• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 21:46
Ik heb afgelopen zondag bij een (fysieke) winkel een nieuwe Sony A6000 gekocht. Deze camera is ter vervanging van mijn A5100.

Ik heb de afgelopen dagen met de camera gespeeld en paar fotos gemaakt. Gister avond heb ik een oude lens gemonteerd (Nikon lens via novoflex adapter). Tot mijn grote schrik lukte het mij niet meer om de lens ervanaf te krijgen. De lens release knop van de camera lijkt vast te zitten. De lens zit muurvast aan de camera en het lijkt me (uiteraard) niet handig om teveel kracht te zetten om hem los te krijgen. Vooral aangezien ik bekend ben met deze mount en weet hoeveel "kracht" normaal is.

Deze lens+adapter heeft een half jaar prima gewerkt op mijn vorige camera en op de A6000 van een kennis.

Vandaag ben ik terug naar de winkel gegaan en ze hebben hem ingenomen voor reparatie. Dit zit me alleen niet lekker. Dat een camera binnen 3 (!) dagen kapot gaat met een lens+adapter combinatie die hoort te werken klopt niet.

Bij de winkel heb ik voorgesteld dat ze mij een vervangend exemplaar geven maar hier wilden ze niet aan beginnen.

Ik ben niet 100% of dit het juiste forum hiervoor is maar wat zijn mijn rechten in deze situatie? Zou ik de verkoopovereenkomst kunnen opzeggen aangezien ze mij een product hebben verkocht dat niet deugd?

Voor de goede orde: De camera is uiteraard niet gevallen

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-11 13:33

CasGas

.

Misschien is het exemplaar niet helemaal goed, of iets in de ring niet juist.

Wil je nou serieus na 3 dagen meteen een heisa er van gaan maken? Misschien moet je ze eerst even de kans gunnen om met een oplossing te komen..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 09:47
1. Het ligt aan de lens
2. Het ligt aan de adapter
3. Het ligt aan de gebruiker
4. Het ligt aan de (onjuiste) combinatie
5. Het ligt aan de camera
Dus voor je bij punt 5 bent zul je 1, 2, 3 en 4 uit moeten kunnen sluiten.
Zoals CasGas al aangeeft: eerst maar eens afwachten.

Wel flink balen natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Yahrr op 08-03-2017 14:02 ]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:19
Ik zou aansturen op geld terug voor je set. Alleen gaat dat niet zo makkelijk, wij kunnen niet nagaan of het op de juiste wijze is gebruikt.

Wat had je anders zelf in gedachte?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
CasGas schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:35:
Misschien is het exemplaar niet helemaal goed, of iets in de ring niet juist.

Wil je nou serieus na 3 dagen meteen een heisa er van gaan maken? Misschien moet je ze eerst even de kans gunnen om met een oplossing te komen..
Kan me voorstellen dat je een refurb artikel geen goede oplossing vind bij de aankoop van een SPLINTERNIEUW product. Dus ik snap zijn 'heisa' wel. Al zie ik hem geen heisa schoppen.
Yahrr schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:01:
1. Het ligt aan de lens

Bewijslast ligt het eerste halfjaar toch echt bij de winkel.

[ Voor 35% gewijzigd door eL_Jay op 08-03-2017 14:05 ]

• zerokill
Over 3 weken ga ik op vakantie vandaar dat ik hem graag op tijd terug wil. Naar Sony opsturen gaat volgens de winkel 5-6 weken duren. Dan ben ik waarschijnlijk al bezig met de terugreis! Maargoed daar heeft de winkel natuurlijk niks mee te maken.
Yahrr schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:01:
1. Het ligt aan de lens

Lens, is passief in dit geval. Kan het niet zijn. Adapter is gebruikt op een A5100 en een andere A6000. Lijkt me sterk dat de adapter nu opeens kapot is. Onjuiste combinatie idem.

De gebruiker, tsja. Qua winkel kan ik me goed voorstellen dat dit het eerste is waar je aan denkt. Het zal vast vaak voorkomen dat een gebruiker een lens "te vast" schroeft oid. In dit geval zal je me maar op mijn woord moeten vertrouwen: Ik heb de camera niet laten vallen, ik heb de adapter niet laten vallen en ik weet hoe e mount cameras werken.

Heisa is misschien een groot woord. Ik had gehoop dat ze de camera in ieder geval terug zouden nemen en een vervangend exemplaar teruggeven. Mijn vraag is daarom wat mijn rechten zijn in dit geval.
eL_Jay schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:04:
[...]

Kan me voorstellen dat je een refurb artikel geen goede oplossing vind bij de aankoop van een SPLINTERNIEUW product. Dus ik snap zijn 'heisa' wel. Al zie ik hem geen heisa schoppen.

[...]

Bewijslast ligt het eerste halfjaar toch echt bij de winkel.
Kan je hier iets meer over zeggen?

[ Voor 12% gewijzigd door zerokill op 08-03-2017 14:11 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

zerokill schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:11:

Kan je hier iets meer over zeggen?
Omgekeerde bewijslast:
Artikel 18
1 Bij de beoordeling van de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, gelden mededelingen die door of ten behoeve van een vorige verkoper van die zaak, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, omtrent de zaak zijn openbaar gemaakt, als mededelingen van de verkoper, behoudens voor zover deze een bepaalde mededeling kende noch behoorde te kennen of deze mededeling uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst op een voor de koper duidelijke wijze is herroepen, dan wel de koop niet door deze mededeling beïnvloed kan zijn.
2 Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
3 Indien in geval van een consumentenkoop de verkoper verplicht is zorg te dragen voor de installatie van de zaak en deze installatie ondeugdelijk is uitgevoerd, wordt dit gelijkgesteld aan een gebrek aan overeenstemming van de zaak aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien de installatie door de koper ondeugdelijk is uitgevoerd en dit te wijten is aan de montagevoorschriften die met de levering van de zaak aan de koper zijn verstrekt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-11 17:59
Had je de camera nu maar online gekocht, dan kon je hem binnen 14 dagen terugsturen zonder opgaaf van redenen..

[ Voor 11% gewijzigd door Von Henkel op 08-03-2017 14:26 ]

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11 11:09
Von Henkel schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:24:
Had je de camera nu maar online gekocht, dan kon je hem binnen 14 dagen terugsturen zonder opgaaf van redenen..
Haha grapjas, je snapt toch zelf ook wel dat dit alleen geld zolang het artikel in nieuwstaat is? Er mag zelfs al reductie worden toegepast bij geopende verpakkingen. Een defect / gesloopt product terug sturen onder mom van bedenktijd gaat geen enkele winkel of rechter accepteren hoor.

Verwijderd

zerokill schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:11:
Ik heb afgelopen zondag bij een (fysieke) winkel een nieuwe Sony A6000 gekocht. Deze camera is ter vervanging van mijn A5100.

Ik heb de afgelopen dagen met de camera gespeeld en paar fotos gemaakt. Gister avond heb ik een oude lens gemonteerd (Nikon lens via novoflex adapter). Tot mijn grote schrik lukte het mij niet meer om de lens ervanaf te krijgen.
De lens komt niet van de adapter, of de adapter niet van de camera?
De lens release knop lijkt vast te zitten.
De knop van de adapter of de knop van de camera?
De lens zit muurvast en het lijkt me (uiteraard) niet handig om teveel kracht te zetten om hem los te krijgen. Vooral aangezien ik bekend ben met deze mount en weet hoeveel "kracht" normaal is.

Deze lens+adapter heeft een half jaar prima gewerkt op mijn vorige camera en op de A6000 van een kennis.

Vandaag ben ik terug naar de winkel gegaan en ze hebben hem ingenomen voor reparatie. Dit zit me alleen niet lekker. Dat een camera binnen 3 (!) dagen kapot gaat met een lens+adapter combinatie die hoort te werken klopt niet.

Bij de winkel heb ik voorgesteld dat ze mij een vervangend exemplaar geven maar hier wilden ze niet aan beginnen.

Ik ben niet 100% of dit het juiste forum hiervoor is maar wat zijn mijn rechten in deze situatie? Zou ik de verkoopovereenkomst kunnen opzeggen aangezien ze mij een product hebben verkocht dat niet deugd?

Voor de goede orde: De camera is uiteraard niet gevallen
Ik interpreteer je verhaal als een adapter die vast zit op de camera. Please confirm want je verhaal is niet echt duidelijk.
Je stelt dat de camera kapot is, maar feit is dat je de camera i.c.m. een ander product gebruikt. Ik kan me voorstellen dat de winkel niet direct toegeeft dat de camera kapot is.
Heb je de adapter bij dezelfde winkel gekocht? Of staat de adapter op een lijst met door Sony goedgekeurde accessoires? Dan zou je al een stuk sterker staan.

Analogie: als ik een auto koop en er wielen op zet die niet van hetzelfde merk zijn, zal de dealer me ook niet helpen als de wielmoeren vastroesten aan de velg.

Verwijderd

Von Henkel schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:24:
Had je de camera nu maar online gekocht kon je hem binnen 14 dagen terugsturen zonder opgaaf van redenen..
Heel informatief, gaan we zeker wat mee doen.

Anyway, persoonlijk zou ik absoluut geen refurbished toestel accepteren. Omruilen voor een nieuwe of geld terug, klinkt misschien wat bot, maar is imo wel in de consument z'n recht. Een artikel dat na 3 dagen overlijd is in mijn ogen een fout product en dient deze te worden vervangen met een ander exemplaar die wél functioneert..

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-11 15:59

Croga

The Unreasonable Man

Sleepkever schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:28:
Er mag zelfs al reductie worden toegepast bij geopende verpakkingen.
Bullshit. Je mag alles met het product doen wat nodig is om te kijken of het voldoet aan wat jij er mee wilt doen. De verpakking openen is daar inherent onderdeel van en kan dus nooit gezien worden als "meer dan nodig is om de eigenschappen van het product te beoordelen".

Het monteren van een andere lens is een ander verhaal...... Daarnaast is terugsturen en zeggen "Ik hoef hem niet" mischien een leuk idee maar dan ga je de lens waarschijnlijk ook niet meer terug krijgen.......

Overigens: Wettelijk gezien heb je geen poot om op te staan TS. Je moet de winkel de mogelijkheid geven de nonconformiteit op te lossen.

ECHTER moet de winkel dat wel doen met zo min mogelijk overlast voor de consument. 6 weken in reparatie is niet "zo min mogelijk overlast" en hoef je daarom dus niet te accepteren. De winkel mag dan uitzoeken hoe ze die "zo min mogelijk overlast" gaan regelen....

[ Voor 23% gewijzigd door Croga op 08-03-2017 14:31 ]

• zerokill
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:28:
[...]
De lens komt niet van de adapter, of de adapter niet van de camera?
[...]
De knop van de adapter of de knop van de camera?
[...]

Ik interpreteer je verhaal als een adapter die vast zit op de camera. Please confirm want je verhaal is niet echt duidelijk.
Je stelt dat de camera kapot is, maar feit is dat je de camera i.c.m. een ander product gebruikt. Ik kan me voorstellen dat de winkel niet direct toegeeft dat de camera kapot is.
Heb je de adapter bij dezelfde winkel gekocht? Of staat de adapter op een lijst met door Sony goedgekeurde accessoires? Dan zou je al een stuk sterker staan.

Analogie: als ik een auto koop en er wielen op zet die niet van hetzelfde merk zijn, zal de dealer me ook niet helpen als de wielmoeren vastroesten aan de velg.
Jammer dat mijn verhaal niet gelijk duidelijk is. De adapter zit vast aan de camera. De lens komt prima los van de adapter. In dit geval gaat hem om een derde partij adapter (Novoflex). Sony zelf maakt deze adapters niet. De adapter is in feite een stuk ijzer dat tussen de camera en de lens zit (lettterlijk). Er zit geen enkel mechanisme, elektronica in de adapter. De adapter is gebruikt met twee andere sony camera's (een a5100 en een a6000 van een vriend van me). Beide geen problemen.

Het gebruik van een adapter van een derde partij zou geen enkel probleem moeten zijn. Een van de redenen van het succes van mirrorless cameras is dat je adapters kan gebruiken om oude lenzen te monteren. Ik heb voor een Novoflex adapter gekozen omdat op internet positieve verhalen stonden over dit merk. Het is niet het eerste beste chinese merk en de adapter was absoluut niet goedkoop.
Croga schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:30:
[...]

ECHTER moet de winkel dat wel doen met zo min mogelijk overlast voor de consument. 6 weken in reparatie is niet "zo min mogelijk overlast" en hoef je daarom dus niet te accepteren. De winkel mag dan uitzoeken hoe ze die "zo min mogelijk overlast" gaan regelen....
Dit ga ik eventjes nazoeken op de website van consuwijzer. Interessante informatie.

Overigens ben ik van mening dat die situatie voor iedereen vervelend is. Ik zit hier niet op te wachten maar de winkel ook niet.

[ Voor 14% gewijzigd door zerokill op 08-03-2017 15:13 ]

• zerokill
Dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door zerokill op 08-03-2017 15:13 ]

Verwijderd

zerokill schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:11:
[...]

Jammer dat mijn verhaal niet gelijk duidelijk is. De adapter zit vast aan de camera. De lens komt prima los van de adapter. In dit geval gaat hem om een derde partij adapter (Novoflex). Sony zelf maakt deze adapters niet. De adapter is in feite een stuk ijzer dat tussen de camera en de lens zit (lettterlijk). Er zit geen enkel mechanisme, elektronica in de adapter. De adapter is gebruikt met twee andere sony camera's (een a5100 en een a6000 van een vriend van me). Beide geen problemen.

Het gebruik van een adapter van een derde partij zou geen enkel probleem moeten zijn. Een van de redenen van het succes van mirrorless cameras is dat je adapters kan gebruiken om oude lenzen te monteren. Ik heb voor een Novoflex adapter gekozen omdat op internet positieve verhalen stonden over dit merk. Het is niet het eerste beste chinese merk en de adapter was absoluut niet goedkoop.
Helder :)
Maar ik denk dat mijn punt wel blijft staan: ik kan begrijpen dat de winkel niet direct verantwoordelijkheid op zich neemt.
Het is immers niet direct duidelijk dat de fout bij de camera ligt - het zou prima door de adapter kunnen komen.
Begrijp ik je goed dat je vóór de adapter ook een andere lens hebt gebruikt (native mount)? En gaf die geen problemen? Dat suggereert dat het mechanisme van de camera in orde is.

• zerokill
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:15:
[...]

Helder :)
Maar ik denk dat mijn punt wel blijft staan: ik kan begrijpen dat de winkel niet direct verantwoordelijkheid op zich neemt.
Het is immers niet direct duidelijk dat de fout bij de camera ligt - het zou prima door de adapter kunnen komen.
Begrijp ik je goed dat je vóór de adapter ook een andere lens hebt gebruikt (native mount)? En gaf die geen problemen? Dat suggereert dat het mechanisme van de camera in orde is.
Jep, ik heb in totaal vier verschillende lenzen op de camera gehad (inclusief de lens met adapter). De lens met adapter heb ik 3-4 keer gebruikt. Het is me dus 2-3 keer gelukt om de adapter van de camera te verwijderen ;)

Tsja als je er op die manier naar kijkt: Ik heb de adapter een half jaar gebruikt op twee andere cameras. Inclusief de camera waar hij nu niet op werkt. Dat maakt conclusies trekken moeilijk.

Verwijderd

Typisch tweakers, er wordt meteen weer een hele rechtelijke poppenkast van gemaakt. Gewoon even gezond verstand en fatsoen gebruiken en geef die winkel de kans iets te doen.

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
Eens hoor, maar TS vraagt naar zijn rechten in dezen..

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-11 14:19
Kun je niet een "leen" toestel krijgen in de tussentijd zodat je op vakantie toch foto's kan maken?

www.mariovisser.com

Verwijderd

Mavi86 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:01:
Kun je niet een "leen" toestel krijgen in de tussentijd zodat je op vakantie toch foto's kan maken?
TS heeft A5100 dus hij kan op vakantie foto's maken. In het algemeen worden er geen leentoestellen verstrekt bij reparaties van consumentenproducten. Alleen bij professioneel gebruik.
Bij de betere webwinkels (amazon) kan je wel producten retourneren binnen enkele weken na aankoop.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11 18:03

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik weet niet welke winkel het betreft, maar de meesten hebben een niet-goed-geld-terug termijn en binnen die termijn zouden ze je niet moeten lastigvallen met een reparatieduur.
Hier zou ik dan ook op inzetten. Krijg je dan je adapter wel terug? Dat wordt lastiger denk ik.
Maar los daarvan, als een product binnen 3 dagen ondeugdelijk blijkt kan de winkel je niet lastigvallen met een reparatie van 6 weken.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• ilfamo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:29:
[...]

Heel informatief, gaan we zeker wat mee doen.

Anyway, persoonlijk zou ik absoluut geen refurbished toestel accepteren. Omruilen voor een nieuwe of geld terug, klinkt misschien wat bot, maar is imo wel in de consument z'n recht. Een artikel dat na 3 dagen overlijd is in mijn ogen een fout product en dient deze te worden vervangen met een ander exemplaar die wél functioneert..
Het is het recht van de winkel om eerst de fout te herstellen. Lukt het niet dan heeft de klant recht op geld teruggave.

• zerokill
Voor de compleetheid: Ik heb de camera inmiddels terug van reparatie. Ondanks dat ik in eerste instantie totaal niet tevreden was over de hele situatie moet ik zeggen dat de winkel het erg snel heeft opgepakt. Binnen 5 werkdagen naar eigen reparatie centra en naar een sony reparatie centra is knap.

Sony zegt dat het aan de adapter ligt. Ik kan me hier niet heel goed in vinden maar ik ga het opnemen met de fabrikant van de adapter. Deze specifieke adapter komt in ieder geval niet meer op mijn camera.

Bedankt voor de hulp in dit topic! Toch weer wat nieuwe dingen geleerd over consumentenrecht.
Pagina: 1