Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• raider009
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 30-07 13:13
Beste Tweakers!

Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een gloednieuwe Nikon D7200 (als upgrade van mijn oude D3100). Nu heb ik wel deze zeer mooie camera maar wat lenzen betreft kan wel wat tips etc gebruiken. op het moment heb ik namelijk alleen de kit lens van de oude D3100, een 18-55mm en een 50mm f1.8 en ik wil graag gaan uitbreiden. Aangezien ik een student ben en geen geld heb voor echt professioneel glas, ben ik opzoek naar ongeveer 3 budget gerichte lenzen(het liefst tussen de 200 en 500 euro max). Ik ben vooral opzoek naar lenzen die te gebruiken zijn bij: Landschap / Concert / nacht / time-lapse(met name de avond en nacht) / festival / en macro fotografie. Een ultra wide waar ik bijvoorbeeld naar zat kijken was:
https://www.cameranu.nl/n...as-ncs-cs-nikon-objectief

En die prijs richting wil ik een beetje aanhouden. Ik ben benieuwd naar wat jullie aanraden :)

Alle reacties

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Al eens gedacht aan een setje MF Primes?
Onverwoestbaar, waardevast en dan leer je gelijk omgaan met wat andere aspecten van fotografie. 8)

Perfect voor landschapsfotografie.

Nikkor200-105-135-3 by Erik Haak, on Flickr
Vooral de 105mm en 135mm gebruik ik vaak.

Of je zoekt op redelijk nieuwe 2de hands zoomobjectieven. Dan blijf je bescheiden qua budget.
En qua macro zit je zeker goed met de wat oudere MF objectieven. AF is zelden een must bij macro fotografie.

Daarnaast is de welbekende standaardzoom 24-70mm uiteraard altijd handig. Maar die is fors aan de prijs.
De Nikkor is helemaal duur. Maar er zijn (zeker net zo goede) alternatieven van Tamron en (sinds kort) Sigma.

Mooie Plaatjes   

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 15-08 14:36
Budget lenzen voor je doelstellingen heb je al. Misschien een 35mm f1.8 erbij zoeken, maar kijk na welke mm's je nu reeds gebruikt. Mis je tele? Aan je onderwerp te zien niet.

Iets specifieker zou fijn zijn. Ps koop alleen als je iets nodig hebt.

• GroeneThee
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17-08 12:27
Ben zelf een canon shooter maar neem zelf altijd deze algemene tip ter harte.

Beter om te investeren in glas dan een body. In jouw geval zou ik in plaats van 3 budget lenzen, 1 "goed" objectief kopen. Helemaal als je bijvoorbeeld concert fotografie wilt doen. Dan wil je een groot diafragma en liefst ook stabilisatie. Want flitsen is dan uit den boze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 14-08 11:33
Heb je even een PB'tje gestuurd. Ga zelf mijn Sigma 18-35mm F/1.8 ART lens weg doen i.v.m. een overstap naar Full Frame.. Lijkt me voor de punten en budget die jij opnoemt echt een perfect geschikte lens. Zelfs als ik 'm niet weg deed zou ik die hiervoor aanraden.
  • Erg lichtsterk over hele bereik. Daarom goed geschikt voor concert/nacht/timelapses
  • Bereik van wide naar een goed portretbereik, daarom goed geschikt voor landschappen, concerten, festivals en portretfotografie..
  • Kwalitatief erg goed (Lees reviews / check flickr..)
  • Nog betaalbaar ook..
Denk dat mijn mede-tweakers dit ook wel kunnen beamen ;)

Ik snap dat dit geen plek is voor verkooppraatjes. Maar het is oprecht goed bedoeld.

Valandin wijzigde deze reactie 08-03-2017 13:44 (42%)

| Website: Nuloh.nl (Fotografie) | Nikon D600 | Nikon 50mm F/1.8 | Sigma 70-200 F/2.8 OS |

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 06-08 10:15
Je wil toch zeggen 200-500€ PER lens hé?

Voor weinig heb je een allround Sigma 17-50 F2.8, pak beter dan je kitlens en veel value for money. Eigenlijk hoe een kitlens zou moeten zijn misschien...

Concert... als je vanop een afstand moet fotograferen bij weinig/slecht licht dan kan dit wel een duur probleem worden. Een 70-200 F2.8 is dan wel aan te raden. Die past wel niet in je budget.

Landschap? Als je hiervoor een wide angle wil dan kan je eens kijken naar de Sigma 10-20 F3.5 of de Tokina 11-16 F2.8...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Artemiev
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 03-08 18:28
quote:
Ik ben vooral opzoek naar lenzen die te gebruiken zijn bij:
1. Landschap
2. Concert
3. Nacht / time-lapse(met name de avond en nacht) /
4. Festival
5. Macro fotografie.
Je noemt in je bericht heel veel verschillende zaken. Voor landschappen wil je een groothoek, en een statief, en misschien wat ND-filters. Voor concertfotografie, een 70-200 f2.8 of iets vergelijkbaars, om flexibel te zijn, weinig ruis te hebben bij hogere iso. Bij nachtfotografie heb je weer een statief nodig en een mooie prime. Voor een festival kom je uit bij een combi van telelens en een standaardzoom. Voor macrofoto's heb een statief nodig en een prime met omkeerringen of een echte macrolens. En dan komt daar nog bij een grote rugzak, extra geheugenkaartjes, verwerkingssoftware, flitser, opslag, filters etc etc...

Ik denk dat je dan een tas vol met spullen hebt een geen idee waar echt je passie ligt. Daarbij komt dat je bij een concert of festival niet zomaar binnen wordt gelaten mét je DLSR zónder perskaart. Dus:

Vraag jezelf kritisch af wat je echt gaat doen! Heb je een abonnement van de dierentuin en sta je ieder weekend bij de exotische bloemen? Werk je voor een klein persbureau en ga je alle concerten en festivals af op zoek naar nieuw talent? Ben je op iedere hoek van de straat op zoek naar mooie beelden van de dag?
Heb je je volgende twee fotoreizen al gepland ?

Dan heb je een idee welke kant je op kunt, en komt de lens er zo uit rollen. Zoniet? Ga eens naar een fotocursus. Investeer in jezelf en ontdek waar je wilt ontwikkelen. Deze reis is veel leuker dan opzoek naar de perfecte spulletjes. Je hebt een dijk van een body en met de 50mm erop kun je al zoveel kanten op 8)

• blupmans
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17-08 21:09
Ik ben zelf met een nikon 16-85 begonnen als allround lens voor landschappen. Echt een super lens, zowel qua bereik als scherpte, alleen niet heel snel (3,5-5,6).

Voor nachtopnames gebruik ik de sigma 18-35 (zie hierboven) veel.

Voorbeeldje: https://500px.com/photo/1...-light-by-maarten-de-jong

Met al die zaken die jij noemt ga je in ieder geval een flinke partij lenzen nodig hebben vrees ik, dus hou daar rekening mee. Hierboven worden in ieder geval goede tips gegeven.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True