Stroomrichting beperken HDMI splitter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-10 18:27
Na het succesvol in elkaar steken van een DIY ambilight op basis van een RPi met WS8201 ledstrip, heb ik besloten alles in een overbodige, kleine, computerbehuizing te bouwen. Voordeel is dat ik direct de PC voeding kan gebruiken om het gehele project te voorzien van sap.

Hiervoor heb ik een power verdeel bordje gemaakt, welke ik met een molex connector op de voeding aansluit en waar verschillende USB en schroefdraadconnectoren op zitten om de losse componenten te voeden (RPi, HDMI splitter, ledstrip, HDMI2AV en videograbber).

De voeding (het power verdeel bordje) is uiteraard apart uit te schakelen, als de Pi en ledstrip niet nodig zijn.
Echter blijft de HDMI splitter actief omdat deze, naast de USB aansluiting, ook wordt gevoed door de HDMI kabels zelf met als gevolg dat de HDMI splitter als 'stroomvoorziening' voor het verdeel bordje fungeert als de voeding uitstaat.
Uiteraard is dit niet genoeg om alles te voeden, maar toch gaat de ledverliching knipperen en probeert de Pi op te starten in low powermodus.

Hoe kan ik het beste dit 'probleem' aanpakken? Is het zonder meer mogelijk een diode te plaatsen tussen de HDMI splitter en de rest van de aansluitingen? Of geeft dat weer andere ongewenste effecten?
Het liefst houd ik de splitter onder een constante spanning en de rest niet (de spanning die de HDMI kabels leveren is namelijk niet genoeg voor een correcte werking).

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via rikhartman op 16-03-2017 11:54)

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
rikhartman schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:20:
[...]

Klopt, alles draait op 5v.
Aparte stroomkring maken met een relais is ook wel een goed idee, maar dan heb ik ook weer een aparte voeding nog als ik de HDMI-splitter altijd op spanning wil houden, toch?
Je zou de 5v VSB spanning van een atx powersupply kunnen gebruiken? Want die gebruik je ook toch? De 5V VSB is iig bruikbaar tot volgens mij een max van 500mA en altijd aan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Diode ertussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
Als dat spul op 5v draait zou ik daar niet aan beginnen ivm spanningsval diode, zelfs met een schotkey diode. Kan je niet een relais pakken en het spul schakelen vanaf een spanningsbron die op de juiste momenten aan en uit is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:54

kraats

Ik rol

En een HDMI-kabel gebruiken waarbij pin 18 niet is aangesloten?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikhartman
Dat is dus mijn vraag:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikhartman
jctjepkema schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:22:
[...]

Als dat spul op 5v draait zou ik daar niet aan beginnen ivm spanningsval diode, zelfs met een schotkey diode. Kan je niet een relais pakken en het spul schakelen vanaf een spanningsbron die op de juiste momenten aan en uit is?
Aparte stroomkring maken met een relais is ook wel een goed idee, maar dan heb ik ook weer een aparte voeding nog als ik de HDMI-splitter altijd op spanning wil houden, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikhartman
kraats schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:24:
En een HDMI-kabel gebruiken waarbij pin 18 niet is aangesloten?
Euhm... die spanning is er niet voor niks lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kennelijk hoef je die HDMI splitter helemaal niet los te voeden (is meestal zo). Werkt het niet gewoon naar behoren als je de voedingskabel tussen de splitter en je verdeelbord loshaalt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
rikhartman schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:20:
[...]

Je zou de 5v VSB spanning van een atx powersupply kunnen gebruiken? Want die gebruik je ook toch? De 5V VSB is iig bruikbaar tot volgens mij een max van 500mA en altijd aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:54

kraats

Ik rol

@rikhartman Hij heeft toch ook al USB voeding? Dan lijkt me de HDMI-kabel gebruiken om stroom te leveren niet nodig. Wij hebben bij ons op het werk ook allemaal kabels (in ons geval DisplayPort) gekocht waar die niet aangesloten zit

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikhartman
Bigs schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:30:
Kennelijk hoef je die HDMI splitter helemaal niet los te voeden (is meestal zo). Werkt het niet gewoon naar behoren als je de voedingskabel tussen de splitter en je verdeelbord loshaalt?
Helaas werkt dat niet naar behoren, ik krijg dan DHCP en 'formaat ongeschikt' meldingen. Misschien ook wel omdat de stroom wegvloeit in de rest van m'n project... dus ik ga het nog even testen zonder de USB-stekker aan te sluiten, dank voor het inzicht :+
jctjepkema schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:30:
[...]

Goede optie! die mogelijkheid ga ik bekijken. Als ik je goed begrijp staat er ook spanning op als de softswitch uitstaat?
kraats schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:31:
@rikhartman Hij heeft toch ook al USB voeding? Dan lijkt me de HDMI-kabel gebruiken om stroom te leveren niet nodig. Wij hebben bij ons op het werk ook allemaal kabels (in ons geval DisplayPort) gekocht waar die niet aangesloten zit
Hmm.. kan een optie zijn, dan heb ik echter wel nieuwe kabels nodig (ga daar zelf niet mee prutsen).
Vraag me ook al of dat alle richtingen opwerkt. Dus ook de input-kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit is een lastige.

HDMI is een differentieel signaal, maar wel eentje die qua spanningspotentialen niet ver van de supply van de sender af mag liggen, als ik me niet vergis. Als dat zo is, dan wordt die voeding altijd meegeleverd, zodat je weet op welke potentiaal dat signaal zit. Dus door het afkoppelen van die voeding in de connector of kabel ben je je referentie kwijt. De gedachte om daaraan te knutselen bevalt me eerlijk gezegd niet.

In dit geval wil ik als idee opperen om dit met software te doen. Hang die schakelaar aan een IO op de Pi en programmeer dat ding dat je ambilight er daardoor mee ophoudt. Ja, er staat dan nog steeds prik op dus technisch gezien staat 'ie aan, maar boeien? Over zoveel vermogen praten we niet en je bereikt daarmee de functionaliteit die je zoekt. Dat idee staat me in dit geval wel aan eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikhartman
Ik heb inmiddels de 5vSB gebruikt voor de splitter en dit werkt perfect! Dank voor de suggestie @jctjepkema.
Daarnaast ga ik een softswitch gebruiken die @Flake aanraadde!

Allemaal hartelijk dank voor het meedenken!
Pagina: 1