Auto: Doorrijden of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-05 17:52

Veritas

concedo nulli

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik rijd nu in een Toyota Prius III uit 2009 met 70dkm op de teller. Hij ziet er optisch strak uit, geen schades en van binnen is hij helemaal door een ringetje te halen. Een prima auto die nog vele jaren mee kan. Altijd dealer onderhouden.

Ik zou echter wel een iets grotere auto willen kopen. De Toyota Prius+ (vh 'Wagon'). Dit met het oog op een gezinsuitbreiding (in de toekomst) waarbij de twee extra stoelen in de achterbak weleens van pas kunnen komen. En het vervoeren van de (race)fiets gaat makkelijker dan met een gewone Prius, ook op vakantie gaan. Echter, is de extra ruimte nog niet dírect nodig: de echte noodzaak is er pas over een jaar of 1,5.

Toch vraag ik me af of het niet slimmer is om de Prius III nu al te verkopen / in te ruilen voor een Prius+.

Mijn gedachtegang is hierbij als volgt:
- Op dit moment is de km-stand van mijn Prius nog ruim onder de ton, wat toch wel een soort psychologische grens is
- Op dit moment is de auto 8 jaar oud, niet echt jong meer maar zeker ook niet oud, zeker omdat hij een laag kilometrage heeft

Over 1,5 jaar is het kilometrage ongetwijfeld de ton genaderd en is de auto ook bijna 10 jaar oud. Beide zaken die de waarde danig beïnvloeden lijkt mij. Maar daar kan ik naast zitten. Maar mijn gevoel zegt dat ik nu misschien een betere deal kan maken met de verkoop van mijn auto, dan dat ik nog een tijd doorrij. Daarnaast komt het ook dat ik nu de tijd heb om goed rond te kijken / langer af te wachten met de verkoop (dus hopelijk voor een goede prijs) dan wanneer je op de schopstoel zit voor een auto met meer ruimte.

Hoe denken jullie over de zaak? Doorrijden of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

Voor beide valt wat te zeggen - je weet nu wat je hebt. Maar als nu al zonder kind de ruimte toch regelmatig mist kan het verstandig zijn om inderdaad rustig rond te kijken en als je eens een goede deal tegenkomt gewoon switchen.
Dat doe ik meestal ook met mijn vervangingsaankopen - meestal zie je toch een nieuw inzicht of een andere reden om voor een derde optie te gaan die je nu nog niet ziet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas

Veritas

concedo nulli

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Wat ik me vooral afvroeg: zijn de argumenten die ik aandraag voor de waarde van mijn auto reëel of meer een onderbuik gevoel? Is de waardevermindering danig te noemen wanneer een auto 10 jaar met een ton is, in vergelijking met 8 jaar en 70k op de teller? Of is dat niet anders dan de normale afschrijving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:07

-tom-562

Oliesjeik

Normale afschrijving. 100.000 km is natuurlijk niks IMO, zeker voor een Prius

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:14
Veritas schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:56:
Bedankt voor je reactie. Wat ik me vooral afvroeg: zijn de argumenten die ik aandraag voor de waarde van mijn auto reëel of meer een onderbuik gevoel? Is de waardevermindering danig te noemen wanneer een auto 10 jaar met een ton is, in vergelijking met 8 jaar en 70k op de teller? Of is dat niet anders dan de normale afschrijving.
Dat je minder krijgt voor je oudere auto met meer kilometers is natuurlijk normaal en valt i.m.o gewoon onder de normale afschrijving. Daarnaast, als je nu een Wagon gaat kopen is deze natuurlijk ook duurder dan wanneer je deze over 1,5 jaar gaat kopen. Die afschrijving heb je dus sowieso bij 1 van de auto's.

Persoonlijk zou ik gewoon mijn ogen goed open houden en een beetje rondkijken. Zodra je echt een goeie deal tegen komt kan je actie ondernemen.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 23:18
Je moet eens kijken of 70.000 of 80.000 veel verschil maakt qua inruil/verkoopprijs. Anders zou ik nog gerust een jaar doorrijden.
Hoe langer je doorrijdt, hoe lager de afschrijving (gemiddeld genomen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:34

ThunderNet

Flits!

Veritas schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:56:
Als er 10.000km/jaar gereden wordt met een auto, zou het voor mij zelf een reden zijn om er omheen te lopen. Te grote kans op (veel) korte stukjes en weinig echte snelwegkilometers.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:58
Er zijn grafieken die de waardeverminderingen over tijd laten zien voor specifieke autos. Ik denk dat het financieel verstandiger om de auto zo lang mogelijk te blijven rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door battler op 08-03-2017 10:11 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
Doorrijden... En zeker kijken naar onderhoud. Beter ruil je hem vlak voor een grote beurt o.i.d. in. Verschil tussen 80k en 100k zal op de prijs geen donder uitmaken.

Ruil je hem bij een dealer o.i.d. in, dan krijg je een antwoord dat ie niet goed is warm gereden, slecht te verkopen, etc. Terwijl de dealer hem weg zet met: "Alleen lange stukken gereden, goed onderhouden, bijna nieuw".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-05 23:12
Mijn ervaring met dezelfde Prius III 2009 over 100.000 kms in 4 jaar: een afname van € 3000 op de dagwaarde (volgens ANWB).

Inmiddels meer dan 200.000 op de teller en uitsluitend voorgeschreven onderhoud. Model is door de ADAC ook een aantal keer tot meest betrouwbare auto aangewezen.

Het goedkoopst is lekker doorrijden afgewogen tegen gebruiksdoel, want als het niet past dan past het niet. En zoals al aangegeven vast verdiepen in aanbod van de Prius+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93248

ThunderNet schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:07:
[...]

Als er 10.000km/jaar gereden wordt met een auto, zou het voor mij zelf een reden zijn om er omheen te lopen. Te grote kans op (veel) korte stukjes en weinig echte snelwegkilometers.
Zo heel vreemd is 10.000km/jaar toch niet voor een benzine auto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-04 07:42
Als het om kofferbakruimte gaat dan kun je eens kijken naar de Auris touring hybrid (600l) of even wachten op de Avensis hybrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Heel plat gezegd: na 8 jaar heb je sowieso al een groot deel van je afschrijving gehad, al heb je wel een relatief laag kilometrage. Je zal dus relatief weinig afschrijven als je blijft rijden. Een nieuwe(re) auto kopen is financieel hoe dan ook een slechte keuze, omdat je afschrijving direct weer hoger wordt. Je kan dit grof uitrekenen en dan beslissen of het gevoel van die nieuwere auto de prijs waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
[...]

Normaliter ben ik het met je eens, echter de benzinemotor wordt een stuk minder belast bij een Prius... Bij een hybride en voornamelijk plugin hybride gaan deze zaken minder op.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 20:12
Dat klopt maar als de hybride langere tijd niet gebruikt is kan dat minder goed zijn voor de HV accu... Bij auto's met veel kilometer per jaar is die kans kleiner.

Ik zou nog even doorrijden met de P3 want ondanks de lage kilometerstand vermoed ik dat inruilen nu niet echt gunstig zal zijn. De gemiddelde consument houd toch accuvrees (ondanks dat dit niet terecht is) wat de prijs van gebruikte hybrides met wat meer levenservaring drukt.

(hier een P2 met dik 240K op de teller en ook belangstelling voor overstap naar een Prius Wagon maar krijg niks meer terug voor de P2 en de Wagon blijft ook gebruikt nog stevig aan de prijs)

[ Voor 13% gewijzigd door Leader98 op 09-03-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:08
afschrijving zou mij niet zo boeien voor die 1,5/2 jaar. ook een prius + die je morgen zou kopen heeft afschrijving. afgezien daarvan is een prius best een gewilde auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 11:41
[...]

Zucht...
We hebben het hier over een Prius, een van de meest betrouwbare auto's op de markt, en bovendien met een techniek die profiteert van stop&go, dus kortere afstanden in stedelijke omgeving. Die auto's gaan tot 500.000 km mee als taxi.
Voor een oudere diesel valt er wat te zeggen voor je stellingname, maar in dit verband...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hkuit schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:25:
[...]

Zucht...
We hebben het hier over een Prius, een van de meest betrouwbare auto's op de markt, en bovendien met een techniek die profiteert van stop&go, dus kortere afstanden in stedelijke omgeving. Die auto's gaan tot 500.000 km mee als taxi.
Voor een oudere diesel valt er wat te zeggen voor je stellingname, maar in dit verband...
Juist daarom, door die hybride zooi, is de kans op relatief veel korte ritjes en een motor die maar weinig echt warm geworden is groter. En het moge bekend zijn dat een brandstofmotor zo nu en dan eens even lekker op temperatuur moet komen, bij voorkeur ook nog met een flink stukje lekker aan het werk, zodat alles eens goed doorwarmt en vocht uit de gehele motor gestookt wordt. En bij olie (vocht komt erin door wat condens, als de motor niet goed door warmt blijft dit erin) kost dat even tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-05 07:10
Pizza_Boom schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:38:
[...]
Juist daarom, door die hybride zooi, is de kans op relatief veel korte ritjes en een motor die maar weinig echt warm geworden is groter. En het moge bekend zijn dat een brandstofmotor zo nu en dan eens even lekker op temperatuur moet komen, bij voorkeur ook nog met een flink stukje lekker aan het werk, zodat alles eens goed doorwarmt en vocht uit de gehele motor gestookt wordt. En bij olie (vocht komt erin door wat condens, als de motor niet goed door warmt blijft dit erin) kost dat even tijd.
De praktijk bewijst je tegendeel: de Priussen zijn juist zeer betrouwbaar. En bij 10.000 km/jaar zal er toch echt regelmatig een wat langer stuk gereden worden.

Ontopic: Ik zou een betrouwbare auto die niet nog niet vervangen hoeft te worden, ook zeker niet pro-actief vervangen.
Afschrijving op een jongere auto zal doorgaans hoger uitvallen, gewoon lekker wachten en genieten van je lage afschrijving :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

dfrenner schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:52:
[...]

Normaliter ben ik het met je eens, echter de benzinemotor wordt een stuk minder belast bij een Prius... Bij een hybride en voornamelijk plugin hybride gaan deze zaken minder op.
Plus dat 10.000km/jaar neerkomt op bijna 30 kilometer per dag, mits er elke dag in gereden wordt!
Als je van gemiddeld 5 dagen per week uit gaat zit je al aan 40 kilometer per dag. Op het moment dat er minder dan 15km/dag wordt gereden zou ik me een keer zorgen gaan maken, dan wordt er echt alleen maar op en neer naar de supermarkt gereden.

Blijft nog over dat er zat scenario's te verzinnen zijn waar er minder dan 10k/jaar wordt gereden maar de auto nog steeds langere ritten maakt. Daarnaast kan een diesel met 60k/jaar ook afgetrapt zijn door een willekeurige tokkie, weten wij veel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:26

Managelorian

“This is the workflow.”

Intuïtief zou ik zeggen dat doorrijden goedkoper is. Maar als je getallen wilt hebben die deze gedachte staven, dan zou ik gewoon bij een koerslijst kijken wat je voor je huidige wagen met huidige km stand krijgt. Daarna nogmaals je huidige wagen invoeren, maar dan met resp. 80dkm, 90dkm,100dkm en 110dkm invoeren. Je zult dan snel genoeg zien of de aflopende waarde van je wagen als functie van de kilometrage een knik maakt rond de ton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 18:03
Wat is de levensduur van een accupakket in een Prius? Was er niet sprake van dat het accupakket na 7 jaar afgeschreven was? Wat is dan nog de restwaarde van de auto, er van uitgaande dat de nieuwe eigenaar op korte termijn de accu's moet vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Managelorian schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:54:
Intuïtief zou ik zeggen dat doorrijden goedkoper is. Maar als je getallen wilt hebben die deze gedachte staven, dan zou ik gewoon bij een koerslijst kijken wat je voor je huidige wagen met huidige km stand krijgt. Daarna nogmaals je huidige wagen invoeren, maar dan met resp. 80dkm, 90dkm,100dkm en 110dkm invoeren. Je zult dan snel genoeg zien of de aflopende waarde van je wagen als functie van de kilometrage een knik maakt rond de ton.
Het lastige hier van is, is dat je aannnames maakt over toekomstige autokoersen.
De markt voor 2e hands auto's fluctueert nogal.

In de breedte genomen gaan auto's ieder jaar dat ze ouder zijn wat minder afschrijven. De ene auto is wat waardevaster dan de ander. Toyota's houden doorgaans redelijk veel waarde vast, maar de Prius schrijft voor een Toyota dan weer redelijk veel af....

[ Voor 1% gewijzigd door smurfinmark op 08-03-2017 14:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Doorrijden met een kleinere oude auto is altijd goedkoper dan het gaan rijden in een nieuwe grote auto.

Met dit tooltje zijn de kilometragekosten te berekeken van beide auto's. http://www.autoweek.nl/kostenberekening.

De grote jongere auto zal meer kosten, per km's per jaar..
En je moet gewoon kiezen of het dat extra geld je waard is.

In je theorie van dat je auto ineens bijzonder hard keldert bij tien jaar of 100.000 km geloof ik niet zo. Misschien heb je rond die grensen een mentaal effect, maar een gemiddeld prijsverschil van meer dan paar honderd euro zal dat niet maken.

Wat dat betreft kun je meer marge halen uit het goed kopen/ verkopen van de auto.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
Anoniem: 93248 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:50:
[...]

Plus dat 10.000km/jaar neerkomt op bijna 30 kilometer per dag, mits er elke dag in gereden wordt!
Als je van gemiddeld 5 dagen per week uit gaat zit je al aan 40 kilometer per dag. Op het moment dat er minder dan 15km/dag wordt gereden zou ik me een keer zorgen gaan maken, dan wordt er echt alleen maar op en neer naar de supermarkt gereden.

Blijft nog over dat er zat scenario's te verzinnen zijn waar er minder dan 10k/jaar wordt gereden maar de auto nog steeds langere ritten maakt. Daarnaast kan een diesel met 60k/jaar ook afgetrapt zijn door een willekeurige tokkie, weten wij veel :9
En zelfs dan.

Met goed onderhoud en elk jaar de olie wissel etc hoeft het geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:27
[...]

Niet echt een probleem in een benzine. Mocht het een diesel zijn met DPF etc. die nooit op deftige temperaturen komen om te regenereren...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 14:18
Anoniem: 93248 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:50:
[...]

Op het moment dat er minder dan 15km/dag wordt gereden zou ik me een keer zorgen gaan maken, dan wordt er echt alleen maar op en neer naar de supermarkt gereden.
Welnee. Wij wonen in de stad en doen alle boodschappen met de fiets. We pakken ongeveer 1x per week de auto, voor een ritje naar de schoonouders bijvoorbeeld: dit zijn dan wel gelijk ritten van respectievelijk 50 of 200 km enkele reis over de snelweg: jaarlijks rijden we dan zo'n 6000 km: dat zou volgens jouw berekening 16 km/dag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 531754

euchromatic schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:10:
[...]
dat zou volgens jouw berekening 16 km/dag zijn.
klopt toch?

6000 kilometer per jaar
365 dagen per jaar

6000/365=16.4km per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 14:18
Anoniem: 531754 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:15:
[...]
klopt toch?

6000 kilometer per jaar
365 dagen per jaar

6000/365=16.4km per dag
De berekening klopt, maar dat zegt niet dat we alleen korte ritjes rijden. Juist niet, we gebruiken de auto alleen voor lange afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

euchromatic schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:10:
[...]

Welnee. Wij wonen in de stad en doen alle boodschappen met de fiets. We pakken ongeveer 1x per week de auto, voor een ritje naar de schoonouders bijvoorbeeld: dit zijn dan wel gelijk ritten van respectievelijk 50 of 200 km enkele reis over de snelweg: jaarlijks rijden we dan zo'n 6000 km: dat zou volgens jouw berekening 16 km/dag zijn.
Daarom schreef ik ook dat er zat scenario's te verzinnen zijn waarin een lage km/jaar geen probleem hoeft te zijn; zoals die van jou bijvoorbeeld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05

Croga

The Unreasonable Man

emil_406 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:58:
Wat is de levensduur van een accupakket in een Prius? Was er niet sprake van dat het accupakket na 7 jaar afgeschreven was? Wat is dan nog de restwaarde van de auto, er van uitgaande dat de nieuwe eigenaar op korte termijn de accu's moet vervangen?
Die inschatting werd ooit gemaakt maar is ondertussen door de werkelijkheid ingehaald. Er zijn Prii1 die nogsteeds rond rijden...

De truuk is ook dat het bij de Prius niet zo heel veel uit maakt als de capaciteit van de accu lager wordt. De electro motor zit er vooral in om te zorgen dat de benzinemotor niet in "onzuinige" modus hoeft te gaan. En daarvoor is het genoeg dat de electromotor af en toe mee kan helpen accelereren. Als de accus half versleten zijn gaat dat nogsteeds makkelijk.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 08:18
Ik zou nog even doorrijden, maar hem nog wel onder de 100.000km verkopen. Dat is is inderdaad een psychische grens, voor de auto zelf maakt het helemaal niks uit.
Ik denk dat je in de war bent met de Honda hybrids. Bij de Priussen hoeft vrijwel nooit een accu pakket vervangen te worden. De meeste P2 priussen rijden met origineel accu pakket rond, ook op hoge kilometerstanden, 10 jaar oud. En de TS heeft een P3, dus nog jonger.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 08-03-2017 15:53 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Anoniem: 93248 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:41:
[...]

Daarom schreef ik ook dat er zat scenario's te verzinnen zijn waarin een lage km/jaar geen probleem hoeft te zijn; zoals die van jou bijvoorbeeld :)
Wij zijn ooit in een auto gaan rijden (dus overgenomen) met 25.000 erop na bijna 5 jaar. Dus 5k per jaar. Daarvoor was die wagen van een familielid en was ie in die tijd, ook deels met ons achter het stuur, alleen maar lange stukken weg geweest. 4x in Zuid Frankrijk geweest, 1x in Mannheim, 1x in Oostenrijk en nog een paar keer heel Nederland door (minimaal 150 km enkele reis). Is al ruim 15k waarvan wij wisten hoe die bereden was (1400 km naar Zuid Frankrijk trap je met een losse wagen in 1x weg). En 't was nog een binnenslaper ook :)

Maar dat is een uitzondering. De meeste auto's met dat soort kilometerstanden worden als boodschappenautotje gebruikt. En dan zit er een risico aan, vervuiling, luiigheid e.d.

[ Voor 12% gewijzigd door Pizza_Boom op 08-03-2017 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:26

Managelorian

“This is the workflow.”

smurfinmark schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:59:
[...]

Het lastige hier van is, is dat je aannnames maakt over toekomstige autokoersen.
De markt voor 2e hands auto's fluctueert nogal.

In de breedte genomen gaan auto's ieder jaar dat ze ouder zijn wat minder afschrijven. De ene auto is wat waardevaster dan de ander. Toyota's houden doorgaans redelijk veel waarde vast, maar de Prius schrijft voor een Toyota dan weer redelijk veel af....
Daarom zeg ik ook dat TO zijn auto in een koerslijst zou kunnen invoeren met verschillende kilometrages (maar wel dezelfde auto met steeds dezelfde leeftijd). Dan weet je dus het huidige effect op de kilometrage rond de 100dkm. Als er inderdaad een psychologisch effect bij mensen is waardoor een auto ineens veel minder waard wordt bij 100dkm, dan komt dat er bij zo'n vergelijk uit. En als dit effect er op dit moment is, dan zal het effect er waarschijnlijk volgend jaar ook nog wel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
Managelorian schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:05:
[...]

Daarom zeg ik ook dat TO zijn auto in een koerslijst zou kunnen invoeren met verschillende kilometrages (maar wel dezelfde auto met steeds dezelfde leeftijd). Dan weet je dus het huidige effect op de kilometrage rond de 100dkm. Als er inderdaad een psychologisch effect bij mensen is waardoor een auto ineens veel minder waard wordt bij 100dkm, dan komt dat er bij zo'n vergelijk uit. En als dit effect er op dit moment is, dan zal het effect er waarschijnlijk volgend jaar ook nog wel zijn.
Als, dan, waarschijnlijk ;)

Niet lullig bedoeld, maar dat effect van de 100k KM bestaat volgens mij ook niet echt.
Dat is verder ook niet onderbouwd ;)

Over de accu's, bij Toyota wordt doorgaans garantie gegeven t/m 400k KM.
Pakketten worden zelden vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 11:41
Pizza_Boom schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:38:
[...]
smurfinmark schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:47:
[...]

De praktijk bewijst je tegendeel: de Priussen zijn juist zeer betrouwbaar. En bij 10.000 km/jaar zal er toch echt regelmatig een wat langer stuk gereden worden.
Precies; beste Pizza_Boom, je zegt maar wat. Of je praat in ieder geval vanuit de theorie/van horen zeggen (dat doen veel mensen op forums...). Waarom praten over 'hybride zooi' als we het hebben over een mooi stukje techniek; we zijn hier op Tweakers...!

De Prius heeft in de praktijk bewezen het uitstekend te doen, zowel bij weinig als bij veel kilometers per jaar.

en om toch even op die theorie in te gaan;
de Prius heeft een CVT-versnelling en die zorgt ervoor dat het toerental regelmatig flink oploopt, bij invoegen bijvoorbeeld. Tot ergenis van nogal wat gebruikers, heb ik begrepen, maar daarmee komt de motor wel lekker op temperatuur >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Als je afweging volledig economisch is, dan zou ik wachten met de Prius+ totdat je hem nodig hebt. Zonder naar details te kijken zijn iets oudere kleinere auto's goedkoper dan grotere nieuwere auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 426952

Gewoon wachten totdat je de grotere auto nodig hebt. Nu inruilen levert weinig meer op dan nog een tijdje wachten. De kilometers die je in je huidige auto maakt zijn vast vele malen goedkoper dan die je maakt in een grotere, recentere auto. En zolang de auto het nog doet is er geen reden om een andere te nemen anders dan dat je dat zelf wellicht graag wilt.
Maar je kunt natuurlijk kijken wat een dealer je wil geven voor je huidige auto, maar bedenk dat er over een jaar of anderhalf jaar wel weer een ander aantrekkelijk aanbod is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:34
Veritas schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:11:
Hoe denken jullie over de zaak? Doorrijden of niet?
Ligt er aan, wil je een Prius+ nieuw of van een bepaald bouwjaar?
Als je een Prius van bijvoorbeeld 2014 wil dan kan wachten lonen. Gezien de kop er sneller af gaat schrijven die auto's meer af dan de auto die je zelf hebt in waarde daalt.
Wil je een nieuwe dan is wachten altijd een gok, je weet niet wat de nieuwprijzen gaan doen volgende jaren. Misschien worden de regels ineens super gunstig, maar misschien ook niet. Bij een nieuwe krijg je nu de meeste waarde terug voor je auto, maar met een nieuwe auto heb je zelf ook de eerste jaren dat de auto hard afschrijft. Persoonlijk koop ik altijd een auto tussen de 3 en 5 jaar oud. Dan kan je hem niet helemaal zelf samenstellen, maar de grootste kop is er al wel af. De kilometers zijn ook nog niet zo hoog en met een betrouwbaar Japans merk hoef je ook niet naar de garage buiten je onderhoud om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:41

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou nog even wachten, de facelift van Prius+ is nog niet zolang op de markt en die is net iets fijner en mooier.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:08

SomerenV

It's something!

Anoniem: 93248 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:35:
[...]

Zo heel vreemd is 10.000km/jaar toch niet voor een benzine auto?
Ik doe makkelijk het dubbele op jaarbasis met een benzineauto :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veritas

Veritas

concedo nulli

Topicstarter
Bedankt allen voor de goede tips.

Ik zoek inderdaad een Prius Wagon waar de kop al vanaf is, en of die nu van 2013, 2014 of 2015 is maakt me dan niet zo heel veel uit. En die zullen inderdaad meer afschrijven dan mijn huidige Prius. Alleen... soms kriebelt het gewoon een beetje, jullie zullen dat vast kennen. Dan wil je wat nieuws... enfin. Maar verstandigheid gebiedt te zeggen dat het voorlopig beter is in de P3 te blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hkuit schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 17:14:
Precies; beste Pizza_Boom, je zegt maar wat. Of je praat in ieder geval vanuit de theorie/van horen zeggen (dat doen veel mensen op forums...). Waarom praten over 'hybride zooi' als we het hebben over een mooi stukje techniek; we zijn hier op Tweakers...!
Om bij het laatste te beginnen: ik praat bij auto's veelal over zooi. Of eigenlijk, überhaupt bij techniek. Over die hele elektronicazooi hoeven we niet in discussie (daarom noem ik daar ook niets van), die zit wel snor.

Over de mechanische autotechniek. Hoeveel Tweakers hebben hun eigen remsysteem vervangen? Of een koppakking? Okee, vooruit, de koppelingsplaten? En nee, ik ben geen automonteur, maar ik praat zeker niet uit theorie. En aan je bericht te merken, snap je mijn punt niet of bagatelliseer je het verschrikkelijk.
De Prius heeft in de praktijk bewezen het uitstekend te doen, zowel bij weinig als bij veel kilometers per jaar.

en om toch even op die theorie in te gaan;
de Prius heeft een CVT-versnelling en die zorgt ervoor dat het toerental regelmatig flink oploopt, bij invoegen bijvoorbeeld. Tot ergenis van nogal wat gebruikers, heb ik begrepen, maar daarmee komt de motor wel lekker op temperatuur >:)
Het is geen theorie. Het is een voldongen feit dat korte stukjes rijden niet goed is voor een brandstofmotor. Een motor moet zo nu en dan warm worden. En warm is niet alleen je koelwatermeter net op 90 graden, warm is heet, alles warm, je carterpan, je kleppendeksel, alles. En dat bereik je niet met alleen een keertje invoegen. Dat bereik je alleen met wat langere tijd een motor inspanning laten leveren.
Een auto met brandstofmotor die alleen maar korte stukjes rijdt, kan last hebben van de volgende zaken:
- Vocht in de uitlaat. De uitlaat wordt nooit heet, dus condens blijft erin staan met roestvorming tot gevolg.
- Vervuilde motorolie. Doordat ook de motor niet heet wordt, blijft condensvocht meer aanwezig in de olie, maar ook vervuiling. In boodschappenautotjes moet je eigenlijk je olie verversen voor het vervangingsinterval.
- Vervuilde inlaat en uitlaattrajecten. Zeker met die EGR troep van tegenwoordig levert dat veel vervuiling op. Hoeveel dat bij een Prius is, durf ik echter niet te zeggen, een deel is afhankelijk van de berijder. Ik hoor er weinig over, maar dat kan ook aan mijn kanalen liggen (er zijn maar barweinig petrolheads die een Prius rijden en juist petrolheads hebben het vaak over EGR uitprogrammeren e.d.).

Maargoed, als jij dus alleen maar korte stukjes rijdt en dan ook nog eens telkens deels elektrisch, heeft een motor natuurlijk geen tijd om eens lekker op temperatuur te komen. Blijkt bij de auto van TS niet aan de orde te zijn, maar wel iets om überhaupt rekening mee te houden als je naar een auto met lage kilometerstand kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:54:
[...]
Wij zijn ooit in een auto gaan rijden (dus overgenomen) met 25.000 erop na bijna 5 jaar. Dus 5k per jaar. Daarvoor was die wagen van een familielid en was ie in die tijd, ook deels met ons achter het stuur, alleen maar lange stukken weg geweest. 4x in Zuid Frankrijk geweest, 1x in Mannheim, 1x in Oostenrijk en nog een paar keer heel Nederland door (minimaal 150 km enkele reis). Is al ruim 15k waarvan wij wisten hoe die bereden was (1400 km naar Zuid Frankrijk trap je met een losse wagen in 1x weg). En 't was nog een binnenslaper ook :)

Maar dat is een uitzondering. De meeste auto's met dat soort kilometerstanden worden als boodschappenautotje gebruikt. En dan zit er een risico aan, vervuiling, luiigheid e.d.
Denk je dat of weet je dat? Ze zijn er natuurlijk echt wel, aan de andere kant, wie gebruikt in hemelsnaam een Prius als boodschappenautotje?

Geloof het of niet, er zijn ook nog heel veel mensen die elke dag op de fiets naar hun werk gaan, en dus primair in het weekend hun auto gebruiken. Zelfs als er beide dagen in het weekend mee wordt gereden, hebben we het dan over gemiddelde 50km per rit (dus 50km heen, 50km weer). Dat lijkt mij toch lang zat.

En natuurlijk, als je alleen auto's koopt die minstens 30k per jaar rijden dan weet je zeker dat het snor zit. Nou ja, behalve dat de auto van TS dan 240k op de teller zou hebben. En nu is een Prius technisch prima, maar ik zou dan toch meer over hebben voor de Prius met 70k op de teller dan met 240k op de teller.

Oftewel bij auto's van die leeftijd (en ouder), is de enige manier voor jou om zeker te zijn dat het goed zit, er eentje kopen die wel heel veel kilometer (voor een benzineauto) er al op heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:11
Al die vuistregels voor zogenaamde betrouwbare auto's kopen en risico's van kilometerstanden, leeftijden, afstanden, schoonmoeders en groene automobilisten.

Slechts één ding is zeker: voor iedere uitspraak/aankooptip van een auto-expert is minimaal één uitzondering te bedenken. Met andere woorden, je weet bij een auto-aankoop van een onbekende nevernooitnie zeker of 'ie goed is. Dat blijkt pas nadat de automobiel z'n werk blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Sissors schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:02:
[...]

Denk je dat of weet je dat? Ze zijn er natuurlijk echt wel, aan de andere kant, wie gebruikt in hemelsnaam een Prius als boodschappenautotje?
Als ik je vertel dat ik mensen ken die een Audi TT als boodschappenauto gebruiken. En beginnen te klagen als ie meer dan 200 km per maand rijdt... Bij bijna dagelijks gebruik. Vind je het dan gek dat ik nergens van opkijk?
Geloof het of niet, er zijn ook nog heel veel mensen die elke dag op de fiets naar hun werk gaan, en dus primair in het weekend hun auto gebruiken. Zelfs als er beide dagen in het weekend mee wordt gereden, hebben we het dan over gemiddelde 50km per rit (dus 50km heen, 50km weer). Dat lijkt mij toch lang zat.

En natuurlijk, als je alleen auto's koopt die minstens 30k per jaar rijden dan weet je zeker dat het snor zit. Nou ja, behalve dat de auto van TS dan 240k op de teller zou hebben. En nu is een Prius technisch prima, maar ik zou dan toch meer over hebben voor de Prius met 70k op de teller dan met 240k op de teller.

Oftewel bij auto's van die leeftijd (en ouder), is de enige manier voor jou om zeker te zijn dat het goed zit, er eentje kopen die wel heel veel kilometer (voor een benzineauto) er al op heeft zitten.
Ho. Ik zeg niet dat je een auto moet kopen met veel kilometers. Ik zeg dat je bij een auto met een lage kilometerstand ook risico loopt, een ander soort risico (vocht, viezigheid, luiigheid). De slijtage is anders, het benodigde onderhoud is anders. En daar moet je wel rekening mee houden. Van de huidige ecozooi weet ik helemaal niet of je die nog wel zo graag moet willen kopen als veel kilometers moet gaan maken. Waar we vroeger riepen dat een motorblok de koets overleefd, ben ik daar met met de laatste generaties van motoren, de geblazen driepitter 900cctjes e.d., wat minder zeker van. Als je mij nu vraagt welke auto de meeste kilometers zal halen, een 20 jaar oude Volvo 850 2,5 liter 5 cilinder met 175 pk of een 3 jaar oude Skoda Suburb met 1.8 TFSI 4 cilinder met 180 pk, beide met 250.000 kilometer op de teller, zegt mijn onderbuik dat de Volvo het gaat winnen, puur omdat deze veel minder hard hoeft te werken, de motor is veel meer over gedimensioneerd.

Uiteindelijk blijft een tweedehands auto kopen altijd een risico. Een ander doet hem niet voor niets weg. Koop je een jong gebruikte occasion (tot ca. 1 jaar) waar de kop af is, dan loop je een kans dat het een huurbak is geweest. Koop je een auto van een paar jaar oud, dan kan het zijn dat er grote onderhoudskosten aan zitten te komen. Dat is immers iets dat bij de meeste mensen wel mee speelt om een auto weg te doen. Heb je pech, dan is de vorige berijder iemand geweest die niets om het ding gaf en hem compleet mishandeld heeft.

Je zult bij aankoop van een auto altijd af moeten gaan op gezond verstand en een onderbuik. Als het niet goed voelt, laat maar staan. Zeker als je niet handig genoeg bent om zelf wat te doen (wat bij moderne auto's steeds moeilijker wordt :( ).

Maargoed, volgens mij dwalen we een beetje af. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
De levensduur van het HV accupakket van een Prius (35 kilo pakketje) is tot nu toe nog niet duidelijk omdat de accu's in bestaande Priussen nog voor het grootste deel gewoon naar behoren werken.
Ter illustratie, ik rij in een P2 uit 2005 met dik 240k op de teller en het accupakket is nog prima. Kilometerstanden van meer dan 500k en zelfs meer worden genoemd maar ken ik niet uit eerste hand.

En mocht een accupakket minder worden dan kan je het pakket (laten) demonteren en dan nameten welke cellen er defect zijn en alleen die cellen vervangen.
Kost je veel minder dan een nieuw pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Pizza_Boom schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:03:
Maargoed, als jij dus alleen maar korte stukjes rijdt en dan ook nog eens telkens deels elektrisch, heeft een motor natuurlijk geen tijd om eens lekker op temperatuur te komen. Blijkt bij de auto van TS niet aan de orde te zijn, maar wel iets om überhaupt rekening mee te houden als je naar een auto met lage kilometerstand kijkt.
Voor alle duidelijkheid: een gewone Prius rijdt niet een deel van de afstand elektrisch. De Prius maakt gebruik van een elektromotor om de brandstofmotor (extra zuinig model die niet zo krachtig is) bij te staan wanneer er extra vermogen wordt gevraagd (dus oa bij wegrijden). Tijdens het vertragen werkt het elektromotor deel als een dynamo en wint zo energie terug die bij conventionele auto's als warmte verloren gaat.
Volledig elektrisch rijden kan tot maximaal 50km/h (in uitzonderingen met hogere snelheid) en tot een maximum van een paar kilometer maar daar is het systeem niet voor gemaakt.
Energie technisch is elektrisch rijden ook niet slim omdat alle elektrische energie uiteindelijk is opgewekt vanuit benzine en elke omzetting kost rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Leader98 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:24:
[...]

Energie technisch is elektrisch rijden ook niet slim omdat alle elektrische energie uiteindelijk is opgewekt vanuit benzine en elke omzetting kost rendement.
In de latere generaties wel. De benzinemotor kan op z'n efficientste toerental draaien, terwijl de elektromotor al het werk doet.

De benzinemotor van de P2 is trouwens erg zuinig en gelukkig snel warm door de kleine inhoud. Hier ook een P2 van 8 jaar oud met slechts 30k. Helaas daardoor onverkoopbaar, omdat men de kilometerstand niet vertrouwt, terwijl het wel klopt. Een te lage kilometerstand vindt men al snel erg eng.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Trommelrem schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:36:
[...]

In de latere generaties wel. De benzinemotor kan op z'n efficientste toerental draaien, terwijl de elektromotor al het werk doet.

De benzinemotor van de P2 is trouwens erg zuinig en gelukkig snel warm door de kleine inhoud. Hier ook een P2 van 8 jaar oud met slechts 30k. Helaas daardoor onverkoopbaar, omdat men de kilometerstand niet vertrouwt, terwijl het wel klopt. Een te lage kilometerstand vindt men al snel erg eng.
Het klopt wat je zegt. En dus je hebt die oude VW weggedaan?

Maar een lage kilometerstand is voor een Prius trouwens eerder een probleem dan een hoge.
Laat ik het zo zeggen, ik zou me totaal geen zorgen maken over de accu als ik een P2 (8 jaar oud) koop met 200.000km, ik zou me wat meer zorgen maken over de accu bij 30.000km.

Maar, als hij nu nog gewoon goed werkt en zijn zuinigheid haalt, dan zou je dus kunnen stellen dat de accu er niet onder geleden heeft.

Ergste voor een Prius is volgens mij lang stilstaan. Maar dan zal een paar weken niet erg zijn, meer een jaar niet gebruiken is slecht naar het schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
!null schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:48:
[...]

Het klopt wat je zegt. En dus je hebt die oude VW weggedaan?
Nee. Ik weiger :P
Deze rijdt gewoon niet zo veel, maar als hij rijdt, dan wel meteen een wat langere rit.
Maar een lage kilometerstand is voor een Prius trouwens eerder een probleem dan een hoge.
Laat ik het zo zeggen, ik zou me totaal geen zorgen maken over de accu als ik een P2 (8 jaar oud) koop met 200.000km, ik zou me wat meer zorgen maken over de accu bij 30.000km.

Maar, als hij nu nog gewoon goed werkt en zijn zuinigheid haalt, dan zou je dus kunnen stellen dat de accu er niet onder geleden heeft.

Ergste voor een Prius is volgens mij lang stilstaan. Maar dan zal een paar weken niet erg zijn, meer een jaar niet gebruiken is slecht naar het schijnt.
Een maand stilstaan is een probleem. Toyota is al een aantal keer geweest om de accu's op te laden. Nadeel van elektrisch rijden is de zelfontlading. Benzine heeft geen zelfontlading, op de startaccu na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Trommelrem schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:14:
[...]
Nee. Ik weiger :P
Deze rijdt gewoon niet zo veel, maar als hij rijdt, dan wel meteen een wat langere rit.

[...]

Een maand stilstaan is een probleem. Toyota is al een aantal keer geweest om de accu's op te laden. Nadeel van elektrisch rijden is de zelfontlading. Benzine heeft geen zelfontlading, op de startaccu na.
Hebben ze dan de HV accu opgeladen of was simpelweg de 12V accu waarmee je het hybride systeem start leeg (of onder de 11V)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Trommelrem schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:14:
Een maand stilstaan is een probleem. Toyota is al een aantal keer geweest om de accu's op te laden.
Om de hybride accu's op te laden? Of alleen dat 12V accu-tje?
Nadeel van elektrisch rijden is de zelfontlading. Benzine heeft geen zelfontlading, op de startaccu na.
Dat is wel een hele simpele visie. Ten eerste hoor je ook wel eens van moderne benzine auto's die geen 4 weken kunnen stil staan, omdat er nog teveel stroom wordt gebruikt terwijl hij uit staat.

Maar ten tweede, het verschilt nogal per accutype. De zelfontlading van de accu's in de Prius ligt volgens mij wel wat hoger dan een echte elektrische auto met Lithium accu's. Dus je kunt het niet zo simpel stellen.

Daarnaast zou je volgens mij prima wel een maand stil moeten kunnen staan met een Prius. Alleen niet met jouw Prius. Wellicht ontlaad hij al meer uit zichzelf omdat de accu's al niet fantastisch meer zijn.
Dat bevestigt alleen maar wat ik zeg. Ik zou liever eentje met 300k op de teller kopen dan die van jouw met 30k.

Toyota heeft het allemaal fantastisch bedacht, en houdt het NIMh accu pakket in goede toestand. Door het te beveiligen en er zorgvuldig mee om te gaan kun je echt heeeel lang met die accu's doen, nog langer dan lithium accu's.
Het enige wat ze niet kunnen beveiligen is lange periodes waarin hij niet gebruikt wordt, en de zelfontlading er voor zorgt dat hij onder het beveiligde niveau komt. Dan zou hij vanzelf moeten starten, zonder dat je er bij bent of de sleutel erin hebt.

Maar nogmaals, als je een normale Prius pakt die veel gebruikt wordt, en je gebruikt hem een maand niet is dat echt geen probleem. Wel als dat het normale gebruikspatroon wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
!null schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:34:
[...]

Om de hybride accu's op te laden? Of alleen dat 12V accu-tje?
De 12 volt gelukkig. Probleem is wel dat er iets moet worden gereset aan het HV pakket, en dat moet Toyota dus doen.
Maar ten tweede, het verschilt nogal per accutype. De zelfontlading van de accu's in de Prius ligt volgens mij wel wat hoger dan een echte elektrische auto met Lithium accu's. Dus je kunt het niet zo simpel stellen.
HV pakket heeft ongetwijfeld ook zelfontlading. Die is na een maand ook teruggelopen. Als je hem in het groen weg zet, dan is hij na een maand onderin het blauw. Kan overigens ook te maken hebben met de temperaturen. Als je hem wegzet dan is hij warm, na een maand is hij natuurlijk koud.

In theorie is wegzetten in het groen slecht, want dan is hij te vol. Maar ik mag hopen dat de techniek dat regelt en dat groen betekent dat hij op 85% zit, niet op "100%". Dan is groen niet slecht :)
Toyota heeft het allemaal fantastisch bedacht, en houdt het NIMh accu pakket in goede toestand. Door het te beveiligen en er zorgvuldig mee om te gaan kun je echt heeeel lang met die accu's doen, nog langer dan lithium accu's.
Als je je laptop nooit verder oplaadt dan 85% en nooit onder de 10% laat komen, dan gaat die laptopaccu ook gewoon 10 jaar mee :P

Overigens een andere vraag:
Waarom heeft de Europese Prius (model 2) schijfremmen achter? De normale Prius heeft daar trommelremmen. De Amerikaanse variant heeft ook geen EV knopje. Het is toch veel goedkoper om de productielijnen voor alle markten zo gelijk mogelijk te houden, met alleen uitgezonderd de wettelijke vereisten?

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 09-03-2017 20:29 ]

Pagina: 1