Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen, mijn excuses voor de wat vage titel maar ik weet niet hoe ik dit duidelijk kan maken in slechts 60 tekens dus vandaar komt hier een muur aan tekst.

Ik ben momenteel halfverwege mijn MBO ICT-opleiding, en het gevoel van onzekerheid begint een beetje te knagen. Het zit namelijk zo.

Mijn school schat mij hoog in, en denkt dat ik makkelijk HBO kan doen. En eerlijk gezegd haal ik ook goede cijfers op het MBO, alleen in exacte vakken zoals rekenen e.d schiet ik te kort. Wiskunde valt hier dus ook onder. In vakken zoals Nederlands, Engels, en de vakgerichte vakken gaat het goed, alleen het moment dat er rekenen aan te pas komt zoals bij subnetten kom ik in de knoei. Omdat ik hier al moeite mee heb en omdat ik zeer slecht in Wiskunde ben (zelfs met bijles..) ben ik bang dat ik daarom niet door het HBO kan komen.

Punt twee is het volgende. Mijn school bied de mogelijkheid om twee certificaten te halen, namelijk Prince 2 en ITIL Foundations. Dit is niet gratis, en kost aardig wat geld, maar ik kan dit wel opbrengen als het moet.

Advies heb ik gevraagd bij verschillende mensen, en zoals verwacht krijg ik verschillende antwoorden. Adviezen zoals "Als MBO'er aan de bak bij een detacheringsbureau en zo ervaring op doen (want certificaten zijn zonde en zeggen niet zo veel), HBO pakken want anders verdien je te weinig, MBO'er met certificaten want in 4 jaar kun je een net zo goed salaris hebben als een HBO-starter.. Enzovoort.

Advies kan ik hier dus ook vragen, maar dit is eigenlijk niet mijn bedoeling. Ik ben eerder benieuwd naar wat werkgevers of mensen in leidingevende functies hiervan denken.

Wat hebben jullie het liefste? Een HBO'er? Een MBO'er met certificaten? Of iets anders?

En voor het normale werkpaard ook nog een vraag: Welke opleiding heb jij gevolgd en wat doe je momenteel voor een werk? En als ik dan ook zo brutaal mag zijn, betaald het goed en vind je het een leuke baan?

Alvast heel erg bedankt voor eventuele antwoorden, ik zie ze graag tegemoet :)

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

MBO afmaken en door naar het HBO. Afmaken wat je begint, zodat je een diploma hebt om op terug te vallen als het HBO toch tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Zou me zeker oriënteren op HBO.

Vaak kan je een wiskunde test doen om te zien of je voldoende niveau hebt om mee te komen. Dat zou ik zeker doen.

Op basis daarvan kan je een betere afweging doen dan: "als dan" .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

M.i kun je beter het MBO afmaken en dan voor het HBO gaan. Als het uiteindelijk niet lukt en je kunt een aantal certificaten binnenharken dan is dat een mooie plus....

Prince2 en ITIL zou je bij je toekomstige werkgever ook moeten kunnen halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

MBO afmaken, daarna verder kijken. Investeren in zaken die je als starter op de arbeidsmarkt wel krijgt vergoed door je toekomstig werkgever en die zelf financieren zou ik niet doen. En wie weet is Prince2 en ITIL straks wel volledig achterhaald door zaken die tegenwoordig modern zijn. Niets zo veranderlijk als allerlei methodieken in de IT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:44

P_Tingen

omdat het KAN

In mijn ervaring is wiskunde niet iets wat in een knobbel op je achterhoofd zit, maar in die grijze massa in je hoofd. En als het er niet in zit is het er in te krijgen met extra oefening. Mijn advies zou zijn om HBO te proberen (ik zie echt zelden MBO-collega's) en extra tijd / begeleiding te regelen voor wiskunde.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 17:24:
Dag mensen, mijn excuses voor de wat vage titel maar ik weet niet hoe ik dit duidelijk kan maken in slechts 60 tekens dus vandaar komt hier een muur aan tekst.

[...]
Ik ga er van uit dat je de Software wereld bedoelt?
Er zijn genoeg functies waarbij "Rekenen" laten we het even wiskunde noemen. Niet super belangrijk zijn.
En wat betekend moeite? Niet het op kunnen dreunen van directe berekeningen of dat je af en toe tijd nodig hebt?

Dat laatste is geen probleem, iedereen heeft wel bepaalde aspecten waar ze wat langzamer in zijn sommige wat meer dan de ander, maar dat is een ander verhaal.

Wat ik vaak aangeef is dat HBO zeker meer kansen geeft op de arbeidsmarkt. Enkelen zullen hier gaan plaatsen dat ze heel veel success hebben in het vak en al lang aan het werk zijn.
Wil je echter ook redelijk snel goed verdienen en bij wat interessantere partijen aan de slag, wordt het lastig omdat ze CV's al direct filteren op je studie.
(het gros waar MBO op staat zal vast slechter zijn dan het gros waar HBO staat en daar hebben ze vaak 'n punt)

Ik zeg daarom ga gewoon HBO doen, voor simpele rekensommetjes (niet perse wiskunde) kun je trainingen doen, door simpele braingames bijvoorbeeld, als je dit nooit doet wordt je er ook niet snel in.

Hoe het zit in andere takken dan software binnen IT, moet ik zeggen dat ik echt geen flauw idee heb hoe het zit :-).

Oh en als ik die vraag gemist had. Eerst MBO afmaken niet laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 20:42
Voor je brutale vraag zou ik dit(Wat verdient de ICT'er / GoT'er (deel 13)) topic eens doorlezen.

Hierin geven ICT-ers aan wat ze verdienen, wat voor opleiding en welke certificaten ze behaald hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dharok
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-12-2022
Stap 1: zorg ervoor dat jij jouw MBO diploma behaald;
Stap 2: zorg dat je ergens aan de slag kan als junior werkplek/systeembeheerder;
Stap 3: Meld je aan voor deeltijd HBO ICT opleiding;
Stap 4: Zorg dat je nog eventueel certificaten behaald op de kosten van de baas;

Ik heb de stappen hierboven ook gevolgd, waarom? Nou omdat ik naar school ging omdat ik het leuk vond om op mijn werkgebied mijn kennis te verbreden.En bij een voltijd opleiding krijg je te maken met lestoffen die de ene oor erin gaat en de andere oor eruit, bij deeltijd krijg je alleen vakken zoals: webprogrammeren, management, ethical hacking etc. Ik vind dat je bij de deeltijd opleiding meer gemotiveerd wordt om HBO af te maken.

Voordelen van deze stappen? Geld + werkervaring + hogere diploma =).

Voor meer info kan je me pme.

[ Voor 6% gewijzigd door Dharok op 09-03-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biscuit
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-03 14:27
Ik heb deze vraag tijdens het bezoek van enkele recruiters op school en het unithoofd op mijn stage kunnen stellen. Alle drie gingen ze voor iemand met een HBO diploma op het gebied van informatica omdat het denk en werkniveau voor hun visie een stuk beter ligt.
Certificaten maakt niet veel uit omdat m'n kan bouwen op diegene zodra hij goed is ingewerkt, of hij is in het bezit van certificaten die er niet toe doen binnen de omgeving. Daarentegen laten extra relevante certificaten wel zien hoe serieus men is over z'n vak en wat hij daar voor inzet.
Als je de mogelijkheid (en vooral het geld :)) hebt om hiervoor examen te doen zal ik dat zeker doen.

Zelf ben ik rond juni klaar met mijn MBO 4 opleiding netwerk en mediabeheer. In diezelfde maand hoop ik MCSA 70-410 in handen te hebben en ga me daarna verder concentreren op een voltijdige HBO opleiding.

Wellicht dat ik tijdens de stage die ik nu heb een licht bijbaantje overhoud maar een deeltijd opleiding is voor mij uitgesloten. Als ik iets goed wil doen moet ik mij er volledig op instellen en niet half/half. Maar dat is persoonlijk.

Succes met je keuze! :)

[ Voor 0% gewijzigd door Biscuit op 09-03-2017 12:51 . Reden: Formatting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29

Qwerty-273

Meukposter

Punt twee is het volgende. Mijn school bied de mogelijkheid om twee certificaten te halen, namelijk Prince 2 en ITIL Foundations. Dit is niet gratis, en kost aardig wat geld, maar ik kan dit wel opbrengen als het moet.
Als je gaat werken bij een detacheerder en je hebt geen ITIL oid dan zullen ze je vast wel sturen naar een ITIL cursus en pushen om examen te doen. Als je al een ITIL certificering hebt, dan kan je dan vaak wel aan de bak met een andere cursus (vaak meer product gericht). In NL is het hebben van een ITIL foundation toch wel zo goed als de standaard. Kosten als je het zelf zou willen doen (examen) bij Exin in een lokaaltje is 243,21 incl btw. Prince2 Foundation heeft het zelfde prijskaartje trouwens bij Exin. Maar dit is natuurlijk alleen maar het examen. Boeken / Cursus staan daar buiten van.

Wat kost het via je school? Als je daar al wel cursus krijgt in de onderwerpen van ITIL of Prince2, en je hebt het gevoel dat je de stof onder de knie hebt, zou ik zeker aanraden om een examen te doen. Je hebt dan tenminste dat papiertje al binnen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-09 12:50
ik zou eerst je MBO afmaken en dan doorgaan naar het HBO. waarom? je hebt een diploma, je hebt iets meer tijd om je wiskunde en rekenen op te halen/danwel bij te leren via je MBO en de doorstroom is dan makkelijker. Dat extra jaartje 2 jaartjes zou ik op de koop nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeiFront
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:53
Maak eerst je MBO af en haal dan je HBO diploma. Een HBO diploma is een teken van intelligentie, probleemoplossend denken en simpelweg doorzettingsvermogen.

Een HBO diploma behoudt altijd zijn waarde over 10 of 20 jaar is je HBO nog steeds HBO en het toont aan dat je op HBO niveau kan denken (want dat is de toegevoegde waarde van een HBO diploma).

Prince 2 en Itil zijn certificaten die je zo kan halen de toegevoegde waarde is klein t.o.v. een HBO diploma.
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 17:24:Welke opleiding heb jij gevolgd en wat doe je momenteel voor een werk?
Ik heb een HBO diploma en een heleboel certificaten waaronder Itil en Prince 2, ik ben werkzaam als Consultant in de ICT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-09 13:13
Dit jaar ga ik zelf afstuderen op MBO. Ik heb via stages werkplekken aangeboden gekregen om na mijn school te komen werken. Ook een HBO functie binnen een bedrijf wat ik verder niet ken.
ondanks dat ik mooie banen aangeboden heb gekregen ga ik mijn vol tijd HBO doen. Ik heb hier voor gekozen omdat ik moeite heb met mijn talen. Ik denk dat ik met vol tijd meer voor elkaar kan boksen dan met deeltijd.
Wat ik ga doen is voor jou niet echt relevant (naja een beetje). In jou geval zou ik gewoon doen wat jou aanspreekt. Maar ik kan je wel aanraden je HBO te gaan halen. HBO geeft je toch die extra start kwalificering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn 2 centen:

* Maak MBO af
* Haal extra certificaten op het MBO, zo laat je je toekomstig werkgever zien dat je capaciteit genoeg hebt
* Heb je al een startkwalificatie of ben je ouder dan 18 jaar?
* Als je nu a nat gaat op rekenen en Wiskunde dan heb je op het HBO alleen maar een groter probleem wanneer Wiskunde in je vakkenpakket zit.

En voor de mensen die zeggen dat ze rekenen niet nodig hebben voor de functie die zij beoefenen in de ICT: het gaat niet om de getallen bij elkaar optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen. Het gaat om de manier hoe je tot een oplossing komt. Zoals TS aanhaalt: zodra je met subnetten gaat klooien moet je ook rekenen, daar zijn vast trucjes voor om dat in je hoofd te krijgen en te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
P_Tingen schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 07:44:
In mijn ervaring is wiskunde niet iets wat in een knobbel op je achterhoofd zit, maar in die grijze massa in je hoofd. En als het er niet in zit is het er in te krijgen met extra oefening. Mijn advies zou zijn om HBO te proberen (ik zie echt zelden MBO-collega's) en extra tijd / begeleiding te regelen voor wiskunde.
Ik heb al eens begeleiding gehad, een tijd zelfs heel intensief. Echter, de stof bleef niet hangen zelfs na veel oefenen. Als ik bijv. 2 weken vakantie had gehad en dus geen bijles, en in de week na de vakantie en toets, kon je schudden dat het een voldoende werd.. Vorig jaar dus al Wiskunde gevolgd met begeleiding, maar uiteindelijk kwam het er op aan dat ik op twee vakken een onvoldoende had, rekenen en wiskunde.. Dus ik weet niet of extra oefening gaat werken in mijn geval.
Qwerty-273 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:08:
[...]

Als je gaat werken bij een detacheerder en je hebt geen ITIL oid dan zullen ze je vast wel sturen naar een ITIL cursus en pushen om examen te doen. Als je al een ITIL certificering hebt, dan kan je dan vaak wel aan de bak met een andere cursus (vaak meer product gericht). In NL is het hebben van een ITIL foundation toch wel zo goed als de standaard. Kosten als je het zelf zou willen doen (examen) bij Exin in een lokaaltje is 243,21 incl btw. Prince2 Foundation heeft het zelfde prijskaartje trouwens bij Exin. Maar dit is natuurlijk alleen maar het examen. Boeken / Cursus staan daar buiten van.

Wat kost het via je school? Als je daar al wel cursus krijgt in de onderwerpen van ITIL of Prince2, en je hebt het gevoel dat je de stof onder de knie hebt, zou ik zeker aanraden om een examen te doen. Je hebt dan tenminste dat papiertje al binnen.
Mijn school vraagt ongeveer 300 euro voor examen en een 3-daagse cursus per certificaat. Is dat een redelijke prijs?

En heeft een certificaat halen voordat je de arbeidsmarkt op gaat zoveel voordelen? Heel veel mensen zeggen dat het toch niets uitmaakt of je nu een certificaat haalt of bij je werkgever.. (Alhoewel, werkgevers kunnen er niet blij mee zijn dat ze een junior-sysadmin 2 certificaten moeten vergoeden :?)
NeoAtomic schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:53:
Voor je brutale vraag zou ik dit(Wat verdient de ICT'er / GoT'er (deel 13)) topic eens doorlezen.

Hierin geven ICT-ers aan wat ze verdienen, wat voor opleiding en welke certificaten ze behaald hebben.
Oké, ik zal dat eens doorlezen! Bedankt voor de tip!
sypie schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 09:20:
Mijn 2 centen:

* Maak MBO af
* Haal extra certificaten op het MBO, zo laat je je toekomstig werkgever zien dat je capaciteit genoeg hebt
* Heb je al een startkwalificatie of ben je ouder dan 18 jaar?
* Als je nu a nat gaat op rekenen en Wiskunde dan heb je op het HBO alleen maar een groter probleem wanneer Wiskunde in je vakkenpakket zit.

En voor de mensen die zeggen dat ze rekenen niet nodig hebben voor de functie die zij beoefenen in de ICT: het gaat niet om de getallen bij elkaar optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen. Het gaat om de manier hoe je tot een oplossing komt. Zoals TS aanhaalt: zodra je met subnetten gaat klooien moet je ook rekenen, daar zijn vast trucjes voor om dat in je hoofd te krijgen en te houden.
MBO maak ik sowieso af, maak je geen zorgen! Ik kan sowieso niet beginnen met HBO nu, omdat ik maar een TL-er ben.

Momenteel ben ik nog maar 17, ik word 18 dit jaar. Ik ben heel leergierig, en aan de ene kant lijkt HBO me ook super, alleen ik ben nu eigenlijk al zeker dat ik het niet ga redden als Wiskunde in het vakkenpakket gaat zitten.. Ik heb al moeite om op mijn rekenexamens een 6 te halen, wat je sowieso moet hebben als je naar het HBO wil. Zit dus een beetje vast momenteel :'( ..

Aan alle mensen, alvast bedankt, en aan sommigen, check je inbox :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Zelf helaas de HBO niet afgemaakt, ook mede door wiskunde probleem.
Bijlessen gehad, van alles geprobeerd om mij te verbeteren, maar het niveau was mij helaas net te hoog en zorgde ervoor dat ik er onder door ging.

Het is helaas zo dat ik al voor een (mogelijk leuke) baan ben afgewezen omdat ik geen HBO heb behaald. Gelukkig mij wel kunnen opwerken als MBO'er, veel actief geweest met programmeren, etc. tijdens mijn studies en nog altijd probeer ik zoveel mogelijk zelf ervaring op te doen naast mijn werk.

Mijn tip: probeer het HBO, maak leuke vrienden en zorg dat je goed bijlessen kan volgen. Met jouw leeftijd moet dat zeker lukken, nu kan het nog. :)

Welk MBO niveau heb je straks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:56

Zenix

BOE!

Wiskunde zit lang niet altijd in het vakkenpakket bij een HBO-ICT opleiding. Op Windesheim zijn de richtingen BIM & ID&S zonder wiskunde https://www.windesheim.nl...hbo-ict/inhoud-opleiding/

Zelf was ik ook geen ster in wiskunde, daarom heb ik gekozen voor HBO-ICT opleiding zonder wiskunde bij Windesheim. Indien je software engineering of embedded systems wilt gaan doen kan je er niet omheen. Windesheim geeft ook extra bijles om Nederlands en Engels op niveau te krijgen in het eerste jaar.

Als je moeite hebt met subnetten zou ik op zoek gaan naar filmpjes van Keith Baker of Chris Bryant via YouTube. Die leggen het stap voor stap uit in heldere taal, dan kan het niet misgaan. Magic numbers kan je ook goed gebruiken http://www.techexams.net/...etting-all-your-head.html Dat werkt sneller bij simpel subnetten.

[ Voor 36% gewijzigd door Zenix op 11-03-2017 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Prince 2 en ITIL Foundations is leuk... als je het nodig hebt.

Prince 2 is sowieso IMHO antiek. Bedrijven die daadwerkelijk interessante dingen doen zijn allemaal aan het kijken naar zaken zoals Lean of Six Sigma. Als ik een vacature met Prince 2 zou zien... dan zou ik die waarschijnlijk direct links laten liggen. Dan kom je bij een bedrijf dat trots vertelt dat ze afgelopen jaar een moeilijke migratie hebben gedaan... van Windows XP naar Windows 7. Of spendeer een week op een PID om daarna je directeur er een vliegtuigje van te zien vouwen en zelf 'maar iets te kiezen'.

ITIL sorteert je (helemaal in combinatie met Prince 2) compleet voor op beheerswerk. Maar er is meer in de wereld van ICT.
Laatst hadden we hier 'penetration(pen) testers' over de vloer. Dan heb je meer aan een cursus assembly.

HBO <-> MBO?
Simpel gezegd, er gaan meer deuren open als je HBO hebt. De vraag is of jij die deuren interessant vindt.
(En een HBO diploma blijft waardevol tot aan je pensioen, een certificaat tot aan de volgende versie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

P_Tingen schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 07:44:
Wiskunde is inderdaad in veel gevallen een kwestie van doorzetten. Teveel mensen raken overweldigd en haken af, maar door dingen eindeloos te herhalen worden ze een automatisme. In plaats van veel ingewikkelde zaken tegelijk te moeten bevatten, blijft er dan een enkelvoudig probleem over.

Wiskunde en de gelieerde -kundes zijn een kwestie van herhalen, herhalen, herhalen. Zelfs mensen die er bekend mee zijn geworden, zoals Brian Cox, geven aan dat ook zij er simpelweg de schouders onder hebben moeten zetten. Met fatalisme heb je alleen jezelf.
He revealed on The Jonathan Ross Show that he performed poorly on his Maths A-level: "I got a D ... I was really not very good ... I found out you need to practise."
Pagina: 1