Laptop heeft moeite met FL Studio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 894603

Topicstarter
Beste Tweaker,

Ik ben nieuw op het forum dus zal mij gelijk even voorstellen. Ik ben Kelvin, 24 jaar en heb een passie voor produceren. Wanneer ik iets nieuws wil kopen qua tv/laptop/software/hardware kijk ik regelmatig op deze site voor reviews en ervaringen.

Mijn vraag

Ik heb onlangs een game laptop aangeschaft voor het produceren van muziek. Nu dacht ik dat deze FL Studio makkelijk aan kon maar de praktijk blijkt anders. Ik heb in deze situatie voor een laptop moeten kiezen vanwege ruimtegebrek, dus vandaar dat ik geen pc heb aangeschaft. Zodra ik bijvoorbeeld Sylenth1 (externe VST) wil laden, dan schiet de CPU load al naar 20 procent en dan heb ik nog geen eens een melodie. Wanneer ik deze afspeel schiet deze al naar 50.. Heeft iemand een idee wat ik hier tegen zou kunnen doen?
Zal een externe/interne Ssd schijf mijn probleem kunnen oplossen?

Hieronder de specificaties.

Werkgeheugen

RAM type:
DDR4
Werkgeheugen:
8 GB
Aantal slots:
2
RAM configuratie:
1x 8 GB

Processor

Processor:
Intel Core i7-6700HQ
Processorsnelheid:
2,6 GHz
Aantal processorkernen:
4
Processorsnelheid met turbo:
3,5 GHz
Chipset:
Intel HM170

Grafische kaart

Grafische kaart:
GeForce GTX 960M
Fabrikant grafische kaart:
NVIDIA
Type grafisch geheugen:
GDDR5
Grafisch geheugen:
2 GB

Harde schijf

Solid State Drive (SSD):
nee
Aantal geïnstalleerde harde schijven:
1
Totale opslagruimte:
1 TB HDD
Opslag:
HDD , 1 TB , 5400 rpm , SATA
Type opslag:
HDD
Capaciteit opslag:
1 TB
Rotatiesnelheid harde schijf:
5400 rpm
Interface opslag:
SATA

Relevante software en hardware die ik gebruik

FL Studio 12.3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Taakbeheer starten en alle onnodige (achtergrond) processen beïndigen.
Internetconnectie uitzetten tijden produceren.
Bufferlength hoger instellen.

Mvg Kelvin

Beste antwoord (via Anoniem: 894603 op 25-03-2017 22:11)

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 20:09
Als jij het over kraken hebt dan is dat je hardeschijf die je hoort. Ik zou zeer overwegen om een SSD in je laptop te zetten. Een pc zonder SSD is anno 2017 echt niet meer van deze tijd. Dat gaat je echt een verschil opleveren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Wat is het probleem dat hij 50% load geeft? Dit geeft verder geen problemen in performance toch?
FL studio is een redelijk zwaar programma. CPU wijs kan je in een laptop weinig beter, tenzij je je budget radicaal aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solutionnl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-07 14:44
Mijn ervaring met FL Studio heeft mij in het verleden geleerd dat een SSD waar je VST's vanaf geladen wordt qua laden wel scheelt, maar niet met de hoeveelheid VST's die je kan inladen.
Wat wel wilt schelen is meer RAM (zelf gebruikte ik FL Studio met 16GB Ram) en de ASIO4ALL geluidskaart drivers (welke mee worden geïnstalleerd.)

Ik ben benieuwd of de traagheid door de versies van bijv Sylenth1 komt, kan je eens de nieuwste versie van de site van LennarDigital proberen?

Tevens kan het mogelijk ook nog uitmaken of je een 32 of 64 bit versie van FL Studio en je plugins gebruikt, zou je dit ook kunnen toe lichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! @ solutionnl: ik had een 32 bit fl studio met 64 bits plug-ins. Dit heb ik verholpen door opnieuw fl studio te installeren. Bedankt hiervoor. Het scheelt wel iets nu.
Zal een extra RAM kaart helpen om het ieder geval een beetje terug te dringen? Dan ga ik overwegen om de laptop te upgraden met een extra ram slot.

@NO_Excuses wanneer ik 1 vst heb is dat geen probleem nee. Wanneer ik ga layeren met meerdere vst's wel want dan gaat ie kraken.

Mvg Kelvin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02:14

QinX

Shai-Hulud

Staat je laptop qua energiebeheer wel goed?
Een oud collega van mij heeft wel eens geklaagd over lag in photoshop en illustrator, bleek de laptop op energiebesparing te staan waardoor de CPU op 1,6Ghz bleef steken.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
QinX schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 18:46:
Staat je laptop qua energiebeheer wel goed?
Een oud collega van mij heeft wel eens geklaagd over lag in photoshop en illustrator, bleek de laptop op energiebesparing te staan waardoor de CPU op 1,6Ghz bleef steken.
Ja hij staat op hoge prestaties. Als ik bij prestaties kijk bij taakbeheer geeft ie bij 10 procent al 3 GHz aan. Of dat wel goed is weet ik niet Haha maar ieder geval geen lage cpu.

Mvg Kelvin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb je gecontroleerd dat het FL Studio is die de processor tijd verbruikt? Een agressieve virusscanner kan ook nogal wat verbruiken als je vanuit een file aan het streamen bent.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 20:09
Als jij het over kraken hebt dan is dat je hardeschijf die je hoort. Ik zou zeer overwegen om een SSD in je laptop te zetten. Een pc zonder SSD is anno 2017 echt niet meer van deze tijd. Dat gaat je echt een verschil opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Mijzelf virusscanner staat uit en maakt geen verschil.

@Lennyz Ik zat daar ook over na te denken om die aan te schaffen . Op Google kon ik echter niet echt iets concreets vinden op andere fora of de ssd ook daadwerkelijk heeft geholpen. Ik zal zelf een update geven of het geholpen heeft of niet.

Gr Kelvin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sinds vandaag een ssd in mijn laptop. Wat is dit extreem snel zeg. Het probleem is opmerkelijk genoeg ook verholpen. Bedankt voor de reacties allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
NO_Excuses schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:02:
Wat is het probleem dat hij 50% load geeft? Dit geeft verder geen problemen in performance toch?
50% load kan natuurlijk prima betekenen dat 2 core's op 100% draaien en het programma geen gebruik kan maken van meer core's, dan is die 50% dus eigenlijk gewoon 100%.
Pagina: 1