Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

high end zakelijk/privé (audio-bewerking) laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
Binnenkort begin ik aan een nieuwe baan, waar een Bring-Your-Own-Device regeling mogelijk is.
Aanvankelijk leek het me misschien toch beter om mijn werkgever een standaard (software) ontwikkel-laptop te laten leveren voor zakelijk gebruik en zelf op zoek te gaan voor een privé laptop, maar mijn privé-eisen zijn dusdanig hoger dan mijn budget momenteel toelaat.

Recent contact met mijn nieuwe werkgever brengt mij toch weer tot nadenken over een BYOD-constructie, omdat eigenlijk het merendeel al van zoiets gebruik maakt (doorgaans om een Mac aan te schaffen).
werkgever stelt hier een bepaald budget voor ter beschikking en bij overschrijding ervan wordt de rest ingehouden op salaris (in eens of in delen), bij een Mac zit je er overigens al snel overheen.

Restricties die werkgever heeft is dat laptop neutraal moet ogen (geen game-laptop uiterlijk) en ik vermoed ook een TPM chip moet hebben. Uiteraard in een degelijke behuizing.

Wat ga je met je laptop doen?
Naast Java software ontwikkeling (Eclipse/IntelliJ, lokaal database & server kunnen draaien en enkele VM's), zal ik de laptop in de avond uren en op mijn parttime dag gebruiken voor mijn grote hobby: Audio bewerking.

Voor audio bewerking gebruik ik sample-libraries die ik komende jaren wil uitbreiden, hiervoor is een grote hoeveelheid RAM noodzakelijk en heb ik naast de SSD waar OS en software op zit een SSD nodig voor de sample-libraries en een 7200rpm HDD voor het vele schrijfwerk van audio-bestanden & tempfiles.
Mijn huidige DAW is Cubase 7 Elements, maar ik denk eraan om over te stappen naar Digital Performer 9

Daarnaast game ik ook enkele uurtjes per week (momenteel mn World of Tanks, Star Conflict, Fall Out 3 en Mass Effect 1 t/m 3 op extreem lage settings (gpu op mijn huidige laptop is defect), maar wil Star Citizen en Mass Effect: Andromeda gaan spelen op medium-high settings), dus wil ik minimaal GTX 1050 en bij voorkeur GTX 1060

Persoonlijk heb ik dan de voorkeur voor een groter scherm (17"), omdat ik thuis geen ruimte heb voor een losse monitor en audio-bewerking behoorlijk priegel werk is.

Dus wat ik denk nodig te hebben:
i7 6700/7700HQ
32Gb RAM 2400mhz (2x16Gb, met 2 vrije sloten, waardoor het uitbreidbaar is tot 64Gb)
NVMe/PCIe SSD van ca 500Gb voor OS, software
SSD van ca 250-500Gb voor sample-libraries
7200rpm HDD van 1Tb
GTX 1050/1060
17" full HD scherm

Wat is je budget?
In het geval ik louter privé een laptop zou zoeken, zou mijn budget vooralsnog ontoereikend zijn voor een laptop met GTX 1050 icm de hoeveelheid RAM/SSD/HDD's, misschien pas na de zomer, maar dan zou het waarschijnlijk een plastic fantastic behuizing zijn en de modellen die ik in die range heb gezien vond ik te flexibel.

Echter met de BYOD-constructie zou mijn budget zo'n € 2000-2300 zijn (waarbij ik dan privé geld overhoud voor extra sample-libraries, dus evt kan het wel hoger, maar lijkt mij niet nodig).

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
ja, 4 dagen per week naar werk (maar afhankelijk van project blijft deze waarschijnlijk meestal in de tas zitten, omdat ik meestal ook een laptop krijg van de klant voor het project) en 2x per maand neem ik hem mee naar een oefensessie.
Degelijke bouwkwaliteit is belangrijk, gewicht wat minder, te meer omdat mijn huidige 15" werklaptop een aluminium stoeptegel is van 3,5 kg

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Persoonlijk spreekt Asus/MSI me het meest aan, maar hun laptops met GTX 1060 zijn behoorlijk schreeuwerig (en niet geschikt voor werk), sommige laptops met GTX 1050 ogen iets meer ingetogen, maar zijn naar mijn idee niet stevig genoeg.

Daarom kom ik toch eigenlijk terecht bij de Clevo P-serie, terwijl ik voor louter privé eerder voor zo'n schreeuwerige Asus/MSI zou gaan, maar misschien zie ik dingen over het hoofd en zijn er neutraal-ogende, doch stevige laptops van andere merken die zouden voldoen of zijn de Clevo's minder goed voor dagelijks gebruik dan ik denk dat ze zijn.

Opties waar ik nu aan denk zijn:
Clevo P670RP6-G (Skylake): pricewatch: Clevo P670RP6-G
Clevo P670HP6-G (Kabylake): niet in pricewatch, maar leverbaar met 7700HQ of 7820HK

waar ik ook nog naar gekeken heb is:
Clevo P775DM3-G (pricewatch: Clevo P775DM3-G of diens kleinere broertje (pricewatch: Clevo P751DM2-G waar blijkbaar desktop-CPU's in kunnen, maar ik denk dat een desktop CPU een beetje overkill is, bovendien zullen ze qua uiterlijk kantje-boord zijn en las ik in een review dat ze behoorlijk heet worden.

als 15" zouden de 15" versies van genoemde Clevo's een optie zijn of misschien een Dell XPS 15, maar ik krijg niet duidelijk hoeveel RAM en SSD/HDD's daar nou in kunnen, en over de Dell XPS 15 hoor ik ook weer negatieve verhalen erover. Van Lenovo heb ik nog geen versie gezien met recente GPU en denk dat ze te laat leverbaar zullen zijn.

De 7700HQ is zo'n kleine 5-10% sneller dan de 6700HQ en denk dat ik de meerprijs van de Kabylake het wel waard vind al denk ik dat de Skylake voldoende zou zijn, maar voor ca € 150,- extra is er ook de 7820HK, Is dat weer overkill of onderschat ik het CPU gebruik wat ik nodig denk te hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Metaalhoofd op 08-03-2017 17:17 . Reden: spel/taalfouten ]

Star Citizen Referral Code

Beste antwoord (via Metaalhoofd op 22-03-2017 16:35)

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:59

Case_C

[Team Carrack]

Die Clevo's zijn volgens mij wel de meest interessante optie voor je. Daar kan je 'm dusdanig samenstellen dat je nog kan upgraden qua RAM (1x 16gb ram nemen, en later nog eens 16gb toevoegen indien nodig) en Opslagvermogen.

Alle reacties

• DamirB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-11 23:11
MSI is voor audio wel aangeraden, gezien het goede speaker systeem en de goede DAC. Let op de speakers van de GS lijn zijn een stuk minder, maar ze hebben wel een goede DAC voor de 3.5mm jacks

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:45
Welke MSI zou je zelf willen nemen? Ik ben benieuwd wat er schreeuwerig aan is, en of dat misschien op een andere manier op te lossen is.

• Metaalhoofd
Helaas heb ik deze week vernomen dat mijn toekomstige werkgever het toch niet ziet zitten op deze manier.

Hoewel ik nog steeds mag kiezen voor een 'iets' andere configuratie van hun standaard laptop of bijvoorbeeld een Mac en ook al mag ik m'n werklaptop ook privé gebruiken, vinden ze mijn geplande gebruik (en de grote afwijking van hun standaard configuratie) toch iets te ver gaan. Daarnaast denken ze dat ik het ook niet zou moeten willen, omdat de laptop toch eigendom blijft van het bedrijf en bijv. bij een virus het protocol is om alle schijven te wissen.

Dus het ziet er naar uit dat ik toch zelf verder moet sparen (op dit moment zit ik pas rond € 1000,- en dat is niet genoeg) en heb ik in tussentijd mijn Asus N56VZ geupgrade naar 16Gb RAM wat NET genoeg is voor het inladen van een volledig orkest (mbv Miroslav Philharmonik 2) + piano + enkele plugins, maar komende 2 jaar wil ik gaande weg mijn sample libraries upgraden naar die van CineSamples (kost zo'n 3K voor volledig orkest + solo instrumenten (totaal honderden Gb's) en dan zal ik op termijn wel 64Gb Ram nodig hebben.
Voor mij persoonlijk zou het kunnen inbouwen van 2 SSD's + 1 HDD en 64Gb RAM een vereiste zijn. Bij een laptop waar max 32Gb RAM in kan, zal ik over twee jaar tegen de grenzen daarvan aanlopen.

Op dit moment lijkt een Clevo P670 me nog wel interessant ivm configureerbaarheid en verder zou op dit moment een Asus G752 of MSI GT72 voor mij het meest ideaal zijn qua toekomstbestendigheid voor mijn audio-hobby (en serieuze plannen om daar ook wat inkomen mee te genereren), waar ik ook nog leuk op kan gamen.
Maar dergelijke laptops kosten al zo'n 1700,- voor een basis configuratie waar ik de komende jaar vooruit kan (+ nog ca 3-500 euro aan upgrades de komende jaren), dus ik heb nog wel een half jaar nodig om die 700 extra bij elkaar te schrapen.

Tegen die tijd zullen er vast andere modellen ook interessant worden (en misschien vind AMD Ryzen z'n weg naar laptops).

Meer budget opties met bijv een GTX 1050 (Ti) ondersteunen vaak maar max 32Gb Ram en dan verwacht ik dat ik over 2, misschien 3 jaar toch weer naar betere laptop moet uitkijken.

Conclusie: Aan mij de taak om komend half jaar nog even flink bij te sparen en dan opnieuw de afweging maken of ik gelijk een toekomst bestendige laptop wil voor de komende 4-5 jaar of kies voor een meer budget oplossing (en geld overhoud voor sample-libraries) met het idee dat ik 2 jaar alsnog een toekomst bestendige laptop zal moeten kopen.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:45
Succes met het verder sparen en de groeiende hobby.

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
64gb ram op een laptop kan je wel op je buik schrijven tenzij je je portemonnee drastisch groeit.
(64gb begint ongeveer bij 5000 euro) Deze laptops zijn vaak ook super bulky en totaal niet zakelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door NO_Excuses op 17-03-2017 08:52 ]

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
NO_Excuses schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 08:51:
64gb ram op een laptop kan je wel op je buik schrijven tenzij je je portemonnee drastisch groeit.
(64gb begint ongeveer bij 5000 euro) Deze laptops zijn vaak ook super bulky en totaal niet zakelijk.
De normale HP zbooks G3 15 en 17" kunnen tot 64GB. Die zijn best handzaam voor een workstation. Echter zit je daar met quadro gpu's. En ik denk ook niet dat die van dit jaar ineens over gaan naar een GTX 10 serie gezien ze daar niet voor bedoeld zijn.

Je moet hierin toch een keuze maken, gamer laptops met die kaarten ondersteunen veelal maar tot 32GB als ik het goed heb. En vind ik persoonlijk veelal erger kwa vormgeving/kleuren/uiterlijk dan een iets zwaardere Zbook of Thinkpad P serie workstation.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• Metaalhoofd
Nou, de genoemde Asus & MSI & Clevo series ondersteunen wel 64Gb.

Acties:
  • Beste antwoord

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:59

Case_C

[Team Carrack]

Die Clevo's zijn volgens mij wel de meest interessante optie voor je. Daar kan je 'm dusdanig samenstellen dat je nog kan upgraden qua RAM (1x 16gb ram nemen, en later nog eens 16gb toevoegen indien nodig) en Opslagvermogen.

• Metaalhoofd
Mbt mijn oorspronkelijke vraag denk ik idd dat Clevo de beste optie zou zijn.

Echter is de situatie gewijzigd en vind mijn nieuwe werkgever het geen goed idee om op deze manier een BYOD constructie aan te gaan.

Ook voor louter privé gebruik, zou bij het houdige aanbod Clevo volgens mij nog steeds de beste optie zijn (tenzij ik een Skylake versie van genoemde ASUS/MSI modellen in een mooie aanbieding zou tegenkomen), maar zoals gezegd heb ik zelf nog minstens een half jaar nodig om het geld bij elkaar te sparen en tegen die tijd zal het aanbod wel heel anders zijn (en zoals het er nu naar uitziet is dan de GTX 20xx generatie mogelijk net uit), dus wat mij betreft kan een Moderator hier een slotje op zetten

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:44
Je kan er gif op in nemen dat de gtx2*** nog wel een tijdje op zich laat wachten hoor;) Bovendien zal de next gen alsnog Pascal zijn, waardoor de vooruitgang minder drastisch is dan t verschil tussen de gtx1000 serie en de 900. (met sneller geheugen en wellicht een clockspeed bump)

[ Voor 52% gewijzigd door WouterL op 24-03-2017 02:36 ]

Pagina: 1