Toon posts:

Aanschaf SSD voor Acer laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin is de trotse bezitter van een simpel Acer laptopje, namelijk de Acer Aspire V3-331-P5G9. Deze gebruikt ze voor lichte toepassingen en vooral ook voor haar klantenservice bijbaan. Hiervoor gebruikt ze o.a. het programma Thunderbird. Nu is die laptop zo traag geworden dat zelfs Thunderbird niet meer goed mee wil werken. De laptop kan de hoeveelheid e-mail niet goed verwerken.

Aangezien haar eisen aan een laptop minimaal zijn vinden wij het niet waard om een nieuwe laptop aan te schaffen. Nu kwam ik met het idee om een SSD in te bouwen. M.i. gaat dat ervoor zorgen dat ze in ieder geval er weer op kan werken. Een klein dingetje van 128GB is ruim voldoende.

Mijn vragen: waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een SSD? Kan de 500GB HDD die er nu in hangt blijven zitten of moet ik die eruit halen? Heb ik voor deze laptop een M.2 of een SATA SSD nodig? Uiteraard heb ik het één en ander al gezocht op Google, maar kwa aansluitingen weet ik niet precies waar ik naar zoeken moet. Met het oog kan ik de verschillende aansluitingen namelijk niet onderscheiden. Ik heb nog nooit eerder een laptop open gemaakt, dus ik weet niet precies waar ik moet beginnen. Ik hoop dat jullie mij wegwijs kunnen maken :-)

Beste antwoord (via Verwijderd op 09-03-2017 08:42)

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:37
De 500GB harde schijf zal er uit moeten (je zal windows moeten herinstalleren).
En je hebt een sata SSD nodig. Meestal moet je maar 1 of 2 schroefjes aan de onderkant van de laptop losmaken, en kan je de oude schijf er zo uit schuiven (check eens de handleiding als je niet weet wat je doet).

Misschien de moeite om eens taakbeheer te openen en naar het geheugengebruik kijken, als je geheugen constant op 100% in gebruik staat, kan het de moeite zijn om er 4GB extra bij te prikken (indien dit mogelijk is).

Als aankoopadvies, niet te duur gaan. Heb ooit een oudere laptop een SSD upgrade gegeven, tragere processoren kunnen de snelle ssd toch niet ten volle benutten mbt opstarttijd. Natuurlijk was hij merkbaar sneller in het opstarten.
De hoogte kan een puntje zijn om op te letten, daar de meeste 2.5" harde schijven 9.5mm hoog zijn, en de ssd's meestal 7mm zijn. Sommige fabrikanten leveren een adaptor mee (een plastic met tape), soms gewoon niet nodig (bvb als je ze eerst in een bracket schroeft), maar kan handig zijn als de ssd enkel met de sata connector vasthangt in de laptop (anders gewoon iets tussen steken of los bijkopen).

[ Voor 4% gewijzigd door DenHond op 08-03-2017 20:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• DenHond
En je hebt een sata SSD nodig. Meestal moet je maar 1 of 2 schroefjes aan de onderkant van de laptop losmaken, en kan je de oude schijf er zo uit schuiven (check eens de handleiding als je niet weet wat je doet).

Misschien de moeite om eens taakbeheer te openen en naar het geheugengebruik kijken, als je geheugen constant op 100% in gebruik staat, kan het de moeite zijn om er 4GB extra bij te prikken (indien dit mogelijk is).

Als aankoopadvies, niet te duur gaan. Heb ooit een oudere laptop een SSD upgrade gegeven, tragere processoren kunnen de snelle ssd toch niet ten volle benutten mbt opstarttijd. Natuurlijk was hij merkbaar sneller in het opstarten.
De hoogte kan een puntje zijn om op te letten, daar de meeste 2.5" harde schijven 9.5mm hoog zijn, en de ssd's meestal 7mm zijn. Sommige fabrikanten leveren een adaptor mee (een plastic met tape), soms gewoon niet nodig (bvb als je ze eerst in een bracket schroeft), maar kan handig zijn als de ssd enkel met de sata connector vasthangt in de laptop (anders gewoon iets tussen steken of los bijkopen).

[ Voor 4% gewijzigd door DenHond op 08-03-2017 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
DenHond schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:27:

Super dat je de moeite hebt genomen om te antwoorden en bedankt voor de uitgebreide uitleg! De laptop hoeft inderdaad geen snelheidsmonster te worden. Maar het zou fijn als Thunderbird en webbrowsers weer goed functioneren. Ik zal voordat ik tot aanschaf overga inderdaad nog even het geheugen checken. Mocht dit niet het probleem blijken; zou onderstaande SSD dan een goede keuze zijn?

pricewatch: Kingston SSDNow UV400 120GB

Nogmaals dank voor je antwoord!

• DenHond
Ziet er een nette SSD uit. Er zijn een paar SSD's beschikbaar die hogere schrijfsnelheden aanbieden (bvb de Kingston Hyper X fury), voor een paar euro meer.
Het verschil tussen de 2 zal je met de laptop misschien wel niet echt voelen.