Op zoek naar een nieuwe Wifi router / oplossing.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally21
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 02:47

wally21

psn: Wally224

Topicstarter
Mijn vraag:
Mijn huidige Aiport Extreme (2de generatie) stamt alweer uit 2007. Met de steeds groter wordende groep aan apparaten in het netwerk kan deze het niet meer bijbenen. Met als gevolg soms haperingen in de verbinding (denk aan muziek via airplay) en soms pagina's die niet meteen laden bij meerdere clients tegelijk in gebruik.
Ook is het een oud single-band N netwerk ik enkel op 2,4Ghz (i.v.m. de draadloze printer) waardoor ik nooit mijn volledige snelheid (150Mbit) kan benutten bij bijv. downloaden.

Mijn oog was al gevallen op een nieuwe Airport extreme vanwege de vele Apple apparaten in huis.
Echter stamt deze al weer uit 2013 en ben ik wat verder gaan kijken. Nu zie ik veel moois en veel nieuwe technieken, van dual- /tri-band, mu-mimo routers tot mesh netwerken. Jaren oude modellen, nieuwe technieken. van betaalbaar tot honderden euro's
En na dat veel neuzen en lezen op het grote web zie ik door de UTP kabels de routers niet meer. :+

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Wat heb ik thuis allemaal staan en hoe ziet mijn huidige netwerk er uit?
- Ziggo modem (in Brdige mode) 150Mbit
- Airport Extreme (2nd generation) welke als router dient en dus moet worden vervangen :+
- Netgear ProSafe Switch GS108Ev3 via een UTP vanaf de router in de tv hoek liggen
Bedraad aangesloten op de switch:
- TV (LG 55B6 Oled 4K :9~ )
- Horizonbox (ziggo)
- PS4
- Blu-ray speler (Sony BDP-S4500)
- Apple TV
- (toekomst nieuwe receiver & NAS)
Draadloos:
- Macbook pro 13" late 2105 (retina)
- Ipad Pro
- 2x iPhone (6&7)
- Printer (Canon MG3051) enkel 2,4ghz
- Eventuele "bezoekers" die zich thuis voelen en het wachtwoord krijgen :9

Wat doe ik allemaal met mijn netwerk/internet.
- Streamen van internet (netflix/ youtube/ spotify) tot max. 4K (tv)
- Streamen in het netwerk (airplay: muziek, foto's, video)
- Gamen op de PS4 (vooral online shooters)
- Downloaden op de Macbook (draadloos) o.a. nieuwgroepen
- sporadisch wat printen.
- En natuurlijk veel browsen via diverse apparaten.

Het Huis:
Ook belangrijk natuurlijk is de omgeving. Ik woon in een karakteristieke (ander woord voor oud ;))
stadswoning uit 1907.
Uiteraard is dit huis gemoderniseerd en geïsoleerd en in afgelopen eeuw. Echter zijn mijn verdiepingen gewoon van hout waardoor het wifi signaal lekker makkelijk de hoogte in gaat (3 verdiepingen).
De router staat voor bij het raam op de vensterbank (net uit het zicht). Echter kan hij ook in de 2de meterkast (van hout) gehangen worden. Hier komt ook mijn internet/kabel het huis binnen) Dit is een soort ombouw naast het raam exact hetzelfde als de meterkast welke ook in een ombouw zit aan de andere kant van het raam.

Qua bereik heb ik dus in de woonkamer en de verdiepingen daar boven eigenlijk weinig problemen buiten het opboksen tegen de vele wifi-netwerken hier in de stadse omgeving :X.
Maar gaan we naar achteren dan wordt het snel wat minder. De keuken gaat nog wel omdat die in open verbinding staat met de woonkamer. Maar het toilet (ja ook belangrijk tegenwoordig O-) ) en de badkamer (spotify muziekje) is geluk hebben, en werkt soms wel of niet of haperend. (3 tot 4 muren)

Ook de tuin is wat lastig. Het deel wat naast de keuken ligt (keuken is een aanbouw) gaat nog goed omdat er enkel een raam tussen zit met de woonkamer. Maar zodra ik de hoek om ga (achter de badkamer) waar de chill- /BBQ zone is dan val de verbinding weg (weer 1 geïsoleerde muur extra |:()

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ten eerste het budget. Ik wil rond de €200,- uitgeven. Eventueel iets meer als het product een toegevoegde waarde heeft. Belangrijk is dat het een stabiel netwerk is met goed bereik naar de tuin

Wat heb ik dan al op de lijst staan qua kanshebbers (in willekeurige volgorde :)):
- Airport extreme (2013)
- Asus RT-AC87U
- Synology RT1900ac
- Ubiquiti oplossing van router en AP.
- Ubiquiti Amplifi HD (mesh), met 1 of 2 nodes

De Apple ziet er zoals altijd gewoon netjes uit en met veel Apple apparatuur in huis leek dat een makkelijke keuze. Echter al wat jaartjes oud en dus misschien minder future proof (geen opvolgers aangekondigd)

De Asus en Synolgy lees ik positieve reviews over en lijken me beide nette routers.

De ubiquiti oplossing lees ik veel lovende dingen over. Daarnaast ziet het er ook nog goed uit. :)
Maar wat me een beetje afschrikt is dat het een minder consumenten oplossing is. Ik ben een beetje een mini-tweaker. Kan het een en ander en met veel proberen en inlezen kom ik een heel eind. Maar ben geen netwerk-geek.

Dan nog de mesh oplossing. Ubiquiti ziet er goed uit (de hoofd router dan) en is redelijk betaalbaar vergeleken de rest maar wel ver boven de 200,-. Daarnaast is deze optie denk ook een beetje overkill in mijn situatie.

Een heel verhaal maar hopelijk kan iemand mij over de streep trekken / adviseren voor 1 van de systemen.
Mijn dank is groot _/-\o_

Beste antwoord (via wally21 op 15-03-2017 21:46)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54
De pro is een 3x3 ding. De AC Lite is 2x2. Hoeveel apparaten heb je die echt de 3x3 kunnen gebruiken en nodig hebben?

Ik zie in je lijst geen NAS staan. Met de AC Lite haal je ook, mits goed bereik, ook prima 300Mbit througput.

Persoonlijk denk ik dat je meer hebt aan 2x een AC Lite die je slim plaatst. 1 per verdieping, en 'kruislings', dus bv voorkant boven, achterkant (waar je ook je tuin hebt) beneden.

5Ghz komt minder ver dan 2.4Ghz, en je tuin is ook wel heerlijk om bereik te hebben. Dan heb je liever overal 200-300Mbit, dan in een deel van het huis nog hoger (wat je niet benut) en aan de andere kant brak bereik.
Kwa prijs maakt het amper uit.

Als je budget een issue is kun je ook 2x een KPN Wifi versterker nemen a 50 eur per stuk, ism een Mikrotik HEX. Dan heb je voor 150 eur de maximale performance: 600Mbit+ routercapaciteit, vpn support, 3x3 wifi, bandsteering, dfs en de hele handel.
Config is wel wat lastiger (mikrotik) en/of beperkt (kpn wifi ding), maar voor superbudget een vlammend wifi netwerk maken is het een optie :)

De unifi serie is idd een betere keuze, maar wel tegen een iets hoger prijskaartje.

Bedenk wel, in je berekening is geen cloudkey, rpi, of whatever opgenomen om de unifi software op te draaien. Dat kan natuurlijk ook op een laptopje oid tbv eenmalig configureren, maar dan is het later wijzigen/updaten wat lastiger.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally21

wally21

Topicstarter
Helaas nog geen reacties, echter wel verder gekeken natuurlijk.

Momenteel neig ik toch naar de Ubiquiti oplossing van losse router en AP. Ook wegens de vele positieve reviews en topics over deze producten.
Dat de aanschafwaarde hoger ligt dan het vooraf voorgestelde budget kan ik mee leven. Als het maar een stabiele en goede verbinding oplevert.

Het zou dan gaan om:
- Unifi USG
- Unifi AP AC Pro

Wellicht dat ik eerst enkel de AP aanschaf en aansluit op de huidige airport extreme (wifi uitgeschakeld).
Dit om te kijken of het bevalt en dan later een USG de airport te laten vervagen.

Nog eventuele tips en op of aanmerkingen zijn welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door wally21 op 15-03-2017 20:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54
De pro is een 3x3 ding. De AC Lite is 2x2. Hoeveel apparaten heb je die echt de 3x3 kunnen gebruiken en nodig hebben?

Ik zie in je lijst geen NAS staan. Met de AC Lite haal je ook, mits goed bereik, ook prima 300Mbit througput.

Persoonlijk denk ik dat je meer hebt aan 2x een AC Lite die je slim plaatst. 1 per verdieping, en 'kruislings', dus bv voorkant boven, achterkant (waar je ook je tuin hebt) beneden.

5Ghz komt minder ver dan 2.4Ghz, en je tuin is ook wel heerlijk om bereik te hebben. Dan heb je liever overal 200-300Mbit, dan in een deel van het huis nog hoger (wat je niet benut) en aan de andere kant brak bereik.
Kwa prijs maakt het amper uit.

Als je budget een issue is kun je ook 2x een KPN Wifi versterker nemen a 50 eur per stuk, ism een Mikrotik HEX. Dan heb je voor 150 eur de maximale performance: 600Mbit+ routercapaciteit, vpn support, 3x3 wifi, bandsteering, dfs en de hele handel.
Config is wel wat lastiger (mikrotik) en/of beperkt (kpn wifi ding), maar voor superbudget een vlammend wifi netwerk maken is het een optie :)

De unifi serie is idd een betere keuze, maar wel tegen een iets hoger prijskaartje.

Bedenk wel, in je berekening is geen cloudkey, rpi, of whatever opgenomen om de unifi software op te draaien. Dat kan natuurlijk ook op een laptopje oid tbv eenmalig configureren, maar dan is het later wijzigen/updaten wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Zelf geen fan van de Apple wireless oplossingen, tevens was ik niet erg tevreden over het bereik van de TC en de Airports.

De top ASUS modellen zijn prima, zeker door de open firmware. Ubiquiti heb ik niet zoveel ervaringen mee, maar hoor alleen maar positieve verhalen over hun mesh oplossingen.

Je kunt ook prima zelf meerdere AP's maken onder dezelfde SSID, al zul je op het apparaat soms de verbinding moeten verbreken om weer opnieuw aan te haken op een sterker AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally21

wally21

Topicstarter
DJSmiley schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:55:

Zo had ik het nog niet bekeken inderdaad. Mijn internet is max. 150Mbit dus aan 300Mbit heb ik meer als genoeg momenteel en met 2x AP kan ik veel meer bereiken. _/-\o_
Mijn enige 3x3 apparaat is de macbook pro. Dus veel winst zou ik nog niet halen uit de Pro nu.
En later uitbreiden in de toekomst is dan zo gedaan.

Klopt dat ik nog geen Rpi of cloudkey had meegenomen. Ik dacht voor nu enkel instellen en gaan. Wellicht dat een draaiende controller in de toekomst gewenst is voor de extra functies. :)
Ga me daar eens in verdiepen. :+