Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi aan allen,

Ik heb me voorgenomen om redelijk binnenkort mijn oude laptop te vervangen door een pc en om deze zelf in elkaar te zetten. Dit heb ik nog nooit eerder geprobeerd (!), dus ik heb een aantal instructievideo's bekeken op youtube en daar het nodige al een beetje van getracht op te steken. Nu heb ik een voorlopige lijst van (ik denk compatibele) componenten samengesteld voor deze pc, die ik uiteindelijk toch wel een beetje veelzijdig wil kunnen gebruiken, misschien ook met spellen, photoshop, films kijken op beetje resolutie, etc.:

- Intel Core i5-6400 (boxed) (CPU)
- Zotac Geforce GTX 1050 2 GB Mini (Grafische kaart)
- MSI H110M Eco (Moederbord)
- 2 x 4 GB Corsair Vengeance LPX Ram, DDR4, 3000 MHz (Geheugen)
- Kingston SSDNow UV400 120 GB (Opslag)
- Phanteks Eclipse P400S ATX Mid Tower (Behuizing)
- Be Quiet: Straight Power 10, 400 W (Stroomvoorziening)

Dit is alleen een lijst van de hardware voor de pc zelf. Een scherm en dergelijke zal ik later voor kijken, maar ik zat te denken aan de Asus VC239H (Zwart). Als optische disk zat ik te denken aan een buitenboord LG GP57EB40, maar wellicht schaf ik een wat duurdere optie aan.

Mijn vragen zijn de volgende:

1. Als er (boxed) bij een CPU beschrijving staat, zoals bij de i5-6400, betekent dat dan dat alle benodigde bijproducten zoals koelpasta, koeler, etc. meegeleverd worden in het pakketje, en dat je dat dan niet apart hoeft aan te schaffen?

2. Ik heb nergens kunnen vinden of dit moederbord de 3Ghz snelheid van het Corsair ramgeheugen ondersteunt of niet, en of het dus uberhaupt zin heeft om 3000 MhZ te kopen of dat 2100 Mhz misschien beter is?

3. Volgens mij heeft het moederbord 4 pins aansluitingen voor de waaiers, en heeft de behuizing 3 pins. Ik heb gelezen dat je die wel gewoon kan gebruiken maar dat het toerental van de waaiers dan op 100 % komt te liggen. Is dit een probleem, als je wil dat de pc bijvoorbeeld een beetje stilletjes kan draaien?

4. Het geschat benodigde vermogen van de pc dat ik krijg via pcpartpicker.com voor deze setup is 217 W. De Be Quiet stroomvoorziening is 400 W, is dat een probleem?

5. Is er een kans dat deze stroomvoorziening niet geschikt is voor de overige componenten in de pc? Zo ja, waar zou dat dan aan kunnen liggen/Hoe kan ik dat zien op de productpagina's van de componenten?

6. Wat denken jullie van de componenten die ik bij elkaar heb gezocht? Zijn ze een beetje goede kwaliteit? Is er een reden om te denken dat ze niet goed samen zouden kunnen werken?

Ik weet dat vraag 6 een beetje algemeen is, alvast excuses daarvoor. Enfin, zoals jullie kunnen zien weet ik voornamelijk van de stroomvoorziening bijna niets. Ik heb de andere dingen wat betreft compatibiliteit grotendeels uitgezocht, althans dat denk ik. Maar goed: als jullie hier wat antwoorden of tips op zouden kunnen geven, dan zou ik dat erg waarderen!

Met vriendelijke groetjes!

Maik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennyV
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-02-2023
Hoi Maik,

Vraag 1: Een boxed processor zit verpakt in een mooie doos en wordt gebundeld met een handleiding én een goedgekeurde processorkoeler. Je hebt dus meteen alles in handen om je nieuwe processor te installeren. Bij een tray processor is dat niet het geval.

Vraag 2: Dit moederbord ondersteund geen 3000mhz, Ondersteunde standaarden DDR4-2133
https://www.msi.com/Mothe...O.html#hero-specification

Vraag 3: Ik zou dan zelf voor een andere behuizing kiezen.

Vraag 4: 400w is genoeg voor de build die je gebruikt, persoonlijk zit ik altijd iets hoger met voeding.

Vraag 5: ?

Vraag 6: geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerrob
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-07 09:26
Vraag 3: Ik heb zelf de Phanteks Eclipse P400s en ik kan bevestigen dat de standaard meegeleverde fans via de controller van de kast zelf in 3 standen te bedienen zijn. Je sluit ze dan ook rechtstreeks hier op aan, niet op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:24
Je topic hoort eigenlijk in Desktop aankoop advies, en niet in Componenten aankoop advies. Da's niet zo'n ramp (ik heb al een move aangevraagd) maar hierdoor heb je niet de standaard template die je anders wel hebt. Kan je onderstaande thread even doorlezen, en de vragen van punt 2 even kopiëren in je startpost en beantwoorden? :). Verder is een lijstje maken via de pricewatch, punt 4 in de link, voor jou en andere mensen makkelijk.

DAA beleid

Over je build: je hebt een 6400 processor - pak de nieuwe generatie, de 7400. Pak meteen een passend moederbord (B250). Je hebt volgens mij een kast met window, dan is het mooier als je een passend moederbord pakt - ATX. uATX ziet er suf uit. Uit mijn hoofd is de B250 Pc mate van MSI dan aardig.
Dat moederbord ondersteunt maximaal 2400mhz wbt ram - dus kies dat ook. Scheelt een paar euro.

Je voeding te zwaar kopen is nooit een probleem, afgezien voor je portomonnee (aangenomen dat je voeding kwalitatief goed is!). Boxed cpu's komen trouwens met koeler en een soort 'voorgesmeerde' koelpasta. Het zal jouw build voldoende koelen.

Ik wacht met de rest nog even tot je de vragen in je thread hebt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 08-03-2017 17:13 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor beide reacties. Ik heb het DAA even doorgelezen, en hieronder zal ik antwoord geven op de vragen onder nummer 2:

- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de computer gaan gebruiken voor officewerk, videoplayback, en een klein beetje photoshop en wellicht in de toekomst wat spelletjes.

- Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Met de onderdelen die ik nu heb opgeschreven zit ik rond de 800 euro voor de pc zelf en een degelijke monitor. Ik moet kijken wat ik verder nodig heb, maar het mag wat mij betreft tot 900/1000 euro kosten.

- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee.

- Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een fijne processor om mee te werken is nooit mis. Het geheugen hoeft wat mij betreft niet al te ruim te zijn, en ik weet niet 100 % zeker of ik echt een aparte videokaart nodig heb. Als de ingebouwde kaart (in de CPU) nog enigszins goed is met video en voor een klein beetje beeldbewerking, dan kan het best zijn dat ik daar ook tevreden mee zou zijn. De reden waarom ik dacht misschien de Zotac Geforce GTX 1050 2 GB mini toch te kiezen was vanwege de redelijk goede performance voor een zacht prijsje.

- Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik ga liever met Intel dan AMD, maar dat is meer gewenning dan iets anders misschien.

- Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik, beeldschermresolutie, gewenste fps, etc.)
Nee. Ik denk dat het samenstellen van een degelijk, werkend systeem mijn eerste prioriteit is. Als dat zou lukken zou al heel fijn zijn, en dan kan ik altijd nog kijken om mijn setup een beetje te optimaliseren.

- Ga je overklokken?
Nee.

- Wat verwacht je van ons?
Enkel wat praktische tips, en misschien wat inzicht dat een eerste keer bouwer van een pc goed van pas zou komen.

@ NatWater: Ik heb de veranderingen bekeken en het lijken echt verbeteringen te zijn, dus daar ben ik blij mee! Op het moment heb ik dan de volgende componenten in gedachte:

- Intel i5-7400
- MSI B250 PC Mate
- Corsair Vengeance 2x4 GB 2400 MHz
- Kingston SSDNow UV 400 120 GB
- Zotac Geforce GTX 1050 2 GB
- Be Quiet: Straight Power 10: 400 W
- Phanteks Eclipse P400S Zwart (OF: Fractal Design Define C, daar ben ik nog niet uit!)
- Asus scherm of mss BENQ scherm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zonder even inhoudelijk naar de keuze van je componenten te kijken (daar ben ik net even te lang uit) wil ik je wel even iets meer info geven over je vragen 4 en 5. De korte samenvatting is al door anderen gegeven: 400 watt is waarschijnlijk voldoende, maar meer is beter.

Als je de technische specificaties van de door jouw gekozen voeding bekijkt ( http://www.bequiet.com/en/powersupply/518 ) dan zie je onder het tabje 'Output' een aantal waarden staan. Een aantal waarden in Amperes (met (A) erachter) en een paar in Watt (met (W) erachter). Jouw voeding beschikt over 3 12-volt rails, waarvan elke rails maximaal 18 ampere (oftewel 12*18=216 watt) aan kan. Een rail kun je zien als een groep in je meterkast. Alle aangesloten apparatuur mag maar een bepaald maximum vermogen afnemen. Maar, de voeding kan maximaal 384 watt over de 3x 12-volt rails aan. (Max. combined power 12V (W)'. De meeste (zoniet alle) voedingen verlagen de spanning eerst naar 12 volt om die vervolgens nog verder te verlagen naar 5 en 3.3 volt. Sommige voedingen gebruiken daar een aparte rail voor, bij andere voedingen wordt een van de 'gewone' rails gebruikt. Hoe dan ook dat vermogen van de 5 en 3.3 volt groepen moet je bij het totaal tellen.

Nu het grote 'probleem'. Hardware fabrikanten melden eigenlijk zelden hoeveel watt een apparaat op welk voltage afneemt.
  • Jouw videokaart trekt bijvoorbeeld 75 watt,dat is op te maken uit een referentiemodel van Nvidia: https://www.nvidia.nl/gra...scal/gtx-1050/#redirected (klik onder 'specificaties' op 'Alle specificaties tonen'). Maar op welke spanning? Want als dat 5 volt zou zijn, dan heb je met 2 van die videokaarten al een probleem, 2x 75 is 150 en de voeding kan maar 120 watt leveren. Gelukkig nemen videokaarten altijd 12 volt af. De low-end kaarten tappen max. 75 watt uit de PCI-E bus, terwijl de zware high-end kaarten rechtstreeks op de voeding worden aangesloten. Je processor en geheugen nemen ook 12 volt af, omdat je moederbord voor de stroomvoorziening zorgt.
  • Het achterhalen van het opgenomen vermogen van je CPU is lastiger, dat wordt namelijk niet letterlijk vermeld. Het kan ook niet, een CPU die niets staat te doen vreet minder energie dat een die druk aan het rekenen is. Wat je wel hebt is Therminal Design Power (of Point). Dat is het vermogen aan warmte wat je koeling af moet kunnen voeren. Hoewel dat vaak lager is dan het opgenomen vermogen, wordt de TDP waarde wel vaak misbruikt om als leidraad te dienen voor het opgenomen vermogen. (Je moet toch ergens vanuit gaan). In de specs van jouw CPU kun je zien dat die een TDP heeft van 65W: https://ark.intel.com/pro...r-6M-Cache-up-to-3_50-GHz Omdat de spanning van de CPU en het geheugen erg nauw luistert, wordt die door het moederbord geregeld. Daarvoor zit een regelcircuit pal naast de CPU. Dat regelcircuit haalt de spanning doorgaans van de 12 volt lijn.
Daarmee hebben we meteen de grootverbruikers benoemd, CPU en GPU. Jouw processor verbruikt ruwweg 65 watt, je grafische kaart 75. Tesamen is dat al 140 watt aan 12v. Daarnaast heb je nog andere componenten zoals je moederbord en SSD die ook stroom verbruiken. Het vermogen van je moederbord is lastig te bepalen en is afhankelijk van het ontwerp. Maar je mag er gelukkig vanuit gaan dat een stroomvreter op de 12-volt lijn zit.

De SSD werkt op 5 of 3,3 volt en wordt gevoed door een voedingsstekker die op een kleine SATA stekker lijkt. Oudere harde schijven hadden een 4-pins PATA stekker, die je ook nog op je voedingskabels kunt aantreffen. Die schijven werken op 5 of 12 volt. (3,3 volt is niet op die stekker beschikbaar). Voor een SSD of harddisk is het lastig om de het vermogen te bepalen, maar ik ging meestal uit van 15 watt.

Voor jouw pc heb je dus bij benadering 140 (75+65) watt aan bekend vermogen op 12 volt en 15 watt aan bekend vermogen op de 5 en/of 3,3 volt lijnen. Daar komt het moederbord, geheugen, en nog wat overige componenten zoals USB-devices bij. Dus dat moet wel lukken binnen de gestelde maximum vermogens. Als je later je PC wilt uitbreiden, bijvoorbeeld door high-end videokaarten te gebruiken dan kun je nu overwegen om een iets zwaardere voeding te nemen, maar als je daar geen plannen voor hebt... is 400 watt voldoende.

En nu het tekstje toch al zo uitgebreid is, nog even voor de volledigheid een verklaring voor de verschillende spanningen:
  • + 3,3 volt / + 5 volt - Dit zijn de spanningen waar componenten op je moederbord en in apparatuur mee werken. In de tijd van de PCI bus (voorloper van PCI-E) had je zelfs 2 varianten. De oude variant werkte op 5 volt, de nieuwe variant op 3,3. Natuurlijk waren die PCI sloten wel zo gemaakt dat je niet kaart van de verkeerde spanning er in kon pluggen.
  • +12 volt - Deze spanning wordt gebruikt voor grootverbruikers. Die zetten de spanning zelf om in een lagere spanning indien nodig.
  • - 12 volt - Een aantal databussen waaronder PCI-E, maken gebruik van 'differential' spanningen om interferentie tegen te gaan. Het moederbord kan deze lijn gebruiken voor het maken van de negatieve spanning die een differential bus nodig heeft.
  • +5 Vsb - Deze spanning is altijd aanwezig als de voeding aangesloten is. Hij wordt onder andere gebruikt voor de power-buttons in je kast. Zo kan het moederbord weten dat jij de PC wil inschakellen. Als je voeding sterk genoeg is en je moederbord het aan kan, wordt deze spanning ook gebruikt om een USB-poort als laad-poort actief te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
RiDo78 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 01:56:

Als je de technische specificaties van de door jouw gekozen voeding bekijkt
Een heel erg lang verhaal over watt en rails, 5v 12v en 3,3v maar niet een keertje het woord "kwaliteit" van de onderdelen en de zuiverheid van de stroom of de aansluitmogelijkheden die de voeding bied..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RiDo78 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 01:56:
400 watt is waarschijnlijk voldoende, maar meer is beter.
Niet mee eens. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

Je had je de uitleg kunnen besparen door te verwijzen naar Voeding advies en informatie topic - Deel 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird1562
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
[quote]DennyV schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:24:
Hoi Maik,

Vraag 1: Een boxed processor zit verpakt in een mooie doos en wordt gebundeld met een handleiding én een goedgekeurde processorkoeler. Je hebt dus meteen alles in handen om je nieuwe processor te installeren. Bij een tray processor is dat niet het geval.

even een aanvulling

bij de 6 de en 7de generatie K versie cpu's van intel zit geen koeler bij , maar zijn wel boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp! Ik denk dat ik wel goed zit met deze PSU. Ik heb echter vandaag even op de site van MSI gekeken (de maker van het moederbord) en daar staat de GPU die ik dacht te kopen niet bij in de lijst van 'compatibele onderdelen'. Is dat strict genomen een probleem, of is de lijst die op de website van de maker staat mogelijk incompleet? Ik dacht dat ik een leuke gpu had gevonden voor die prijs (de zotac geforce gtx 1050 2 gb) maar als ie niet past dan wordt dat lastig! Enig idee/advies hier? Wederom, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niet weten waarom een GTX 1050 in jouw samenstelling niet zou werken. Voeding is ruim voldoende en het moederbord heeft een PCI-e x16 slot.

Op de voeding zou je wat kunnen besparen door een pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W te nemen. Vergelijkbaar in kwaliteit, ook erg stil en nauwelijks inefficienter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik dacht ook dat het zou moeten passen. Maar raar genoeg, op de website staat ie er niet bij. Hetzelfde voor het Corsair Vengeance Ram geheugen CMK8GX4M2A2400C14 (2x4 GB @ 2400 MHz), terwijl er een ontzettend lange lijst van Corsair Vengeance producten op de MSI website staat die dan wel compatibel zouden zijn. Erg vreemd dit. Ik neem aan dat als het éne Corsair Vengeance Ram geaccepteerd wordt met dezelfde snelheid maar minder 'volume', dat dat dan ook voor het ander geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:24:
Ja, ik dacht ook dat het zou moeten passen. Maar raar genoeg, op de website staat ie er niet bij.
Het zou zo moeten zijn, dat ze alleen geheugen dat ze daadwerkelijk getest hebben op de lijst zou mogen staan. Nu is het niet te doen om werkelijk alle modules te testen, dus waarschijnlijk hadden ze gewoon dat geheugen niet liggen.
Er zijn vast nog tientallen andere geheugens die niet op de lijst staan, maar gewoon werken.

Wil je echter 100% zekerheid, neem dan geheugen dat wel op de lijst staat.
Pagina: 1