een paar uurtjes memtest86+ draaien vanaf live usb
Heb je al gedaan zie ik. Dan een driver die niet lekker zit, toevallig een Killer Nic?

Edit: herinner me net, eens een systeem ter reparatie gehad met IRQL_NOT...
Bleek na vele uren van frustratie dat het een brakke SATA kabel was. Misschien iets om ook te proberen, mits je nog een paar hebt liggen
Hmm ja.. Aan mijn RAM kan het volgens jou niet liggen dus?

Ik zal eerst even mijn bios en moederboard drivers updaten. Volgensmij heb ik dat nog niet gedaan. Als dat niet werkt is het vervangen van een SATA kabel nog een optie inderdaad.

Wel vervelend dat het zo gissen is naar een oplossing, achja..

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:15

Zebby

Gamed

Als het een hardware defect is, en je PC is nog maar 1 jaar oud, valt het sowieso onder de garantie. De meeste RAM heeft een lifetime warranty, dus als dat het is zit je in die zin gedekt.

• osmosis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 06-04 17:10
quote:
Vaderlander schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:09:
[...]

Ik zal eerst even mijn bios en moederboard drivers updaten. Volgensmij heb ik dat nog niet gedaan. Als dat niet werkt is het vervangen van een SATA kabel nog een optie inderdaad.

Jawel maar als memtest goed door loopt is de kans klein dat de bankjes defect zijn. vaak zie je al errors regenen in de eerste paar min.
Maar nu zie ik iets interessant(s) in je specs. je ddr4 modules zitten op 1.2v
Zet in de bios de voltage voor ddr vast op 1.2v ipv op 'Auto'
Sommige moederborden willen wel eens ervan uitgaan dat het standaard 1.35v is
Indien moederbord zo functie heeft als 'extreme timing' of andere geheugen overclock jargon
Zet dat ook maar op "disabled"

Edit: zie dat je mobo een heuse "iTE® I/O Controller Chipset" heeft.
Driver(s) daarvan netjes geïnstalleerd? Anders pakt Windows10 z'n eigen super deluxe drivers uit 2006 ;)

[Voor 16% gewijzigd door osmosis op 09-03-2017 08:45]

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 06-04 18:49
quote:
Vaderlander schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:09:
[...]

Het kan zeker wel aan je RAM liggen. Echter als stresstests meerdere uren gedraaid hebben en dit zonder problemen gaat, dan kun je dat uitsluiten.

De memory corruption errors zetten je een klein beetje op een dwaalspoor, omdat je er sterk de indruk van krijgt dat er dus iets met je hardware is.

Echter worden bijv. drivers ook in je geheugen geladen, en als hier problemen mee zijn geven ze dus dezelfde memory corruption errors.

Met BlueScreenview kun je de memory.dmp file zelf uitlezen. Ik heb de jouwe gedownload, maar deze geeft geen extra info (waardoor het nou precies is veroorzaakt, dit kun je meestal uitlezen). Zou je deze anders eens kunnen downloaden en een screenshotje kunnen posten? De tool is op http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html te downloaden.

• Wes46
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 16:30

Wes46

Keep it simple.

Ik heb deze melding tot twee keer toe gehad. Mijn ervaring is dat het een driver probleem is. Ik zou gaan kijken naar videokaart driver en sata driver.

iRacing

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It&#039;s a kind of magic

Als RAM het issue was, was de melding in de BSOD "PAGEFAULT_IN_NON_PAGED_AREA" geweest, RAM gebruikt naar mijn weten ook geen IRQ-adressen, dat doen apparaten wel. Waarschijnlijk dus een driver issue, niet een probleem met het RAM.

Bij de BSOD heb je ook een foutcode gekregen, genoteerd als hexadecimaal. Welke foutcode is dat en wat verteld eventid.net erover?

• Vaderlander
quote:
CH40S schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:00:
Als RAM het issue was, was de melding in de BSOD "PAGEFAULT_IN_NON_PAGED_AREA" geweest, RAM gebruikt naar mijn weten ook geen IRQ-adressen, dat doen apparaten wel. Waarschijnlijk dus een driver issue, niet een probleem met het RAM.

Bij de BSOD heb je ook een foutcode gekregen, genoteerd als hexadecimaal. Welke foutcode is dat en wat verteld eventid.net erover?
Heb zo geen foto op mijn telefoon met de hexadecimal code. Ik ben nu op werk dus kan ook niet bij mijn computer momenteel. Heb in ieder geval genoeg input om een aantal dingen na te gaan lopen. Eerst even de voltages bekijken in BIOS, Geheugendump genereren. en hier posten.

Vaak ben ik niet voorbereid een foto van het errorscherm te maken omdat het ook zo kort in het beeld blijft. De PC reboot al weer heel snel. En het gebeurt bijna altijd onverwachts.

Ik heb gisteren zelf wel de drivers geupdate door middel van Driver booster, maar vlak daarna kreeg ik alsnog weer de error.

Bios heb ik nog niet geflashed naar de nieuwste versie, Voltages heb ik niet gecontroleerd. Maar ik weet vrij zeker dat de driver voor mijn videokaart wel up-to-date is, zeker omdat de tool van NVIDIA dit tegenwoordig vanzelf doet.

• RiDo78
  • Niet online
quote:
wimmel_1 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 00:55:
Grappig dat er alleen gereageerd wordt op een "Memory Dump" welke uiteraard corrupt is (anders crasht 't systeem niet?). Laat eens een volledige (System) Dump maken door het systeem waarbij je ook ziet (middels Windbg én de juiste "symbols") waardoor je corruptie veroorzaakt wordt.

Misschien wel eens leuk om te kijken wát IRQ's nou eigenlijk zijn? :9
Die volledige dump is beschikbaar en ook dan kom ik tot dezelfde conclusie. Maar ik moet toegeven, ik heb ben geen die-hard debugger.

De IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL treed op tijdens een IRQL 2 routine in de NT-kernel. De output in mijn eerste post is de conclusie waar windbg mee komt na !analyse. Mocht je dat niet genoeg vinden, voel je dan vrij om zelf een analyse uit te voeren. Zoals ik al zei, ik ben geen die-hard debugger, dus wellicht dat iemand anders met meer ervaring tot een andere conclusie komt. ;)

• RiDo78
  • Niet online
quote:
CH40S schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:00:

Ik heb die dumps niet meer bij de hand, maar de parameters waren:
P1: 0xa
P2: 0x2
P3: 0x0
P4: address-locatie

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

quote:
Vaderlander schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:08:
Heb zo geen foto op mijn telefoon met de hexadecimal code. Ik ben nu op werk dus kan ook niet bij mijn computer momenteel. Heb in ieder geval genoeg input om een aantal dingen na te gaan lopen. Eerst even de voltages bekijken in BIOS, Geheugendump genereren. en hier posten.

Vaak ben ik niet voorbereid een foto van het errorscherm te maken omdat het ook zo kort in het beeld blijft. De PC reboot al weer heel snel. En het gebeurt bijna altijd onverwachts.
Je kan instellen in Windows dat hij niet reboot na een BSOD, dus dat zou ik dan in ieder geval even instellen. Weet even niet exact uit mijn hoofd hoe je het instelt, maar Google weet het vast wel. ;)
quote:
RiDo78 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:24:
[...]

Ik heb die dumps niet meer bij de hand, maar de parameters waren:
P1: 0xa
P2: 0x2
P3: 0x0
P4: address-locatie
Ja, zo worden de stopcodes wel genoteerd, maar zijn dan wel wat langer. 0x12345678, waar alles na de 0x een hexadecimale waarde is.

[Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 09-03-2017 09:28]

• Vaderlander
quote:
CH40S schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:24:
[...]
Je kan instellen in Windows dat hij niet reboot na een BSOD, dus dat zou ik dan in ieder geval even instellen. Weet even niet exact uit mijn hoofd hoe je het instelt, maar Google weet het vast wel. ;)

Aan de hand van de bovenstaande posts kan ik heel wat dingen controleren. Maar aangezien jullie er toch meer verstand van hebben wil ik toch vragen om een kort actieplannetje van dingen die ik meteen kan gaan doen wanneer ik thuis ben, iemand zin om een korte opsomming te maken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

quote:
Vaderlander schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:28:

Ik zou beginnen met instellen dat Windows niet reboot na een BSOD. Daarna kan je de spanningen controleren, maar aangezien je vorig jaar de PC gekocht heb (ervan uitgaande dat je ook een nieuwe voeding in de PC stak) ga ik ervan uit dat die goed zijn, maar meten is niet alleen weten, je kunt dan ook dingen vergeten (afstrepen)! Gezien de foutmelding is het RAM controleren het laatste wat ik zou doen.

Mocht tijdens het testen de BSOD optreden, of je weet het te reproduceren, dan zou ik dat gaan doen en de foutcodes opzoeken via bijvoorbeeld http://www.eventid.net/ en Google. :) Dan weet je namelijk beter waar het probleem zit en is het veel makkelijker op te lossen en ren je niet als kip zonder kop rond jouw PC. ;)

EDIT:
Ik lees net de files uit de Google Drive, met name de kleine .dmp file even bekeken, daarin zie ik een driver staan waarvan de bestandsnamen beginnen met nv. Meestal is dat de driver voor nVidia videokaarten en ik zie battle.net.exe voorbij komen. Ik zou dus zeggen, installeer de drivers (eerst verwijderen met tools als DDU) en Battle.net even opnieuw. Doe dit echter wel eerst even netjes verwijderen. Daarna even met de hand controleren of er nog bestanden over zijn en zo ja, die dan even met de hand verwijderen via Verkenner. Daarna pas even opnieuw installeren.

[Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 20-03-2017 15:18]

• henk1994
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 08:11
Misschien een hele rare vraag, maar je draait geen Preview van Windows 10? Ik krijg deze melding namelijk ook sinds zaterdag, na een update van Windows...

U vraagt, wij WebMaken

• Vaderlander
quote:
CH40S schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:31:
[...]

Haha.. Ja alle onderdelen waren nieuw toen ik de computer in elkaar heb gezet. Ik weet nog van vroeger dat wanneer je 2 RAM sticks had, de eerste in de eerste socket moest en de tweede in de derde. Ik kan me zo niet herinneren of ik dat nu weer zo heb gedaan, of dat het uberhaupt uitmaakt.

Ik zal eens beginnen bij die instelling en het controleren van de spanningen bij het RAM geheugen in bios.

Kon je geen error omtrend een driver vinden in het dumpbestand op mijn google drive?

EDIT: Kijk, je hebt je vorige post al aangepast. Het gebeurt inderdaad voornamelijk wanneer ik WoW een tijdje aan het spelen ben. Maar dat doe ik meestal savonds, dus niet dat het uberhaupt iets kan uitsluiten.. haha..

[Voor 6% gewijzigd door Vaderlander op 09-03-2017 09:43]

• RiDo78
  • Niet online
quote:
CH40S schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:24:
Ja, zo worden de stopcodes wel genoteerd, maar zijn dan wel wat langer. 0x12345678, waar alles na de 0x een hexadecimale waarde is.
Klopt, waarbij 0xa = 0x0000000a = 0x00000000.....00000000a = 10.

Ik kan al die cijfers wel uitschrijven, maar het weglaten van overbodige nullen maakt het wel zo overzichtelijk.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

quote:
Vaderlander schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:40:
Haha.. Ja alle onderdelen waren nieuw toen ik de computer in elkaar heb gezet. Ik weet nog van vroeger dat wanneer je 2 RAM sticks had, de eerste in de eerste socket moest en de tweede in de derde. Ik kan me zo niet herinneren of ik dat nu weer zo heb gedaan, of dat het uberhaupt uitmaakt.

Ik zal eens beginnen bij die instelling en het controleren van de spanningen bij het RAM geheugen in bios.
Ik denk ook niet dat het RAM het probleem is, zie mijn vorige post. Naar mijn idee begin je het beste daarmee, aangezien die in je dump file voorkomen.

• Vaderlander
quote:
osmosis schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:31:
[...]

Edit: zie dat je mobo een heuse "iTE® I/O Controller Chipset" heeft.
Driver(s) daarvan netjes geïnstalleerd? Anders pakt Windows10 z'n eigen super deluxe drivers uit 2006 ;)
Geen idee ;) Lijkt me wel, maar zal het moeten controleren! Neem aan dat ik die controller gewoon in config kan zien?

[Voor 7% gewijzigd door Vaderlander op 09-03-2017 10:01]

• Rob Krauts
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 13:44
Heb je Windows in veilige modus kunnen starten? Mocht dat lukken, dan zou ik even de drivers van je chipset/moederbord herinstalleren.

Sorry ik heb niet goed gelezen. Je meldt er af en toe last van te hebben, dus je kunt wel Windows booten? Dan zou ik gewoon even alle geinstalleerde moederbord drivers verwijderen en opnieuw installeren. Kijk even goed op de website van de moederbordfabrikant en zorg dat je alle drivers download :-) Maar volgens mij is deze tip al gegeven.

[Voor 56% gewijzigd door Rob Krauts op 09-03-2017 10:24]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

Gezien de bestanden die genoemd worden in de kleine .dmp file in de Google Drive map, ligt het probleem of bij de videokaart, of bij Battle.net of bij de combinatie van die twee. TS geeft ook aan dat de fout vooral optreed tijdens het spelen van World of Warcraft. ;) De kans dat het aan het moederbord ligt, lijkt mij daarom klein.

[Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 09-03-2017 10:37]

• Vaderlander
quote:
CH40S schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:35:
Gezien de bestanden die genoemd worden in de kleine .dmp file in de Google Drive map, ligt het probleem of bij de videokaart, of bij Battle.net of bij de combinatie van die twee. TS geeft ook aan dat de fout vooral optreed tijdens het spelen van World of Warcraft. ;) De kans dat het aan het moederbord ligt, lijkt mij daarom klein.
@CH40S Zal ik heel Battle.net en alle naaste applicaties ook herinstalleren? Zoals WoW, Overwatch, etc?

• BIM
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 09:00

BIM

Nothing interesting

Ik heb hetzelfde gehad vorige maand en me een ongeluk gezocht. Zelfs windows 10 opnieuw installeren gaf slechts een middag positief resultaat. Ik dacht ook eerst dat het mem was.

Bleek dat w10 mijn drivers automatisch update naar een versie met problemen. In mijn geval de gpu driver. Die werd direct weer vervangen nadat ik de originele had geinstalleerd.

In safe mode kon ik de automatische driver updates uitzetten en de gpu driver opnieuw installeren.
In explorer rechter muisklik op 'deze pc' / eigenschappen / geavanceerde systeeminstellingen / tab Hardware / instellingen voor apparaatinstallatie / NEE selecteren / wijzigingen opslaan.

Daarna de originele drivers installeren herstartenen klaar.

• Vaderlander
quote:
BIM schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:42:
Ik heb hetzelfde gehad vorige maand en me een ongeluk gezocht. Zelfs windows 10 opnieuw installeren gaf slechts een middag positief resultaat. Ik dacht ook eerst dat het mem was.

Bleek dat w10 mijn drivers automatisch update naar een versie met problemen. In mijn geval de gpu driver. Die werd direct weer vervangen nadat ik de originele had geinstalleerd.

In safe mode kon ik de automatische driver updates uitzetten en de gpu driver opnieuw installeren.
In explorer rechter muisklik op 'deze pc' / eigenschappen / geavanceerde systeeminstellingen / tab Hardware / instellingen voor apparaatinstallatie / NEE selecteren / wijzigingen opslaan.

Daarna de originele drivers installeren herstartenen klaar.
Jou hulp en de conclusies van CHAOS lijken inderdaad heel erg op de symptomen die ik ook heb. Ik denk dat we dicht bij de oplossing zijn. Kan niet wachten tot ik thuis ben en het uit kan proberen :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

quote:
Vaderlander schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:48:
Jouw hulp en de conclusies van CHAOS lijken inderdaad heel erg op de symptomen die ik ook heb. Ik denk dat we dicht bij de oplossing zijn. Kan niet wachten tot ik thuis ben en het uit kan proberen :)
Ik ben benieuwd naar de uitkomsten!

• The P Man
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 03-03 15:52
Bij dit soort IRQ foutmeldingen is bij mij vaak het eerste wat ik doe, het stroom er afhalen 30 sec. te wachten en kijken of ie dan nog steeds met die melding komt. Anders zou je is de BIOS batterij eruit kunnen halen 30 sec. te wachten en dan weer erin plaatsen. Volgens mij kan het namelijk zijn dat de IRQ's gewoon een beetje in de war zijn. Door de bios te resetten of het stroom tijdelijk te killen is mij altijd gezegd dat dit er voor zorgt dat de BIOS de IRQ's opnieuw gaat bepalen.

[Voor 17% gewijzigd door The P Man op 09-03-2017 11:59]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

quote:
The P Man schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:57:
Bij dit soort IRQ foutmeldingen is bij mij vaak het eerste wat ik doe, het stroom er afhalen 30 sec. te wachten en kijken of ie dan nog steeds met die melding komt. Anders zou je is de BIOS batterij eruit kunnen halen 30 sec. te wachten en dan weer erin plaatsen. Volgens mij kan het namelijk zijn dat de IRQ's gewoon een beetje in de war zijn. Door de bios te resetten of het stroom tijdelijk te killen is mij altijd gezegd dat dit er voor zorgt dat de BIOS de IRQ's opnieuw gaat bepalen.
Verdiep je even in wat IRQ's precies zijn. Dan begrijp je waarom die niet in de war kunnen zijn. ;)

Wikipedia: Interrupt request (PC architecture)

[Voor 85% gewijzigd door CH4OS op 09-03-2017 13:17]

• Jesserr
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Dit is echt zo'n generic error, dat je je niet blind moet staren op wat een IRQ foutmelding inhoud. Deze foutmelding kreeg ik standaard door oververhitting van de VRM's tijdens gamen.. Verlagen van voltage icm ventilator continu op 100% heeft ervoor gezorgd dat dit probleem nooit meer terugkwam bij mij.
Ik kwam erachter door een stresstest te doen met de temperatuur erbij. Meerdere keren kwam de BSOD met deze foutmelding precies bij een specifieke hoogte van de temperatuur (64 graden oid, doet er niet echt toe).

[Voor 7% gewijzigd door Jesserr op 09-03-2017 14:26]

• Vaderlander
quote:
Jesserr schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:25:
Dit is echt zo'n generic error, dat je je niet blind moet staren op wat een IRQ foutmelding inhoud. Deze foutmelding kreeg ik standaard door oververhitting van de VRM's tijdens gamen.. Verlagen van voltage icm ventilator continu op 100% heeft ervoor gezorgd dat dit probleem nooit meer terugkwam bij mij.
Ik kwam erachter door een stresstest te doen met de temperatuur erbij. Meerdere keren kwam de BSOD met deze foutmelding precies bij een specifieke hoogte van de temperatuur (64 graden oid, doet er niet echt toe).
Bij mij gebeurt het niet elke keer. En ook niet bij elke game. Ik kan me niet herinneren dat deze error plaatsvond bij het spelen van counter strike, H1Z1 of League of legends. Alleen bij World of Warcraft lijkt deze error tevoorschijn te komen.

Het lijkt me daarom sterk dat het door oververhitting komt. Want dan zou het bij elke game moeten gebeuren waarbij de temp van de vrm's boven bepaalde graden komt.

Maar het is een optie, Ik zal het in de gaten houden als de andere potentiele fixes niet werken.

• Jesserr
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
quote:
Vaderlander schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:33:
[...]

Bij mij gebeurt het niet elke keer. En ook niet bij elke game. Ik kan me niet herinneren dat deze error plaatsvond bij het spelen van counter strike, H1Z1 of League of legends. Alleen bij World of Warcraft lijkt deze error tevoorschijn te komen.

Het lijkt me daarom sterk dat het door oververhitting komt. Want dan zou het bij elke game moeten gebeuren waarbij de temp van de vrm's boven bepaalde graden komt.

Maar het is een optie, Ik zal het in de gaten houden als de andere potentiele fixes niet werken.
Gebeurde bij mij soms na 10 minuten gamen, soms na 2 uur gamen. Leek ook geen patroon in te zitten, totdat ik dus een temperatuurlog bij ging houden. Misschien dat die op volle kracht het net hield, totdat de verwarming aansloeg en de kamer 1 graag warmer werd ofzo :+

Ohja. Het gekke was. Hij gaf dus ook nog eens RAM errors met memtest, maar dat deed die vooral als ik multicore testte, niet als ik single core testte voor uren achter elkaar. Netjes RAM laten vervangen onder garantie, daarna nog een ander type RAM, maakte uiteindelijk allemaal niks uit. Misschien dat het multicore testen en de temperatuur die dan opliep er wat mee te maken had.

[Voor 17% gewijzigd door Jesserr op 09-03-2017 15:04]

• Koen179
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07-04 18:45
Ik krijg deze BSOD ook af en toe, maar er is geen touw aan vast te knopen wat er nou mis gaat. Ik vermoed dat het een driver probleem in mijn geval is, maar soms werkt hij ook 2 weken zonder BSOD. Ik lees het topic mee :).

V&A advertenties

• Xtinction
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 06-04 20:08

Xtinction

el cheapo gamer

Ik ga ook voor die drivers, dat was bij mij altijd het probleem op XP. Heb je al eens geprobeerd om niet-kritieke hardware uit je systeem te halen / uit te zetten?

• Vaderlander
quote:
CH40S schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:31:
[...]

EDIT:
Ik lees net de files uit de Google Drive, met name de kleine .dmp file even bekeken, daarin zie ik en driver staan waarvan de bestandsnamen beginnen met nv. Meestal is dat de driver voor nVidia videokaarten en ik zie battle.net.exe voorbij komen. Ik zou dus zeggen, installeer de drivers (eerst verwijderen met tools als DDU) en Battle.net even opnieuw. Doe dit echter wel eerst even netjes verwijderen. Daarna even met de hand controleren of er nog bestanden over zijn en zo ja, die dan even met de hand verwijderen via Verkenner. Daarna pas even opnieuw installeren.
Heb beide dingen hierboven gedaan. Heb ook display driver uninstaller gebruikt. Heb zojuist de nVidia driver opnieuw geïnstalleerd en het automatische updaten van Windows uitgezet voor de displaydriver. Heb battle.net ook opnieuw geïnstalleerd. Nu even testen of ik de crash kan reproduceren..

• Vaderlander
quote:
Heb nadat ik mn drivers opnieuw geinstalleerd ook tijdens het gamen de temps even in de gaten gehouden. Kan me niet voorstellen dat het hier aan kan liggen. Temps zijn onder load stabiel rond de 58 graden.

@CH40S Vooralsnog geen crash bij het spelen van WoW na de herinstallatie ;)

• erwin80
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 26-09-2018
Tijd geleden dat ik dat ooit heb gezien, maar het ligt aan het aanspreken van foute data tijdens een interrupt. Normaalgesproken wordt hier een irq getriggered maar omdat je al in een irq handler zit kan dit niet.

Ik denk een driver probleem, je kan ook nog proberen de zaken uit te zetten die je toch niet gebruikt maar wel een interrupt kunnen doen (seriele poort, parallel poort etc etc). De kans dat het aan geheugen ligt is klein maar niet onmogelijk. Je kan even Linux draaien of een ander os om uit te sluiten dat het aan de hardware ligt.

Wikipedia: Interrupt request (PC architecture)
MSDN: Bug Check 0xA: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL - Windows 10 hardware dev

• ThijssjihT
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09-01 20:12
Memtest test niet het VRAM. Heb je het probleem voornamelijk in games of andere grafisch zware applicaties? Probeer dan eens te kijken of je pc stabiel draait zonder grafische kaart. Ik dacht pas ook aan een geheugenprobleem, maar ik kon geen fouten vinden. Ik gaf al bijna mijn moederbord de schuld. Toen ik Just Cause 3 speelde op mijn igp (1280×720, alle instellingen laag, dat ging net), bleef mijn computer ineens stabiel draaien.

[Voor 3% gewijzigd door ThijssjihT op 09-03-2017 22:20]

• PilatuS
  • Niet online
quote:
ThijssjihT schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 22:20:
Memtest test niet het VRAM. Heb je het probleem voornamelijk in games of andere grafisch zware applicaties? Probeer dan eens te kijken of je pc stabiel draait zonder grafische kaart. Ik dacht pas ook aan een geheugenprobleem, maar ik kon geen fouten vinden. Ik gaf al bijna mijn moederbord de schuld. Toen ik Just Cause 3 speelde op mijn igp (1280×720, alle instellingen laag, dat ging net), bleef mijn computer ineens stabiel draaien.
VRAM wat defect is geeft over het algemeen artifacts of andere problemen, maar geen BSOD's. Dat jouw PC op low wel stabiel werkt kan 10 andere dingen betekenen, het zegt niet dat het aan VRAM ligt, dat is een verkeerde aaname.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

quote:
Vaderlander schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:54:
@CH40S Vooralsnog geen crash bij het spelen van WoW na de herinstallatie ;)
Probeer ook even andere, recentere games, die wat meer van het systeem eisen.

• Vaderlander
quote:
CH40S schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 09:41:
[...]
Probeer ook even andere, recentere games, die wat meer van het systeem eisen.
Wow kan je al spelen tijdens het downloaden, dat heb ik gister gedaan. Heb ook counter strike go gespeeld.

Een aantal dagen geleden voordat ik mn drivers opnieuw geïnstalleerd had heb ik h1z1 gespeeld. Deze game zou wat meer moeten vragen, had geen problemen.

Maar ga nog niet te vroeg juichen ;) meestal gebeurde het 1x per avond. Waarvan gisteren dus niet

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 14:14
quote:
Dit is echt zo'n generic error, dat je je niet blind moet staren op wat een IRQ foutmelding inhoud.
Min-of-meer mee eens, in de zin dat geheugencorruptie dit BSOD-type goed zou kunnen veroorzaken, dan zijn de details grotendeels irrelevant.

Je kunt dus het beste allereerst controleren hoe consistent de bluescreens zijn. Bij compleet willekeurige geheugencorruptie zou je op den duur ook zeker eens tegen een PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA, MEMORY_MANAGEMENT of PFN_LIST_CORRUPT moeten aanlopen.
quote:
RiDo78 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:22: De output in mijn eerste post is de conclusie waar windbg mee komt na !analyse. Mocht je dat niet genoeg vinden, voel je dan vrij om zelf een analyse uit te voeren. Zoals ik al zei, ik ben geen die-hard debugger, dus wellicht dat iemand anders met meer ervaring tot een andere conclusie komt. ;)
Ik kan niet vinden hoe WinDbg de BUCKET_ID exact bepaalt, maar ik heb het vermoeden dat dit enerzijds komt omdat er geen driver op de call stack zit die hij de schuld kan geven, en anderszijds !chkimg een hoop gewijzigde kernelcode rapporeert.

Dat laatste is opmerkelijk (zie ook Does Windbg's “!chkimg” report false-positives on W10?), maar het lijkt er sterk op dat dit komt door PTE_BASE randomization.

Klaarblijkelijk houdt WinDbg geen rekening met die relocations..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (a)                                                                                                                                                                                                                    
An attempt was made to access a pageable (or completely invalid) address at an                                                                                                                                                                
interrupt request level (IRQL) that is too high.  This is usually                                                                                                                                                                             
caused by drivers using improper addresses.                                                                                                                                                                                                   
If a kernel debugger is available get the stack backtrace.                                                                                                                                                                                    
Arguments:                                                                                                                                                                                                                                    
Arg1: 0000000000000028, memory referenced                                                                                                                                                                                                     
Arg2: 0000000000000002, IRQL                                                                                                                                                                                                                  
Arg3: 0000000000000000, bitfield :                                                                                                                                                                                                            
        bit 0 : value 0 = read operation, 1 = write operation                                                                                                                                                                                 
        bit 3 : value 0 = not an execute operation, 1 = execute operation (only on chips which support this level of status)                                                                                                                  
Arg4: fffff8006a005759, address which referenced memory                                                                                                                                                                                       

fffff800`6a005759 488b4628        mov     rax,qword ptr [rsi+28h] ds:00000000`00000028=????????????????

Null pointer dereference.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
2: kd> kb                                                                                                                                                                                                                                     
 # RetAddr           : Args to Child                                                           : Call Site                                                                                                                                    
00 fffff800`69fd4829 : 00000000`0000000a 00000000`00000028 00000000`00000002 00000000`00000000 : nt!KeBugCheckEx                                                                                                                              
01 fffff800`69fd2e07 : ffff958f`43b08110 00000000`00466bbd a2400004`66bbd22d ffffc20b`29100580 : nt!KiBugCheckDispatch+0x69                                                                                                                   
02 fffff800`6a005759 : 00000000`00315298 00000000`00000000 00000000`00000040 fffff800`69eecd55 : nt!KiPageFault+0x247                                                                                                                         
03 fffff800`69eebc9a : 00000000`00000011 ffffea00`00080988 ffffaf01`676496b8 00000000`00000000 : nt! ?? ::FNODOBFM::`string'+0x2cbc9                                                                                                          
04 fffff800`6a361d04 : 00000000`00000003 00000000`00000001 00000000`00009000 00000000`00000000 : nt!MmProbeAndLockPages+0x25a                                                                                                                 
05 fffff800`6a36192f : 00000000`0f48e200 00000000`00000010 ffffc20b`240cfe90 00000000`00000001 : nt!MmCopyVirtualMemory+0x364                                                                                                                 
06 fffff800`6a3617cb : ffffc20b`2b8b1080 00000000`0f48e2a8 ffffaf01`67649a28 00000000`0f58f4d0 : nt!MiReadWriteVirtualMemory+0x15f                                                                                                            
07 fffff800`69fd4393 : 00000000`00664000 00000000`00000000 fffff800`69e582e0 fffff800`6a1c1180 : nt!NtReadVirtualMemory+0x1b                                                                                                                  
08 00007ffc`836268b4 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!KiSystemServiceCopyEnd+0x13                                                                                                               
09 00000000`00000000 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : 0x00007ffc`836268b4                                                                                                                          

2: kd> u nt!MmProbeAndLockPages+0x255                                                                                                                                                                                                         
nt!MmProbeAndLockPages+0x255:                                                                                                                                                                                                                 
fffff800`69eebc95 e8c6080000      call    nt!MiProbeLeafFrame (fffff800`69eec560)                                                                                                                                                             
fffff800`69eebc9a 8bd8            mov     ebx,eax

Er komt geen driver aan te pas, er lijkt iets stuk te gaan diep in de Windows memory management internals
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
2: kd> lmsmnto                                                                                                                                                                                                                                
start             end                 module name                                                                                                                                                                                             
fffff808`077d0000 fffff808`077d4e00   LGBusEnum LGBusEnum.sys Mon Jun 13 20:47:08 2016 (575EFFAC)                                                                                                                                             
fffff808`084b0000 fffff808`084b8000   lgcoretemp lgcoretemp.sys Tue Jun  9 18:52:10 2015 (557719BA)                                                                                                                                           
fffff808`077e0000 fffff808`077ec800   LGJoyXlCore LGJoyXlCore.sys Mon Jun 13 20:47:06 2016 (575EFFAA)                                                                                                                                         
fffff808`08420000 fffff808`08435000   LGSHidFilt LGSHidFilt.Sys Thu May 30 17:16:33 2013 (51A76D51)                                                                                                                                           
fffff808`03f10000 fffff808`03f12500   LGVirHid LGVirHid.sys Mon Jun 13 20:47:03 2016 (575EFFA7)
fffff808`02d40000 fffff808`02d4c1a0   PxHlpa64 PxHlpa64.sys Mon Oct 17 16:29:34 2011 (4E9C3BCE)

Oude drivers kunnen soms problematisch zijn, maar ik ben er niet van overtuigd dat dat hier aan de hand is. Google levert namelijk wat zeer recente resultaten met exact dezelfde merkwaardige stack trace. Misschien valt daar een gemene deler uit te extraheren?

TS, klopt het dat je altijd exact dezelfde bluescreen (incl. parameters) krijgt? Dit kun je checken met Bluescreenview?

Dan lijkt het toch sterk op een softwareprobleem. Helaas wijst de BSOD enkel naar Microsoft-code, die hebben hun zaakjes (meestal) wel op orde. Heel misschien is Driver Verifier hier nuttig, maar dat is allemaal niet erg gebruiksvriendelijk.

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Thralas Volgens dat wat jij hier net post moeten er ook "Page Faults in NON pageable Aerea" plaats vinden. (Een stukje software wat geheugen aan 't lezen/beschrijven wil gaan uit een oude toegang welke er was voor dát proces maar wat inmiddels toegekend is aan een ander proces).

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Vaderlander
Het is nu tien dagen geleden sinds het maken van deze post. Ik kan bevestigen dat de oplossing van @CH40S heeft gewerkt. Het herinstalleren van mijn grafische drivers in combinatie met de herinstellatie van World of Warcraft en Battle.net was de oplossing.

Ik heb sinds de bovenstaande handeling geen blue screens meer gehad. Ik weet zelf niet welke van de twee, battle.net of de grafische driver de oplossing was.

@Thralas Misschien ook interresant voor jou om te weten wat voor mij werkte uiteindelijk :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

quote:
Vaderlander schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:23:
Het is nu tien dagen geleden sinds het maken van deze post. Ik kan bevestigen dat de oplossing van @CH40S heeft gewerkt. Het herinstalleren van mijn grafische drivers in combinatie met de herinstellatie van World of Warcraft en Battle.net was de oplossing.
Mooi om te zien dat het probleem nu opgelost is! :)

Markeer desgewenst het juiste bericht als oplossing, dan komt deze bovenaan te staan, is misschien handig voor iemand anders die ooit een vergelijkbaar heeft en een oplossing zoekt.

[Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 20-03-2017 10:57]

• Vaderlander
quote:
CH40S schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:36:
[...]
Mooi om te zien dat het probleem nu opgelost is! :)

Markeer desgewenst het juiste bericht als oplossing, dan komt deze bovenaan te staan, is misschien handig voor iemand anders die ooit een vergelijkbaar heeft en een oplossing zoekt.
Heb even gekeken, zou niet weten hoe :(

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

quote:
Vaderlander schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:15:
Heb even gekeken, zou niet weten hoe :(
Ah, had even niet door dat dit een discussie topic is. Ik heb in een DM TR gevraagd of een mod het om kan zetten naar een vraag topic, dan kan het wel. :)

• Vaderlander
quote:
CH40S schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:17:
[...]
Ah, had even niet door dat dit een discussie topic is. Ik heb in een DM gevraagd of een mod het om kan zetten naar een vraag topic, dan kan het wel. :)
Top, wacht ik dat even af!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
CH40S schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:17:
[...]
Ah, had even niet door dat dit een discussie topic is. Ik heb in een DM gevraagd of een mod het om kan zetten naar een vraag topic, dan kan het wel. :)
Niet naar deze mod :o - maar ik pas het bij dezen aan voor je.

TS, voor de volgende keer: let op als je een topic opent of je het als vraag- of discussietopic opent. Naast de mogelijkheid om beste antwoord aan te merken krijg je nog wat andere hulpmiddelen mee bij een vraagtopic. Is altijd de moeite waard om dus juiste type te kiezen :)

Soittakaa Paranoid!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

quote:
dion_b schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:50:
Euh, oeps! Ik bedoelde een TR, die zag je vast wel, dus dat wist je wel dat ik een typo had. :+

[Voor 50% gewijzigd door CH4OS op 20-03-2017 13:54]

• Vaderlander
quote:
dion_b schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:50:
[...]

TS, voor de volgende keer: let op als je een topic opent of je het als vraag- of discussietopic opent. Naast de mogelijkheid om beste antwoord aan te merken krijg je nog wat andere hulpmiddelen mee bij een vraagtopic. Is altijd de moeite waard om dus juiste type te kiezen :)
Wist bij het schrijven van het topic niet dat het mogelijk was. Nu dus wel, bedankt!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True