Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Pseudo Game-PC voor ~1250 - Feedback gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers, ik zou graag feedback van jullie willen over dit systeem. Ik ben geen expert op het gebied van componenten en verdiep mij eigenlijk alleen als ik een systeem ga kopen. De laatste keer was iets van 7 jaar geleden, maar nuu is het weer zover, dus ik wil graag een check van mijn systeem keuzes.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC is bedoelt voor zowel Gamen als normaal internet en office gebruik. Qua spellen speel ik eigenlijk niet hele high-end games. Zo hou ik mij voornamelijk (~90%) bezig met het spel Path of Exile. Op zich niet een hele zware game, maar programmering is nog niet optimaal (lees single core dependent). Daarom heb ik ook voor de i5 gekozen, omdat deze hoogste single core speed heeft. Verder geen streaming.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Als maximum prijs heb ik zo'n 1250 euro in gedachte.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen mijn huidige scherm en oude SSD en HDD, verder is het time to upgrade.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals al vermeld; hoge single-core speed. 16 GB Ram, met de mogelijkheid om uit te breiden. Het liefst de mogelijkheid om twee computerschermen en een TV aan te sluiten, weet niet zeker of dit nu kan? Ook wil ik de optie hebben om naar 4K te upgraden. Als laatste heb ik gekozen voor de 960 EVO omdat ik een hekel heb aan loading screens en die zo snel mogelijk weg wil hebben (ik vind ze nog steeds te lang duren met mijn huidige SSD). Daarnaast ben ik niet van plan veel programma's te installeren, dus 250 GB nieuwe ruimte is voorlopig voldoende schat ik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald. Ik hecht waarde aan objectieve kwaliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een stil systeem, en het liefst een kleine kast. Fractal Design Define S spreekt mij aan, mede vanwege de stoffilters. Moet alleen rekening houden met of de Mugan 4 past, hebben tweakers nog advies hierover? Kan het nog kleiner, zoals de Fractal Design Define Nano?

Ga je overklokken?
Is wel het plan, maar niet extreem. Ga voor een makkelijke, stabiele overclock.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat tweakers hun expertise willen delen, met als voornamelijk doel een overall controle van het systeem, zoals zijn alle componenten compatible? Geen sub-optimale keuzes voor deze prijs klasse en toepassing?
· Is de i5 voor mij de goede keus denken jullie? Ik heb lang gewacht op de Ryzen processoren, maar vind ze tegenvallen. Weinig software benut al die cores, zeker games niet. De game varianten komen in Q2 heb ik begrepen, maar mijn geduld is eigenlijk op.
· Als laatste had ik ook moeite met het kiezen van een MOBO, voornamelijk tussen de MSI Z170A SLI Plus en de MSI Z270-A Pro. Ze kosten evenveel en ik zie niet veel verschil, het leek mij dat de SLI iets meer opties bood.

Ik weet niet hoe ik eenvoudig een tabel kan maken, excuses hier voor. Bij deze de componenten die ik heb gekozen:
· Intel Core i5 7600K - 250
· Gigabyte GeForce GTX 1070 Mini ITX OC Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB - 435
· Scythe Mugen 5 - 45
· Samsung 960 EVO 250GB - 130
· Crucial Ballistix Sport LT - 100
· MSI Z170A SLI Plus Gigabyte GA-Z270M-D3H - 135
· Cooler Master V Series V550 - 80
· Fractal Design Define Mini C - 65
------------------------------------------------------ 1240 ---------

Ik kijk uit naar jullie reacties.

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-08-2024
qua games, en vooral als je geen nieuwe AAA titels speelt, voldoet een i5 wel.
Daarnaast twijfel je over het mobo en kies je uiteindelijk voor de Z170 versie. Let er hierbij op dat kaby lake processoren pas ondersteund worden vanaf Z270 óf met een bios update van de Z170. Dit zou dus inhouden met jouw processor dat eerst de bios een update moet krijgen.
Met een beetje geluk kan de winkel waar je het besteld dit voor je doen, maar als je pech hebt moet je zelf een processor regelen om dit te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ahh, kijk dit zijn nou precies van die dingen waar ik tegen aan zou lopen. Bedankt! Hoe kan ik trouwens zien of een MOBO de kaby lake architectuur ondersteund?

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 19:34:
Ahh, kijk dit zijn nou precies van die dingen waar ik tegen aan zou lopen. Bedankt! Hoe kan ik trouwens zien of een MOBO de kaby lake architectuur ondersteund?
Als het een 2XX serie is, is het out of the box. (B250, H270, Z270)

Verwijderd

Topicstarter
Top, in dat geval ga ik voor de MSI Z270-A Pro.

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:53
De Define S is met bijna 60 liter inhoud toch nog wel een hele flinke kast, wat voornamelijk het gevolg is van een heleboel ruimte vooraan voor opslagschijven. Ik denk dat de volgende twee opties dan een stuk interessanter voor je zijn:

- pricewatch: Fractal Design Define Mini C
Met een inhoud van zo'n 36 liter neemt deze kast al een stuk minder ruimte in beslag. Het enige component wat je hiervoor verder zal moeten aanpassen, is het moederbord. Het moederbord wat je nu hebt gekozen, is namelijk van het formaat ATX (de standaard voor een normale tower behuizing), maar in de Define Mini C past maximaal een Micro-ATX moederbord. De pricewatch: Gigabyte GA-Z270M-D3H is een prima optie in dit geval.

- pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart
Ook in de Nano S kun je al je componenten kwijt, maar hiervoor is een nóg kleiner moederbord nodig, namelijk ITX formaat. Helaas zijn er nog niet heel veel ITX bordjes met een Z270 chipset vanwege de nieuwigheid van dat laatste, In deze categorie vind ik persoonlijk pricewatch: MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC een erg mooi bord, maar die is wel een stuk duurder. De pricewatch: ASRock Z270M-ITX/ac ligt dan een stuk dichter bij het oorspronkelijke budget (en is ook meteen het goedkoopste Z270 ITX bord op het moment). De opoffering die je bij dit formaat wel maakt, is een halvering van het aantal geheugensloten (2 i.p.v. 4), waardoor je maximaal 32GB geheugen kwijt zult kunnen. Een iets goedkoper B250 moederbord is helaas geen optie, aangezien je een Z270 chipset nodig hebt om te kunnen overklokken.

In beide kasten past een CPU koeler van maximaal 170 resp. 162 millimeter hoog, waardoor de Scythe Mugen 4 met een hoogte van 157mm dus prima zou moeten passen. Maar mag ik vragen waarom je niet de nieuwere pricewatch: Scythe Mugen 5 hebt gekozen? De prijs en formaat zijn identiek maar qua koeling en geluid ga je erop vooruit.

Verder is de gekozen videokaart speciaal gemaakt voor kleine ITX kasten. Dit is fijn voor als je écht niet meer ruimte hebt, maar de enkele ventilator ga je zeker merken met een stuk hogere temperaturen. In de Define S, Define Mini C én de Define Nano S past een videokaart van 315mm lengte, waarmee je bijna elke kaart er wel in kwijt kunt. Ik raad dan ook aan om de full-sized variant van de gekozen videokaart te nemen: pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB

Let trouwens ook op de mogelijke aansluitingen: de ITX versie van de videokaart heeft slechts één Displayport, één HDMI en 2 DVI uitgangen, de full-sized variant heeft 2 Displayports meer en een DVI uitgang minder.

[ Voor 3% gewijzigd door Extraxyz op 08-03-2017 20:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ahh ok, goed dat je het zegt over de MOBO grote. Past in die Gigabyte wel de Samsung 960 EVO 250GB, of past een PCI-e 3.0 x4 ook inde x16?

Fractal Design Define Mini C klinkt inderdaad beter. Op basis van je info ga ik denk ik daar dan voor.

Scythe Mugen 5 heb ik gewoon gemist denk ik? Zal ook voor die gaan.

Ik had juist gelezen dat de Windforce erg groot was, dus ik was bang dat het voor problemen zou zorgen. Maar als dat niet het geval is dan is het inderdaad een betere optie.

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:53
Het is wat verwarrend, maar hoewel de 960 Evo gebruik maakt van PCIe snelheden, gaat deze niet zelf in een PCIe aansluiting. Daarvoor zit tegenwoordig op vrijwel alle nieuwe moederborden een M.2 aansluiting (Op ATX en micro-ATX borden onder de CPU en/of tussen de PCIe slots, op ITX borden vaak aan de achterkant). Hier steek je de SSD via de zijkant in, waardoor deze plat over het moederbord ligt. Alle moederborden die hier voorbij zijn gekomen, hebben één M.2 aansluiting.

Aangezien een kaart in een M.2 slot dus wel gebruik maakt van PCIe of SATA bandbreedte, is het mogelijk dat één van de PCIe of SATA slots zelf niet meer op volle snelheid, of waarschijnlijk helemaal niet meer, zal werken. Dit staat dan aangegeven in de handleiding van het moederbord, maar hier zul je vrijwel zeker geen last van hebben. Je videokaart zal gewoon op volle snelheid blijven werken en je kunt ook gerust nog een aantal SATA SSD/HDDs kwijt.

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 13:51

Solid Seal

3D Printer N00b

Extraxyz schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:25:

Heel verhaal

Let trouwens ook op de mogelijke aansluitingen: de ITX versie van de videokaart heeft slechts één Displayport, één HDMI en 2 DVI uitgangen, de full-sized variant heeft 2 Displayports meer en een DVI uitgang minder.
Topic Hijack

Vraagje over videokaarten met 1 DVI en 1 HDMI.
Ik heb zelf 2 monitoren die zowel HDMI als DVI aansluitingen hebben. Kan ik 1 op de DVI en 1 op HDMI gebruiken ? Dit omdat mijn schermen geen DP hebben. :)

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-08-2024
yes, je hoeft niet per se allebei op dezelfde soort aansluiting te zitten om van twee schermen gebruik te maken. Je kunt dan nog steeds gewoon dual screen werken. Iedere aansluitng heeft zijn eigenschappen, weet zo niet de verschillen tussen de drie te benoemen en welke monitor je het beste welke aansluiting kunt gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het geupdate, volgens mij is het systeem nu een stuk beter in elkaar. Ik waardeer het zeer dat jullie de tijd hebben genomen om hier naar te kijken en van feedback te voorzien. Ik heb er een hoop van geleerd en het heeft me zeker wat gedoe bespaard. Als iemand anders nog wat toe te voegen heeft, dan hoor ik dat nog graag, dus ik hou de post nog voorlopig even in de gaten.
Pagina: 1