Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Over van KPN Glasvezel (met eigen router/switch) naar ADSL

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tail
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-07 15:08
Goedemorgen,

Korte vraag, ik draai momenteel over KPN Glasvezel met een zelfde constructie zoals op www.netwerkje.com wordt beschreven. Dus eigen router en switch waar de VLAN4 (IPTV) en VLAN6 (Internet) wordt gesplitst.

Nou ga ik binnenkort verhuizen naar een regio waar geen glasvezel ligt. Ik zal dus "gedowngrade" gaan worden naar ADSL.

Nou is concreet mijn vraag, is over ADSL deze opzet met PPPoE, VLAN4 en VLAN6 hetzelfde? (of zal ik moeten herconfigureren?)

Mijn dank is groot,
gr.
Ken

Beste antwoord (via Tail op 08-03-2017 08:48)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

ad 1. Mits de experiabox in bridge is te zetten, maar dat moet je uitzoeken. Het ding is aardig dichtgetimmerd.
ad 2. Nee, je r7000 heeft geen modem functie.

Wat de meesten in jouw situatie doen is het aanschaffen van een nieuw modem. Zo heb ik een tijdlang de boel werkend gehad met een vigor 130 in bridge. Daarachter mijn eigen router (mikrotik).
Een andere oplossing is de experiabox vervangen door een router/modem die wel aan jouw eisen voldoet. Dan kan je asus de deur uit.

[ Voor 60% gewijzigd door job op 08-03-2017 08:24 ]

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:59
Als je ADSL neemt bij KPN krijg je een Expedia box. hier staat ook een stukje over op netwerkje.nl met de mogelijkheid

http://netwerkje.com/experiabox

Cloud ☁️

• job

job

Tail schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 07:48:
Nou is concreet mijn vraag, is over ADSL deze opzet met PPPoE, VLAN4 en VLAN6 hetzelfde? (of zal ik moeten herconfigureren?)
Ja, die zijn hetzelfde. Alleen levert kpn bij adsl/vdsl een modem met router functie.
Als je dit modem in bridge kan zetten verandert er weinig voor jou. Kan zijn dat je zelf een bridge modem moet aanschaffen om het te krijgen zoals jij wilt.

[ Voor 15% gewijzigd door job op 08-03-2017 08:08 ]

• Tail
job schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 08:07:
[...]

Ja, die zijn hetzelfde. Alleen levert kpn bij adsl/vdsl een modem met router functie.
Als je dit modem in bridge kan zetten verandert er weinig voor jou. Kan zijn dat je zelf een bridge modem moet aanschaffen om het te krijgen zoals jij wilt.
Okay, even kijken of ik dit helder heb. M'n huidige (glasvezel) experiabox is een router die PPPoE doet.
Voor adsl/vdsl krijg ik een experiabox die extra de "modem" functie doet naast PPPoE (?)

Heb dus 2 mogelijkheden:

1) De adsl/vdsl experiabox in bridge zetten en dus mn huidige R7000 (met AdvancedTomato) op PPPoE laten staan
2) Onderzoeken of AdvancedTomato ook dat modem gedeelte op zich kan nemen?

Thanks!

Acties:
  • Beste antwoord

• job

job

ad 1. Mits de experiabox in bridge is te zetten, maar dat moet je uitzoeken. Het ding is aardig dichtgetimmerd.

Wat de meesten in jouw situatie doen is het aanschaffen van een nieuw modem. Zo heb ik een tijdlang de boel werkend gehad met een vigor 130 in bridge. Daarachter mijn eigen router (mikrotik).
Een andere oplossing is de experiabox vervangen door een router/modem die wel aan jouw eisen voldoet. Dan kan je asus de deur uit.

[ Voor 60% gewijzigd door job op 08-03-2017 08:24 ]

• Tail
job schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 08:19:

Wat een klote zooi zeg :(
Dan ga ik maar eens op zoek naar een modem-apparaat.. (de R7000 is een netgear overigens ;)

• job

job

Een andere kijkwijze.
Waarom perse dd netgear (excuses) laten routeren. Je kan ook gerust de experiabox gebruiken als modem en router en de netgear als accesspoint instellen.
Desnoods schakel je het wifi van je experiabox uit.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 08-03-2017 09:03 ]

• Tail
job schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:02:
Een andere kijkwijze.
Waarom perse dd netgear (excuses) laten routeren. Je kan ook gerust de experiabox gebruiken als modem en router en de netgear als accesspoint instellen.
Desnoods schakel je het wifi van je experiabox uit.
Omdat ik door het gebruik van AdvancedTomato geavanceerde firewall mogelijkheden heb (openen van poorten vanaf specifieke IP's). De netgear heeft nu namelijk gewoon het publieke IP aan de WAN zijde

• Tail
Nou, de verhuizing heeft plaatsgevonden en ik kan melden dat Internet (vlan6) met de Vigor 130 --> Advanced Tomato voor het opzetten van de PPPoE verbinding goed werkt.

Hetgeen alleen niet werkt is IPTV.
In de glasvezel setup had ik mijn TV ontvangers direct in mn eigen managed switch hangen waarop PVID 4 was ingesteld en dit werkte goed.

Als ik dat nu doe krijg ik vanaf de TV ontvangers geen connectie met het netwerk (althans dat is de foutmelding op de TV).

Ben er nog niet heel diep ingedoken maar op eerste gezicht snap ik er niks van :(
Pagina: 1