Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IHVD
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-03 20:19
Hey iedereen,

Ik keek weer eens tussen Task Manager en zag dat maar 1 van de 2 ram slots in gebruik waren. (normaal staat er 2 out of 4, maar mijn motherboard heeft er maar 2)

Heb ram-sticks omgewisseld, in beide sockets geprobeerd, met beide ram-sticks in de kapotte slot begint m'n pc 4x kort te piepen. Daarna heb ik beide sticks er weer uitgehaald, en zelf met een zaklamp nog geschenen op de slots en ja hoor, een pin is kapot.

Bij deze de vraag, wat kan ik het beste doen... nieuw motherboard? Zelf prutsen?

software; HWiNFO64;
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/uA0Gx/e1b478fea0.png

Gebroken Pin;
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/uA0tX/c6de4cd6b1.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zelf prutsen lijkt me niet meest handige oplossing.
Denk wel dat ram-slotje laten vervangen goedkoper is dan een nieuw mobo.
Dient dan wel door iemand te gebeuren die netjes kan solderen op dit soort kleine oppervlaktes.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
IHVD schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 19:43:
met beide ram-sticks in de kapotte slot begint m'n pc 4x kort te piepen
Misschien ligt daar de oorzaak, je moet niet proberen twee sticks in één slot te proppen. :+

Maar zonder gekkigheid, het lijkt me niet zelf te repareren. Naast het kopen van een nieuw moederbord kun je natuurlijk ook overwegen om één nieuw 16GB reepje te kopen (mits dat goedkoper is) en voor lief te nemen dat je geen dual channel meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IHVD
Switchie schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:00:
Zelf prutsen lijkt me niet meest handige oplossing.
Denk wel dat ram-slotje laten vervangen goedkoper is dan een nieuw mobo.
Dient dan wel door iemand te gebeuren die netjes kan solderen op dit soort kleine oppervlaktes.
Heb net gezien dat er iemand op de site is die hetzelfde mobo verkoopt voor 38 euro. Ik denk dat dat misschien "handiger" of wel "veiliger" zou zijn dan iemand er mee te laten prutsen.
mstx schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:03:
[...]

Misschien ligt daar de oorzaak, je moet niet proberen twee sticks in één slot te proppen. :+

Maar zonder gekkigheid, het lijkt me niet zelf te repareren. Naast het kopen van een nieuw moederbord kun je natuurlijk ook overwegen om één nieuw 16GB reepje te kopen en voor lief te nemen dat je geen dual channel meer hebt.
Ja zou ook een nieuw reepje kunnen kopen, alleen zonde van de 2x8GN die nog prima (tot zo ver ik weet) werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:23

nelizmastr

Goed wies kapot

mstx schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:03:
[...]

Maar zonder gekkigheid, het lijkt me niet zelf te repareren. Naast het kopen van een nieuw moederbord kun je natuurlijk ook overwegen om één nieuw 16GB reepje te kopen (mits dat goedkoper is) en voor lief te nemen dat je geen dual channel meer hebt.
Een 16GB DDR3 module is duurder dan een standaard B85/H81/H97 bordje. Ik zou gewoon een ander bord erin drukken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fancyland
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-03 21:55
Zelf prutsen is niet aan te raden. Je zou ook kunnen redeneren: he is toch al kapot en kapotter dan kapot kan niet...

Voor een vervanging van je mobo kun je nieuw kopen, of natuurlijk bij vraag & aanbod.
Zolang je maar kijkt dat je socket en DDR type overeen komen zul je met gemak een vervangend moederbord kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IHVD
Fancyland schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:03:
Zelf prutsen is niet aan te raden. Je zou ook kunnen redeneren: he is toch al kapot en kapotter dan kapot kan niet...

Voor een vervanging van je mobo kun je nieuw kopen, of natuurlijk bij vraag & aanbod.
Zolang je maar kijkt dat je socket en DDR type overeen komen zul je met gemak een vervangend moederbord kunnen vinden.
nelizmastr schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:57:
[...]

Een 16GB DDR3 module is duurder dan een standaard B85/H81/H97 bordje. Ik zou gewoon een ander bord erin drukken.
Er zit iemand redelijk in de buurt met dezelfde mobo die ik op dit moment heb, geprobeerd contact met hem op te nemen. Thanks iedereen voor het advies! :D
Pagina: 1