Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
Hallo, deze vraag stel ik voor mijn neefje die 12 jaar is en volgend jaar naar het VWO gaat.Hij mag daar naast het gewone lespakket wat extra's leren. Mijn neefje wil graag leren programmeren voor games en apps en dat soort dingen. Hij moet dan een "cursus" vinden die hij zelf vanaf de computer leert, zonder hulp van de juf/meester. Ik heb zoveel zitten googlen, maar ben niets opgeschoten. Omdat hier zoveel ICTers zitten vraag ik jullie hulp. Waar kan mijn neefje het best mee beginnen?

Alvast bedankt voor de eventuele hulp. Ik weet zelf PCs te bouwen, en te overklokken, maar daar houd het op :)

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
https://www.codecademy.com/

Op die site zou hij alvast kunnen beginnen, kost niks en werkt best handig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:03
Codecademy al geprobeerd? Biedt verschillende codeertalen.

Edit: oh net te laat :)

[ Voor 18% gewijzigd door XFlame op 08-03-2017 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
Bedankt Fable en Xflame. Ik ga het meteen checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:51
En als hij in zijn vrije tijd wilt leren programmeren op een speelse manier:
https://screeps.com/

Computer says no

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 17:36
https://scratch.mit.edu/ is ook eentje die ik vaak langs zie komen.

Met name de weergave is erg aantrekkelijk voor kinderen. Niet meteen ,moeilijke syntax, maar begrijpbare zinnen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.scratch.mit.edu/scratchr2/static/images/hp-video-screenshot.png

[ Voor 61% gewijzigd door mannowlahn op 09-03-2017 17:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:53

P_Tingen

omdat het KAN

Van de week op radio 1 hoorde ik toevallig over een MOOC (massive online open course) van de TU Delft
Programmeren is steeds belangrijker in onze wereld. En jong geleerd is oud gedaan. Deze MOOC bevat filmpjes en opdrachten waarmee kinderen zelf kunnen leren programmeren.

Iedere week maken we samen een game: een doolhof, een aquarium, een Flappy Bird spel en een soort Super Mario.

Iedere week leer je weer nieuwe programmeerblokken en denken we samen na over hoe je je programma's het mooiste kunt maken.

Dit materiaal volgt de leerlijn programmeren in het basisonderwijs.

Hoe lang duurt deze cursus? 6 weken
Tijdsbesteding per week? 2-6 uur per week

Je kunt deze MOOC op elk moment beginnen, en in jouw eigen tempo afronden!
https://online-learning.t...ogrammeren-voor-kinderen/

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Laat hem kennismaken met https://coderdojo.nl

Vast wel eens bij hem in de buurt.

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
Ernemmer schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 18:59:
https://www.codecademy.com/

Op die site zou hij alvast kunnen beginnen, kost niks en werkt best handig.
Was ervan bewust dat deze bestond, echter nooit geprobeerd. Volg zelf ICT-Beheer niveau 4, zojuist begonnen met de HTML course en dit is dan ook wat wij leren in één semester tijdens de studie.

Misschien dus ook leuk voor de TS om te weten dat dit dus ook echt les materiaal is.

Once again open up your bag of tricks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
Voor iOS vond ik zelf http://codewithchris.com/ erg prettig.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kobus71
Iedereen hartstikke bedankt. Ik ga alle links checken.

Hopelijk zit er iets bij in de Nederlandse taal. Engels is denk ik nog te moeilijk voor hem. Maar hij wil erg graag. Aan de inzet zal het niet liggen.

Nogmaals bedankt, we zijn er erg mee geholpen :)

[ Voor 88% gewijzigd door kobus71 op 09-03-2017 12:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:31
Ik heb heel goede ervaringen met Scratch voor onze 10-jarige. Scratch met een raspberry-pi gaat ook fantastisch Wat lastiger is de support van Scratch en diverse HAT's voor de pi.
Ook zijn er een heel aantal goede Turtle/Logo clones te vinden.

Scratch.mit.edu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:17
Afhankelijk van het niveau zou je ook over een aantal jaar kunnen kijken of er misschien een mogelijkheid is om bij een Hogeschool wat opdrachtjes te kunnen doen, als je iemand kent binnen een hogeschool kan je dit vaak gemakkelijk vragen. Ik weet van bijvoorbeeld Avans dat ze wat middelbare scholieren soms een middag in de week laten langskomen om iets te doen, als je zelf aangeeft en enthousiast overkomt kan er vanalles mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kobus71 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:12:
Iedereen hartstikke bedankt. Ik ga alle links checken.

Hopelijk zit er iets bij in de Nederlandse taal. Engels is denk ik nog te moeilijk voor hem. Maar hij wil erg graag. Aan de inzet zal het niet liggen.

Nogmaals bedankt, we zijn er erg mee geholpen :)
Is het niet een idee om in het eerste jaar een extra focus te leggen op de engelse taal? Vrijwel al het goede lesmateriaal is in het engels, programmeren is vrijwel altijd in de engelse taal en als je er niet uit komt zoek je vrijwel altijd op engelse error berichten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
Tsurany schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:11:
[...]

Is het niet een idee om in het eerste jaar een extra focus te leggen op de engelse taal? Vrijwel al het goede lesmateriaal is in het engels, programmeren is vrijwel altijd in de engelse taal en als je er niet uit komt zoek je vrijwel altijd op engelse error berichten.
Ben ik helemaal met je eens. Engels zal in zijn gewone les-pakket zitten. Maar omdat hij wat extra's mag leren, kiest hij voor "programmeren". Ik vind dat het een heel verstandige keus is. Heeft hij nog wat aan de "extra".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:12
Ik begrijp het niet helemaal. Hij mag iets extra's doen van school, maar hij moet het zelf regelen en in zijn eigen tijd doen zonder ondersteuning? Wat is dan de rol van school hierin? Dan is het niets extra's van school maar puur iets wat hij in zijn vrije tijd doet lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kobus71 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:30:
[...]

Ben ik helemaal met je eens. Engels zal in zijn gewone les-pakket zitten. Maar omdat hij wat extra's mag leren, kiest hij voor "programmeren". Ik vind dat het een heel verstandige keus is. Heeft hij nog wat aan de "extra".
Afgaande op het niveau van de engelse lessen de eerste jaren op de middelbare school denk ik dat het geen verkeerde keuze is om daar alsnog in te investeren. Als engelse programmeer cursussen een probleem worden dan wordt het heel lastig om volledig nederlands materiaal te vinden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Die MOOC van TU delft ziet er tof uit. Ga ik ook eens naar kijken met mijn zoontje. Lijkt ook in het Nederlands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:26
Geen idee of het nog bestaat, maar vroeger had je SuperLogo van uitgeverij AW Bruna. Dat was een (zelfstandige) lesmethode waarmee kinderen vanaf 9 jaar leerden programmeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:54
Kennen jullie https://code.org/ van de Bill & Melinda Gates foundation?

Vind ik persoonlijk een mooie manier om te leren coden, spelenderwijs. Geen idee of dit écht aansluit bij wat je zoekt, maar toch.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
jongetje schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:36:
Ik begrijp het niet helemaal. Hij mag iets extra's doen van school, maar hij moet het zelf regelen en in zijn eigen tijd doen zonder ondersteuning? Wat is dan de rol van school hierin? Dan is het niets extra's van school maar puur iets wat hij in zijn vrije tijd doet lijkt me.
Hij kon uit meerdere dingen kiezen. Dat vond hij niet veel. Hij stelde voor dat hij heel graag wat over programmeren wou leren. Daarop kreeg hij te horen dat als hij met een goed voorstel kwam, dat ok is. Maar is duidelijk dus met voorwaarden.

Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp. We hebben veel tips, en dus veel uit te zoeken. Hartstikke tof!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teunw
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03 09:04
Voor games zou je kunnen kijken naar iets als Construct of Game Maker.
Het is naar mijn idee wel een stuk moeilijker dan de andere websites de genoemd zijn, dus misschien is dit beter voor later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:25
kobus71 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:52:

Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp. We hebben veel tips, en dus veel uit te zoeken. Hartstikke tof!
Kun je ons over een aantal weken laten weten hoe dit ging? De vraag komt nogal 's langs her en der en ik ben wel nieuwsgierig wat er wel en niet werkt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
Wijnands schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:25:
[...]

Kun je ons over een aantal weken laten weten hoe dit ging? De vraag komt nogal 's langs her en der en ik ben wel nieuwsgierig wat er wel en niet werkt.
Goed idee. Wat ik begreep is de juffrouw al bezig met het bekijken van Scratch. Volgende week heeft mijn zus en neefje een gesprek. Als ik weet welke het word zal ik dat zeker plaatsen.

Nog een positief puntje. Mijn zuster wilde altijd al in de ICT, en heeft dankzij jullie advies zich al voor een cursus ingeschreven :) ( code.org)

Nogmaals iedereen van harte bedankt, we hebben er heel veel aan.

aanvulling: Mijn neefje zit nu nog op de lagere school. Die zijn zo enthousiast geworden, dat hij daar al kan beginnen met code.org (https://code.org/). De school wil zelfs ICT gaan aanbieden aan klas 1 t/m 8. Te beginnen met Bomberbot (http://landing.bomberbot.com/nl/).

Hopelijk hebben andere ouders hier ook wat aan.

[ Voor 32% gewijzigd door kobus71 op 15-03-2017 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Mijn zoontje is nu bij week drie van de MOOC van de TUDELFT en hij vindt het echt super leuk. Dat is dus wel een aanrader. Heb zelf af en toe over zijn schouder meegekeken en ik vind dat ze het echt leuk opgezet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik heb mn zoon mn commodore 128 (turbo pascal) gegeven, eerst had die zoiets pap wtf moet ik daar in godsnaam mee. Maar hij vindt t ding steeds leuker, schrijft er programmaatjes al op. En dan 'kijk pap, wat ik nu heb gemaakt'. Heb er heel wat boekwerk bij wat die prachtig vind om door te spitten.

Zelfs in het Duits, ben half Duits dus handig dat die t ook meekrijgt

https://books.google.nl/b...=10r-PAAACAAJ&redir_esc=y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
sugarlee89 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:33:
Ik heb mn zoon mn commodore 128 (turbo pascal) gegeven, eerst had die zoiets pap wtf moet ik daar in godsnaam mee. Maar hij vindt t ding steeds leuker, schrijft er programmaatjes al op. En dan 'kijk pap, wat ik nu heb gemaakt'. Heb er heel wat boekwerk bij wat die prachtig vind om door te spitten.

Zelfs in het Duits, ben half Duits dus handig dat die t ook meekrijgt

https://books.google.nl/b...=10r-PAAACAAJ&redir_esc=y
Thanks voor de tip. Dat is een heel goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat leuk om dit te lezen zeg. dat ze er al zo vroeg enthousiast over zijn, top!

Heb zelf veel geleerd via CodeAcademy, de andere optie die wij hadden was Pluralsight's Codeschool, maar dat begon met filmpjes en andere ellende en vond ik veel te afleidend. CodeAcademy was meer strak to the point stap voor stap. Hoewel ik daar nu ook wel een beetje op uitgekeken ben gezien het eentonig is geworden (was verder gegaan met javascript cursussen en wou erna AngularJS nog doen), is het begin zeker erg nuttig geweest.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
kobus71 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:24:
[...]

Thanks voor de tip. Dat is een heel goed idee.
Vond ik ook 8) . Turbo Pascal is ook lekker laag drempelig. Kan ieder kind mee aan de slag.
Pagina: 1