UPS voorwaaren voor kleine NAS

Pagina: 1
Acties:

• The Chaser
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-11-2024
Mijn vraag
Ik zoek een UPS doe voldoet om mijn Zyxel NS540 nas bij een stroompanne voldoende stroom te geven zodat hij zichzelf afsluit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zyxe NS540

Wat wil je bereiken?
De NAS heft max 5m nodig om af te sluiten. De UPS geeft door aan de nas als er een onderbreking is, zodat de nas meteen afsluit.

Wat mag het gaan kosten?
MAX 100€

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Een voorkeur voor een UPS die ook tegen blikseminslag/stroomstoot beschermd.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Op de UPS zal enkel de NAS aangesloten worden.

[ Voor 67% gewijzigd door The Chaser op 08-03-2017 18:34 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En wat had je zelf al gevonden? :)
Hoofdzaak is het verbruik van je NAS. Dat kun je opzoeken. Meestal is dat niet zoveel, zeg een watt of 30-50. Een simpele UPS moet dat kunnen trekken. Ik denk dat het meer de vraag is hoe jij je NAS gaat aansturen dat ie af moet sluiten. Heeft Zyxel bijvoobeeld software die compatible is met een UPS voor dit soort dingen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een béétje "APC" moeten dat wel kunnen regelen, afhankelijk van het OS van je NAS maar..... Wat denk je er mee te gaan winnen?

Alle "schrijfacties" welke ten tijden van de spanningsval náár de disks plaatsvonden ben je sowieso kwijt en voor de rest is je RAID configuratie de reddende factor (samen met de back-up van je data set!!)

Ik ga er overigens voor het gemak even vanuit dat 't apparatuur voor/in een privé situatie betreft, dus voor simpel thuisgebruik?

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 08-03-2017 18:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• The Chaser
Power consumption
Access mode: 36.5 watt (Max)
Hard disk spin-down mode: 14.8 watt

Er zitten Seagate Archive schijven in (4x8TB Raid5).

Wat ik er mee wil winnen is: Wanneer de nas een power failure heeft gaat hij (wat moet) heel de raid controleren. En aangezien de schijven 90% vol zitten duurt dat enorm lang. Ik heb dan dus mijn raid in een failed/rebuilding state.

Nu valt de energie niet 1 keer uit bij ons, maar meermaals na elkaar. Dus als zo'n rebuild bezig is en hij slaagt af = nok.

Ik weet dat raid geen backup is, maar de raid data staat enkel nog daar, tot ik een investering kan doen voor een tweede nas in mirror.

Dat ik de data kwijt ben die momenteel dan onderweg is naar mijn nas is dan jammer, maar niet erg vergeleken met de tijd en risico die ik anders heb.

Het is een prive situatie inderdaad.

De Zyxel NAS 540 heeft in de config scherm de mogelijkheid om de nas zelf af te sluiten als de ups lager is dan X%.

Nu hab ik al jaren een UPS gehad, maar die is al een paar weken defect (4jaar oud beestje)

Ik dacht bijvoorbeeld aan:
pricewatch: EnerGenie Noodstroomvoeding met AVR, 650 VA
pricewatch: Trust Oxxtron 1000VA UPS
pricewatch: APC Back-UPS BX700U-GR

Ik ga er meteen bij zeggen, ik heb geen idee hoe ik gemakkelijk kan zien of deze ups'en een ups stuurkabel hebben. En hoelang eventueel mijn nas er op zou kunnen draaien.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou, als ik jou was, eerder eens gaan onderzoeken waardoor er zo vaak een spanningsval plaats vindt en mezelf dáár op gaan focussen.

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 08-03-2017 19:09 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025

• The Chaser
wimmel_1 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 19:06:
Ik zou, als ik jou was, eerder eens gaan onderzoeken waardoor er zo vaak een spanningsval plaats vindt en mezelf dáár op gaan focussen.
E werken aan onze straat. Al een jaar of twee. Kan ik niets tegen doen. Vandaag viel heel de gemeente uit. Plus: Ik wil een ups. :)

@johnkeates: Bedankt, mag ik vragen waarom juist die? Dan leer ik mss wat bij :)

• johnkeates
The Chaser schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 19:22:
[...]

E werken aan onze straat. Al een jaar of twee. Kan ik niets tegen doen. Vandaag viel heel de gemeente uit. Plus: Ik wil een ups. :)

@johnkeates: Bedankt, mag ik vragen waarom juist die? Dan leer ik mss wat bij :)
Het is de goedkoopste APC UPS, en je NAS heeft dan genoeg tijd om zichzelf af te sluiten.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Chaser schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 19:22:
[...]

Jij wil dus eigenlijk meer een soort van "No-Break" in je spanningsvoorziening :*)

Kun je niet eens met de netbeheerder gaan praten waarbij je aangeeft dat er al regelmatig hardware gesneuveld is vanwege het feit dat zij niet voldoen aan een "leveringsverplichting"?

P.S.: Gok ik 't goed als ik denk dat je ergens vanuit Vlaanderen komt?

• The Chaser
Thnx, en deze heeft een controller? Ik zag dat niet meteen staan.

• The Chaser
wimmel_1 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 19:27:
[...]

Jij wil dus eigenlijk meer een soort van "No-Break" in je spanningsvoorziening :*)

Kun je niet eens met de netbeheerder gaan praten waarbij je aangeeft dat er al regelmatig hardware gesneuveld is vanwege het feit dat zij niet voldoen aan een "leveringsverplichting"?

P.S.: Gok ik 't goed als ik denk dat je ergens vanuit Vlaanderen komt?
Vlaanderen idd. :)
No Break?
Als ik bij mijn vorige UPS de stekker uit trok dan bleef de nas aan en sloot hij rustig af.

Het is de schuld van de wegenwerken, en deze zijn aangekondigd. En bij schade die groter is dan 260€ komt de verzekering pas tussen, maar er is niet meteen schade, eerder kans op dataverlies.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Chaser schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 19:29:
[...]

Vlaanderen idd. :)
No Break?
Als ik bij mijn vorige UPS de stekker uit trok dan bleef de nas aan en sloot hij rustig af.

Het is de schuld van de wegenwerken, en deze zijn aangekondigd. En bij schade die groter is dan 260€ komt de verzekering pas tussen, maar er is niet meteen schade, eerder kans op dataverlies.
De TIJD welke jij niet over (uiteraard érg belangrijke :P ) data kunt beschikken is ook "schade", hé .... En de netbeheerder kan 't issue vervolgens uit gaan vechten met de wegwerkers, da's niet JOUW probleem!!

P.S. Een "No-Break" oplossing is als je een (Diesel/Benzine/....) aggregaat in kunt zetten welke je UPS voedt op (minimaal) één fase én daarbij automatisch aanslaat op het moment dat de UPS spanning moet gaan leveren in plaats van alleen maar spanning aan 't opslaan is voor noodgevallen.

[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 08-03-2017 20:01 ]

• johnkeates
The Chaser schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 19:27:
Thnx, en deze heeft een controller? Ik zag dat niet meteen staan.
Ze hebben allemaal controllers, maar als je een aansluiting voor management bedoelt, nee. De duurdere versies wel: pricewatch: APC Back-UPS 700VA (BX700UI)

• WeetNiet
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb een tijdje geleden een tweedehands APC smart ups 750 gekocht. Makkelijk via USB aan te sluiten op nas, genoeg vermogen om nas, switch en pc een tijdje door te laten draaien, nas netjes afsluiten als batterij bijna leeg. En ook niet onbelangrijk, nieuwe batterijen zijn voor een redelijke prijs te krijgen mochten ze 'versleten' zijn.

Absolute n00body

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-02 18:26
Ik gebruik deze voor mijn server (gemiddeld verbruik ca. 50 Watt):
pricewatch: APC Back-UPS CS 350 USB/Serial
Waarom? Het merk is APC, de standaard voor UPS-en. Het heeft een USB kabel zodat je geen RS-232 koppeling nodig hebt. Met die kabel wordt aan de server doorgegeven of de batterij in gebruik is, zodat de driver kan besluiten om het systeem af te sluiten. Ook statistieken (conditie batterij, netspanning, temperatuur enz.) worden doorgegeven en je server kan dat eventueel inzichtelijk maken.
Mijn server draait om Windows Server 2012 R2. Controleer ook of jouw OS wordt ondersteund.

Tenslotte, na een paar (drie?) jaar moest ik de batterijen vervangen. Kostte ongeveer 70 Euro.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Daarom heb ik m zelf gebouwd met een Deep Cycle AGM batterij, die apc batterijen zijn niet echt veel soeps. Zo een deep cycle AGM is top, zit ook in mn boot, die zet ik een jaar weg aangesloten en dan doet t ding t nog. Als mn huidige autobatterij het begeeft komt daar ook een Deep Cycle in. De boot start er prima op, een auto dus ook. En nooit meer gedoe.
Pagina: 1