Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:20
Hallo mede-tweakers,

Na 4 1/2 jaar tijd en 1200 cycles van intensief gebruik was mijn accu van mijn rMBP echt op en heb ik besloten via Apple een nieuwe accu er in te laten zetten.

Nu vroeg ik mij af of het zo is dat de accu de eerste paar dagen / cycles even 'op gang moet komen'. Tot dusver valt de accuduur me enigszins tegen, of misschien was mijn geheugen van hoe goed de accu destijds in 2012 was toch een beetje overschat. Ik zit momenteel op 3 cycles.

Ik heb mijn accuduur tijdens Skypen vergeleken met mijn gesprekspartner op een 13" retina Macbook Pro (zomer 2016 aangeschaft) met 250 cycles. Waar haar MacBook ongeveer 10% verbruikt in 30 minuten, heeft mijne reeds 20% verbruikt. Ik snap dat het verbruik van de mijne hoger zal zijn, maar de accucapaciteit is ook hoger. (8460 mAh in de 15" vs 6500 mAh in de 13").

Mijn schermhelderheid staat op 5 balkjes van de 16 totaal en geluid staat op 2 balkjes (ook uit 16 totaal).

Daarnaast nog een beetje een off-topic vraag, maar ze hebben bij de accu vervanging de gehele topcase vervangen vertelden ze mij. Heeft iemand enig idee wat dat precies inhoudt? Want ik had het gevoel dat het toetsenbord een 'nieuwe geur' had, zo'n geur als je een (Apple) product voor het eerst uit de doos haalt. Als ik topcase opzoek via Google kom ik wel wat eBay links tegen en dan staat er een plaatje bij met de basis van de laptop inclusief toetsenbord, en bij sommige advertenties ook met trackpad. Ik een plek op mijn trackpad in het midden dat niet goed meer klikte (qua registratie en ook het klikgeluid was op die plek weg) en daar heb ik nu ook geen last meer van _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Wat je accu betreft: het kan zijn dat je OS, SMC of een ander stukje power management nog niet helemaal bij is met het berekenen van de accucapaciteit. Het zou nog wel eens accurater kunnen worden. Qua stroomverbruik is het natuurlijk wel zo dat een nieuwere MacBook efficiënter is, en dus hetzelfde werk met minder stroom doet.

Wat je topcase betreft: ja, Apple vervangt in westerse landen de complete assembly. Dat doen ze overigens ook met het scherm als daar wat mee is.

De topcase wordt vervangen als je problemen hebt met:

- toetsenbord
- trackpad
- speakers
- accu
- bevestigingspunten

Dat komt door dat de kostprijs van het materiaal lager is dan het uurloon van iemand die het uit elkaar moet halen en weer in elkaar zet. Een accu losmaken (de lijm zacht maken, schroeven draaien, eventuele overlappende kabels losmaken) kost redelijk wat tijd, terwijl de accu niet zo heel veel waard is. Je oude topcase gaat terug naar China met een standaard shipment van alle vervangen onderdelen, kapotte apparatuur enz. waarna ze daar goedkoop uit elkaar gehaald worden, en dan soms een tweede leven krijgen of gewoon voor hun ruwe materiaal gerecycled worden. Dat is een stuk efficiënter en goedkoper voor Apple. Dat is overigens ook wat er bij AASP's en APSP's gebeurt, maar niet bij non-certified reparatie bedrijven, die hebben namelijk geen toegang tot originele vervangende onderdelen of retour zendingen.

[ Voor 14% gewijzigd door johnkeates op 08-03-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
johnkeates schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:23:
Wat je accu betreft: het kan zijn dat je OS, SMC of een ander stukje power management nog niet helemaal bij is met het berekenen van de accucapaciteit. Het zou nog wel eens accurater kunnen worden. Qua stroomverbruik is het natuurlijk wel zo dat een nieuwere MacBook efficiënter is, en dus hetzelfde werk met minder stroom doet.

Wat je topcase betreft: ja, Apple vervangt in westerse landen de complete assembly. Dat doen ze overigens ook met het scherm als daar wat mee is.

De topcase wordt vervangen als je problemen hebt met:

- toetsenbord
- trackpad
- speakers
- accu
- bevestigingspunten

Dat komt door dat de kostprijs van het materiaal lager is dan het uurloon van iemand die het uit elkaar moet halen en weer in elkaar zet. Een accu losmaken (de lijm zacht maken, schroeven draaien, eventuele overlappende kabels losmaken) kost redelijk wat tijd, terwijl de accu niet zo heel veel waard is. Je oude topcase gaat terug naar China met een standaard shipment van alle vervangen onderdelen, kapotte apparatuur enz. waarna ze daar goedkoop uit elkaar gehaald worden, en dan soms een tweede leven krijgen of gewoon voor hun ruwe materiaal gerecycled worden. Dat is een stuk efficiënter en goedkoper voor Apple. Dat is overigens ook wat er bij AASP's en APSP's gebeurt, maar niet bij non-certified reparatie bedrijven, die hebben namelijk geen toegang tot originele vervangende onderdelen of retour zendingen.
Bedankt voor je reactie!
Ah oké, dat is dan mooi meegenomen dat ze de hele boel vervangen ;)

Wat betreft de accu ga ik dus even afwachten door wat meer cycles te doorlopen. Heb reeds een SMC reset geprobeerd.

Zie her en der op internet ook wel wat kalibratie dingen voorbij komen, overigens wel steeds met dezelfde methode, maar ik meende dat dergelijke methoden achterhaald waren voor de li-ion batterijen van tegenwoordig:
  1. opladen tot 100%, vervolgens 2+ uur aan de lader laten
  2. leeg laten lopen totdat de laptop in slaapstand gaat door melding dat batterij leeg is
  3. 5 uur wachten
  4. volledig opladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannozz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-04 07:09
wat je ook kan doen is een gratis batterij app van de app store halen. In die app staan de statistieken van je batterij en wat het normale moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Masterki11erNL schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:33:
wat je ook kan doen is een gratis batterij app van de app store halen. In die app staan de statistieken van je batterij en wat het normale moet zijn.
Coconutbattery gebruik ik af en toe. Daarbij gebeurt wel iets frapants, namelijk dat toen ik de laptop voor de eerste keer aanzette met de nieuwe batterij deze app aangaf dat ik 8600 mAh had en de capaciteit 102% was met 0 cycles. Dit aangezien de design capacity 8460 mAh is.

Op moment van schrijven wederom gecheckt. Capacity is nu 8499 mAh met 4 cycles (100.5%), maar nog steeds hoger dan de 8460 mAh.

Zojuist is mijn batterij ook volledig opgeladen volgens het groene indicatielampje op de Magsafe en 100% in de status/menubalk. Echter geeft coconutbattery 96% aan en 8154 uit 8499 mAh.

Deze verschillen zullen echter te maken hebben met hoe de app het meet.

Ga proberen in het weekend eens zo'n kalibratie te doen (mocht het niet lukken, kan sowieso geen kwaad lijkt me). Daarnaast hopen dat de accuduur na een aantal cycles iets beter wordt, wat op nieuwe iPhones ook het geval is bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Powermanagement is net wat slimmer dan de 'we laden hem 100% op en dan tanken we steeds bij als ie naar 99% zakt'. Het kan dus zijn dat je nagenoeg nooit op je 'design capacity' zit. Kan ook zijn dat je er eerst een tijdje overheen zit. De chemie in batterijen is ook niet zo exact dat de lading in 100 stukjes verdeeld is en er altijd een stukje meer of minder qua lading bij komt ;-)

Wat je qua percentage of tijd 'remaining' ziet is ook niet zomaar een simpele en perfecte calculatie, er zit huidig gebruik, piek gebruik, gemiddeld gebruik, ontladingssnelheid, capaciteit, huidige capaciteit en power management locks in verwerkt. En die hebben allemaal net weer een andere weging, dus het is helaas ook niet een kwestie van optellen en delen door de ontladingssnelheid om een exacte tijd te krijgen :p Daarnaast is ontladen ook niet lineair en is capaciteit ook niet gelijk aan bruikbare capaciteit.

Wat met zekerheid te zeggen is, is dat het systeem wat moet bijhouden en bijwerken om met een batterij (oud, nieuw, gebruikt) goed te kunnen werken en voorspellen. Dat zal niet instant goed gaan, zo werkt de scheikunde en natuurkunde achter de technologie helaas niet op dit moment. Het is aannemelijk als je je instellingen en SMC even met rust laat en een tijdje je laptop normaal gebruikt, de tijdsindicatie accurater wordt.

Stel dat je meer data wil hebben over programma's die direct invloed uitoefenen op je powermanagmeent, dan zou je in je terminal met 'pmset -g log' kunnen lezen. Het kan natuurlijk zijn dat je vorige accu over langere periode data verzameld had en dus een vrij stabiele voorspelling kan doen over de tijd die je op accu kan werken, ook als je even een paar dagen een stukje software gebruikt dat intensief stroom vreet. Stel dat je dan met een nieuwe accu en een schone SMC die informatie opnieuw aan het opbouwen bent op basis van die software die stroom vreet, dan kan het dus zijn dat de resultaten anders zijn met een nieuwe accu dan je zou verwachten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Veel thuis gewerkt de afgelopen week en dus niet veel getest.
Heb wel die calibratie gedaan, maar vandaag voor het eerst uitvoerig getest.

Zou een clean install helpen? Ik heb namelijk Sierra opnieuw geïnstalleerd en vervolgens alleen programma's en computer/instellingen teruggezet, niet mijn persoonlijke bestanden.

Mijn test betreft wederom Skype overigens. Ik weet dus niet zeker of het aan Skype ligt of niet. Echter, in plaats van Skype gebruiken we ook wel eens Facebook Messenger, maar dan hebben we een probleem met geluid.

Goed, mijn bevindingen zijn als volgt:
Qua programma's stond alleen Skype aan (en activity monitor), Power Nap stond uit, switching tussen integrated en dedicated graphics card staat aan, toetsenbordverlichting uit, geluid op half volume, schermhelderheid 11 uit 16 balkjes en resolutie 1920x1200.

Battery cycle count: 8 / condition: normal
Ik begon met 100% en het batterijverloop was als volgt:
90% na 13 minuten
80% na 23 minuten
70% na 33 minuten
60% na 44 minuten
etc
etc
20% 1u23 minuten (83 min)

Zie dus letterlijk mijn batterij percentage met 1%/minuut omlaag gaan, mijns inziens behoorlijk snel.
Na ongeveer 1u en 50 minuten (110 minuten) ging de laptop uit bij 1%.

MacOS is up-to-date (10.12.3)

Ik woon ver van de Apple Store(s) af, het kost me toch ruim 2u+ enkele reis. Daarnaast is het lastig om mijn laptop te missen. Daarnaast was het een reparatie van 200 euro dus dan wil ik ook dat het goed werkt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hoi Bart,

Is het je ooit nog duidelijk geworden wat er speelt/speelde? Mijn 2012 MBPr heeft nog de originele accu en loopt ook met 1% per minuut leeg (in mijn geval met alleen Safari en mail open). Dat is op zich verklaarbaar (want: oude accu), dus ben benieuwd wat er bij jou uitkwam.

Ik twijfel zelf nog of ik de 200 euro over heb om de accu (en blijkbaar ook de topcase) te laten vervangen; ik gebruik de mac meestal op netstroom.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:46:
Hoi Bart,

Is het je ooit nog duidelijk geworden wat er speelt/speelde? Mijn 2012 MBPr heeft nog de originele accu en loopt ook met 1% per minuut leeg (in mijn geval met alleen Safari en mail open). Dat is op zich verklaarbaar (want: oude accu), dus ben benieuwd wat er bij jou uitkwam.

Ik twijfel zelf nog of ik de 200 euro over heb om de accu (en blijkbaar ook de topcase) te laten vervangen; ik gebruik de mac meestal op netstroom.
Ik heb mijn laptop dit jaar vrij weinig gebruikt, veel op een desktop gewerkt. Ik denk zelf dat de MacBooks uit 2013-2016 van hetzelfde type gewoon veel zuiniger omgaan met de accu door o.a. andere processor alsmede dat ze vaak de internal GPU op de processor gebruiken en sommige geen aparte GPU meer hebben.

Ben toch wel blij met de keuze om 'm te vervangen, hoewel ik voornamelijk in Word/Excel gewerkt heb met Spotify en een browser met enkele tabbladen open op de achtergrond. Dus vrij 'licht gebruik', maar dat kan de laptop nu weer een aantal uur volhouden dus dat is ideaal. Series of een film kunnen streamen zonder de oplader mee te nemen is ook weer fijn.

Zit nu zelf op 103 cycles en heb 88% capacity over na een maand of 8-9.

Keuze werd voor mij makkelijker omdat ik naast het vervangen van de accu ook een desktop heb gekocht en geassembleerd en hier MacOS en Windows op heb geïnstalleerd. Dit was samen flink goedkoper dan het aanschaffen van de nieuwe 15" MBP met touchbar (ik zag en zie het nut van touchbar nog niet zo in).

Anno 2017 vind ik dat deze laptop nog prima mee gaat, alleen fotobewerking gaat me nu te langzaam (werk dan ook met RAW bestanden van ~32MB per stuk).

Dat alles meegenomen vond ik een investering van 200 euro prima wetende dat ik er nog wel een paar jaar mee vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dankjewel voor je antwoord.

Ik ga het nog eens overpijnzen :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvan333
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-01-2022
Beste tweakers,

Een beetje off-topic..?
Maar de accu van mijn rMBP mid-2012 is ook al enige tijd aan vervanging toe.

Klopt het dat het vervangen van de accu + topcase in totaal ca 200,- kost?

Alvast bedankt!

Groet,
Silvan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:53

WTM

Klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Selmer
Silvan333 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:56:
Beste tweakers,

Een beetje off-topic..?
Maar de accu van mijn rMBP mid-2012 is ook al enige tijd aan vervanging toe.

Klopt het dat het vervangen van de accu + topcase in totaal ca 200,- kost?

Alvast bedankt!

Groet,
Silvan
Dit klopt inderdaad :) . €172 ex. BTW danwel €209 inclusief BTW.

Op het reparatieformulier staat trouwens:
BATTERY OOW, TOP￿CASE, 15MBP-NLD

Batterij + top case 'out of warranty' dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvan333
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-01-2022
bartpostma schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:07:
[...]

Dit klopt inderdaad :) . €172 ex. BTW danwel €209 inclusief BTW.

Op het reparatieformulier staat trouwens:
BATTERY OOW, TOP￿CASE, 15MBP-NLD

Batterij + top case 'out of warranty' dus.
Thanks Bart! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1181286

Sorry dat ik zo laat reageer.
Zie het nu pas maar ja.
Kan iemand me helpen.
Ik heb mijn MacBook Pro (Retina, Mid 2012) 2e hands gekocht en hij is nu op 442 cycles ik wil heel graag dat ik niet nog een nieuwe hoef te kopen. En hoe ben ik er zeker van als ze mijn MacBook Pro (Retina, Mid 2012) wel goed repareren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:09
Anoniem: 1181286 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:27:
Sorry dat ik zo laat reageer.
Zie het nu pas maar ja.
Kan iemand me helpen.
Ik heb mijn MacBook Pro (Retina, Mid 2012) 2e hands gekocht en hij is nu op 442 cycles ik wil heel graag dat ik niet nog een nieuwe hoef te kopen. En hoe ben ik er zeker van als ze mijn MacBook Pro (Retina, Mid 2012) wel goed repareren?
Bij 442 cycles hoef je de batterij echt nog niet te vervangen, tenzij je een Service Battery melding krijgt. De batterij van dit model is ontworpen voor 1000 cycles. Je zit nog niet eens op de helft daarvan, dus er is geen reden om de batterij te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Ze zouden inderdaad 1000 cycles mee kunnen gaan.

Mijne hield het 1400-1450 cycles vol en dan had ik nog 1 1/2 uur battery life over ongeveer. Ik kreeg ook inderdaad de Service Battery melding zoals @MelvinW al aangeeft.

Het hangt natuurlijk ook af van je gebruik, het is nogal een verschil of je video-editing doet of bijvoorbeeld alleen office en een internetbrowser gebruikt.

Lijkt me echter bij 440 cycles nog lang niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05 08:07
Accu zelf vervangen met ifixit onderdelen kost onder de 90E. Wel en k!&& ^ klusje om de lijm los te krijgen, maar met de zelf gekozen visdraad en stokjes methode kun je nog wat stapjes overslaan...
Ik neem aan dat ook andere partijen batterij en gereedschap leveren, kortom beperk je niet tot ifixit (alhoewel dat wel mijn keuze zou zijn).
Pagina: 1