AM4 moederbord aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifterfire
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-07 10:28
Goedemiddag. Ik wil mijn PC upgraden, want mijn q6700 voldoet niet echt meer. Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor gaming en andere bezigheden. Ik heb besloten een Ryzen processor te nemen en aangezien ik niet heel erg enthousiast word van het idee om nog 3 maanden te wachten voor de 1600x, heb ik besloten voor de Ryzen 1700 te gaan. Ik vind overclocken best leuk om te doen, maar ik vind price/performance en toekomstbestendigheid belangrijker dan overclocken. Nu is mijn probleem dat ik niet echt een idee heb welk moederbord geschikt is.

Mijn geplande build is:
Ryzen 1700
R9 380 (al in huidige PC)
16gb Corsair Vengeance LPX 3000 MHz RAM (recent aangeschaft)
RM550x
NH-U14s
Fiio E10k

Neem bijvoorbeeld de https://tweakers.net/pric...al1ty-x370-gaming-k4.html of de https://tweakers.net/pric...asus-prime-b350-plus.html. Welk verschil merk ik tussen de twee afgezien van de audiochip en audio output? Ik vind het zonde om €90 extra te betalen als het niets oplevert. En welk moederbord zouden jullie mij aanraden?

Ik zoek een?
AM4 moederbord

Wat is je budget?
Mijn budget is maximaal €200.

Alvast bedankt :D

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Voor overclocking zijn goede VRM van belang. Ik ben zelf ook aan het zoeken en ik neig sterk naar een gigabyte B350 bord, weet het eigenlijk wel zeker. Dit omdat deze een acht phase VRM hebben terwijl Asus en MSI voor zover ik weet allemaal op zes blijven steken bij de B350 bordjes en Asrock een beetje twijfelachtig lijkt te zijn. Officieel tien phases maar daar zitten ook doublers bij en of alle componenten nu zo goed zijn. Ik weet het niet zeker maar het zou kunnen.

http://forums.guru3d.com/...60b&p=5396925&postcount=9

Waarom is dit belangrijk?
De lange versie:
YouTube: Motherboard VRM Explaination Part1: The VRM and PWM

Of de korte:
YouTube: Motherboard VRMs As Fast As Possible

Dat je tempo wil maken als je nog met een q6700 zit kan ik heel goed begrijpen maar niet alles is duidelijk. Veel dingen zijn alleen nog niet erg duidelijk. Er worden nog biossen gemaakt en geüpdatet en er zijn problemen met RAM. RAM zal alleen niet snel een probleem worden omdat precies dat setje door AMD werd rondgestuurd voor de reviews en dus zou moeten werken op elk moederbord. Verder zijn de x370 bordjes zeer moeilijk te verkrijgen op het moment.

In ieder geval kan ik je nu al melden dat als je niet veel gaat overclocken, je ook geen x370 hoeft te nemen. Je betaalt voor de mogelijkheid van sli, meer pci-e lanes en een uitgebreidere bios en in principe ook betere VRM om hogere overclocks mogelijk te maken, en natuurlijk lichteffecten, bah. :P
Die borden zijn alleen ruim boven budget of bieden weinig extra voor de prijs als ze binnen budget blijven.

Ga eens door de pricewatch en maak eens concreet wat je wil qua moederbord. Meer usb poorten nodig? Zal je ook snel bij gigabyte uitkomen. Betere audio kan je ook naar zoeken en dan kom je misschien weer anders uit. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifterfire
Dat praktisch alle review dat exacte RAM setjes gebruikten was me ook al op gevallen :P. Maar per moederbord waren er wel veel verschillende resultaten tot welke frequentie het wilde gaan :o.

Qua overclocken zit ik ermee dat het het amper waard is voor Ryzen. Je kunt maximaal van 3,0-3,7 naar 3,8 of 3,9 gaan, maar daarvoor moet je hem wel heel veel meer energie geven, wat ook resulteert in meer warmte. SLI en crossfire zijn overbodig in mijn ogen, dan kan je beter je videokaart verkopen en een nieuwe aanschaffen.

Ik struin dus al een tijdje door de pricewatch en hoe langer ik kijk hoe meer ik begrijp hoe weinig ik er van snap :p. Duidelijke verschillen zijn de audiochip, chipset, USB aansluitingen en netwerkchip. Maar zodra het over VRM's gaat en werkelijke kwaliteit dan is er amper wat te vinden en niemand het eens over wat nou werkelijk goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Shifterfire Als je voor een Gigabyte B350 bord wil gaan zoals genoemd door @DaniëlWW2 kan ik van het weekend mijn ervaring wel delen. Mijn GA-AB350-GAMING 3 komt vandaag binnen samen met een R7 1700 en een setje Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15R wat waarschijnlijk hetzelfde type is als dat jij ook hebt. :) Al verwacht ik nog niet heel ver over te klokken met de standaard koeler. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Shifterfire schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:46:
Dat praktisch alle review dat exacte RAM setjes gebruikten was me ook al op gevallen :P. Maar per moederbord waren er wel veel verschillende resultaten tot welke frequentie het wilde gaan :o.

Qua overclocken zit ik ermee dat het het amper waard is voor Ryzen. Je kunt maximaal van 3,0-3,7 naar 3,8 of 3,9 gaan, maar daarvoor moet je hem wel heel veel meer energie geven, wat ook resulteert in meer warmte. SLI en crossfire zijn overbodig in mijn ogen, dan kan je beter je videokaart verkopen en een nieuwe aanschaffen.
Overlocken komt ook wel voorbij in het AMD nieuwstopic. Het lijkt erop dat je voor een 1700 octacore nog redelijk wat kan overlocken. 1.35v schijnt het maximum te zijn zonder reducering van levensduur en dat levert wel een paar honderd megahetz op tenzij je CPU echt niet wil. 4ghz is alleen niet realistisch voor de meeste chips omdat ze erg veel hitte produceren en geen koeler die dat af kan voeren.
Ik struin dus al een tijdje door de pricewatch en hoe langer ik kijk hoe meer ik begrijp hoe weinig ik er van snap :p. Duidelijke verschillen zijn de audiochip, chipset, USB aansluitingen en netwerkchip. Maar zodra het over VRM's gaat en werkelijke kwaliteit dan is er amper wat te vinden en niemand het eens over wat nou werkelijk goed is.
Over VRM's is ook weinig te vinden, zeer weinig en het koste mij ook moeite om wat dingen te achterhalen. Ik ben ook wel een beetje biased naar Gigabyte omdat ik al sinds 2009 met een P55 UD2 bordje draai, mijn computer heb ik sindsdien vrijwel elke dag veel gebruikt voor studie en gaming. Betrouwbaar bordje is het geweest. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifterfire
@mstx Ik ben erg benieuwd, want ik wil inderdaad dezelfde processor en RAM xD.

@DaniëlWW2 Aangezien mijn computer vroeger een verwarming was (mijn 9800GX2 werd door Paradigit vervangen voor een GTX295) (Nee maar echt, toen ik hem verving was het een stuk kouder in mijn kamer), wil ik graag ook op stroom verbruik letten. Ik geloof dat wanneer je overclockt het boost systeem niet meer werkt? En de CPU altijd op 3,8ghz draait?

Maar ik ben van plan op AM4 te blijven en later te upgraden, dus ik wil een bordje wat het tenminste zo'n 6 jaar uithoudt. Het is natuurlijk altijd leuk om een beetje te experimenteren.

Mijn huidige moederbord (MSI MS-7346), waarvan ik verbaast ben dat hij nog werkt, weigert hoger te overclocken dan 2,99ghz. Dus daar heb ik wel van geleerd dat het moederbord er echt toe doet. Ik heb veel positieve verhalen over ASUS en ASrock gelezen, maar ik vind het lastig in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Qua verhalen kom ik wel eens positief en negatief tegen over ASRock en Asus, MSI wordt meestal weggezet een beetje meh en Gigabyte eigenlijk nooit echt negatief. In principe zou het ook niet veel uit moeten maken omdat de fabrikant in feite alleen de naam is en het ontwerp +bios software aanlevert. Onderdelen worden ingekocht bij andere fabrikanten en assemblage is vaak bij Foxconn in Shenzhen voor alle merken. In die stad wordt zo ongeveer elke elektronisch ding ter wereld geassembleerd. :P

Maar wat wil je nu precies? Hoeveel USB poorten? 5.1 audio? CF/SLi? PCI slot nodig voor een USB uitbreiding of netwerk/geluidskaart?
Ik heb mezelf die vragen gesteld en ik ga vrijwel zeker voor de GA-AB350-GAMING 3 omdat die het beste aansluit bij mijn eisen. Ik heb de extra USB poorten en 5.1 audio nodig (en de chip geeft beter geluid, mooi meegenomen) en de 8 phase VRM komt goed uit voor betrouwbaarheid en een eventuele OC. Heb je de 5.1 audio niet nodig dan kan je

Garantie dat je bordje het zes jaar uithoud kan in ieder geval niemand je geven. Dingen gaan gewoon kapot en je kan met elk merk pech hebben. Ik weet in ieder geval niet voldoende van de echte details om te zeggen, dat merk en waarom en waarom een ander merk niet. Ik heb persoonlijk in ieder geval vertrouwen in Gigabyte omdat ik er nu al ruim 7 jaar met een P55 UD2 doe en ik gebruik de PC dagelijks en veel. De CMOS batterij begon gisteren eindelijk te haperen. :P

Verder weten we op het moment niet echt hoe het zal gaan met OC bepaalde bordjes en welke beter zijn dan anderen. Daar zou je op moeten wachten. Wil je nu echt gewoon een simpel bordje, zonder iets bijzonders zoals een PCI slot, dus niet PCI-E en afdoende USB etc dan zou ik deze pakken.

pricewatch: Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3
Meer features dan de MSI of Asus in deze prijsklasse en die betere VRM die alle gigabyte B350's hebben. Over OC mogelijkheden in de bios, en of dat verschilt voor de duurdere gigabyte kan ik je helemaal niks zeggen.

Maar eerst zal je zelf moeten bepalen wat je wil. Wat denk je extra nodig te gaan hebben in de komende jaren naast de PCI-E 3.0 slot voor je GPU, twee USB aansluitingen voor je muis en toetsenbord en een speakersetje? Headset? Extra geluidskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

DaniëlWW2 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:49:
[...]
Over VRM's is ook weinig te vinden, zeer weinig en het koste mij ook moeite om wat dingen te achterhalen.
Waar heb je deze info omtrent VRM phases uiteindelijk gevonden?
Vreemd dat hier niet wat meer openheid over wordt gegeven. Het zou ideaal zijn als hierop gefilterd zou kunnen worden in Pricewatch, maar dat lijkt nog een lange weg te gaan.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Jorruchie schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:00:
[...]

Waar heb je deze info omtrent VRM phases uiteindelijk gevonden?
Vreemd dat hier niet wat meer openheid over wordt gegeven. Het zou ideaal zijn als hierop gefilterd zou kunnen worden in Pricewatch, maar dat lijkt nog een lange weg te gaan.
Weinig maar wel wat. Zeker in de Pricewatch filteren zou fijn zijn, maar de meeste mobofabrikanten maken dit ook niet duidelijk.

https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html
http://www.pcgameshardwar...Ryzen-Sockel-AM4-1221923/

Verder kloppen beiden ook niet helemaal. Op een Gigabtye B350 bordje kan je er namelijk acht tellen terwijl er volgens die lijstjes maar zeven zijn. Verder of de CPU nu precies vier of 6 fases voor zichzelf heeft, al sla je me dood. Ik vermoed 6 maar hard maken kan ik niet. Van belang is dat het voor de CPU zelf altijd een even getal moet zijn. 7 fasen voor de CPU kan dus niet. Oneven getallen zijn er voor andere zaken die ook speciale voltages vragen buiten de CPU om.

Even voorbeeld:
Asus Prime B350M-A
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001420729.jpeg

Zie je de blokjes naast en boven de CPU socket? Dat zijn heatsinks van de mosfets. 6 fasen dus voor de CPU en andere voltage relateerde componenten. Er is nog een zevende blokje naast de DDR4 ram, dat is een aparte voor de RAM zelf.

Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001432231.jpeg

Blokjes zijn hier ook duidelijk gemarkeerd met die symbolen. Wederom tellen, 7 rond de CPU socket en een naast de DDR4. Totaal is dus acht waarvan zeven voor de CPU. Zeven kan niet dus het is waarschijnlijk zes voor de CPU en een apart voor andere voltagefuncties.

Maar verder dan dit ga ik liever niet. Voor meer informatie moet je iemand vinden die hier meer vanaf weet dan ik. Zie het AMD nieuwstopic en hopelijk binnenkort een ervaringentopic waar dat soort vragen veel beter passen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 17:14:
[...]
Maar verder dan dit ga ik liever niet. Voor meer informatie moet je iemand vinden die hier meer vanaf weet dan ik. Zie het AMD nieuwstopic en hopelijk binnenkort een ervaringentopic waar dat soort vragen veel beter passen. :)
Bedankt voor je hulp tot zover! Gave sig trouwens. _/-\o_

Blijf het vreemd vinden dat er van dit soort wezenlijke componenten bar weinig te vinden is.
Men doet liever hoog op over RGB feestverlichting en dat soort non-issues. Anyway, dit heb ik zelf kunnen vinden aangaande VRM phases:

What Makes Up A VRM?
I think there's some misconception that the VRM is an independent, self-contained component on the board or in its host device. In actuality, "VRM" is a term used to collectively describe the composition of MOSFETs (and Driver ICs), capacitors, and chokes, which are used in unison to accomplish the power phasing objectives.

To re-iterate in list form, a VRM is made up of:
  • MOSFETs (and Driver IC), often found under the heatsink.
  • Capacitors
  • Chokes
Anatomy of a Motherboard: VRM, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Jorruchie schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 22:10:

Blijf het vreemd vinden dat er van dit soort wezenlijke componenten bar weinig te vinden is.
Men doet liever hoog op over RGB feestverlichting en dat soort non-issues. Anyway, dit heb ik zelf kunnen vinden aangaande VRM phases:
Maar VRM is moeilijk en verkoopt niet lekker, RGB wel. O-)
Maar deze had ik al eerder gelinkt en hij legt het goed uit. Kost wel een halfuur maar dan snap je het ook beter. :)
YouTube: Motherboard VRM Explaination Part1: The VRM and PWM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 22:13:
[...]
[small]Maar VRM is moeilijk en verkoopt niet lekker, RGB wel. O-)
Klopt helemaal helaas, net zoals A+++ labels, 4K, 399 Megapixel en wat al niet meer.
Ik ga even terug naar de schoolbanken en proberen een keuze te maken die enigszins hout snijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifterfire
@DaniëlWW2 De links zijn erg informatief, dankjewel. Al weet ik dat je mosfets lastig kan vergelijken op naam :p en aantal.
Pagina: 1