Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fractaser
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-04 10:45
Hey tweakers,

Ik ben op zoek naar een upgrade voor me CPU om de komende jaren goed te zitten. Heb flink wat sites afgezocht naar informatie en na veel puzzelwerk ben ik op 2 sets gekomen. Een intel en een amd versie. Graag hoor ik wat het beste bij mijn situatie zal passen. Naar mijn mening liggen de sets redelijk gelijk aan elkaar, vandaar ook mijn post aan mensen met wat meer verstand ervan en wat jullie aanraden met mijn huidige specificaties.

Intel Core i7 7700K - 4.2 GHz
MSI Z270 SLI PLUS - Moederbord
Corsair Vengeance LPX - DDR4 3000mhz 2x8GB

AMD Ryzen 7 1700
Asus PRIME X370-PRO
Kingston DDR4 HyperX Fury 2x8GB 2666

Budget ligt zo rond de 650,- hier zit speling in maar liever niet boven de 700,-. CPU koeling heb ik al.

Mijn huidige systeem wat ik wil upgraden is een AMD FX-8320 black edition, nooit overclocked, ASUS m5a97 2.0 moederbord en kingston hyperx predator 2x4gb (mhz weet ik zo niet, wss ~2400)

Huidige GPU en PSU zijn een MSI GTX1070 gaming X 8GB en een rm750x.

Voornaamste doel is gamen. Ik ben niet van plan op dit moment naar 4k te gaan, maar wil misschien in de toekomst wel die richting op. Voor werk zou de mogelijkheid Revit te gebruiken ook fijn zijn, maar met deze specs lijkt me dat wel goed te zitten.

Ik weet niet of een overclock veel zal uithalen maar elk advies is welkom, er zit geen haast achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Game je op 1080p 60, 75, 120, 144, 165+ hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fractaser
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-04 10:45
60, en ik weet dat het overkill zou zijn, maar zoals ik al zei wil ik over een jaar of iets wel naar 4k gaan, en dan ook 144hz. Zit momenteel nog op een ultrawide 2160x1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 22:06
De CPU koeler die je hebt, past op de AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik gok dat die 7700k het beter doet voor gaming de komende 2 a 3 jaar, door hogere klok en beter IPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Het is een lastige vraagstuk momenteel. Mijn eerste advies is: wacht een maandje tot er volledige beschikbaarheid is qua moederborden en eventuele bugs uit de moederborden zijn. Ryzen gaat lekker met sneller geheugen, maar dit levert atm vaak nog wat compatability issues mee.

Welke systeem het beste voor jouw doelstelling is, is lastig. Zen lijkt nu al minder framedrops te geven dan de intel 7700K, maar de average framerate ligt bij de 7700K een stukje hoger. Als de toekomst echt meer multithreaded opties geeft is de 1700 de betere keuze.

Persoonlijk zou ik voor de Ryzen 1700 gaan en deze op 3.8 GHz proberen te clocken. De IPC is hoog genoeg omdat iig for now een steady 60 fps op te laten leveren, en bij een eventuele upgrade van scherm is er meer tijd geweest voor patches in games op de Ryzen beter te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor gaming zeker de 7700k nemen. Alleen waarom zou je daar 3000MHz RAM bij doen? De 7700k gaat maar tot 2400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Wacht een maand of twee tot de 4core/8thread Ryzen-chips komen.

Omdat games op dit moment niet gebruik maken van de 8core/16threads die een Ryzen chip te bieden heeft, zal een 4core/8thread model het waarschijnlijk net zo goed doen in games; ongeveer 5 tot 10% trager in combinatie met een vette GPU. Maar naar verwachting gaat die chip veel goedkoper worden.

Iedereen vergelijkt nu de 1700X met de 7700K, maar dat is enkel omdat ze even duur zijn. De 1700X is eigenlijk helemaal geen vergelijkbare chip, hij hoort tegenover de 6800K te staan. De 1700X is dan ook veel sneller als hij goed benut wordt, maar dat doen games nu niet, dus dat maakt het op dit moment niet de beste keuze.
Je moet wachten op de echte tegenhanger van de 7700K, de 1500X of 1400X.

Aan de andere kant... als je het bij dermate lage resoluties houd, kan je met een i5'je ook wel af. Dat heb ik hier zelf ook draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 08-03-2017 11:24 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:19
Bigs schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:17:
Voor gaming zeker de 7700k nemen. Alleen waarom zou je daar 3000MHz RAM bij doen? De 7700k gaat maar tot 2400.
Bron?

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De fabrikant: https://ark.intel.com/pro...r-8M-Cache-up-to-4_50-GHz

Uiteraard kun je overklokken, maar dat wordt niet als wens genoemd dus dan heeft het weinig zin.

[ Voor 17% gewijzigd door Bigs op 08-03-2017 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Dan zou ik maar even beter onderzoek doen. Alle k chips kunnen (in combinatie met een z270 bord) gewoon tot 3000+. Alleen de non k Kabylake 7xxx chips kunnen tot 2400mhz

[ Voor 4% gewijzigd door MichaelvD op 08-03-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09-2024
Het moederbord wat je voor Ryzen gebruikt is op dit moment erg problematisch. ASUS heeft sowieso veel problemen, maar die prime schijnt geen topper te zijn.

Als ik jou was zou ik eeeeventjes wachten, zeker tot nieuwe BIOS uit is voor deze mobo. Denk ook dat de 1600X die in Q2 komt erg interessant gaat zijn.

Dus tenzij je haast hebt, maand geduld, dan weet je meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De belangrijkste vraag is, hoe lang wil je met je CPU doen? 2 jaar of minder = 7700k.
Langer = Ryzen.

Dat is ongeveer de consensus in het AMD topic. De onderbouwing is dat de 7700k in de meeste games weliswaar betere framerates laat zien met een GTX 1080, maar de CPU cores en threads worden als snel helemaal vol getrokken terwijl Ryzen niet eens in de buurt komt van volledige belasting. Over een paar jaar zijn de games weer zwaarder, belasten de GPU's de CPU's ook zwaarder en dan krijg je problemen.

Dit is ook niet zonder president. Jou eigen FX-8320 is nu sneller dan een i5 2500k, terwijl die CPU bij release een slag sneller was dan de FX. De reden? Meer games maken gebruik van meer dan vier cores en daar wint Bulldozer het nu al. Zeer zwaren games zoals the Witcher 3 of BF1 maxen een 7700k al. Je krijgt hogere framerates, dat zeker maar ze ontlopen een Ryzen niet extreem.

Het verschil tussen een 7700k en een R7 1700 is dan ook nog eens kleiner. Beiden zijn afdoende voor vrijwel elke game op 1080p en 1440p. Tenzij je nu al een 144hz monitor hebt maakt het uberhaupt niks uit tussen de 7700k en de R7 1700. Verder halen veel games maxed out met een GTX 1080 en een i7 7700k de 144 frames net aan of niet. Met een GTX 1070 gaat dat dus ook lastig worden. De CPU is dan het probleem eigenlijk niet meer, dat is de GPU. Heb je een 120hz monitor of lager? Totaal irrelevant om superhoge framerates te halen. Heb je ook meer aan levensduur van je CPU en dus Ryzen. :)

Zie ook:
YouTube: Ryzen - The Tech Press Loses The Plot

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:19
Is het niet zo dat de 7700k volloopt omdat er geen cap op het aantal FPS staat? Die games kunnen dan ook quasi elke cpu laten vollopen e?

Never ever financial advice...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

kazzzdafke schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:48:
Is het niet zo dat de 7700k volloopt omdat er geen cap op het aantal FPS staat? Die games kunnen dan ook quasi elke cpu laten vollopen e?
Veel games weten niet wat ze aanmoeten met 8 cores/16 threads. Dat is nu een probleem, mede omdat W10 geen onderscheid maakt tussen cores en threads en dat kost ook prestaties op het moment. W10 ziet elke thread als een core en denkt dat elke core cache heeft. Ook wisselt W10 threads tussen de twee helften van Ryzen en dat vind de CPU minder leuk en vertraagt ook. MS is daar nu mee bezig.

Punt is alleen dat elke GPU generatie meer van de CPU gaat vragen en dat gaat ten koste van max framerates omdat je eerder een CPU bottleneck krijgt. Ryzen heeft zo belachelijk veel CPU performance heeft dat je die bottleneck nog lang niet haalt. Ook zijn er steeds meer games die wel gebruik kunnen maken van meer dan 4 cores/ 4 threads en daar is Ryzen al de betere keuze. Dat gaat alleen maar beter worden omdat AMD nu al jaren in heeft gezet op de ondersteuning van meer dan 4c/8t voor zowel DX12 als de Vulkan API.

Dus ook voor jou, kijk die video eens. Hij legt het heel goed uit. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 08:53
DaniëlWW2 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:53:
[...]
Punt is alleen dat elke GPU generatie meer van de CPU gaat vragen en dat gaat ten koste van max framerates omdat je eerder een CPU bottleneck krijgt. Ryzen heeft zo belachelijk veel CPU performance heeft dat je die bottleneck nog lang niet haalt. Ook zijn er steeds meer games die wel gebruik kunnen maken van meer dan 4 cores/ 4 threads en daar is Ryzen al de betere keuze. Dat gaat alleen maar beter worden omdat AMD nu al jaren in heeft gezet op de ondersteuning van meer dan 4c/8t voor zowel DX12 als de Vulkan API.
Inderdaad. Je kunt hetzelfde zien de socket 775 generatie. De Q6600 was in veel spellen net iets minder dan een C2D 8400. Maar tot 2 jaar terug kon je de meeste spellen nog best aardig spelen op een Q6600, terwijl vrijwel niets meer goed draaide op een core2duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

GromuhlDjun schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:25:
[...]

Inderdaad. Je kunt hetzelfde zien de socket 775 generatie. De Q6600 was in veel spellen net iets minder dan een C2D 8400. Maar tot 2 jaar terug kon je de meeste spellen nog best aardig spelen op een Q6600, terwijl vrijwel niets meer goed draaide op een core2duo.
De vraag is alleen wat is beter op termijn? De octa of de hexacore. Dat blijft een lastige want 6c/12t is ook al behoorlijk wat. Daar wacht ik persoonlijk ook nog even op en wat bugfixes voor het platform.

Dan nog eentje voor de topicstarter. Pak voor Ryzen ook 3000mhz ram. Precies dat setje wat je hier kiest voor Intel werd meegeleverd bij de reviews van Ryzen dus het zou moeten werken op vrijwel alle AM4 bordjes. Verder houd Ryzen wel van wat bandbreedte. :)

Overgens zou eventjes wachten een redelijke keuze zijn. In principe wil je wel een aantal jaar doen met een dergelijke upgrade en Ryzen is dan de betere keuze. Moeten eerst wat bugs opgelost worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasin76
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik ga zelf ook voor de ryzen 1700 in de zomer. Zit nu met een 8350. Van wat ik heb begrepen is dat de optimalisatie voor amd nog niet compleet is. Dus gaat het alleen maar bergop voor de ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 09:22
Weet iemand wanneer de prijsdaling voor de 7700k i7 komt? In Amerika is ie al gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-09 21:28
MichaelvD2203 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:30:
[...]

Dan zou ik maar even beter onderzoek doen. Alle k chips kunnen (in combinatie met een z270 bord) gewoon tot 3000+. Alleen de non k Kabylake 7xxx chips kunnen tot 2400mhz
Waarom geeft de Intel site aan van niet? :?
Of vergis je in het limiet van het moederbord vs processor mbt geheugensnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:22

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Bigs schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:28:
[...]

De fabrikant: https://ark.intel.com/pro...r-8M-Cache-up-to-4_50-GHz

Uiteraard kun je overklokken, maar dat wordt niet als wens genoemd dus dan heeft het weinig zin.
Iets met een WC eend... _O-

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Pagina: 1